Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maakunnan euro on 80 senttiä?  (Luettu 4359 kertaa)

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Maakunnan euro on 80 senttiä?
Jyväskylän yliopiston kansantaloustieteen professori Jaakko Pehkonen esittää, että ihmisille pitäisi pääkaupunkiseudun ulkopuolella maksaa pienempiä palkkoja.

Pehkosen mukaan näin tasattaisiin maakuntien ja pääkaupunkiseudun eroja työpaikkojen määrässä. Solidaarisuus palkankorotuksissa johtaa hänen mukaansa siihen, että Uudenmaan rekrytointiongelmien palkkapaineet leviävät koko maahan.

"Keskitetty palkanmuodostus ja vahvat ammattiliitot pyrkivät huolehtimaan siitä, että korkeasta työttömyydestä kärsivillä alueilla palkat nousevat samaa tahtia kuin työvoimapulasta kärsivillä alueilla."

Professori esittää näkemyksensä Elinkeinoelämän Valtuuskunnalle EVA:lle kirjoittamassaan raportissa Pulaa työstä ja työvoimasta.

http://www.kaleva.fi/plus/juttu810979_page0.htm#kuvabox
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Maakunnan euro on 80 senttiä?
toihan täytyis olla ehdottomasti toistes päi  ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Aulis Anttila

  • Vieras
Syrjäseutulisä...
Ennen vanhaan hyvään aikaan oli syrjäseutulistät ja paikkakuntakalleusluokat... mut ei niihnin oo enää paluuta... se juna meni jo... lopullisesti.

Viimeksi muokattu: 26.08.09 - klo:21:40 kirjoittanut Aulis Anttila

Aulis Anttila

  • Vieras
Asuttaminen...
Eiköös se Sibiriakin asutettu Neukkuteliiton aikaan syrjäseutulisillä? ;D

Muistan jostain lukeneeni, että kalasnikohveilla sun muilla härpäkkeillä  :o :o :o

Aulis Anttila

  • Vieras
Karseen näköstä...
Eiköös se Sibiriakin asutettu Neukkuteliiton aikaan syrjäseutulisillä? ;D
Muistan jostain lukeneeni, että kalasnikohveilla sun muilla härpäkkeillä  :o :o :o
Varmaan niinkin. Ei ...kele minuakaan sinne saisi rahalla, vaan kyllä siinä kalasnikovia tarvittais. On se sen verta karseen näköistä maisemaa jo töllöstä katsottuna. Se Sibiria meinaan. 8)

Mulla on sama olo ku kattelen Pooooohoooooooojanmaata  :P :P ::) ::) ;D ;D :D :D

Karhula

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 475
Vs: Karseen näköstä...

Mulla on sama olo ku kattelen Pooooohoooooooojanmaata  :P :P ::) ::) ;D ;D :D :D

Puna-aukulla on vellit housuissa kun joku vaan mainitseekin sanan Pohjanmaa.

Aulis Anttila

  • Vieras
Lämmitys...
Eiköös se Sibiriakin asutettu Neukkuteliiton aikaan syrjäseutulisillä? ;D
Muistan jostain lukeneeni, että kalasnikohveilla sun muilla härpäkkeillä  :o :o :o
Varmaan niinkin. Ei ...kele minuakaan sinne saisi rahalla, vaan kyllä siinä kalasnikovia tarvittais. On se sen verta karseen näköistä maisemaa jo töllöstä katsottuna. Se Sibiria meinaan. 8)

Mulla on sama olo ku kattelen Pooooohoooooooojanmaata  :P :P ::) ::) ;D ;D :D :D
No joo soot asenteellinen.

Joo... oon  ;D

Kyllä kai se Golf-virta vähän enemmän lämmittää kuin Lena ja Jenisei talvella. ;D

Kyllä  ;D

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maakunnan euro on 80 senttiä?
Missähän kopperossa toikin professori elää, sillä pääkaupunkiseudulla ja maakunnissa maksetaan eritasoisia palkkoja, ei kukaan Helsingissä lähde mihinkään työhön niillä palkoilla mitä maakunnissa maksetaan, eikä kukaan muuta maakunnista pääkaupunkiseudulle jos ei saa huomatavasti parempaa palkkaa ????

