Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: pienviljelijä1 - 03.08.09 - klo:10:25
-
Onko huomioitu tulevaisuuden suunnitelmissa .http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1716288
-
Öljyn kulutus on vähentynyt,ja maailmanmarkkinahinta ei ole öljyntuottajien mielestä tarpeeksi korkealla.Spekulointi on yksi keino saada hinnat nousuun.
-
Rypsiä kylvöön, ja Laihon Väiskille puristin tilaukseen! :D
-
Rypsiä kylvöön, ja Laihon Väiskille puristin tilaukseen! :D
Nyt kirjoitit asiaa.
P.S.
Paljonko haluat provikkaa ?
-
Onko huomioitu tulevaisuuden suunnitelmissa .http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1716288
Öljykriisi seuraavan viiden vuoden sisällä voi myös katkaista maailmanlaajuisesta talouden taantumasta toipumisen, Birol huomauttaa.
Uskoo kuka haluaa...
Lamasta paasaaminen loppuu just siihen, kun barrelin hinta on noussut vähintään taannoiselle tasolleen...
-
Onko huomioitu tulevaisuuden suunnitelmissa .http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1716288
Öljykriisi seuraavan viiden vuoden sisällä voi myös katkaista maailmanlaajuisesta talouden taantumasta toipumisen, Birol huomauttaa.
Uskoo kuka haluaa...
Lamasta paasaaminen loppuu just siihen, kun barrelin hinta on noussut vähintään taannoiselle tasolleen...
Ei voi olla lama jos on varaa ostaa öljyä 150 dollarin tynnyrihintaan.
-
Rypsiä kylvöön, ja Laihon Väiskille puristin tilaukseen! :D
Nyt kirjoitit asiaa.
P.S.
Paljonko haluat provikkaa ?
Entäs sinappi ? Rypsi rikkoo moottorit .
-
Rypsiä kylvöön, ja Laihon Väiskille puristin tilaukseen! :D
Nyt kirjoitit asiaa.
P.S.
Paljonko haluat provikkaa ?
Entäs sinappi ? Rypsi rikkoo moottorit .
***Sit kun öljy loppuu niin grillataan viimäset Poprillit ja laitetaan sinappia reilusti. Viimänen sammuttaa grillin. Se on sit siinä.
-
Rypsiä kylvöön, ja Laihon Väiskille puristin tilaukseen! :D
Nyt kirjoitit asiaa.
P.S.
Paljonko haluat provikkaa ?
Entäs sinappi ? Rypsi rikkoo moottorit .
***Sit kun öljy loppuu niin grillataan viimäset Poprillit ja laitetaan sinappia reilusti. Viimänen sammuttaa grillin. Se on sit siinä.
Kaivaudumme maahan ja opetellaan kiipeen puuhun .
-
En kai mitään provikkaa tartte, Väinöltä voi tiedustella ihan suoraankin. Itse olen Pöytyäläisiä puristimia käyttänyt 6 vuotta, nyt on numerot 3 ja 4 menossa. Ei ole rikki menneet entisetkään, mutta on vaihdettu isompiin.
Traktorissakin on käytetty, ilman esteröintiä. Tosin ei missään tietokonevimpulassa, vaan vuoden -63 massikassa.
Hyvin pelas, ja konehalli tuoksui kuin hespurkeri!
-
Rypsiä kylvöön, ja Laihon Väiskille puristin tilaukseen! :D
Nyt kirjoitit asiaa.
P.S.
Paljonko haluat provikkaa ?
Entäs sinappi ? Rypsi rikkoo moottorit .
Jos moottori menee rikki, sen voi korjata tai ostaa uuden.
Rypsillä tiettävästi keskieurooppalaiset maajussit ajelee. Solion luennoista opin sen, että sikäläiset hintasuhteet sallivat moottorille täysremontin, jos se on kestänyt 2000 tuntia.
Jos touhutaan sillä asteella bioöljyä, johon Pekkarisen porukka pyrkii ( 20 %), ei murheita ihan äkkiseltään tule. Olen nyt ajanut 12500 kilometriä tällä asteella ilman pienintäkään ongelmaa.
Öljyhän ei lopu, sen tuottaminen vaan tulee ajan oloon aina kalliimmaksi.
