Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Velkaneuvontaa  (Luettu 22663 kertaa)

Von Fendt

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 173
Vs: Velkaneuvontaa
Olen jo kokenu melkein konkurssin ja kokemusta on toisille jakaa.

Heitelkääpä kysymyksiä velkaan liittyvää, lataan täältä totuuden.



oon usseammalta taholta kyselly, että palajoko sitä velekaa pittää olla, että sen koroella eläsi. Kukkaa ei  oo vielä osannu vastata, ossaakko sinä?

Riippuu sivuansioista :)

Von Fendt

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 173
Vs: Velkaneuvontaa
Montako parsipaikkaa pitää olla maksettuna, että saa yhden uuden parsipaikan maksettua ????

Parsipaikka tuottaa tonnin kappale ja uus maksaa tekotavasta riippuen 3 000 - 15 000 egee.

suhmura

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 75
Vs: Velkaneuvontaa
Olen uusi-lammen kanssa samoilla linjoilla ja osin puhun omasta kokemuksesta. Mun vanhemmilta meni tila 90-luvun laman seurauksena ja liian hulppealla lainanotolla suhteessa tuottoon. Asiaan seurasin sivusta ja paljon olen analysoinut heidän tilannettaan jo silloin. Nyt olen itse maatalousyrittäjä ja paljon on investoitu. Mutta aina pitää miettiä mihin investoi ja mikä on se minimikoneistus jolla saa työt tehtyä. Meillä on suurimmat investoinnit tietenkin tähän lypsypuoleen ja lihantuotantopuoleen mutta koneet ovatkin sitten suurimmaksi osaksi ostettu 4-5 talon kesken porukkaan. Ja lainaa on tällä hetkellä n.2,5 kertaa liikevaihdon verran. Toistaiseksi on pystytty lainat hoitamaan ajallaan mutta erittäin tarkka pitää olla ja onneksi tällä hetkellä ei ole tarvetta kuin ylläpitoremontteihin. Pahimmillaan meilläkin on lainaa ollut 3 kertaa/liikevaihto.
Sekä isäntä että minä painettiin peltotöitä lähinnä kaksistaan ja mentiinkin välillä äärirajoilla. Nyt on sen verran helpottanut työntekijöiden avulla että saa jo nukkua 7 tuntia yössään.
Tärkeintä suuren velkamäärän hoidossa on olla luotettava rahoittajaa kohtaan. Pankissa on hyvä käydä juttelemassa pankinjohtajan kanssa muunakin aikana kuin pelkästään silloin kun tarvitsee lisää lainaa. Asiointi on paljon mukavampaa kun he tarkalleen tietävät missä menemme. Avoimuus rahoittajaa kohtaan on ensiarvoisen tärkeää.
Jaksamista kaikille tilakokoon katsomatta!

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Velkaneuvontaa
mitäs sanoisit räkänokille joit ei ole taskulaskinta ja haaveilee samanlaisista kalustoista ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Von Fendt

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 173
Vs: Velkaneuvontaa
mitäs sanoisit räkänokille joit ei ole taskulaskinta ja haaveilee samanlaisista kalustoista ;D

Jos on työtunteja tiedossa, ei ole vaihtoehtoa ylivoimalle  ;D Mutta ei saa tehdä liian edullisesti niinku minä. Kunnon työstä kunnon korvaus.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Velkaneuvontaa
mitäs sanoisit räkänokille joit ei ole taskulaskinta ja haaveilee samanlaisista kalustoista ;D

Jos on työtunteja tiedossa, ei ole vaihtoehtoa ylivoimalle  ;D Mutta ei saa tehdä liian edullisesti niinku minä. Kunnon työstä kunnon korvaus.
Vaihtoehtoja on aina. Konepäivillä kattelin "ylivoiman" ikkunassa hintalappua, jolla saa 2 kappaletta samantehosia valtuja  ;)
No sillä toisella vetää paalikonetta ja ihan samalla taksalla ku ylivoimallaki ja sitte sillä toisella(minkä jättää ostamatta) voi sitten vaihtaa ässän uuteen 8)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Velkaneuvontaa
mitäs sanoisit räkänokille joit ei ole taskulaskinta ja haaveilee samanlaisista kalustoista ;D

Jos on työtunteja tiedossa, ei ole vaihtoehtoa ylivoimalle  ;D Mutta ei saa tehdä liian edullisesti niinku minä. Kunnon työstä kunnon korvaus.
Vaihtoehtoja on aina. Konepäivillä kattelin "ylivoiman" ikkunassa hintalappua, jolla saa 2 kappaletta samantehosia valtuja  ;)
No sillä toisella vetää paalikonetta ja ihan samalla taksalla ku ylivoimallaki ja sitte sillä toisella(minkä jättää ostamatta) voi sitten vaihtaa ässän uuteen 8)
Kerran oli jonkun kanssa puhetta että kun on kunnon koneet niin voi laskuttaa isompaa tuntihintaa, meinasin vähän että uskotaan uskotaan kun nähdään. Sitä on vaikea vaan puhua itseänsä urakoimaan kovemmalla hinnalla sillä perusteella että on niin kallis kone. Tietysti työn teettäjä tykkää kun urakoitsija ostaa uusia kalliita koneita mutta jos yrittää nousseita konekustannuksia sitten siirtää asiakkaalle niin kohta on toinen ajamassa.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Velkaneuvontaa
mitäs sanoisit räkänokille joit ei ole taskulaskinta ja haaveilee samanlaisista kalustoista ;D

