Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin  (Luettu 5112 kertaa)

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin
Moro.
Tunnustaako kukaan laittaneensa tuon ikäiseen tm:ään päävirtakatkaisimen, tuossa akut keulalla.
Minne katkaisija sijoitettu, entä maadoitus?
50mm2 vai 70mm2 piuhalla....

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin
Eli päävirtakatkaisin tulee siihen maajohtoon.Rakentelet sille katkaisimelle sopivan kiinnikkeen siten että katkaisinvipu tulee sivupellistä ulos,eli noin 20 mm reikä.Ja katkaisin mahdollisimman järeä,200 amp  mieluummin ylikin ja kyllä se kaapelikin saa olla sitä 70mm2 luokkaa.Tietysti voit laittaa katkaisimen myös ulkopuolelle mutta saat fiksumman näköisen kun näet hiukan vaivaa.
laita sähköinen niin tulee käytettyä joka kerta itellä joka traktorissa sähköinen.

JTJ

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 241
Vs: NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin
Joo,itellä virtalukosta toimiva niin ei tarvi erikseen katkaisijoita ja aina tulee väkisinkin käytettyä päävirtakytkintä.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin
"Tapanila", tarkoititiko että päävirtakatkaisin kiinni konepeiton takaosassa olevaan muoviseen sivupalaan, joka ohjaamon edessä?
Sitten pitäis katkaisimelta runkoon menevälle johdonpätkälle keksiä sopiva paikka, etuk.sovitteeseen tai johonkin?

Miten sitten radio ja kello, niille vedettävä akulta + piuha ja maadoitettava erikseen ohjaamon runkoon, vai.
Aika monimutkaista pätöhomma....

Jostain virtoja purkaa seistessään, tuskin kuitenkaan radionkautta voi muutamassa päivässä virrat huveta niin nopeasti että ei kunnolla jaksa käynnistyä. Radiossa alkup. liitokset, ei omia patentteja ja etukuormaimen sähköohjatusta kahvasta virrat poiessa kun ei käytössä.
 
Akun kaapelit ja liitokset kunnolla putsattu ja kontaktisprayllä suihkutettu, meinaavat kuitenkin hapettua jostain syystä.  >:(

1 koneessa sähköinen päävirtakatkaisin, se tyhjensi akkunsa 2-4 päivässä, nyt mekaaninen kahva ja ei toistaiseksi akut tyhjene.
Jossain jotain häikkää ???
Tosin ei tuo "sähköinen kahva" pois suljettu vaihtoehto ole..... 

Viimeksi muokattu: 18.03.12 - klo:19:58 kirjoittanut 115

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin
"Tapanila", tarkoititiko että päävirtakatkaisin kiinni konepeiton takaosassa olevaan muoviseen sivupalaan, joka ohjaamon edessä?
Sitten pitäis katkaisimelta runkoon menevälle johdonpätkälle keksiä sopiva paikka, etuk.sovitteeseen tai johonkin?

Miten sitten radio ja kello, niille vedettävä akulta + piuha ja maadoitettava erikseen ohjaamon runkoon, vai.
Aika monimutkaista pätöhomma....

Jostain virtoja purkaa seistessään, tuskin kuitenkaan radionkautta voi muutamassa päivässä virrat huveta niin nopeasti että ei kunnolla jaksa käynnistyä. Radiossa alkup. liitokset, ei omia patentteja ja etukuormaimen sähköohjatusta kahvasta virrat poiessa kun ei käytössä.
 
Akun kaapelit ja liitokset kunnolla putsattu ja kontaktisprayllä suihkutettu, meinaavat kuitenkin hapettua jostain syystä.  >:(

1 koneessa sähköinen päävirtakatkaisin, se tyhjensi akkunsa 2-4 päivässä, nyt mekaaninen kahva ja ei toistaiseksi akut tyhjene.
Jossain jotain häikkää ???
Tosin ei tuo "sähköinen kahva" pois suljettu vaihtoehto ole.....
ethän sää mitään + piuhoja ala radiolle vetämään - sulta puuttuu

msan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 265
Vs: NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin
"Tapanila", tarkoititiko että päävirtakatkaisin kiinni konepeiton takaosassa olevaan muoviseen sivupalaan, joka ohjaamon edessä?
Sitten pitäis katkaisimelta runkoon menevälle johdonpätkälle keksiä sopiva paikka, etuk.sovitteeseen tai johonkin?

Miten sitten radio ja kello, niille vedettävä akulta + piuha ja maadoitettava erikseen ohjaamon runkoon, vai.
Aika monimutkaista pätöhomma....

Jostain virtoja purkaa seistessään, tuskin kuitenkaan radionkautta voi muutamassa päivässä virrat huveta niin nopeasti että ei kunnolla jaksa käynnistyä. Radiossa alkup. liitokset, ei omia patentteja ja etukuormaimen sähköohjatusta kahvasta virrat poiessa kun ei käytössä.
 
