Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Niitin  (Luettu 10166 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Niitin
Kuhni tai Pöttingeri. Jfät Kronet Lelyt ja Taarupit( tänhetkinen hinattava mallit ollut ainakin susi) kannatta unohtaa heti kättelyssä enkä Elhoonkaan sekaantuis.
Mistä Elhosta JIIWEEn kokemukset on, kun et "sekaantuis"? Oikein hyvinkin omakohtaisia kokemuksia?

Yhden kesän niittojen (Tosin vain omia, ei urakointia) 140ha perusteella ainakin Elhon 370 on varsin pätevä peli. Ainakaan vielä en osaa moittia... Katotaan sitte muutaman vuoden päästä. Nelimetrinen raskaaksikin moitittu Kuhn Alterna oli toisena vaihtoehtona, mutta 6000€ 30cm lisäleveydestä oli turhan suolainen hinta tämmöselle pikkutilalle.
Tullut muutaman kerran sekaannuttua pohjalaasen koneteollisuuden tuotteisiin ja joka kerta olen vannonut etten enään niihin sekaannu. Enkä enään sekaannu jollei ihan pakko.

 Elhon murskain ei ainakaan mun silmissäni näytä hyvin viimmeistellyltä mut moni Elhon murskainta  kyllä kehunut ja muutama myös haukkunut.

 140 ha ongelmitta hyvä pohjalaaselta koneelta;)

Ei ehkä pirä sekoottaa rantaruottalaasia meihin pohojalaasihin. Ne osaa konevalmistuksen paremmin, ku härmälääset.
Kyllähän nuo konehankinnat on aina omia valintoja. Omat kokemukset yleensä painaa vaakakupis enemmän kuin muiden puheet ja siltä pohjalta Elho, järjestyksessään jo kolmas talossa. Karhon muoto ainakin on parempi kuin muutamassa muussa, joiden jäljiltä oon ajellu pari paalia...
tethering holes to their concave windings

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Niitin
Taitaa elho ja taaruppi olla ainoat parillisella lautasmäärällä varustetut 3,2 metrin kokoluokassa..

suomileijona

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 460
Vs: Niitin
Taitaa elho ja taaruppi olla ainoat parillisella lautasmäärällä varustetut 3,2 metrin kokoluokassa..
tekeekö elho 370 epätasasen karhon? ainakin krone 280llä tullee toispuoleinen karho ja on paalitkin sen näkösiä jos ei mutkitellen aja.. molemmissahan pariton määrä lautasia

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Niitin
Ainakin mä oon saanu tehtyä tasaaset karhot 280 ja 370 Elhoilla, vaikka parittomalla lautasmäärällä kumpikin leikkaa. Suurin syy epätasaisiin karhoihin parittomilla on väärä karhotinpeltien säätö. Toisen pitää olla hiukan enemmän sisään päin käännettynä kuin toisen. En nyt just muista, kumman, mutta kokeilemalla tuo selviää. 280 oli tarkka tuosta, mutta 370 ei oo niin tarkka, vaikka olis ihan levällään.
tethering holes to their concave windings

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Niitin
Taitaa elho ja taaruppi olla ainoat parillisella lautasmäärällä varustetut 3,2 metrin kokoluokassa..

Mikä se ongelma Taarupissa sitten on, täälläpäin on muutamia kyseisiä kamppeita, enkä ole kuullut enkä huomannut näissä murheita, vuodenvanhoja tai uudempia ovat. Olisko mahdollisesti sitten niissä sarjan ensimmäisissä jotain ollu?
Make taisi joskus mainita asiasta, vai oliko se se edellinen mallisarja.
No karheet on ainakin tosi hyviä, sen oli toinenkin urakoitsija huomannu, ja vaihtoikin takakoneeksi 4232 ct:n, niin on sama sitten edessä ja takana. Kuhni jäi nurkalle. Silppurivaunulle tuo kuhni teki sekasen ja sellaisen "paakkuisen" karheen. Ryskytti aika pahasti teloja ylös ja alas...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8372
Vs: Niitin
Lähes kuukauden on tainnut huoltomies yhteensä tehdä tuohon 4232 CT takuuremonttia.  :o  Ensimmäisenä kautena kävi aika monasti pellolla ja talvella kone rakennettiin kokonaan uusiksi. Pientä virsutusta oli vielä senjälkeenkin. Takuu on kylläkin pelannut hyvin. En ole kahden ja puolen kauden aikana yhdestäkään osasta joutunut maksamaan.
Karhotinpelleillä ei ole vaikutusta karhon leveyteen. Riittävän leveää paalauskarhetta ei saa ollenkaan ja karho on aina reunoilta ohuempi.
Tavaran lentäminen mattoperälle on iso ongelma. Jonain päivänä menee puhtaasti ja seuraavan jää pelto täyteen kasoja. Silloinkun tavara ei kunnolla lennä matolle jää myös karho möykkyiseksi.
Edellinen 4032 C pelasi kun unelma. Myös karhoa sai karhotinpelleillä säädeltyä. Sen karhoa paajat ja silppurikuskit kehuivat.
Mystinen kesälaatumies

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Niitin
Tullut muutaman kerran sekaannuttua pohjalaasen koneteollisuuden tuotteisiin ja joka kerta olen vannonut etten enään niihin sekaannu. Enkä enään sekaannu jollei ihan pakko.

