Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe "Ruoka on kallista"  (Luettu 8447 kertaa)

Status

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 373
Kyll se siit lutviintuu suuntaa tai toisee

Repliikki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
Vs: "Ruoka on kallista"
Olisiko jossakin viisas tutkija, joka selvittäisi yksittäisten elintarvikkeiden hinnanmuodostuksen. Onko tätä kukaan koskaan ajatellut? Pitäisi ottaa joku pitkälle jalostettu tuote. Siinä on verojenkin osuus huomattava. Arvonlisävero vie osansa. Esim. kuljetuksissa käytettävän kaluston polttoaine- ja ajoneuvoverot lisäävät hintaa. Jalostavan teollisuuden palkka- ja sosiaalikulut otetaan aina. Kauppa ja tukkukauppa ottavat osuutensa. Kuluja on lukematon määrä.
Viljelijät maksavat tuotantonsa kustannukset. Tähän pitää laskea kaikki poistot, pääoman korko ym, jotka lasketaan muussakin tuotantotoiminnassa.
Lopputulos saattaa olla suuri yllätys. Tyhjiöpakattu 100 g kinkkupakkaus, jugurttipurkki ym. myynnissä olevat tuotteet tulisi tutkia. Veikkaan, että viljelijöiden PALKAN osuus on niissä vain muutama sentti. Jokaisesta tuotteesta ottaa suuri joukko ihmisiä osansa. Maatalous elättää joko suoraan, tai välillisesti paljon ihmisiä.
Uutisissa sanottiin juuri, että pääministeri Vanhanen piti elintarvikkeiden tuotannon lisäämistä keinona ruuan hinnan alentamiseksi. Mahtaako hän tietää, että raaka-aineen osuus on vain yksi kulu. Pitäisi perehtyä vähän enemmän asioihin, ennenkuin pitää juhlapuheita.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: "Ruoka on kallista"
Olisiko jossakin viisas tutkija, joka selvittäisi yksittäisten elintarvikkeiden hinnanmuodostuksen.

  Suurin syy siihen ,että suomessa on taas kerran euroopan kallein ruoka löytyy kuluttajasta.  Kuluttaja on suomessa "pata laiska".  Kaikki pitää siis saada valmiina, perunat pestyinä,lihat marinoituina,pitsat valmiina.
  Ruuanlaiton raaka-aineet ovat halpoja edelleen. Norjalaista lohifilettä sai perjantaina 5€/kg. Maitoa Lidlistä 67 senttii litra. Rainbow vehnäjauhoa eurolla. Muikkuja 3,5€/kg lähikaupasta. Osuustoimintatuotteet kannattaa unohtaa :D

Repliikki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
Vs: "Ruoka on kallista"
Siinä se totuus onkin. Peruselintarvikkeet ovat edelleen halpoja. Mitä enemmän tuotteita jalostetaan, sitä kalliinpia ne ovat.
Voi vain kysyä, miksi ihmisille ei jaeta leipäjonoissa jauhoja, perunoita ym. peruselintarvikkeita? Jakeluun tulee lähes valmista ruokaa. Onko ruuanlaittotaito kadonnut? Pitäisi kai nyt sentään perunoita pystyä keittämään.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: "Ruoka on kallista"
Siinä se totuus onkin. Peruselintarvikkeet ovat edelleen halpoja. Mitä enemmän tuotteita jalostetaan, sitä kalliinpia ne ovat.
Voi vain kysyä, miksi ihmisille ei jaeta leipäjonoissa jauhoja, perunoita ym. peruselintarvikkeita? Jakeluun tulee lähes valmista ruokaa. Onko ruuanlaittotaito kadonnut? Pitäisi kai nyt sentään perunoita pystyä keittämään.

  Totuus on sekin, että inflaatio on meillä kotikutoista. Ei ole malttia vaurastua,,, sanoisin :D

poronpurija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 959
Vs: "Ruoka on kallista"
On MMM:ssä päätetty että jos ruista on jopa 30% leivästä niin se onkin 100% rukiista tehtyä!!
Kusetustako???

Sepedeus

  • Vieras
Vs: "Ruoka on kallista"
On MMM:ssä päätetty että jos ruista on jopa 30% leivästä niin se onkin 100% rukiista tehtyä!!
Kusetustako???

  Oletko tehnyt koskaan ruisleipää?  Itse olen. Siis voin hieman valistaa.
Itse teen näin 2,8 litraan vettä 3,5kg ruisjauhoja. Laske siitä prosentit :D
Hieman vettä haihtuu paistettaessa, mutta lopputuotteessakin vettä on enemmän kuin 30%. :D

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: "Ruoka on kallista"
Kaupasta löytyy kallista ja halapaa ruokaa.

Ite saa päättää kumpaa ostaa.

Toisille on kalliski halapaa, ja toisille halapaki kallista.

