Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: tonto - 28.03.11 - klo:23:21

Otsikko: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: tonto - 28.03.11 - klo:23:21
Onko kukaan jälkiasentanut ls-hydrauliikalla varustettuun 6200 sarjan Massikkaan perävaunun jarruventtiiliä ja mihin ratkaisuun on asiaan tutustuessaan päätynyt?

Asentamisessa ei varmaan suuria ongelmia olisi mutta Keskon hinta tuolle sarjalle on huokeat 3 500 euroa, siis kolome ja puoli tonnia...

Jos joku on jostain kyseisen jarruventtiilisarjan halavemmalla saanut, niin mielelläni otan tiedon vastaan.

Tuntuu Keskolla olevan agentti täällä onnellisten sekä vakavaraisten Massey Ferguson -omistajien keskuudessa, kun ovat osanneet tuonkin setin hinnoitella niin, että joutuu ostopäätöstä ihan hetken aikaa miettimään  ;D

Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: KJL - 28.03.11 - klo:23:40
Ensinnäkin... Ihmetyttää, että on 6200 sarjalainen ilman jarruventtiiliä? Eikös tuo oo ollu jo 3000-sarjasta lähtien likimain vakiona kaikis (ainakin virallista kanavaa myöden) maahantuoduis koneis? Kai tuon jostain purkukoneesta sais halvimmalla, mutta... silti fergun tuntien ihmetyttää tuon puuttuminen.
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: tonto - 28.03.11 - klo:23:55
Ensinnäkin... Ihmetyttää, että on 6200 sarjalainen ilman jarruventtiiliä? Eikös tuo oo ollu jo 3000-sarjasta lähtien likimain vakiona kaikis (ainakin virallista kanavaa myöden) maahantuoduis koneis? Kai tuon jostain purkukoneesta sais halvimmalla, mutta... silti fergun tuntien ihmetyttää tuon puuttuminen.



Kuusmukisissa vakiona. Nelisylinterisissä ei. Ja Hankkijan maahantuoma tämä ko. kone on. On se sellainen varuste, että sais olla ihan kaikissa vakiona  ::)
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: härski 77 - 29.03.11 - klo:07:29
Ensinnäkin... Ihmetyttää, että on 6200 sarjalainen ilman jarruventtiiliä? Eikös tuo oo ollu jo 3000-sarjasta lähtien likimain vakiona kaikis (ainakin virallista kanavaa myöden) maahantuoduis koneis? Kai tuon jostain purkukoneesta sais halvimmalla, mutta... silti fergun tuntien ihmetyttää tuon puuttuminen.

tere  viime viikolla laitoin 4270 malliin sekin maksaa 1500eurua mutta ei ls,,
halvin jarrutella käsivivulla ku laittaa letkun päähän urosliittimen ni pysähtyy tosi hyvin, mutta täytyy lohkon olla ykstoiminen ja muutenkin vähän vaarallista,

olikos kuustonnissa jo täyshydrauliset jarrut? ku muisti tuolta osin pätkii,
 itse jarruvennttiili on kovin yksinkertainen releventtiili että ajan kanssa vois palikat löytää muualtakin joten purkaamolle vaan,,
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: shavia - 29.03.11 - klo:07:57
Löytyy avainsanalla "Bosch Hydraulic trailer brake valve" seuraavaa:

http://www.boschrexroth.com/mobile-hydraulics-catalog/Vornavigation/Vornavi.cfm?Language=EN&PageID=m40169

Näitä luulisi saavan muiltakin Boschin kamoja myyviltä firmoilta. Ja vähän asennustarvikkeita lisäksi.

Liitteenä suomenkielinen selostus jarruventtiilin toiminnasta. Voihan näppärä kaveri sellaisen itsekin rakentaa, jos meinaavat hirmu kalliita olla.

(http://i696.photobucket.com/albums/vv321/shavia/Hydraulinenjarruventtiili.jpg)
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: mikasep - 29.03.11 - klo:11:44
Onko kukaan jälkiasentanut ls-hydrauliikalla varustettuun 6200 sarjan Massikkaan perävaunun jarruventtiiliä ja mihin ratkaisuun on asiaan tutustuessaan päätynyt?

Asentamisessa ei varmaan suuria ongelmia olisi mutta Keskon hinta tuolle sarjalle on huokeat 3 500 euroa, siis kolome ja puoli tonnia...

Jos joku on jostain kyseisen jarruventtiilisarjan halavemmalla saanut, niin mielelläni otan tiedon vastaan.

Tuntuu Keskolla olevan agentti täällä onnellisten sekä vakavaraisten Massey Ferguson -omistajien keskuudessa, kun ovat osanneet tuonkin setin hinnoitella niin, että joutuu ostopäätöstä ihan hetken aikaa miettimään  ;D





Juu kokemusta on sen verran juurikin 6265:sta jossa SMS ja LS hydrauliikka. Tingin sen käytettyyn koneeseen ostettaessa, ja lopputulos oli että monta viikkoa tuota 3500Eur sarjaa pajalla ährättyään Keskon pojat kysyivät Ranskasta josta tuli vastaus että tällä varustuksella olevaan koneeseen ei heillä ole sopivaa jarruventtiilipakettia  >:(
 Niinpä sitten sain sen 3500 tingittyä ja ilman perävaunujarruja on koitettu pärjätä.