Otetaan nyt ensin käyttöön Gunnermanin kehittämä systeemi, jossa vettä voi lisätä melkein puolet ja homma toimii ja tuottaa oleellisesti vähemmän päästöjä.
Muuten - öljyntuotannon huippu piti jo ajat sitten ohittaa, mutta jatkuvasti se vaan siirtyy eteenpäin.
Niin; sinappi kontra rypsi: sinappi on mielestäni teknisesti parempi vaihtoehto, mutta se ei tee rypsiä huonoksi valinnaksi.
-
Ihan noin vakavissaan...
Pelloilta ei öljyä riitä kaikkeen, mihin sitä nyt tuhlataan. Mutta esimerkiksi maatalous pystyy pyörimään täysillä kotimaisella rypsibiodieselillä. Ja kyllä se on varminta esteröidä - ainakin näihin uusimpiin moottoreihin ;) . Useimmat traktorinvalmistajat antavat jo luvan käyttää 100% RME:tä uusimmissa koneissaan takuun raukeamatta.
Tämä kotimainen polttoainevaihtoehto taitaa tulla pakon sanelemaksi, jos ja kun tuo fossiilinen kohta taas maksaa. Ja samallahan saadaan ne "ylimääräiset rehuviljapellot" tuottamaan ja elukoille valkuaisrehua.... Rypsin korresta muuten saadaan puristettua hyvää pellettiä ilman lisäaineita.
-
Ihan noin vakavissaan...
Hetkinen Kimmo - ihan vakavissaan tässä on moni muukin ollut liikkeellä, vaikka pieni pilke silmäkulmassa.
Herra Gunnermannkin otettiin niin vakavasti, että Caterpillar osti sen vesipatentin ja hänen firmalleen annettiin rahakkaita sopimuksia öljyteollisuudesta. Itse asiassa hänen asiantuntemustaan käytetään tuottamaan öljytuotteita niistä vaikeammin hyödynnettävistä öljyjakeista, joita jää maaperään pumppauksen jälkeen.
-
Niin, traktorinvalmistajat antavat takuun, ja luvan jos käyttää RME:tä, mutta se ei tosin tarkoita ilman muuta, että jokainen kotitekoinen puristeöljy olisi sallittua. Varmasti jos menee uuden traktorin kiinnileikanneen moottorin kanssa vinkumaan takuuta, niin löytyy yllättäen jotain, mikä meneekin polttoaineen piikkiin, eli miten tällä hetkellä määritellään " sallittu RME "? Onko sille olemassa jo standardi, ja jos on, niin kenen määrittelemä se on ja kuka testaa polttoaineet?
Ainakaan muutama vuosia sitten tällaista ei ollut, kun puristin rypsiöljyä projektiin jossa Tampereen liikennelaitoksen busseista osa kulki meidän puristamalla ja Solion esteröimällä rypsiöljy-diesel seoksella.
-
Lamako meidät pelasti öljykriisiltä tällä kertaa? Mikähän olisi öljyn hinta nyt jos kehitys olisi jatkunut samanlaisena kuin se oli vuosi sitten.
-
Onko huomioitu tulevaisuuden suunnitelmissa .http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1716288
Öljy ei lopu niin, että yksi päivä hanasta ei enää heru. Mutta hinta nousee ja nousee, lopulta niin sietämättömäksi, että halpa-arvoisiin tehtäviin käytetään muita vaihtoehtoja. Eli moniin touhuihin loppuu.
Peltoalasta Saksassa oli 40-luvulla 25% bioenergiatuotannossa eli kauraa hevosille. Nykymaatalous (rypsi) häthätää saattaisi saada omiin traktoriliikkeisiin omat polttoaineet, ei siitä enää kaupunkiautoiluun riitä. Ongelma on todellinen, hyviä kaikenratkaisevia neuvoja on tuskin kellään. Sinappi/rypsidieselit ovat osa ratkaisua, mutta eivät koko ratkaisua.
Petri
-
Kyllä biodieselille on standardi EN14214. Ja hyvä, että on, silloin tiedetään mistä aineesta puhutaan. Muutamia standardin vaatimuksia: viskositeetti 3,5 - 5; setaaniluku 51 - 56; vesi max 500 mg/kg; glyseriini < 0,25% . Tämänkaltaisia suureita aika lista. Ne ovat paremmanpuoleisessa laboratoriossa mitattavissa. "Solion menetelmällä" EN14214 saavutettiin jo neljävuotta sitten, joskin "kuivapesulla" tuntuu tulevan vielä parenpaa tuotetta...
