Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: MS - 02.12.18 - klo:12:39
-
Moro, paripyörissä se ongelma, että välivanne on traktorin puolelta todella ahdas, eikä mene pohjaan asti. Uusia ei viitsisi hankkia, joten onko vinkkejä miten voisi esim. työstää hieman välivannetta traktorin puolelta, jotta menisi sisemmäksi. Rälläkällä hiominen kävi mielessä mutta ei saa varmaan tarpeeksi tasaisesti hiottua. Entä auttaisiko se, että rälläköisi railoja tasaisin välimatkoin välivanteeseen ja hakkaisi sitten sisään. Yksi ajatus, että pienentäisi vielä välivannetta esim. rälläkän railon mitalla, jotta menisi traktorin pyörään ja hitsaisi sitten esim. peltiä toiseen reunaan fylliksi, jotta olisi tiukka myös paripyörän puolelta.
Onko ideoita?!
-
Katkaise rälläkällä v muotoinen siivu ja hitsaa kasaan. Siitähän tulee kartion muotoinen. Sitten vaan kiskoo ketjuilla/pulteilla pohjaan?
-
Hitsaa sisäpuolelta, se kutisuu
-
Entä auttaisiko se, että rälläköisi railoja tasaisin välimatkoin välivanteeseen ja
Auttaisi, mutta varmaan melko kapeita railoja. Puristaa levikkeet paikalleen ja hitsaa railot kiinni pyörää kiertäen sopivaan asentoon. Kolmessa railossa kussakin millin supistus tekee halkaisijaan yhteensä millin pienennyksen.
-
Sanotaan että ei väljän voittanutta, mutta tässä tapauksessa kannattaa varoa että ei käy niin.
-
Rälläkällä railoja siihen reunaan mikä on liian tiukka, sitten vaan sisäpuolelta hitsaa ne, hitsi kyllä kryppää.
-
Jos ei kovin paksua peltiä niin lekan terävä pää sisäpuolelle vastineeksi ja ulkopuolelta isolla vasaralla takoo reunasta suppuun.
-
Rajun (kortteen konepajan) ohjeiden mukaan ei välivanne saa mennä pohjaan,
Se lievä kartiopinta ei kiristy tarpeeksi.
Traktorin vanteissa on ainevahvuus eroja levypyörissä, tämän itsekin
Huomannut, eli osaan menee pohjaan , osaan ei sama välivanne.
Väljä se välivanne on kumminkin muutaman vuoden päästä,
Käyttö, eritoten kiinnitys ja irroitus käy välivanteen päälle.
Kysyjän tapauksessa kannattaa se välivanne naputella juuripyörään
Kiinni sopivalla piirun pätkällä tasaisesti, ja sitten vasta levikepyörä
Sovitella paikoilleen, ja tasaiseen kiristää lukitusketjut/ tangot.
Aika puljaamistahan tämä on välivanteiden kanssa, tarttis olla
Vähän kehittyneempiä systeemeitä.
-
Meneekö välivanne levikkeeseen pohjaan?
Kyllä pohjaava sopivan napakka on enempää asiasta tietämättä parempi kun huulille jäävä. Ja 8 ketjua, jatko muttereilla kiristettynä.
Vedä rällyllä siivu pois ja hitsaa. Oon ainakin omista ottanu siivun pois koko matkalta, ja hitsannu umpeen, jos ei oo menny hyvin paikoilleen.
-
Rajun (kortteen konepajan) ohjeiden mukaan ei välivanne saa mennä pohjaan,
Se lievä kartiopinta ei kiristy tarpeeksi.
Traktorin vanteissa on ainevahvuus eroja levypyörissä, tämän itsekin
Huomannut, eli osaan menee pohjaan , osaan ei sama välivanne.
Väljä se välivanne on kumminkin muutaman vuoden päästä,
Käyttö, eritoten kiinnitys ja irroitus käy välivanteen päälle.
Kysyjän tapauksessa kannattaa se välivanne naputella juuripyörään
Kiinni sopivalla piirun pätkällä tasaisesti, ja sitten vasta levikepyörä
Sovitella paikoilleen, ja tasaiseen kiristää lukitusketjut/ tangot.
Aika puljaamistahan tämä on välivanteiden kanssa, tarttis olla
Vähän kehittyneempiä systeemeitä.
Kun on tilattu rajun välivanteet ja vanteet traktorin merkki tietäen tuli kyllä juuri sopivat, eikä se välivanne ole mikään suora lieriö vaan kummassakin reunassa on vanteisiin sopivat kartiot ja keskellä jäykiste pokkaus.
-
(https://www.murska.fi/images/raju-valikiekot-fi.jpg)
Ei tuostakaan näe noita kartioita kunnolla.
