Näin on. Ei se henkilöautoliikenne sitä tietä rasita. Eikä ainakaan täällä ole
mettäporukat linkoomaankaan vaatineet. Ei tosin ole viime vuosina luntakaan ollut.
Riippunee varmaan liikennemäärästä. Toissa iltana kävin metsällä, ajelin kotoa kymmenen kilometriä josta puolet metsätietä, kahden eri tienhoitokunnan tietä. Metsän kohdalla olin liikkeellä siis noin 10 minuuttiaj ja kohtasin neljä autoa. Viides auto meni ohi ku lähdin autolta metsään ja latailin haulikkoa. Kävin pikkulenkin, niin lähellä tietä että kuului soran rapina ja ehkä 4 autoa meni ohi, viides oli parkissa muutaman sadan metrin päässä ja oli tulossa toisesta suunnasta. Ja joo, kyllä tää metsämiesten liikenne kuluttaa tietä oikeasti. Ilman sitä ei olisi nimismiehen kiharaa ts. pientä koloa teissä yhtäpaljon kuin nyt. Tiet on lähtökohtaisesti erinomaisessa kunnossa, osa paremmassa kunnossa kuin mikään lähistön valtion soratie, kiitos tuulimyllyjen.
Toisinaan laitan seuralle maksulappua tienkäytöstä, kun ei niitä entisajan talkoolaisia löydy tienhoitokunnan raivauksiin ym. (eikä tarvettakaan nykykoneilla, rahaa ne vaatii
) . Seuran mielestä ok. että laskutetaan teiden käytöstä, metsästäjät se suurin käyttäjäryhmä ainankin näin syksyisin. Hirvimiehet pikkujuttu vrt. pienriistan metsästäjät.
Se tässä ajatuksena, että metsästäjämäärä suhteessa alueeseen ja sen tiestöön, vaikuttaa todella paljon onko siitä "haittaa" vai ei. Jos autoja menee kymmeniä päivässä samoja raiteita, joka päivä, on se kuitenkin melkoinen rasitus tien pinnalle jos siinä vähäkin kuoppia ja vettä. Aivan älyttömästi vaikuttaisi yllä mainittu erijälkiä ajaminen kun tilaa olisi, tuo liikenne tekisi tosiaan vain hyvää tielle, mutta joku veto niissä auton jäljissä täytyy olla kun samaan raiteeseen osuu poikkeuksetta...