Mikä tuollaisen 20 tonnisen kaivinkoneen vetoteho on?
Voisiko sillä vetää 8 siipisiä kääntöauroja? Siis niin ettei tela kulje vaossa. Aurojen peräpäätä voisi kannatella puomilla, ei tarttis tukipyörää, puomilla vois myös painaa aurat maahan.
Noi maksaa tosi vähän vanhoina. Siitä tämä idea.
Teho (kilowatteina) ei välttämättä ole järin suuri, vaikka voimaa on niin vauhti on kovin hidas. Ja hyötysuhde heikko tekniikasta johtuen.
Yleensä nuo vetävät lähelle omaa työpainoaan eli 20 t kone voi teloilla ajamalla kiskoa luokkaa 17 000 kgf eli 170 000 N
Jos laskee 10 000 N (1 'tonni' joka on reippasti yläkanttiin) yhden siiven vetovastukseksi niin teoriassa tulisi reilut 15 siipeä perässä. Vauhtia on vaan sitten se joku 1-2 km/h, edellyttäen ettei ajomoottorit ole jo loppuunajetut ja sohlot :-(
Mutta ei niitä tuohon ole kyllä tehty ja ongelmia tulee jos enemmän harrastaa. Siis muitakin ongelmia kuin menetetyt hermot.
Jos leikkiä haluaa niin pillarissa saisi paremmin moottoritehot liikkumiseen, se kun on siihen tehty, toisin kuin kaivinkones. Mitä sitä himmailemaan, kerralla kunnon vehje ja D11 vaan reilusti tilaukseen. Mutta älä aja suohon, se painaa sitten 100 t... 3.piikkisen repijän kun ottaa pakettiin niin voi vielä jankkuroidakin siinä ohimennen samalla vaikka metriin... jos siltä tuntuu. Takaan että kantavalla pohjalla tuohon repijän palkkiin saat laittaa ihan mitkä aurat vaan ja perässä tulee - jos ei muuten niin kappaleina. Moottoritehokin lienee tuohon hommaan välttävä, noin 850 hv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Caterpillar_D11#/media/File:Cat_D11_View_3.jpgBack to reality - käyttökelpoiset telaratkaisut löytynevät näistä kumitelatraktoreista. Joku QuadTrack voi olla ihan pätevä, jälkiasennusmalleista pyöräversioihin en osaa arvata.