Jos on työtunteja tiedossa, ei ole vaihtoehtoa ylivoimalle  ;D Mutta ei saa tehdä liian edullisesti niinku minä. Kunnon työstä kunnon korvaus.
Vaihtoehtoja on aina. Konepäivillä kattelin "ylivoiman" ikkunassa hintalappua, jolla saa 2 kappaletta samantehosia valtuja  ;)
No sillä toisella vetää paalikonetta ja ihan samalla taksalla ku ylivoimallaki ja sitte sillä toisella(minkä jättää ostamatta) voi sitten vaihtaa ässän uuteen 8)
Kerran oli jonkun kanssa puhetta että kun on kunnon koneet niin voi laskuttaa isompaa tuntihintaa, meinasin vähän että uskotaan uskotaan kun nähdään. Sitä on vaikea vaan puhua itseänsä urakoimaan kovemmalla hinnalla sillä perusteella että on niin kallis kone. Tietysti työn teettäjä tykkää kun urakoitsija ostaa uusia kalliita koneita mutta jos yrittää nousseita konekustannuksia sitten siirtää asiakkaalle niin kohta on toinen ajamassa.
Suomen kesä on liian lyhyt tuntitöihin 8)
Toisaalta kappalemääräisen paalitaksan nostamista on vaikea perustella vetokoneen värillä ;D

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Velkaneuvontaa
vielä vähän kommentoin...

Tuossa eräs sanoi että pankissa kannattaa käydä muutenkin kun rahaa hakemassa, juuri näin, siinä viestissä oli järkeä ja ajatusta....

Ja mitäpä luulet jos tuolla asenteella meet pankkiiin niin enpä usko että tosiaan saat muuta kuin kengän kuvan takalistoon, ja vaikka menisit sinne lakki kourassa niin luuletko että sun kommenttisi ja retostelu ja muiden aliarviointi ei sinne kulkeutuisi pankin johtajan korviin tai hallituksen tms???

Ja nyt lehdissä isoon ääneen puhutaan miten tilat ja tiloja kaatuu ym, syytetään pankkia ja kaikkea muuta yleistä talous tilannetta jne... Itselle ei oteta mitään vastuuta vaikka syy on usein isännässä, ja tilan toiminta tavoissa.

Koska järkevästi tehdyt investoinnit, tuotanto kunnossa, isännällä ja emännällä järki päässä, järkevä kalusto ym niin on todellakin toimintaedellytyksiä ala kuin ala. Ei aleta nyt mitään tukieroista vääntää, vaikuttaa tietenkin, mutta jos kaikki muuta on kunnossa ja tuki ero ainoa ongelma niin tila toimii, tuottaa ja kannatta, kehitettävää on monella tilalla, itsellänikin.

Nyt kun kovaan ääneen "retostellaan" ja ei tuoda muita todellisia faktoja pöytään niin onpa hienoa jos pankit oikeasti luulee että maatalous ei kannata yhtään, ei ole kauhean helppoa niillä jotka suunnittelee investointia tai ovat sen tehneet niin selittää pankkiin näitä faktoja. Niitä uusia investoijia syynätään entistä tuimemmin ja saattaa mennä rahoitus kuvioita perseelleen....


Ajatelma noin arvoilla.

Mitä jos myisit maasturin, perhosen ja noukkarin, pari punavanteista,(varmasti on muutakin) = 300-400 tonnia rahaa, anna ne pankkiin niin kyllä vaikuttaisi rahoittajaan positiivisesti että isäntä ees oikeasti haluaa pelastaa talon, muuta asennetta, (nöyrempi asenne) ala itse töihin (en väitä ettet olisi tehnyt). Nosta navetan tuotos huippuun, pari palkollista pois. Osta rehunteko palvelut vuoden pari, osta sitä mukaa jatkossa koneita kun on varaa.

Näin moni muu ja minä on joutunut joskus tekemään että on saanut talouden paranemaan ja elämän kuntoon.

TsemppiÄ kuitenkin, ja mieti oikeasti näitä asioita. Aina voi pelastaa tilanteen jos on OIKEASTI HALUA. Pyydä apua rahoittajilta ja talousihmisiltä, ne auttaa mutta isännän pitää tehdä päätös.

