Teukka herätettiin oikein sähköpostin välityksellä!
Vaikka tuolla joku humu taas yritti oikein kunnolla provosoida, asialinja näyttää taas olevan voitolla. Tässä muutama kommentti aiheesta:
1. Telin kestävyys on monen asian summa. Ensinnäkin se teli on siellä vaunun alla varsin kovilla, Agronicilla voi ajaa kyntövakojen yli, rummun päistä jne. Joten kaiken aa ja oo on huolto. Tarkistetaan ja kiristetään ruuvit OIKEAAN momenttiin, rasvataan ne olkatapit ym. hyvälaatuisella rasvalla. Tarkistetaan ne pyöränmutterit ja norrapultit ja kiristetään ne OIKEAAN momenttiin. En usko, että BPW:n tai EB:n laatua kukaan kyseenalaistaa. Hyviä telejä. Eikä niitä olla kyllä koskaan kenekään tarvinnut uusia.
Vinoon kaivurilla repimällä kyllä heikot paikat löytyvät, Jos ei heti, niin myöhemmin.
2. Telillä on jo vuosia ollut painekytkin, vaunun etuosassa olevasta merkkivalosta näkee onko se oikeasti lukossa vaiko ei. Automaatissa tietokone valvoo tätä. Wanhaankin vaunuun painekytkimen voi lisätä.
3. Jakaja, juurikin noin, terävälyksen säätö mikäli alkaa tukkia. Hardoxista valmistetun vastaterän teroitus seuraavana. Sisuskalujen vaihto 50.000- 80.000 motin välein. Eikä maksa paljon.
4. Sisäpinta on vuodesta 2006 ensin fosfatoitu ja sitten käsitelty Tikkurilan tankkiepoksilla, samaa tavaraa, jota käytetään laivojen harmaavesi- ja painolastitankeissa. Jos pinnoitus on epäonnistunut, olemme sen mutisematta korjanneet. Tämä on kaksikomponentti tavaraa, jolla voi tehdä myös kuluneiden kohtien paikkauksia helposti. Vaunun sisäpinnan hiekkapuhallus kuulostaa hienolta, mutta umpinaista ei voi puhaltaa, ainakaan puhaltaja ei näe yhtään mitään eli pitää olla ainakin pääty auki. No sen päätylevyn saumat jäävät sitten kuitenkin puhaltamatta...
5. Eka Agronic vaunu valmistui vuonna 2001, sitä ei käsitelty mitenkään sisältä. Vaunu on vieläkin hengissä, se on ollut useamman tilan yhteiskäytössä uudesta asti. Ylipäätään lietetankin sisällä on hapeton tila, jos vaunut syöpyvät, niin täyttöaukon liepeiltä ja yleensä ulkoapäin.
6. Kolmitieventtiili, sitä pitää rasvata, mutta päätynipoista ei saa painaa liikaa tavaraa. Kartion mallisessa sisuskalussa on O- rengas tiivisteenä ja kun päästä oikein rasvailee, voi se rasvan paine jumittaa venttiilin. Sisuskalun välystä voi säätää, löysää akselilla olevaa mutteria ja kiristää vastaavasti alhaalla olevaa ruuvia, -siirtyy ylöspäin ja välys kasvaa. Jos siirtyy liikaa, liete valuu kannen välistä.
Viimeksi muokattu: 22.09.14 - klo:11:17 kirjoittanut Teukka