Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Niitin  (Luettu 10199 kertaa)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Niitin
Suosittelen "normaalia" leveämpää konetta jos vaan ajamista on.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Niitin
Suosittelen "normaalia" leveämpää konetta jos vaan ajamista on.
ihan 1 kysymys:Miksi??
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Niitin
Suosittelen "normaalia" leveämpää konetta jos vaan ajamista on.
ihan 1 kysymys:Miksi??
Vaikkei multa kysyttykää... Työsaavutus, tarpeeksi ruokaa korjuukoneelle, jollei karhoteta. Mä paalaan mieluummin 3,7m koneen jäljiltä kuin 2,8:n, ainakin tähänastisten kokemusteni (2ha) mukaan.
tethering holes to their concave windings

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Niitin
Suosittelen "normaalia" leveämpää konetta jos vaan ajamista on.
ihan 1 kysymys:Miksi??
Vaikkei multa kysyttykää... Työsaavutus, tarpeeksi ruokaa korjuukoneelle, jollei karhoteta. Mä paalaan mieluummin 3,7m koneen jäljiltä kuin 2,8:n, ainakin tähänastisten kokemusteni (2ha) mukaan.

Arveluttaa
kivisillä mailla leveän palkin olevan arempi kiville ?

Korjuu on tosiaan nopempaa, mukavampaa...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Niitin
Kyllähän se on niinkin mutta vaakakupin toisella puolella painavat: leveämmässä koneessa on pidempi palkki jossa on "suoraa" terää pidemmällä matkalla joka taas "myötäilee" huonommin esim.pellonpinnan mahdollisia kaarevuuksia.Sitten leveämmän koneen hinta nousee melko paljon suhteessa työleveyden lisäykseen ja traktorilta vaaditaan taas lisää tehoa jotta voidaan pitää sama ajonopeus.Itse kun en juuri urakoi niin voin lisätä esim.ajonopeutta kompensoidakseni kapeampaa työleveyttä.No, jokainen valitsee sen levyisen koneen kun itse kokee sopivaksi kukkarolleen ja traktorilleen.Omat traktorini jaksavat juuri ja juuri vetää 3m:n hinattavaa.Kyllä silläkin on hyvin ehditty ja parhaimmillaan 5ha:n tuntisaavutuksiin päästy.Ja kun niitettävää on kuitenkin vain n.150 ha/vuosi niin itse en koe tarpeelliseksi kaluston suurentamista.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Niitin
Suosittelen "normaalia" leveämpää konetta jos vaan ajamista on.
ihan 1 kysymys:Miksi??
Vaikkei multa kysyttykää... Työsaavutus, tarpeeksi ruokaa korjuukoneelle, jollei karhoteta. Mä paalaan mieluummin 3,7m koneen jäljiltä kuin 2,8:n, ainakin tähänastisten kokemusteni (2ha) mukaan.
Sul on aika huonot sadot jos saat vain yhden paalin hehtaarilta.   :'(
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Niitin
Kuhni tai Pöttingeri. Jfät Kronet Lelyt ja Taarupit( tänhetkinen hinattava mallit ollut ainakin susi) kannatta unohtaa heti kättelyssä enkä Elhoonkaan sekaantuis.
Mistä Elhosta JIIWEEn kokemukset on, kun et "sekaantuis"? Oikein hyvinkin omakohtaisia kokemuksia?

Yhden kesän niittojen (Tosin vain omia, ei urakointia) 140ha perusteella ainakin Elhon 370 on varsin pätevä peli. Ainakaan vielä en osaa moittia... Katotaan sitte muutaman vuoden päästä. Nelimetrinen raskaaksikin moitittu Kuhn Alterna oli toisena vaihtoehtona, mutta 6000€ 30cm lisäleveydestä oli turhan suolainen hinta tämmöselle pikkutilalle.
Tullut muutaman kerran sekaannuttua pohjalaasen koneteollisuuden tuotteisiin ja joka kerta olen vannonut etten enään niihin sekaannu. Enkä enään sekaannu jollei ihan pakko.

 Elhon murskain ei ainakaan mun silmissäni näytä hyvin viimmeistellyltä mut moni Elhon murskainta  kyllä kehunut ja muutama myös haukkunut.

 140 ha ongelmitta hyvä pohjalaaselta koneelta;)

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Niitin
Suosittelen "normaalia" leveämpää konetta jos vaan ajamista on.
ihan 1 kysymys:Miksi??
Vaikkei multa kysyttykää... Työsaavutus, tarpeeksi ruokaa korjuukoneelle, jollei karhoteta. Mä paalaan mieluummin 3,7m koneen jäljiltä kuin 2,8:n, ainakin tähänastisten kokemusteni (2ha) mukaan.

Arveluttaa
kivisillä mailla leveän palkin olevan arempi kiville ?

Korjuu on tosiaan nopempaa, mukavampaa...


http://www.pel-tuote.fi/ Ja niitto on yhtä juhlaa;)

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Niitin
Suosittelen "normaalia" leveämpää konetta jos vaan ajamista on.
ihan 1 kysymys:Miksi??
Vaikkei multa kysyttykää... Työsaavutus, tarpeeksi ruokaa korjuukoneelle, jollei karhoteta. Mä paalaan mieluummin 3,7m koneen jäljiltä kuin 2,8:n, ainakin tähänastisten kokemusteni (2ha) mukaan.