Se on sitten eri jos on joitain asioita mitä kukaan ei tiedä ja sulle on ihan sama kaatuuko vai ei.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9790
Vs: Velkaneuvontaa
Uusi-Lampi kirjoittelee kyllä asiaa.  ;)
Kyllä moni hyvä ja kannattava tila on mennyt nurin historiansaatossa, "kolloon" isännän (usein vävyn) takia. Nyt en tarkoita von F....ä.
Eräskin entinen isäntä rahamiehen maineeseen päästyään makso huoltsikalla kahvinsa juovuspäissään  500mk setelillä ja sehän tietysti oli tasa raha - Ihanan kallista  :D. Toki rahaa paasattiin ovista ja ikkunoista muutenkin, mutta kyllä ne piirongin laatikot joskus sitten tyhjäksikin tuli. Lakkas rahat homehtumasta  :P

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: Velkaneuvontaa
Kyllä on asiaa Uusi-Lammen kirjoituksissa. Välillä itseäkin vähä meinaa tämä oma meno hirvittää, täytyy laittaa vaan pipo täyteen jäitä ja tehdä huokeimmilla koneilla töitä et saa investoinnit maksuun kunniallisesti. Sitä pitää vaan välillä myöntyä istselle ja muuttaa toiminta tapoja, luopua niin mukavasta ja näennäisesti kannattavasta urakoinnista ja  siirtyä ostopalvelujen käyttäjäksi. Helposti sitä vaan ajatellaan et ostaa jonkun koneen ja muutaman vuyoden työnteettämisellä se on maksettu, vähä raapastaan mettää nurin ja taas tuli uusi traktori pihaan, ei huomattukaan että lähti taas pala talon seinästä traktori kauppaan.

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Velkaneuvontaa
 
 

OKO Pankki on kaikkein kylmin talo.

Joustavimmat on Säästöpankki ja Paikallisosuuspankki.

Nordea Rahoitus joustaa hiukan, ei siis ihan joustamaton niinku OKO.
[/quote]

Eihän sulla sitten ollu hätää ollenkaan,kun joustaviakin löytyy.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Velkaneuvontaa
hyvähän se on syytellä tukieroja,ei mikkä c-tuki käske ostaa tuskanpuna vanteista,ei argentiinan tuottajatkaan syytä pohjosta tukkee, kalusto vaan myyntiin tai olis aiemmin kannattanut tasapainottaa mopoa kaks vuot saneerauksessa eikä sen kummasempa tule,peiliin kattomisen paikka kaikilla medioista tutuil troissaajilla 8)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Von Fendt

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 173
Vs: Velkaneuvontaa
Kyllä on asiaa Uusi-Lammen kirjoituksissa. Välillä itseäkin vähä meinaa tämä oma meno hirvittää, täytyy laittaa vaan pipo täyteen jäitä ja tehdä huokeimmilla koneilla töitä et saa investoinnit maksuun kunniallisesti. Sitä pitää vaan välillä myöntyä istselle ja muuttaa toiminta tapoja, luopua niin mukavasta ja näennäisesti kannattavasta urakoinnista ja  siirtyä ostopalvelujen käyttäjäksi. Helposti sitä vaan ajatellaan et ostaa jonkun koneen ja muutaman vuyoden työnteettämisellä se on maksettu, vähä raapastaan mettää nurin ja taas tuli uusi traktori pihaan, ei huomattukaan että lähti taas pala talon seinästä traktori kauppaan.

Se on niin veen helppo neuvoa.

Kaupittelin kalustoa viime syksynä ja töitä. Kaksi ostajaa olisi ollut töille ja kaluille, mutta kun ei säästöpankinjohtaja antanu myydä!! Saaneerauksessa kun on niin kaikille toimenpiteille pitää olla valvojan lupa ja se ei anna jos velkoja vastustaa. Montaa muutakin asiaa olen koittanu ja ei käy ni ei käy...

Älkää tosiaan kuvitelko etteikö kaikki voitava ole tehtynä.

Kaksi merkittävää syytä on epäonneen. Peltoa liian vähän karjaan nähden ja nuokarjantiloja ei ole ollut tarpeeksi viiteen vuoteen. Siis osittain ostorehulla ja ostoelukoilla. Talous vaan ei kestä sellaista rahan ulosvirtausta.

Olisi tää kaikki toiminu hienosti kun olisi oikein tehny, tälläin jälkeenpäin tietäis miten.

Tietää ny ainaskin seuraavassa elämässä välttää samat virheet.

Viimeksi muokattu: 17.04.09 - klo:18:45 kirjoittanut Von Fendt

Von Fendt

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 173
Vs: Velkaneuvontaa

 

OKO Pankki on kaikkein kylmin talo.

Joustavimmat on Säästöpankki ja Paikallisosuuspankki.

Nordea Rahoitus joustaa hiukan, ei siis ihan joustamaton niinku OKO.

Eihän sulla sitten ollu hätää ollenkaan,kun joustaviakin löytyy.
[/quote]

Toinen minua rahoittanut osuuspankki antoi lyhennysvapaat tosi helposti, mutta summat oli pienet.

Viimeksi muokattu: 17.04.09 - klo:19:13 kirjoittanut Von Fendt