Tampereen lisäksi RME-biodieseliä on testattu mm. Itellan autoissa - ja hyvällä menestyksellä.
-
Sinappia en ole viljellyt mutta rypsiä kyllä. Poikkeaako sinappi kasvin suojelun,Viljelykiertovaatimuksen yms osalta suhteessa rypsiin.
entäs löytyykö sinappirouheelle syöjiä?
-
Sinappia en ole viljellyt mutta rypsiä kyllä. Poikkeaako sinappi kasvin suojelun,Viljelykiertovaatimuksen yms osalta suhteessa rypsiin.
entäs löytyykö sinappirouheelle syöjiä?
Sinappi on rypsiä helpompi viljellä - ei ole jalostettu pilalle.
Sika ja nauta syö kuin hullu puuroa. Jos et uskalla syöttää, pistä lannoitteeksi peltoon, typpeä noin 7%.
-
Saksalaiset ottavat asiat tosissaan. Deutz-Fahr on tehnyt traktorin, jossa voi käyttää poltoaineena "raakaa" kasviöljyä, biodeiseliä tai fossiilista dieseliä. Malliltaan M Natural Power. Koskahan ensimmäinen rantautuu Suomeen....
-
Jos viljelis tomaattia ja sit koettais ajella massikalla ketsupin voimalla.
-
Kyllä biodieselille on standardi EN14214. Ja hyvä, että on, silloin tiedetään mistä aineesta puhutaan. Muutamia standardin vaatimuksia: viskositeetti 3,5 - 5; setaaniluku 51 - 56; vesi max 500 mg/kg; glyseriini < 0,25% . Tämänkaltaisia suureita aika lista. Ne ovat paremmanpuoleisessa laboratoriossa mitattavissa. "Solion menetelmällä" EN14214 saavutettiin jo neljävuotta sitten, joskin "kuivapesulla" tuntuu tulevan vielä parenpaa tuotetta...
Mites ne standardin arvot ovat puolen vuoden kuluttua. Olen vielä siinä käsityksessä, että puolta vuotta pidempää säilyvyyttä ei ole luvattu.
Puoli vuotta on mielestäni kestämättömän lyhyt aika.
-
Eräs RME-biodieselin vahvuuksista biohajoavaisuus on myös sen heikkous. Itse olen käyttänyt vuodenvanhaa RME:tä ja pers´tuntumalla ei eroa uudempaan huomannut. Polttoaine oli säilytetty ilmatiivissä astiassa. Toisaalta puolitoistavuotta vanha, käytetystä paistoravasta tehty, ilmavassa aisiassa säilytetty oli pilaantunut.
Noin nyrkkisääntyöä voi sanoa, että oikei säilytettynä RME-biodiesel säilyy ainakin yhtähyvin, kuin tämän päivän bensiinit.
-
Onko huomioitu tulevaisuuden suunnitelmissa .http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1716288
Ei lopu kuule, ei...
Osta käteisellä, jossei luotolla anneta...
-
Hinta on kuitenkin noussut tänä vuonna jo 60 %. Pian ollaan taas vuodentakaisissa hinnoissa.
-
Sopivasta kuvakulmasta katsoen hinnan nousu on ihan jees; kysyntä ja tarjonta toimii.
Jos sinulla olisi öljylähteitä 85 miljoonan barrelin päivätuotantoon, pumppaisitko tuplasti lisää saadaksesi hinnan laskemaan puoleen vai odottaisitko rauhassa, että hinta nousee tuplasti ?
-
Öljy ei lopu niin, että yksi päivä hanasta ei enää heru. Mutta hinta nousee ja nousee, lopulta niin sietämättömäksi, että halpa-arvoisiin tehtäviin käytetään muita vaihtoehtoja. Eli moniin touhuihin loppuu.
Peltoalasta Saksassa oli 40-luvulla 25% bioenergiatuotannossa eli kauraa hevosille. Nykymaatalous (rypsi) häthätää saattaisi saada omiin traktoriliikkeisiin omat polttoaineet, ei siitä enää kaupunkiautoiluun riitä. Ongelma on todellinen, hyviä kaikenratkaisevia neuvoja on tuskin kellään. Sinappi/rypsidieselit ovat osa ratkaisua, mutta eivät koko ratkaisua.