Eihän ruuan hinta oo 10 vuoteen suomessa juuri noussu .
eeuuhun mennessä muka jopa laski.
Nyt tapahtuu vähä korijaavaa liikettä että saatas kiinni muuta kustannustasuva.
esim. jokavuotiset palakankorotus aotomaatit.
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

Aulis Anttila

  • Vieras
Ruisleipä
  Oletko tehnyt koskaan ruisleipää?  Itse olen. Siis voin hieman valistaa.
Itse teen näin 2,8 litraan vettä 3,5kg ruisjauhoja. Laske siitä prosentit :D
Hieman vettä haihtuu paistettaessa, mutta lopputuotteessakin vettä on enemmän kuin 30%. :D

Minä tein viikolla elämäni ensimmäiset ruisleivät ihan alusta alkaen... aiemmin olin kokeillut niitä valmisjauhoja... ei tullut hyvää... nyt tuli hyvää... tai siis oikeammin aika hyvää... täytyy vähän vielä opiskella ja kehitellä menetelmiä  ;D  :D  ::)

Status

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 373
Vs: Ruisleipä

  Oletko tehnyt koskaan ruisleipää?  Itse olen. Siis voin hieman valistaa.
Itse teen näin 2,8 litraan vettä 3,5kg ruisjauhoja. Laske siitä prosentit :D
Hieman vettä haihtuu paistettaessa, mutta lopputuotteessakin vettä on enemmän kuin 30%. :D

Ja valmista leipää tulee vaijaa 5killoo

Minä tein viikolla elämäni ensimmäiset ruisleivät ihan alusta alkaen... aiemmin olin kokeillut niitä valmisjauhoja... ei tullut hyvää... nyt tuli hyvää... tai siis oikeammin aika hyvää... täytyy vähän vielä opiskella ja kehitellä menetelmiä  ;D  :D  ::)

Sinähän sitten olet kun jonkun aikaa vielä opiskelet, kait kutsut kaikki
Kyll se siit lutviintuu suuntaa tai toisee

Aulis Anttila

  • Vieras
Vs: Ruisleipä

  Oletko tehnyt koskaan ruisleipää?  Itse olen. Siis voin hieman valistaa.
Itse teen näin 2,8 litraan vettä 3,5kg ruisjauhoja. Laske siitä prosentit :D
Hieman vettä haihtuu paistettaessa, mutta lopputuotteessakin vettä on enemmän kuin 30%. :D

Ja valmista leipää tulee vaijaa 5killoo

Minä tein viikolla elämäni ensimmäiset ruisleivät ihan alusta alkaen... aiemmin olin kokeillut niitä valmisjauhoja... ei tullut hyvää... nyt tuli hyvää... tai siis oikeammin aika hyvää... täytyy vähän vielä opiskella ja kehitellä menetelmiä  ;D  :D  ::)

Sinähän sitten olet kun jonkun aikaa vielä opiskelet, kait kutsut kaikki


Tottamooses... meillä on ovi aina auki... saa tulla kuka tahtoo... ja tohtii  ::)

Puttepossu

  • Vieras
Vs: Ruisleipä

  Oletko tehnyt koskaan ruisleipää?  Itse olen. Siis voin hieman valistaa.
Itse teen näin 2,8 litraan vettä 3,5kg ruisjauhoja. Laske siitä prosentit :D
Hieman vettä haihtuu paistettaessa, mutta lopputuotteessakin vettä on enemmän kuin 30%. :D

Ja valmista leipää tulee vaijaa 5killoo

Minä tein viikolla elämäni ensimmäiset ruisleivät ihan alusta alkaen... aiemmin olin kokeillut niitä valmisjauhoja... ei tullut hyvää... nyt tuli hyvää... tai siis oikeammin aika hyvää... täytyy vähän vielä opiskella ja kehitellä menetelmiä  ;D  :D  ::)

Sinähän sitten olet kun jonkun aikaa vielä opiskelet, kait kutsut kaikki


Tottamooses... meillä on ovi aina auki... saa tulla kuka tahtoo... ja tohtii  ::)

Helssingissä ei sitten näemmä varkaita ole lainkaan, jos sulla on kaikki tavarat tietsikkaa myöten tallessa?....onhan?.....käy nyt kumminkin tarkistamassa  :o :o

Aulis Anttila

  • Vieras
Höh

  Oletko tehnyt koskaan ruisleipää?  Itse olen. Siis voin hieman valistaa.
Itse teen näin 2,8 litraan vettä 3,5kg ruisjauhoja. Laske siitä prosentit :D
Hieman vettä haihtuu paistettaessa, mutta lopputuotteessakin vettä on enemmän kuin 30%. :D

Ja valmista leipää tulee vaijaa 5killoo

Minä tein viikolla elämäni ensimmäiset ruisleivät ihan alusta alkaen... aiemmin olin kokeillut niitä valmisjauhoja... ei tullut hyvää... nyt tuli hyvää... tai siis oikeammin aika hyvää... täytyy vähän vielä opiskella ja kehitellä menetelmiä  ;D  :D  ::)

Sinähän sitten olet kun jonkun aikaa vielä opiskelet, kait kutsut kaikki
Tottamooses... meillä on ovi aina auki... saa tulla kuka tahtoo... ja tohtii  ::)
Helssingissä ei sitten näemmä varkaita ole lainkaan, jos sulla on kaikki tavarat tietsikkaa myöten tallessa?....onhan?.....käy nyt kumminkin tarkistamassa  :o :o

Otsikossa kaikki.

Jokeri

  • Vieras
Vs: "Ruoka on kallista"
Sakemannin mielipide ruuan hinnasta.
Hiukan toisenlainen kuin suomisossujen...

"Ruoan hinnannousu hyväksytään Saksassa 
Saksalaisia kuluttajia ei ruoan hinnannousu hetkauta, kunhan korotusten hyöty menee suoraan tuottajille. Saksassa tuottajien tekemää työtä arvostetaan ja se näkyy kuluttajien asenteissa. Useimmat saksalaiset pitävät elintarvikkeiden hintoja vielä edullisina."

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: "Ruoka on kallista"
Suomessa pitäs vain palkkojen nousta, minkään muun ei.

joittenki mielestä
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY