Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydraulinen vs sähköinen esiohjaus. Suunnittelija vertaa  (Luettu 70199 kertaa)

Major

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Tuo digitaalihydrauliikka on ihan mielenkiintoinen alue, vaikka en itse ole paljon kerennyt sitä tutkimaankaan enkä niissä mikään hyvä asiantuntija.

Mutta tosiaan, se koostuu useasta rinnankytketystä on/ off venttiilistä, joissa olisi esim. binäärinen koodaus, eli seuraava venttiili olisi aina kaksi kertaa suurempi kuin edellinen. Näin saataisiin 2^x erilaista virtausta , jossa x on venttiileiden määrä. Eli systeemi olisi periaatteessa kuin hydraulinen digitaali / analogiamuunnin....

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Moro hydrauliikkaäijät!

Tehkääs semmonen ruiskunohjauslohkosysteemi, että KAIKKI ruiskun toiminnot hoituvat sähköhydraulisesti.

Puomien taitto ja hissi. Venttiilin kääntö kiertoon/puomille. Yksittäiset lohkot kiinni/auki pienillä hydr sylintereillä.

Traktorista menis vain yks tai kaks letkua (tietyst johtosähköhydrauliseen lohkoon). Power beyond liitäntä olis myös mahdollinen.

Hytissä olis katkaisimet paneelissa ja ruiskussa olis tuo sähköhydraulinen magneettiventtiilipalikkahässäkkä.

Häh?
Kui mää ain olen paras?

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Tehkääs semmonen ruiskunohjauslohkosysteemi, että KAIKKI ruiskun toiminnot hoituvat sähköhydraulisesti.

Miksi keksiä pyörä uudelleen?  ???

JJVaasa

Timppa, montako propotoimintaa ja montako on-off toimintaa tarvitaan? Yhdellä vai kahdella kahvalla?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Tehkääs semmonen ruiskunohjauslohkosysteemi, että KAIKKI ruiskun toiminnot hoituvat sähköhydraulisesti.

Miksi keksiä pyörä uudelleen?  ???

Nyt lohkot toimii magneettiventtiileillä suoraan.  Miksei kaikki voi toimia hydrauliikalla ja magneettiventtiilit siistissä rivissä samassa latikassa.
Kui mää ain olen paras?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Timppa, montako propotoimintaa ja montako on-off toimintaa tarvitaan? Yhdellä vai kahdella kahvalla?

Lohkot kiinni/auki ja puomi/kierto olis on/of tyylisiä. 4, 5, tai 6 kpl

Puomin kokoontaitto, hissi olis propotoimintoja. 3 kpl.
Kui mää ain olen paras?

JJVaasa

Vielä pitäisi tietää mikä on järjestelmän virtaus, ympäsipumppaus tai jokin muu? Olen juuri sovittamassa ERGOkahvaan lisäpalikkaa, joka kulkee kahvan liikkeiden mukana. Siihen saa nuo tarvittavat 5 kpl kaksitoimista on-off ohjausta ja itse kahvallahan ohjataan vakiosti kolmea karaa propona ja yhtä on.offina. Joten 9 lohkoa voidaan ohjata yhdekkä kädellä, ja 9 lohkoisen ohjausventtiilin tekeminen ei ole ongelma. Katso tuolta www.ergokahva.fi sivuilta sähköposti osoite, ja laita meiliä, niin lasken hinnan venttiilipaketista ohjauksineen. Markkinoilla olevia, "*******npääksi" kutsuttuja rikkinäisiä kahvoja on kiihtyvällä tahdilla korvattu ERGOkahvoilla. Niitä kun ei enään valmisteta ja toimivia löytyy yhä harvemmin.

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Tehkääs semmonen ruiskunohjauslohkosysteemi, että KAIKKI ruiskun toiminnot hoituvat sähköhydraulisesti.

Miksi keksiä pyörä uudelleen?  ???

Nyt lohkot toimii magneettiventtiileillä suoraan.  Miksei kaikki voi toimia hydrauliikalla ja magneettiventtiilit siistissä rivissä samassa latikassa.

Ymmärsinkö oikein että myös liuosventtiilit (jotka nyt ovat suoraan sähköohjattuja), muutettaisiin hydraulisesti ohjatuiksi? Miksi ihmeessä?? ???

Jos tuosta hienon haluaisi niin kaikki toiminnot CAN-väyläohjatuiksi ja kosketusnäyttö kabiiniin. Menisi ruiskuun vain kaksi hydrauliletkua ja ohut väyläpiuha. ;) Eikä olisi niin paljon kytkimiä suuressa paneelissa riesana. Kosketusnäytöllä ja logiikalla voisi sitten hoitaa automatiikkaa enemmänkin, määrän säädöt nopeuden mukaan jne.

Tarvitseeko nuo hissi ja puomin taitto tosiaankin olla propoja? Itsellä ainakin letkulevittimessä vastaavat toiminnot pelaa ihan hyvin on/off -venttiilipöydällä kun nopeudet vaan on rajattu sopiviksi. Propot lisää hintaa ihan sikana.

Mika

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Ymmärsinkö oikein että myös liuosventtiilit (jotka nyt ovat suoraan sähköohjattuja), muutettaisiin hydraulisesti ohjatuiksi? Miksi ihmeessä??

***Miksi ei?  Pääsis siitä, että magneettikelat ei olis "veden kanssa kosketuksissa".
     Ja vois käyttää standardeja sähköhydrauliikan osia.
Kui mää ain olen paras?

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Ymmärsinkö oikein että myös liuosventtiilit (jotka nyt ovat suoraan sähköohjattuja), muutettaisiin hydraulisesti ohjatuiksi? Miksi ihmeessä??

***Miksi ei?  Pääsis siitä, että magneettikelat ei olis "veden kanssa kosketuksissa".
     Ja vois käyttää standardeja sähköhydrauliikan osia.

Tuota noin... eiväthän ne hydrauliikan kelatkaan ole "öljyn kanssa kosketuksissa" vaan se magneettikenttä toimii kuoren läpi. Samoin kuin noissa vesiventtiileissä yleensä.

Aika monimutkainen systeemi tulee jos ensin sähköllä ohjataan hydrauliventtiiliä joka käyttää sylinteriä joka käyttää mekaanisesti venttiiliä.  ???  Letkuja ja vipuja ja vipstaakeja tulee pirusti lisää, ja kalliit hydraulilohkot joka venttiilille lisäksi. Onko noissa ruiskun magneettiventtiileissä sitten yleensä ongelmia?

Ja miksei voi käyttää "standardeja ruiskuventtiileiden osia"?

Mika

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Aika monimutkainen systeemi tulee jos ensin sähköllä ohjataan hydrauliventtiiliä joka käyttää sylinteriä joka käyttää mekaanisesti venttiiliä. 

***Olis se aika hieno. Tekniikan ihme.  :D
Kui mää ain olen paras?

JJVaasa

Täytyy täsmentää, että olen ikäni suunnitellut ja valmistanut mobile hydrauliikkaa, pääasiassa metsäkuormainten parissa mutta kyllä vuosien mittaan on tullut toimitettua ohjausventtiileitä jos jonkinlaiseen käyttöön. Tässä Timpan tapauksessa oli ajatus että laitteen mekaniikkaa, esim. puomistoa tai vastaa, ohjataan sähköhydraulisesti. Nuo levitettävän liuoksen säätämiset on oma alueensa. On tietysti olemassa ns. vesihydrauliikkaa, joka saattaisi soveltua, mutta huomioon ottaen korroosio ongelman, on materiaalisystä hinnat eri, kuin perinteisellä hydrauliikalla. Autoteollisuuden tultua mukaan noiden propopatruunoiden käyttäjiin, on valmistusmäärät tulleet niin suuriksi, että propopatruunan hinta on jopa halvempi kuin vastaavan on-off patruunan. Tästä syystä kaikki (ainakin melkeen) käyttävät propopatruunoita, vaikka on-off riittäisi. Siten en allekirjoita väittämää, että propo lisää hintaa aivan "sikana".