Jos jollain on kokemusta tarvikeventtiilin asentamisesta niin olisi kiva tietää.

Mika
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: keskomies - 29.03.11 - klo:12:06
Ei muutakun Boschin LS-venttiili vaan tuohon ja kytkentä kattoa vaikka toisesta samanlaisesta. Ei oo mitään ihmetiedettä, täälläkin maksumin LS-järjestelmään kytketty vena ja hyvin pelaa. Mutta kaavio o melkein pakko olla saatavilla, muuten kannata lähtee arpomaan ollenkaan.
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: Cynic - 29.03.11 - klo:12:26
Hyvä kysymys tuo. Itseltäkin puuttuu mutta tällä hetkellä tarpeellinen vain vuokrakärryyn. Aika suolainen hinta, kun tuo on sisältynyt tuohon mukavuuspakettiin jonka kokonaishinta ollut 500-1500 riippuen onko 5400/6400 sarjan ostanut.

Täälläkin otettais kiitollisuudella vastaan edullisempaa ratkaisua 6400 sarjaan.
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: sirkussonni - 29.03.11 - klo:17:19
Edullisemmaksi taitais tulla, kun pistäis koko traktorin myyntiin, ja sitten kun on kauppa käynyt, ostaa samanlaisen tilalle jossa tuo jarruventtiili on jo valmiina.....
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: pötsjölööm - 29.03.11 - klo:17:23

Täälläkin otettais kiitollisuudella vastaan edullisempaa ratkaisua 6400 sarjaan.

No mulla on vanhasta kuorkista tehty peräkärry, ja siitä lähtee jarrupannasta naru ohjaamoon. ;D
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: JoHaRa - 29.03.11 - klo:17:57

Täälläkin otettais kiitollisuudella vastaan edullisempaa ratkaisua 6400 sarjaan.

No mulla on vanhasta kuorkista tehty peräkärry, ja siitä lähtee jarrupannasta naru ohjaamoon. ;D

Laita se naru kaulaasi. Samalla kun jarrutat, niin pää jatkaa vielä "massan hitauden lain" mukaan matkaansa joten voima välittyy automaatisesti  ;)
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: pötsjölööm - 29.03.11 - klo:18:14
Nerokasta, ja nykyiset nytkällä varustetut ilmapenkit vielä tehostaa vaikutusta.  ;D Valitettavasti kärrin pohjanläpi kasvanut rannetta paksu leppä, estää kokeilemisen. Gummitkin aika heikossa hapessa.
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: JoHaRa - 29.03.11 - klo:18:16
Nerokasta, ja nykyiset nytkällä varustetut ilmapenkit vielä tehostaa vaikutusta.  ;D Valitettavasti kärrin pohjanläpi kasvanut rannetta paksu leppä, estää kokeilemisen. Gummitkin aika heikossa hapessa.

No tuo leppähän oikeasti vain parantaa jarrutusta  ;) Samoin puoliympyrät renkaina  8)
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: Husokki - 29.03.11 - klo:18:18
Pystytkö tiukassa paikassa seisomaan Natikan jarrulla ja kiskomaan narusta? Olisi huvittava näky... :P
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: pötsjölööm - 29.03.11 - klo:18:23
Pystytkö tiukassa paikassa seisomaan Natikan jarrulla ja kiskomaan narusta? Olisi huvittava näky... :P

On ne ennen pystyneet, mutta nykyihmisellä tuppaa itsesuojeluvaistoa olemaan enemmän.  ;D
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: Cynic - 29.03.11 - klo:18:51

Täälläkin otettais kiitollisuudella vastaan edullisempaa ratkaisua 6400 sarjaan.

No mulla on vanhasta kuorkista tehty peräkärry, ja siitä lähtee jarrupannasta naru ohjaamoon. ;D

Laita se naru kaulaasi. Samalla kun jarrutat, niin pää jatkaa vielä "massan hitauden lain" mukaan matkaansa joten voima välittyy automaatisesti  ;)

Hahhah. Ehkä saisi kuitenkin olla vähän kalliimpi ratkaisu  :D
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: sirkussonni - 29.03.11 - klo:21:09
Nerokasta, ja nykyiset nytkällä varustetut ilmapenkit vielä tehostaa vaikutusta.  ;D Valitettavasti kärrin pohjanläpi kasvanut rannetta paksu leppä, estää kokeilemisen. Gummitkin aika heikossa hapessa.

Tuohan on sitten oikeen ABS!
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: shavia - 29.03.11 - klo:21:10

Laita se naru kaulaasi. Samalla kun jarrutat, niin pää jatkaa vielä "massan hitauden lain" mukaan matkaansa joten voima välittyy automaatisesti  ;)

Muuten kyllä, mutta perävaunussa oleva kuorma pienentää jarruvoimaa, kun sen päinvastoin pitäisi lisätä.