-
Rajun (kortteen konepajan) ohjeiden mukaan ei välivanne saa mennä pohjaan,
Se lievä kartiopinta ei kiristy tarpeeksi.
Traktorin vanteissa on ainevahvuus eroja levypyörissä, tämän itsekin
Huomannut, eli osaan menee pohjaan , osaan ei sama välivanne.
Väljä se välivanne on kumminkin muutaman vuoden päästä,
Käyttö, eritoten kiinnitys ja irroitus käy välivanteen päälle.
Kysyjän tapauksessa kannattaa se välivanne naputella juuripyörään
Kiinni sopivalla piirun pätkällä tasaisesti, ja sitten vasta levikepyörä
Sovitella paikoilleen, ja tasaiseen kiristää lukitusketjut/ tangot.
Aika puljaamistahan tämä on välivanteiden kanssa, tarttis olla
Vähän kehittyneempiä systeemeitä.
Kun on tilattu rajun välivanteet ja vanteet traktorin merkki tietäen tuli kyllä juuri sopivat, eikä se välivanne ole mikään suora lieriö vaan kummassakin reunassa on vanteisiin sopivat kartiot ja keskellä jäykiste pokkaus.
Juu, paitti kun päivittää traktoria välillä ja vanhat levikkeet ja välivanteet......
-
Joskus aikoinaan kysyvät välivanteita ostaessa tubeless vai ei. Kai niissä jotain eroo oli,en muista. 8 ketjua ja hieman katellen paikalleen. Tiukempi paree jos tiellä joutuu ajamaan.
-
Kiitos hyvistä vastauksista!
-
Takomalla, kuten tuossa edellä sanottiin. Kyllä se hiljalleen kääntyy kartioksi, mutta paljon iskuja vaatii.
-
Takomalla, kuten tuossa edellä sanottiin. Kyllä se hiljalleen kääntyy kartioksi, mutta paljon iskuja vaatii.
Takomallahan se venyy, pitäisi saada kartio sisään päin. Tietysti jokainen tulee uskollaan autuaaksi. ::)
-
Takomalla, kuten tuossa edellä sanottiin. Kyllä se hiljalleen kääntyy kartioksi, mutta paljon iskuja vaatii.
Takomallahan se venyy, pitäisi saada kartio sisään päin. Tietysti jokainen tulee uskollaan autuaaksi. ::)
Ihmettelin tuota samaa . Hiomalla ulkoreunaa saattaa olla parasratkaisu , parimilliä auttaa paljon .
-
Takomalla, kuten tuossa edellä sanottiin. Kyllä se hiljalleen kääntyy kartioksi, mutta paljon iskuja vaatii.
Takomallahan se venyy, pitäisi saada kartio sisään päin. Tietysti jokainen tulee uskollaan autuaaksi. ::)
Ihmettelin tuota samaa . Hiomalla ulkoreunaa saattaa olla parasratkaisu , parimilliä auttaa paljon .
Kasaan kehä menee kuhan ymmärtää takoa keskiötä kohti.
-
Takomalla, kuten tuossa edellä sanottiin. Kyllä se hiljalleen kääntyy kartioksi, mutta paljon iskuja vaatii.
Takomallahan se venyy, pitäisi saada kartio sisään päin. Tietysti jokainen tulee uskollaan autuaaksi. ::)
Ei se reuna uskolla taivu vaan taidolla.
-
Takomalla, kuten tuossa edellä sanottiin. Kyllä se hiljalleen kääntyy kartioksi, mutta paljon iskuja vaatii.
Takomallahan se venyy, pitäisi saada kartio sisään päin. Tietysti jokainen tulee uskollaan autuaaksi. ::)
Ei se reuna uskolla taivu vaan taidolla.
Toivotonta hommaa ;D
-
Luulisin sen käytössä kartioituvan kunhan kiristelee niitä kiinnityspultteja tarpeeks ahkeraan..
-
Väitän jos nyt vaan takoo, millä ohjeella vaan, se ohenee ja kehämitta suurenee, sitten se ei enää sovi huonosti edes. Hitsi saumaa kehän suuntaisesti 3cm kerralla sentin verran reunalta sisäpuolella. Kun se vaikenee kehä on pienempi. Tai sitten kuten jo esitetty, viilto ja hitsaa kiinni. Vaikka pari ensin sitten lisää jos tarvii.
-
Väitän jos nyt vaan takoo, millä ohjeella vaan, se ohenee ja kehämitta suurenee, sitten se ei enää sovi huonosti edes. Hitsi saumaa kehän suuntaisesti 3cm kerralla sentin verran reunalta sisäpuolella. Kun se vaikenee kehä on pienempi. Tai sitten kuten jo esitetty, viilto ja hitsaa kiinni. Vaikka pari ensin sitten lisää jos tarvii.