 Elhon murskain ei ainakaan mun silmissäni näytä hyvin viimmeistellyltä mut moni Elhon murskainta  kyllä kehunut ja muutama myös haukkunut.

 140 ha ongelmitta hyvä pohjalaaselta koneelta;)

Jos käymään ehdit niin näytän sulle 3700 ha ajetun elhon, joka on täydessä käytössä. Tänä kesänä tosin vain parisataa hehtaaria...Pikkusen on pelleissä murtumia ja pressut aivan loppu. Ongelmia oli vain alussa, kevennyssylinteri ja rasvaton pyöränlaakeri. Ei ole arka kiville oikein kevennettynä.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Niitin
Tullut muutaman kerran sekaannuttua pohjalaasen koneteollisuuden tuotteisiin ja joka kerta olen vannonut etten enään niihin sekaannu. Enkä enään sekaannu jollei ihan pakko.

 Elhon murskain ei ainakaan mun silmissäni näytä hyvin viimmeistellyltä mut moni Elhon murskainta  kyllä kehunut ja muutama myös haukkunut.

 140 ha ongelmitta hyvä pohjalaaselta koneelta;)

Jos käymään ehdit niin näytän sulle 3700 ha ajetun elhon, joka on täydessä käytössä. Tänä kesänä tosin vain parisataa hehtaaria...Pikkusen on pelleissä murtumia ja pressut aivan loppu. Ongelmia oli vain alussa, kevennyssylinteri ja rasvaton pyöränlaakeri. Ei ole arka kiville oikein kevennettynä.
Kyllähän ne Pohojanmaalla toimii, mutta kun poistuvat sieltä, niin rauta alkaa välittömästi pehmetä. Varmaan joku ilmastollinen juttu.  ::)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Niitin

Karhotinpelleillä ei ole vaikutusta karhon leveyteen. Riittävän leveää paalauskarhetta ei saa ollenkaan ja karho on aina reunoilta ohuempi.

Edellinen 4032 C pelasi kun unelma. Myös karhoa sai karhotinpelleillä säädeltyä. Sen karhoa paajat ja silppurikuskit kehuivat.

No on se nyt kumma, mun koneessa kyllä saa karhon leveyttä hyvin säädettyä, ja riittää leveyskin, ja vieläpä on tasapaksu :o
Mikäs pertskele siinä sun koneessas on jujuna? Meneekse liikaa ympäri, onkse jostakin kulmavaihteesta koottu väärinpäin ja vauhtia liikaa, vai liika vähän?
Kyllä tämä mun kone on huoletta pelannut, toista kautta käytössä! Ainoo miinus on käynnistäminen, uusimmalla traktorilla pitää kikkailla, automatiikka luulee liian suureksi massaksi eikä anna käynnistää! 540 kierroksilla kyllä lähtis...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8372
Vs: Niitin
Liian vähän on vauhtia. Tavara ei kunnolla lennä karhotinpelleistä läpi, osa tavarasta putoaa karhotinpeltien alle. Roottorissa on suurin nopeus käytössä. Tonnin perällä pyöritetään, yksinään käytettäessä tonnineljäsatasella.
Uudellenrakennuksessa tuohon tuli uusi hankainpelti ja uudet karhotinpellit murskairoottoria vahvistettiin. Alkujaan tuolla sai maksimissan metrin levyistä karhetta ilman mattoperää.
Mystinen kesälaatumies

kontju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: Niitin
ekan kesän kuhn alternalla 400 niitin olen todella tyytyväinen entisellä (john deere 1320) meni terälappuja noin 20 kesässä tällä ei yhtään noin neljä hehtaaria tunnissa siirtoineen isoin lohko 8ha ja pienin noin 1ha voima kelpaa 135hv käytössä niitto nopeus noin 14km/h parhaissa paikoissa piti puottaa pikavaihde pienemmälle (8000kg/ka/ha) palkki kelluu todella hyvin ja kellunta varat riitti ihan hyvin. Koneen nosto ja lasku aika hidas (lukot nosto sylitereissä) minulla ei haitta kun niitän levälleen mutta jos karhot pitäs jäädä ehjiksi joutuisi odottelemaan meinaan kokeilla ensi kesänä ilman lukkoja