Taitaa 1980 luvun loppupuolen katovuosi olla vanhojen 1970 luvulla syntyneiden huru-ukkojen puheita joille ei meidän nuorten 90 lukulaisten kannata antaa paljon arvoa. 80-luvulla vehkeet olivat nykypäivän mittapuulla aivan onnettomia. Joku Sampo 680 oli ihan kärkikalustoa tuohon aikaan. Nykyään noita Tucanon kokoisia laitteita alkaa olla jo joka kylässä ja homma käy. 20 m3 peräkärryt alkavat olla se keskikoko kaupassa ja traktoreissa keskitehot ovat yli 150 hp. Kuivatuskin alkaa käymään vähän paremmin jos kuivureihin mahtuu se yli 50 m3.
Ehkä pitää odotella se 15 vuotta että 70-lukulaiset alkavat eläköityä niin katopuheetkin katoavat historian kirjoihin.
Okei. Taisit pelata Farm Simulator peliä, Suomen suurinkaan ei ihan uusilla ole päässyt puimaan.
Mut kyllä isoja Claasseja isoissa taloissa oli jo 70-luvulla, ja tämä Dominator 106
vastaa hyvinkin jotain Tucanoa, 158 cm puintikela, sama kohlinala kuin 400-sarjan
suuremmissakin Tucanoissa. On myös muistettava että Dominator 8-sarja eli esimerkiksi 68
oli 80-luvun tuote jo.
Sitten John Deereja hankittiin isompiin taloihin jo 1980-luvun alussa:
Esimerkiksi 1075 ja 1085, ja oli myös hydromatik vedolla. Edelleen ovat
toiminnassa. Yksi ajaa tuolla paikallistiellä semmoisilla harvaripaisilla renkailla,
aika flotina kuuluu kun menee kovaa. Todellisia tehopuimureita.
Ja Clayssoni 8080 , 70-luvun kärkipuimureita, puolitoista säiliöllistä täytti satahehtoisen kärryn tuossa tuokiossa.
Miten nuo puimurit oikeastaan ovat muuttuneet, kun muotoiltujen pelti- ja
muovipaneelien taakse kurkistaa ? Eipä juuri mitenkään. Uusissa moottorihevoset nälkiintyneitä.
renkaat ehkä hiukan nykyisiä pienemmät, aikansa 10 tonnin omapainoon verrattuna.
Ja olennaista oli, että siihen aikaan kato oli oikeasti kato, koska ei saatu sitä 3000 markan
valmista katokorvaus-tukea joka hehtaarille. Pilalle mennyt 4 tonnin ruissato saattoi olla
12 000 markan arvoinen (eli 2000 euroa)
-SS-