Petri
Taannoisen peltobioenergiakiihkon aikana tuota oli selvitetty. Muistaakseni pelkän autoilun energiatarve olisi vienyt koko maan peltoalan vai vieläkin enemmän. Lopputulos oli kuitenkin, että ei peltoenergialla ole kuin sivurooli polttoainekeskustelussa.
Liekö kokonaisvaltaista skenaariota tästä edes rakennettu.
En ole asiaan kovin perehtynyt, mutta energiatase on viljellyissä biopolttoaineissa helposti negatiivinen. Siis fossiilista polttoainetta kuluu enemmän biopolttoaineen tuottamiseen kuin, mitä lopputuotteesta saadaan talteen. Sivutuotteiden käytöllä on tärkeä osa. Sivutuotteena pääsääntöisesti on rehuksi kelpaava osuus.
Yhdessä öljyn hinnan nousun myötä nousevat myös typpilannoitteiden hinnat. Ei rypsi tai sinappi ilman lannoitusta kasva. Lannoitukseen tarvitaan palkokasvit ja karjataloutta. Öljykriisitilanteessa pelto tarvitaan mahdollisimman suurelta osin ruuan tuotantoon eikä siitä liikene hehtaareita nykymuotoiselle autoilulle tai öljylämmitykselle.
"Sähköä töpselistä, ruokaa kaupasta"-ajatusmaailma
kokee loppunsa.
-
Siis fossiilista polttoainetta kuluu enemmän biopolttoaineen tuottamiseen kuin, mitä lopputuotteesta saadaan talteen. Sivutuotteiden käytöllä on tärkeä osa. Sivutuotteena pääsääntöisesti on rehuksi kelpaava osuus.
i tai sinappi ilman lannoitusta kasva. Lannoitukseen tarvitaan palkokasvit ja karjataloutta.
kokee loppunsa.
[/quote author=Herra Heinamaki]
Tuotos/panos-suhde on tosiaan keskeinen tekijä bioöljyn mielekkään tuottamisen tapauksessa.
Luonnonmukaisen sinapin viljelyssä tämä suhde on keskimäärin 4/1 kun tehoviljellyn rypsin tapauksessa päästään tuskin 2/1 - ohraetanolin tapauksessa suhde on alle 1/1.
Tietenkin sinappikin tarvitsee lannoitusta. Öljynpuristuksessa syntyvä kakku sisältää kaikki ravinteet, mitä maasta on otettu. Käytännössä kokeiltu melkein suljettu kierto tosiaan myös toimii.
Ei bioöljyn tuotanoossa pyritäkään ratkaisemaan kaikkia maailmanhistorian ongelmia, vaan käyttämään hyödyksi se osa viljelymaata ( ja suonpohjaa ) mikä jää ruuantuotannon ulkopuolelle.
-
Vaihtoehtojen kehittelyssä eletään pysähtyneisyyden aikaa. Luotetaan öljyn saatavuuteen. Mahdollinen tuleva öljykriisi voi kuitenkin iskeä nopeastikin. Mitä silloin tehdään kun vaihtoehtojen kehittely on aikaa vievää hommaa. Maatalouskoneidenkin moottoreita kehitetään pääasiassa dieselöljykäyttöä ajatellen,huonosti vaihtoehtoisille polttoaineille sopiviksi. Moottoripolttoaineiden ja lannoitteiden hinnat tulevat varmasti nousemaan tulevaisuudessa erittäin paljon. Mikä on silloin suurten tehotilojen tulevaisuus? Pienemmät luomutilat voivat olla silloin vahvoilla ja ainoa vaihtoehto.
-
Vaihtoehtojen kehittelyssä eletään pysähtyneisyyden aikaa. Luotetaan öljyn saatavuuteen. Mahdollinen tuleva öljykriisi voi kuitenkin iskeä nopeastikin. Mitä silloin tehdään kun vaihtoehtojen kehittely on aikaa vievää hommaa. Maatalouskoneidenkin moottoreita kehitetään pääasiassa dieselöljykäyttöä ajatellen,huonosti vaihtoehtoisille polttoaineille sopiviksi. Moottoripolttoaineiden ja lannoitteiden hinnat tulevat varmasti nousemaan tulevaisuudessa erittäin paljon. Mikä on silloin suurten tehotilojen tulevaisuus? Pienemmät luomutilat voivat olla silloin vahvoilla ja ainoa vaihtoehto.
Koneviestissä esiteltiin biokaasuvarustukset niin dieseliin kuin bensakoneisiin. Viis tonnia ja toinen asennuksiin.
Typpiomavarainen ja seuraavallekin kasvustolle lataava apilakasvusto on biokaasulaitoksen herkkua. Apilaseosnurmet ovat Suomessa erittäin kilpailukyisiä verrattuna Suomen viljakasveihin ja kuivien maiden nurmiviljelyksiin. Ylimääräiset viljapellot ja parhaat LHP:t energiakäyttöön! Itse tein luomusopimuksen kevällä ja nyt odotellaan biokaasulaitoksen valmistumista vielä emolehmiä ruokkien.
Energituotanto eo sulje pois Suomen elintarvikeomavaraisuutta. Ylituotannon viennin sijaan kannattaa vähentää energian tuontia. Muistakaa typpilannoitteiden fosiilisen energian tarve.
-
Mikä on silloin suurten tehotilojen tulevaisuus? Pienemmät luomutilat voivat olla silloin vahvoilla ja ainoa vaihtoehto.
Se on just niitten, se tulevaisuus. Kotieläintilojen. Rypsin voi hyödyntää kokonaisuudessaan olkia myöden ja lannasta tehdään kaasua. Kalusto liikkuu munkkiöljyllä ja paskalla ;D
-
Mikä on silloin suurten tehotilojen tulevaisuus? Pienemmät luomutilat voivat olla silloin vahvoilla ja ainoa vaihtoehto.
Se on just niitten, se tulevaisuus. Kotieläintilojen. Rypsin voi hyödyntää kokonaisuudessaan olkia myöden ja lannasta tehdään kaasua. Kalusto liikkuu munkkiöljyllä ja paskalla ;D
Niin, oliskohan niin, että tulevaisuuden vaihtoehdot ovat joko niin pieni tila, että merkittävä osa työstä tehdään ilman fossiilisia ihmis- ja hevostyövoimalla. Tai sitten niin iso tuotantokokonaisuus, että biodieselillä ja -kaasulla saadaan rauta pyörimään. Ja jotta erityisesti biokaasu on mahdollinen vaihtoehto, niin kokoluokka ei ole 10 vaan mieluummin 100 lehmää tai vastaava määrä muita märehtijöitä.
Petri
-
Eipä taida olla paluuta lihastyöhön (hevonen/lapio). Aikoinaan hevoset söivöt 500´000 ha:n "kaurat". Nyt siltä alalta, joka muuten on yli oman ruuantarpeemme, saisimme maatalouteen tarvittavien työkoneiden polttoaioneet RME-biodieselinä sekä lisäksi 500 milj. kg valkuaisrehua sekä 1´000 milj. kg kortta energiakäyttöön.
Biokaasu, niin hyvää kuin se onkin, on myös ongelmansa. Eräs on sen vähäinen energiatiheys. Traktorissa huono homma, jos joutuu monta kertaa päivässä tankkaamaan. Lisäksi nopea tankkaus vie uskomattomasti energiaa. Eikä meillä ole biokaasun käyttöön sopivaa kalustoakaan - vielä. Mäntämoottoreihin sitä ei mielestäni pitäisi sovitella, kun polttokennot tekevät jo tuloaan. Tällä hetkellä maakaasun osittainen korvaaminen biokaasulla olisi hyvinkin järkevää.
Ja mitä ravinteiden "valmistamiseen" tulee, niin mielestäni ne pitäisi saada kiertoon. Jätevesipuhdistamoilta takaisen peltoon. Sellaiset laitokset, jotka nyt raskasmetalleilla yms. pilaavat hyvät ravinteet pitäisi laittaa omaan verkostoonsa.
-
Erilaisia energiamuotoja maatiloilla on käytössä varmaan riittävästi. Ongelma on enemmänkin millä aurinko- tuuli- metsä- pelto- ja muut biokaasuenergiat saadaan kohtuullisin kustannuksin käyttöön.
-
Eipä taida olla paluuta lihastyöhön (hevonen/lapio). Aikoinaan hevoset söivöt 500´000 ha:n "kaurat". Nyt siltä alalta, joka muuten on yli oman ruuantarpeemme, saisimme maatalouteen tarvittavien työkoneiden polttoaioneet RME-biodieselinä sekä lisäksi 500 milj. kg valkuaisrehua sekä 1´000 milj. kg kortta energiakäyttöön.
Biokaasu, niin hyvää kuin se onkin, on myös ongelmansa. Eräs on sen vähäinen energiatiheys. Traktorissa huono homma, jos joutuu monta kertaa päivässä tankkaamaan. Lisäksi nopea tankkaus vie uskomattomasti energiaa. Eikä meillä ole biokaasun käyttöön sopivaa kalustoakaan - vielä. Mäntämoottoreihin sitä ei mielestäni pitäisi sovitella, kun polttokennot tekevät jo tuloaan. Tällä hetkellä maakaasun osittainen korvaaminen biokaasulla olisi hyvinkin järkevää.
Ja mitä ravinteiden "valmistamiseen" tulee, niin mielestäni ne pitäisi saada kiertoon. Jätevesipuhdistamoilta takaisen peltoon. Sellaiset laitokset, jotka nyt raskasmetalleilla yms. pilaavat hyvät ravinteet pitäisi laittaa omaan verkostoonsa.
kuinkas näin pääsi käymään vesilahden nero väittää että suomes on juuri ton verran peltua liikaa ja se tulisi metsittää :o
biokaasun järkevin varastointi tapahtuu akussa jonne se survotaan generaattorilla :)
http://ohjelmat.yle.fi/ykkosdokumentti/tulevaisuuden_auto (http://ohjelmat.yle.fi/ykkosdokumentti/tulevaisuuden_auto)
-
Ei se öljyn loppuminen tule minun elinaikanani olemaan mikään ongelma. Fischer-Tropsch menetelmällä turpeesta dieseliä, tai jotenkin muuten vaikka pyrolyysillä metsän antimista. Varmaan valtio pelaa tässäkin itselleen mustanpekan kun meillä on turvetta enemmän kuin Norjalla öljyä. 20v Yara omistaa kaikki turvemaat... ::)
Voi olla vielä jonain päivänä arvokasta omistaa maata, tai sitten se pakkolunastetaan jos kommunistit ovat maan johdossa
-
Ei se öljyn loppuminen tule minun elinaikanani olemaan mikään ongelma. Fischer-Tropsch menetelmällä turpeesta dieseliä, tai jotenkin muuten vaikka pyrolyysillä metsän antimista. Varmaan valtio pelaa tässäkin itselleen mustanpekan kun meillä on turvetta enemmän kuin Norjalla öljyä. 20v Yara omistaa kaikki turvemaat... ::)
Voi olla vielä jonain päivänä arvokasta omistaa maata, tai sitten se pakkolunastetaan jos kommunistit ovat maan johdossa
just näin hämämiehen tilalle tulisi laittaa todellista osaamista :'(
-
aivan niin ei öljy lopu vielä pitkään aikaan, loppumisesta puhumalla saadaan aikaan vain öljyn hinnannousua joka tarkoittaa enemmän taaloja exxonin ym yhtiöiden kassaan.
Siitä on kuintenkin se hyöty että nyt on alettu tosissaan miettiä vaihtoehtoja öljylle, ja suomessa se on turve.
-
aivan niin ei öljy lopu vielä pitkään aikaan, loppumisesta puhumalla saadaan aikaan vain öljyn hinnannousua joka tarkoittaa enemmän taaloja exxonin ym yhtiöiden kassaan.
Siitä on kuintenkin se hyöty että nyt on alettu tosissaan miettiä vaihtoehtoja öljylle, ja suomessa se on turve.
--kyllähän öljystä niukkuus tulee,ainakin kohtuuhinnalla tuotetusta.Parhaat öljykentät ovat ohittaneet tuotantohuippunsa ja merkittäviä määriä helppoja kenttiä ei ole pitkiin aikoihin löydetty.
--Suomen kannalta vaihtoehtoja on,mutta kaikkia niitä vastustetaan.Mitä sitten milläkin perusteella.