Arveluttaa
kivisillä mailla leveän palkin olevan arempi kiville ?

Korjuu on tosiaan nopempaa, mukavampaa...


http://www.pel-tuote.fi/ Ja niitto on yhtä juhlaa;)


Tarvinneeko
mainita maakivet, jää väkisin.





herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Niitin
Kyllähän se on niinkin mutta vaakakupin toisella puolella painavat: leveämmässä koneessa on pidempi palkki jossa on "suoraa" terää pidemmällä matkalla joka taas "myötäilee" huonommin esim.pellonpinnan mahdollisia kaarevuuksia.Sitten leveämmän koneen hinta nousee melko paljon suhteessa työleveyden lisäykseen ja traktorilta vaaditaan taas lisää tehoa jotta voidaan pitää sama ajonopeus.Itse kun en juuri urakoi niin voin lisätä esim.ajonopeutta kompensoidakseni kapeampaa työleveyttä.No, jokainen valitsee sen levyisen koneen kun itse kokee sopivaksi kukkarolleen ja traktorilleen.Omat traktorini jaksavat juuri ja juuri vetää 3m:n hinattavaa.Kyllä silläkin on hyvin ehditty ja parhaimmillaan 5ha:n tuntisaavutuksiin päästy.Ja kun niitettävää on kuitenkin vain n.150 ha/vuosi niin itse en koe tarpeelliseksi kaluston suurentamista.

5 ha
on jo "liikaakin" tunnissa, vähemmälläkin pärjää. Pienviljelijä.
Kyllä niittokoneen pitää max sataheppasella kulkea, näillä niittomäärillä.

Ei saviaavikoita, ei vuoristoakaan

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Niitin
>>>>Kyllähän se on niinkin mutta vaakakupin toisella puolella painavat: leveämmässä koneessa on pidempi palkki jossa on "suoraa" terää pidemmällä matkalla joka taas "myötäilee" huonommin esim.pellonpinnan mahdollisia kaarevuuksia.

         *Noin sitä sanottiin kun kahdeksan jalan verku vaihdettiin kymmeneen ja naapuriin tuli peräti 12 Vaan saavat näköjään puitua  melkeen puolta leveimmilläkin nykyään. Jos tuossa muutamassa kymmensentissä joku paikka jää hiukan pidemmälle sängelle nurmellakin, niin ei se juuri satoon vaikuta. Lystimpi on ajella kun tietää pääsevänsä palstalta samana päivänä.  Niin ja pienillä lohkoilla ei tarvitse kierrellä niin montaa kertaa.  Niin ja köyhät ne rutisee hinnoista.

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Niitin
Suosittelen "normaalia" leveämpää konetta jos vaan ajamista on.
ihan 1 kysymys:Miksi??
Vaikkei multa kysyttykää... Työsaavutus, tarpeeksi ruokaa korjuukoneelle, jollei karhoteta. Mä paalaan mieluummin 3,7m koneen jäljiltä kuin 2,8:n, ainakin tähänastisten kokemusteni (2ha) mukaan.

Arveluttaa
kivisillä mailla leveän palkin olevan arempi kiville ?

Korjuu on tosiaan nopempaa, mukavampaa...


http://www.pel-tuote.fi/ Ja niitto on yhtä juhlaa;)


Tarvinneeko
mainita maakivet, jää väkisin.






Varsinkin maakivet kannattaa pelloilta.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Niitin
 *Noin sitä sanottiin kun kahdeksan jalan verku vaihdettiin kymmeneen ja naapuriin tuli peräti 12 Vaan saavat näköjään puitua  melkeen puolta leveimmilläkin nykyään. Jos tuossa muutamassa kymmensentissä joku paikka jää hiukan pidemmälle sängelle nurmellakin, niin ei se juuri satoon vaikuta. Lystimpi on ajella kun tietää pääsevänsä palstalta samana päivänä.  Niin ja pienillä lohkoilla ei tarvitse kierrellä niin montaa kertaa.  Niin ja köyhät ne rutisee hinnoista.
Niinhän se on, totta.Ja köyhän ei kannata ostaa halpaa.Mutta toi"muutama kymmensenttiä" ei kyl paljoa nopeemmin sua päästä pellolta pois.Pitäis sitten laittaa kerralla etu/taka koneet tai perhosmalliks.Mut edelleenkään mun traktorit ei jaksais vetää että se siitä.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Niitin
Onko taakseajolaitteet? Jos on nii etukone persiiseen ja peruuttaen heinää nurin. Kone on ahtaampi mutta muut ominaisuudet korvaisi mielestäni sen puutteen helposti.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Niitin
Suosittelen "normaalia" leveämpää konetta jos vaan ajamista on.
ihan 1 kysymys:Miksi??
Vaikkei multa kysyttykää... Työsaavutus, tarpeeksi ruokaa korjuukoneelle, jollei karhoteta. Mä paalaan mieluummin 3,7m koneen jäljiltä kuin 2,8:n, ainakin tähänastisten kokemusteni (2ha) mukaan.
Sul on aika huonot sadot jos saat vain yhden paalin hehtaarilta.   :'(
Juu on... eka sato oli yhdeltä lohkolta 15paalia/4,3ha. Toinen sato samalta lohkolta oli 80 paalia. Kyllä lietteellä on voimaa...
tethering holes to their concave windings