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Täytyy täsmentää, että olen ikäni suunnitellut ja valmistanut mobile hydrauliikkaa, pääasiassa metsäkuormainten parissa mutta kyllä vuosien mittaan on tullut toimitettua ohjausventtiileitä jos jonkinlaiseen käyttöön. Tässä Timpan tapauksessa oli ajatus että laitteen mekaniikkaa, esim. puomistoa tai vastaa, ohjataan sähköhydraulisesti. Nuo levitettävän liuoksen säätämiset on oma alueensa. On tietysti olemassa ns. vesihydrauliikkaa, joka saattaisi soveltua, mutta huomioon ottaen korroosio ongelman, on materiaalisystä hinnat eri, kuin perinteisellä hydrauliikalla. Autoteollisuuden tultua mukaan noiden propopatruunoiden käyttäjiin, on valmistusmäärät tulleet niin suuriksi, että propopatruunan hinta on jopa halvempi kuin vastaavan on-off patruunan. Tästä syystä kaikki (ainakin melkeen) käyttävät propopatruunoita, vaikka on-off riittäisi. Siten en allekirjoita väittämää, että propo lisää hintaa aivan "sikana".

Propon ohjaus (kahva tms.) maksaa jonkin verran enempi kuin keinukatkaisin.

Propopatruuna tarkoittaa siis mitä? Olen tottunut käsittämään esim. proposuuntaventtiilin olevan "palikka" jossa on portit A,B,P ja T ja näistä palikoista saa kasattua sitten "venttiilipöytiä". Kerro lisää.

Noita propoja ohjataan sitten ilmeisesti PWM:llä ja esim. tuo teidän kahva generoi kelalle tuon PWM:n? Karan asemasta ei ole mitään takaisinkytkentää? Joillakin firmoilla kuten Boschilla ja Danfossilla on ilmeisesti venttiilin yhteydessä kehittyneempää elektroniikkaa ja karan aseman takaisinkytkentä.

Ja tuohon liuoksen säätöön on olemassa ihan omanlaisensa valmiit kaupalliset venttiilipöydät.

Alkaa käydä mielenkiintoiseksi. Mitäpä maksaisi seuraavanlainen pöytä: 4 propoa, joista yksi yksitoiminen ja 3 kaksitoimista. Ainakin kahdessa noista kaksitoimisista kellunta. Ympäripumppaava, max. virtaus n. 60l/min. Paineenrajoitusventtiili 180bar. Ajatuksena olisi tehdä sarja joka korvaisi vanhan "perinteisen" maataloustraktorin koko työkonehydrauliikan ja myös nostolaite sähköistettäisiin. Etukuormainta käytettäisiin nykytraktoreiden tapaan tästä "traktorin omasta" pöydästä. Joystick tulisi teiltä, ja minä voisin tehdä tuon nostolaitteen ohjauksen asentotakaisinkytkennällä säätöpyörineen.


Mika

JJVaasa

Takaisinkytkentää ei tuossa meidän systeemissä ole. Kyllähän mekin se voidaan tehdä, mutta ajatuksena on ollut saada sähköhydraulinen ohjauspaketti metsäkuormaimille ja etukuormaimille niin edulliseksi, että niitä ostetaan. Mielestäni esim. maatilakuormaimessa ei tarvita takaisinkytkentää. Jos haluaa nähdä monitorista kaiken infon, huomisen sää mukaanluettuna, niin täytyy panna euroja jonoon, kaikkihan käy. Mutta sitten siihen hinta indikaatioon: Nelikarainen lohko varustettuna Ergokahvalla kaapeleineen, maksaa noin 2 donaa.(veroineen)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Ja tuohon liuoksen säätöön on olemassa ihan omanlaisensa valmiit kaupalliset venttiilipöydät.


***Joo mut mites niitä ohjataan tuolla samalla ergokahvalla?
Kui mää ain olen paras?