Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottori ilman nokka-akselia  (Luettu 9131 kertaa)

RainMan

  • Vieras
Moottori ilman nokka-akselia
Sampower oli vapaamäntä moottori ilman kampi-akselia mutta moottorista ei taida kuulua edelleenkään erityistä vaikka 2000 luvulla veikattiin uutta tulemista ruiskutustekniikan parantumisen ansiosta .

Nyt ruotsalaiskeksijä tekee moottorin ilman nokka -akselia  ?  menneekö taas 5-20 vuotta ennen kuin todetaan ettei tämäkään sitten lyö läpi .


http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaiskeksija-hylkasi-nokka-akselin-seuraava-ihmemoottori/SG7dSLKK

Naturalis

  • Vieras
Vs: Moottori ilman nokka-akselia

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65727
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
on se vaan ikävä kun on aikaansa edellä keksijänä ja sitten unohetaan ... ja joku toinen korjaa sievästi hedelmät sitten kun aika onpi kypsempi..

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Eipä tuo Christian von Koenigsegg ole keksinyt noita paineilmalla toimivia venttiilikoneistoja. Käsittääkseni niitä on käytetty jo vaikka kuinka kauan formula1 moottoreissa. Tuskin niissäkään mikään nokka enää painelee paineilmaventtiilejä, eiköhän ne hoideta elektroniikalla kampiakselin asentotunnistimia hyödyntäen. Ja linuxia.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Eikun onkin korvattu venttiilijousi paineilmalla. Tosin Renault on tehnyt tämmöisiä suunnitelmia:

Renault has been researching computer controlled electro hydraulic valves using no camshaft, to reduce moving parts while improving valve control.



http://www.formula1-dictionary.net/pneumatic_valve_actuation.html

Tuohon kun hydrauliikan tilalle laittaa pneumatiikan niin siinähän se. Taitaa se sittenkin olla ruåtsalaisten kehitelmä, ensteks.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Eipä tuo Christian von Koenigsegg ole keksinyt noita paineilmalla toimivia venttiilikoneistoja. Käsittääkseni niitä on käytetty jo vaikka kuinka kauan formula1 moottoreissa. Tuskin niissäkään mikään nokka enää painelee paineilmaventtiilejä, eiköhän ne hoideta elektroniikalla kampiakselin asentotunnistimia hyödyntäen. Ja linuxia.
Von Koenigsegg on kuitenkin rajoja rikkova autotehtailija, vasta ovat kehitelleet auton jossa ei ole vaihteistoa. Tehoakin on hieman reipas 1700hp.

Mullitilallinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 45
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Formula 1:ssä on nokka-akselittomat moottorit arkipäivää.  Että ei siinä mielessä uusi keksintö, mutta nyt tulossa "siviilipuolelle". F1:ssä toimivat hydrauliikalla solenoidiventtiilien ohjaamana.  Ja auto jossa ei ole vaihteistoa, toimii samalla periaatteella kuin dieselveturi... Tosin tuossa Koenigseggissä bensa-V8:n jatkona generaattori ja 3 sähkömoottoria. Molemmille takapyörille oma ja etuakselille 1. Taisipa olla vielä akkupaketti mukana, eli tavallaan hybridi

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Formula 1:ssä on nokka-akselittomat moottorit arkipäivää.  Että ei siinä mielessä uusi keksintö, mutta nyt tulossa "siviilipuolelle". F1:ssä toimivat hydrauliikalla solenoidiventtiilien ohjaamana.  Ja auto jossa ei ole vaihteistoa, toimii samalla periaatteella kuin dieselveturi... Tosin tuossa Koenigseggissä bensa-V8:n jatkona generaattori ja 3 sähkömoottoria. Molemmille takapyörille oma ja etuakselille 1. Taisipa olla vielä akkupaketti mukana, eli tavallaan hybridi
Juu hybridihän tuo on. Koenigsegg ottaa aika paljon mallia formuloista, autot on hiilikuitua ja tankkia ei ole vaan bensa on hiilikuitukorin sisällä. Eipä mistään muusta "sarjatuotantoautosta" oteta niin julmia tehoja kuin koenigseggista. Koenigsegg on ollut vähän unelma-auton tapainen, hinta vaan tahtoo nousta esteeksi.  ;D

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3621
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Tuota tuota.......nyt saattaa olla tyhmä kysymys ...mutta... jos moottorissa ei ole kampiakselia niin miten sieltä voima otetaan ulos?

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Kuninkaan muna?

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Minulla oli kerran moottoripyörä jossa ei ollut nokka-akselia.

RainMan

  • Vieras
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Tuota tuota.......nyt saattaa olla tyhmä kysymys ...mutta... jos moottorissa ei ole kampiakselia niin miten sieltä voima otetaan ulos?

Sampowerissa bokserimoottorin männät käyttivät hydraulipumppua ja voima otettiin hydraliikasta

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sampower-moottori-syntyi-uudelleen/128548/&ved=0ahUKEwimudaI0LbKAhVK_HIKHffuDoIQFggZMAA&usg=AFQjCNG5vicPPulYDt7OMEtcr5DufmW_5A&sig2=HYEPcOUxUsUwg6kfGLaE8w

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1545
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Tuota tuota.......nyt saattaa olla tyhmä kysymys ...mutta... jos moottorissa ei ole kampiakselia niin miten sieltä voima otetaan ulos?

Google: Hydrauliikalla lähinnä.

Äh. Rainman ehti.
Don Essex

RainMan

  • Vieras
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Tuota tuota.......nyt saattaa olla tyhmä kysymys ...mutta... jos moottorissa ei ole kampiakselia niin miten sieltä voima otetaan ulos?

Google: Hydrauliikalla lähinnä.

Äh. Rainman ehti.

Eihän tuosta moottorista ole tainnut kuitenkaan kuulua mitään 15 vuoteen  :-\

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Moottori ilman nokka-akselia
Näitä ihmekoneita on monenlaisia. Teslan generaattori vielä vanhempi ja liekö vieläkään oikeasti toimivaa olemassa vaikka videoitakin virityksistä löytyy.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога