Setä on palolaitoksella hommissa ja sanoi ettei led-polttimoilla varustetut lamput sovellu ollenkaan savusukellukseen. Nimen omaan tuon värilämpötilan syytä koska heijastuu niin voimakkaasti takaisin. Xenoneita on saatavilla keltaisemmalla sävyllä samoin kuin ledejäkin kun tietää mistä etsii. Korkeammalla värilämpötilalla saadaan näennäisesti enemmän valotehoa. Itse olen kyllä tykännyt kovasti noista offroadtarvikkeelta ostetuista 27w led-työvaloista. Peltorit ei ota häiriötä... Kalliimmiissa ledeissä ei pitäis olla häiröiden kanssa ongelmia.
Niin, keskustellaanko nyt lisävaloista vai työvaloista?
Oma kokemus yhdestä koeajossa olleesta autosta antoi juuri "savusukeltajan kaltaisen" kokemuksen, siinä apukaukovaloina laadukkaat LED-lyhdyt. Valotehoa pirusti, mutta kun lähestyit näitä uudenaikaisia valkopohjaisia ja heijastinmateriaalisia tienviittoja...vasta 20 metrin päästä erotti kunnolla kirjaimet, siihen asti näkökentässä vain valkoinen hohtava taulu
Valoa heijastui niin paljon takaisinpäin, ettei silmä pystynyt erottamaan mustia tekstejä.
Mielestäni tärkein ominaisuus kaikissa lyhdyissä on mahdollisimman tasainen ja pehmeästi rajoittuva valokuvio. Terävät rajat on silmiä rasittavia ja väsyttävät nopeasti, silmä joutuu reagoimaan liian nopeasti. Kuinkahan paljon nykyisin erittäin yleinen migreeni(sitä on monella, vaikkeivat tunnusta) on nykyajan liian suuren valosaasteen aikaansaamaa...