-
tää ei paljoa tartte öljyä ;D
http://www.youtube.com/watch?v=K2cpWAOexH4&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=K2cpWAOexH4&feature=related)
-
aivan niin ei öljy lopu vielä pitkään aikaan, loppumisesta puhumalla saadaan aikaan vain öljyn hinnannousua joka tarkoittaa enemmän taaloja exxonin ym yhtiöiden kassaan.
Siitä on kuintenkin se hyöty että nyt on alettu tosissaan miettiä vaihtoehtoja öljylle, ja suomessa se on turve.
Turve on kotimaistenkin arvioiden mukaan liian hitaasti uudistuvaa. Vielä. Sitten kun tuontienergiaa ei enää saada, niin siellähän ne pehkut on, otettavissa.
-
Mikä on silloin suurten tehotilojen tulevaisuus? Pienemmät luomutilat voivat olla silloin vahvoilla ja ainoa vaihtoehto.
Se on just niitten, se tulevaisuus. Kotieläintilojen. Rypsin voi hyödyntää kokonaisuudessaan olkia myöden ja lannasta tehdään kaasua. Kalusto liikkuu munkkiöljyllä ja paskalla ;D
Uskotko tosiaan ittekin tuohon kertomaasi.
**********************************
Oikeasti. Kun öljy loppuu, se on paluuta kivikauteen.
-
Ei se öljyn loppuminen tule minun elinaikanani olemaan mikään ongelma.
Meinaatko että "minun jälkeeni vedenpaisumus"...
-
Meinaatko että "minun jälkeeni vedenpaisumus"...
Se oli vain ihan realistinen toteamus: kun öljyn kysyntä kasvaa ja sitä kautta hinta ja saatavuus tulee ongelmalliseksi, tulee vaihtoehtoiset polttoaineet öljyn tilalle pumpuille. Muttei tämä tule olemaan ongelma seuraavan 30v aikana. Rahalla saa, eri asia onko varaa. Sitten se on ihan eri asia kun naapurin pitää tappaa pumpulla jotta ite saa Valmetin täyteen...
Kyllä maailman logistiikka on niin riippuvainen nestemäisestä polttoaineesta, jota voi jakaa nykyisellä jakelulaitteistolla, että se ei muutu esim sähkökäyttöiseksi yön yli. Heti kun joku keksii paremman laitteen kuin Dieselmoottorin se korvaa sen heti, kuten suihkumoottori teki lentoteollisuudessa, ja mäntäkoneet jäi museoon viikossa.
Se miten ja mistä polttoaine valmistetaan on täysin auki, mutta polttoaineen saatavuus ei ole ongelma minun elinaikanani. Koska leivän ja ruoan saanti lähikauppaan on riippuvainen kuljetuksista, voitte olla varmoja että poliitikot kyllä saa sen asian järjestettyä ettei oma vyö lyhene. Ajatelkaa vaikka Pietaria, 5 milj asukasta ja jokainen syö kilon päivässä: se tekee tuhat autoa päivässä leivän tuontiin jos jokainen lastaa 5000 kiloa. Ja kun porukka nääntyy viikossa, niin kyllä poliitikot katsoo että polttoainetta on saatavissa.
-
Poliitikot tulevat joko jälkijunassa tai sitten tuhlaavat rahat jotenkin muuten.
Toivottavasti olen väärässä.
-
Olen siinä Mr. (?) Cynic'in kanssa samaa mieltä, että kyllähän nestemäiset hiilivedyt ovat aivan ylivertainen tapa kuljettaa energiaa mukana. Mutta kun helposti hyödynnettävät (lue: halvat) varannot on syöty, niin huomataan, että nykyinen käyttövolyymimme on aivan tolkuton. On vaikea tällä hetkellä kuvitella, että käytettävissä olevilla vaihtoehdoilla pystymme jatkamaan samanlaista tuhlailua kuin nyt.
Siksi mielestäni valistuneet päättäjät ryhtyvät jo nyt ohjaamaan markkinoita (lue: energian hintaa) tavalla, joka pehmentää tätä rysäystä sitten joskus tulevaisuudessa. Vielä jaksaisin uskoa, että parempi hiljainen pitkä kitinä kuin kertarytinä tässä muutoksessa. Toivon minäkin, että Herra Heinämäki olisi väärässä tuon poliitikkojen jälkijunakysymyksen kanssa.
Petri