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Karseen näköstä...
Eiköös se Sibiriakin asutettu Neukkuteliiton aikaan syrjäseutulisillä? ;D
Muistan jostain lukeneeni, että kalasnikohveilla sun muilla härpäkkeillä  :o :o :o
Varmaan niinkin. Ei ...kele minuakaan sinne saisi rahalla, vaan kyllä siinä kalasnikovia tarvittais. On se sen verta karseen näköistä maisemaa jo töllöstä katsottuna. Se Sibiria meinaan. 8)

Mulla on sama olo ku kattelen Pooooohoooooooojanmaata  :P :P ::) ::) ;D ;D :D :D

Käyppä Aulis kokeileen pohjanmaalla että huudat "jeejee Stalin, jeejee lenin ja minä olen kommonisti" Katotaan kauanko menee ennen kuin nenästä tulee senkat. ;D

Ps. voisit kokeilla sitä vaika nurmoossa.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Aulis Anttila

  • Vieras
Lähteminen...
Eiköös se Sibiriakin asutettu Neukkuteliiton aikaan syrjäseutulisillä? ;D
Muistan jostain lukeneeni, että kalasnikohveilla sun muilla härpäkkeillä  :o :o :o
Varmaan niinkin. Ei ...kele minuakaan sinne saisi rahalla, vaan kyllä siinä kalasnikovia tarvittais. On se sen verta karseen näköistä maisemaa jo töllöstä katsottuna. Se Sibiria meinaan. 8)
Mulla on sama olo ku kattelen Pooooohoooooooojanmaata  :P :P ::) ::) ;D ;D :D :D
Käyppä Aulis kokeileen pohjanmaalla että huudat "jeejee Stalin, jeejee lenin ja minä olen kommonisti" Katotaan kauanko menee ennen kuin nenästä tulee senkat. ;D Ps. voisit kokeilla sitä vaika nurmoossa.

En lähde... mutta paini ja pesäpallo ovat homojen lajeja  :P :P ;D ;D

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Maakunnan euro on 80 senttiä?
Jyväskylän yliopiston kansantaloustieteen professori Jaakko Pehkonen esittää, että ihmisille pitäisi pääkaupunkiseudun ulkopuolella maksaa pienempiä palkkoja.
Eikö sitten nyt jo ole niin? En tiedä yhtään palkkatyössä olevaa LVI-asentajaa maakunnassa joka tienaa bruttona yli 5000€/kk (+ylityöt). Pääkaupunki seudulla kyllä. (Palkkatyö = yhtiön palveluksessa oleva henkilö, jolle firma tarjoaa työkalut yms tarvikkeet, ei omistaja/osakas)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

TyttöMaalta

  • Vieras
Vs: Syrjäseutulisä...
Ennen vanhaan hyvään aikaan oli syrjäseutulistät ja paikkakuntakalleusluokat... mut ei niihnin oo enää paluuta... se juna meni jo... lopullisesti.
  Vois palata takas. Pääkaupunkiseudulla on nyt jo huomattavasti paremmat palkat, ku muualla Suomessa. Eli siihen ollaan menty jo!

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Syrjäseutulisä...
Ennen vanhaan hyvään aikaan oli syrjäseutulistät ja paikkakuntakalleusluokat... mut ei niihnin oo enää paluuta... se juna meni jo... lopullisesti.
  Vois palata takas. Pääkaupunkiseudulla on nyt jo huomattavasti paremmat palkat, ku muualla Suomessa. Eli siihen ollaan menty jo!

Se että nämä syrjäseutulisät on poistuneet, johtuu tästä keskitetystä sopimusjärjestelmästä, jota on toteutettu vuosikymmeniä.

Aulis Anttila

  • Vieras
Syy... ja seuraus...
Ennen vanhaan hyvään aikaan oli syrjäseutulistät ja paikkakuntakalleusluokat... mut ei niihnin oo enää paluuta... se juna meni jo... lopullisesti.
  Vois palata takas. Pääkaupunkiseudulla on nyt jo huomattavasti paremmat palkat, ku muualla Suomessa. Eli siihen ollaan menty jo!
Se että nämä syrjäseutulisät on poistuneet, johtuu tästä keskitetystä sopimusjärjestelmästä, jota on toteutettu vuosikymmeniä.

Ei se menny niin... kunta- ja valtiotyönantaja halusivat ne pois... ja saivatkin... mutta en minä henk.koht. ole niinkään varma, että onko se hyvä vai huono juttu  ??? ??? ???

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Syrjäseutulisä...
Ennen vanhaan hyvään aikaan oli syrjäseutulistät ja paikkakuntakalleusluokat... mut ei niihnin oo enää paluuta... se juna meni jo... lopullisesti.
  Vois palata takas. Pääkaupunkiseudulla on nyt jo huomattavasti paremmat palkat, ku muualla Suomessa. Eli siihen ollaan menty jo!

Ja kulut isommat: asunnot kalliita ja työmatkat pitkiä. Meidänkin työpaikalla maksettiin 80-luvun lopulla pääkaupunkilisää ja käytettiin komennusmiehiä, kylläkin vapaaehtoisia,  maakunnista maksamalla päivärahoja. No sitten tuli lama ja näille komennusmiehille ei enää ollut töitä maakunnissa vaan joutuivat jäämään tänne. Päivärahojen maksu loppui ja pääkaupunkilisää ei enää ole :-X
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.