Varmaan ohenee takomalla jotain vaikka alasinta vasten.
Hitsaamista vastaavan krymppäämisen tässä tapauksessa saa aikaan lämmittämällä punahehkuun vastaavalla tavalla.
-
En ole vanteen reunaa koskaan 'kutistanut' mutta kuumien antaminen on vanha ja toimiva tapa oikomiseen ja muodon muuttamiseen.
Perustuu siihen että lämmitessään rauta pyrkii laajenemaan ja jännittymään kylmään osaansa nähden. Riittävän kuumana rauta muuttuu kuitenkin sen verran elastiseksi että se antaa jännityksen alla periksi. Jäähtyessään se taas alkaa kutistua, samalla myös lujittuen ja sillä on silloin voimaa vetää ympäristöäänkin sisäänpäin.
-
Itse olen vetänyt jokaiseen vanteeseen kaksi muutaman sentin viiltoa enkä ole edes hitsannut. Siltikin pyörät ovat sen verran tiukat että pois ottaessa tunkki on oiva apuväline.
-
Väitän jos nyt vaan takoo, millä ohjeella vaan, se ohenee ja kehämitta suurenee, sitten se ei enää sovi huonosti edes. Hitsi saumaa kehän suuntaisesti 3cm kerralla sentin verran reunalta sisäpuolella. Kun se vaikenee kehä on pienempi. Tai sitten kuten jo esitetty, viilto ja hitsaa kiinni. Vaikka pari ensin sitten lisää jos tarvii.
Varmaan ohenee takomalla jotain vaikka alasinta vasten.
Hitsaamista vastaavan krymppäämisen tässä tapauksessa saa aikaan lämmittämällä punahehkuun vastaavalla tavalla.
Takomalla ohenee ja ympyrä tulee isommaksi. En väitä että osaava sais sen pienemmäksi takomalla, mutta jos kuka tahansa tosta noin rupee takoo, se ohenee ja ympyrä suurenee.
Ja nimenomaan krympäystä. Travis maatila korjajalle varmaan helpoin hitsata sisä puolella.
Rupee tässä topikissa olee valinnan varaa miten tehä.
-
Mulla oli liian tiukat välivanteet, piti toisella traktorilla vetää pyörä irti käytön jälkeen, niin katkaisin kylmästi rälläkällä välivanteet ja kuormansidonta liinalla kiristin kasaan, sitten vain sauma sisäpuolelle nyt on aika soppelit, kun muistaa kiinni laittaes vielä pyyhkäistä vaseliinia traktorin vanteeseen, niin saa kylvöjen jälkeen kangella vääntämällä pyörän tipahtamaan.
-
Takomalla, kuten tuossa edellä sanottiin. Kyllä se hiljalleen kääntyy kartioksi, mutta paljon iskuja vaatii.
Takomallahan se venyy, pitäisi saada kartio sisään päin. Tietysti jokainen tulee uskollaan autuaaksi. ::)
Ei se reuna uskolla taivu vaan taidolla.
Toivotonta hommaa ;D
Kyllä .
Hiomalla pikkusen reunasta pääsee helpommalla , railot vähän hankala toteuttaa jotta tulee kunnolliset.
-
Takomalla, kuten tuossa edellä sanottiin. Kyllä se hiljalleen kääntyy kartioksi, mutta paljon iskuja vaatii.
Takomallahan se venyy, pitäisi saada kartio sisään päin. Tietysti jokainen tulee uskollaan autuaaksi. ::)
Ei se reuna uskolla taivu vaan taidolla.
Toivotonta hommaa ;D
Kyllä .
Hiomalla pikkusen reunasta pääsee helpommalla , railot vähän hankala toteuttaa jotta tulee kunnolliset.
Tässä kohtaa sorkkis on oikeilla jäljillä. Tein juuri noin parivuotta sitten ja vuosia kestänyt irrotustaistelu oli muisto vain.
-
Se on ainakin varmaa ettei välivanteita valmisteta
merkkikohtaisesti muuten kuin värin valinnalla.
Että jos joku on sattunut saamaan erittäin hyvin
sopivat välivanteet, sen takia että myyjä on
kysynyt traktorin mallin, niin se on pelkkää sattumaa.
Minultakin on joskus kysytty että mihin traktoriin
vanteet tulee, niin olen joutunut esittää vastakysymyksen että,
Mitä teet sillä tiedolla. Yleensä eivät tee sillä mitään.
Kunhan olevat tapojensa orjia/uteliaita tms.
-
Tuli omien apv paripyörien mukana valmiiksi supistetut välivanteet, eli tehtävän niitä. ainakin suoria ja supistettuja.