Akun kaapelit ja liitokset kunnolla putsattu ja kontaktisprayllä suihkutettu, meinaavat kuitenkin hapettua jostain syystä.  >:(

1 koneessa sähköinen päävirtakatkaisin, se tyhjensi akkunsa 2-4 päivässä, nyt mekaaninen kahva ja ei toistaiseksi akut tyhjene.
Jossain jotain häikkää ???
Tosin ei tuo "sähköinen kahva" pois suljettu vaihtoehto ole.....
Kysymyksessäsi sanoit että AKUT OVAT KEULALLA.Sinne vaan se katkaisin ja maatto alkuperäiseen paikkaan,ei pitäis olla vaikeeta jos ei sitä tee vaikeaksi.Vai onko taidossa puutetta.
Tapanilalla ei ilmeisesti ole NH:n rakenne tuttu. Konepelti nousee pystyyn, joten "hieman" vaikea kiinnittää päävirtakatkaisijaa siihen. Toki voihan sen sinne pellin alle asentaa mutta tuleeko sitten käytettyä jos joka kerta joutuu pellin aukaisemaan. Ja maajohto on pultattu etukehtoon, ei starttiin. Eli kaapelia joutuu vetämään jonkun matkaa, että saa järkevään paikkaan katkaisijan.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin
"msan", kirjoitit niin kuin minun olisi pitänyt kirjoittaa heti alussa :)
Toistametriä piuhaa johonkin suuntaan menee pakostikin.
Jos rapainen kone ja kuormaimen aisat alhaalla niin keulasta ei välttämättä ole mukava/helppo mennä kahvaa kääntämään.

No, kiitoksia vastauksista, pitää johonkin vipstaaki laittaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65723
Vs: NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin
ite etin hetken aikoinaan mekaaniselle katkimelle paikkaa  100 tla:ssa mutta muistaaksein on tossa tm.ssäkin syylärin takana sellanen peltine ohjain/suojapelti johon ite laitoin katkimen.            piuhat sai syylärin lta helposti ja on kätevästi käsillä ja kun on metallinen kahva niin ei iahn tumpelon ilkivallan tekijän huomion pisteessä!               ei ole aiheuttanut ongelmia ration kanssa , vdo pikahaulla, ja ihan järkevä turvalaite!    siis se pääkatkin!

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin
Vielä oikaisen hiukan asiaa.Se pellin pystyynnosto ei aiheuta ongelmaa.Katkaisimen kahva on irroitettavissa joten reikä vain sivupeltiin ja katkaisin sinne pellin taa.pitäs onnistua.Minulla ainakin on tuollain laitettu katkaisin.Ja vipstaakin kun nappasee mukaansa on taatusti asiattomien käyttöön ottamata.Ei tarvitse niitä pitkiä piuhoja vedellä.Pitkät kaapelit aiheuttaa virtahävikkiä.Ja päävirtakatkaisin kuuluu laittaa AINA maattoon.

Miksi AINA maattoon? Ei se sähkö tiedä mistä se piiri on poikki. Maan katkaisu on muuten hyvä, mutta menee hankalaksi kellon, radion yms. virran saanti jos semmoista tarttee. Lisäksi kahden akun vehkeissä yleensä lyhyt maapiuha molemmissa akuissa joka pitäisi pidentää ja viedä molemmista runkoon kytkimen kautta.  Mulla on Massikassa tehdasasenteinen päävirtakytkin, ja se ainakin on plussan puolella.

Alkuperäisen kysyjän ongelmana oli akkujen tyhjeneminen. Kyllä sen virran pystyy aika helposti mittaamaan, mihin se menee. Kone ja kaikki laitteet sammuksiin, akun kenkä irti, yleismittari virtamittaukselle ja sarjaan akun kanssa. Helpoin tosin on laadukas DC-pihtimittari jolla voi mitata johdon päältä. Sitten sulakkeita irti yksi kerrallaan kunnes mittarista näkee että virta lakkaa kulumasta. Itsellä Golffissa tyhjeni akku talvella parissa viikossa kun oli kakkosautona, kun mittasin niin huomasin Pioneerin autoradion vievän sammutettuna melkein 100mA virtaa, kun oli kytketty virtalukon ohi. Etupaneelin kun irrotti niin akku lakkasi tyhjenemästä.

Mika

Viimeksi muokattu: 20.03.12 - klo:20:17 kirjoittanut mikasep

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: NH TM vm. -00-02 päävirtakytkin
Niin, 2 akkua joilla yhteinen -piuha joka sitten maadoitettu etukehtoon.
Onnistuisi varmaan kun nykyiseen maadoituspiuhan liittimeen(mikä pultin alla) liittäisi jatkoksi sopivan mittaisen kaapelin jolloin päävirtakatkaisin olisi halutussa paikassa, ja katkaisimelta maadoitus runkoon jonkun pultin alle.
Maadoituskaapeli jatkuisi noin 1m verran, tuskin paljoa merkitystä?

Vai parempi jos molemmilta akuilta oma  -kaapeli päävirtakatkaisimelle?

Soittimen paneelin vois kokeeksi ottaa pois...... helppo juttu piti olla 8)