Yksikertaisen, perävaunun kuorman mukaan säätyvän jarruventtiilin voisi tee-se-itse-mies rakentaa traktoriin, jossa on hydraulisesti eteen-taakse liikkuva vetokoukku. Koukun sylinteriltä otetaan paine perävaunun jarrupiiriin, eli mitä kovemmin kärry työntää traktoria, sitä kovemmin jarruttaa. Peruuttaessa pitää paine ottaa sylinterin toiselta puolen.
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: Make - 29.03.11 - klo:21:55
Meilläkin on Bedfordista tehdyissä kärryissä hitsattu varsi polkimen tilalle ja siitä tuli naru kuskinpaikalle. Dextalla kun ajettiin juurikkaita aumaan sai tuosta narusta vetämällä hidastettua menoa kipatessa kun dextan takapyörät olivat ilmassa. Siten sai tehtyä vahvempaa aumaa.  ;)
Jarrunesteet on ollu kadoksissa kylläkin jo neljännesvuossadan.
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: KJL - 29.03.11 - klo:22:06
Ensinnäkin... Ihmetyttää, että on 6200 sarjalainen ilman jarruventtiiliä? Eikös tuo oo ollu jo 3000-sarjasta lähtien likimain vakiona kaikis (ainakin virallista kanavaa myöden) maahantuoduis koneis? Kai tuon jostain purkukoneesta sais halvimmalla, mutta... silti fergun tuntien ihmetyttää tuon puuttuminen.



Kuusmukisissa vakiona. Nelisylinterisissä ei. Ja Hankkijan maahantuoma tämä ko. kone on. On se sellainen varuste, että sais olla ihan kaikissa vakiona  ::)

No se sitten selittääkin asian, kun meillä on ollu 690:stä ylöspäin vain kuusmukisia, mistä on muodostunu käsitys "vakiona"...
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: Timppa - 29.03.11 - klo:22:08
Meil oli joskus 91 uutena ostettu 3060 missä oli vakiona jarruventtiili.

Sitä ei sillon vaan ikinä tar*****.
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: bertsi - 30.03.11 - klo:23:05
Työhön vaaditaan uusi prioriteettilohko ja perävaunuventtiili lohko hintaa erilleen tilattuna se 5000 + alv lisäksi muutama letku ja polkimet eli myy pois joa osta uusi romu tilalle
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: +200 - 30.03.11 - klo:23:17
Meil oli joskus 91 uutena ostettu 3060 missä oli vakiona jarruventtiili.

Sitä ei sillon vaan ikinä tar*****.
Se ei siis tinaamallakaan suostunu liikkuun ???
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: volvo88 - 31.03.11 - klo:00:19
On noita muutama tullut asennettua. Ei tosin massikkaan ensimmäistäkään. LS-venttiili on yleensä kalliimpi, mutta ei aivan hirveästi. Kannattaa kysyä hydrauliliikkeestä, voit yllättyä positiivisesti. Purkaamoilta näitä saa muutamalla satasella. Yleensä ei kuitenkaan juuri tuohon mitä etsit, mutta soveltamalla. Periaatehan on yksinkertainen, jarruletkulta ohjauspaine, hydrauliikan paine pumpulta, paluu, ja letku jarruventtiiliin ja tietysti se ohjauspiiri. LS ei vaadi sarjoittamista, eli on periaatteessa yksinkertaisempi.

Juuri asennettiin nyykkäriin M100, josta jostakin syystä oli ko. venttiili poistettu (on yleensä vakiona) purkaamolta 150€ venttiili (ei LS, eikä nyykkärin oma). Paine otettiin ohjauksen pumpulta, joka on vakiotilavuuspumppu. Koko homma töineen ja tarvikkeineen kustansi 850€. Tiedä sitten täyttääkö lain kirjainta kun otettiin ohjaukselta, mutta hyvin tuntuu toimivan, eikä häiritse ohjausta yhtään.

Sitten on tullut tehtyä ns. virityksiä. Jarrupolkimeen potentiometri tunnistimeksi ja hydrauliikkaan sen ohjaama servoventtiili. Väliin yksi ohjauspiiri ja se on siinä. Jarrutusherkkyyden saa säädettyä niin kun haluaa.
Vastaava mekaaninen versio: jarrupolkimelta vaijeri vipuun jossa on eri reikävaihtoehtoja (välityksiä joilla saa säätää asetukset kohdalleen),siitä tanko venttiiliin.
Ja sitten sähköinen on/off venttiili, sekin toimii yllättävän hyvin kun vaan malttaa säätää kytkentäkohdan huolellisesti, eli kun poljin painuu tarpeeksi paljon, lohko antaa paineen jarruventtiiliin. Tässä kärryn jarru astuu peliin vasta sitten kun traktorin oma jarru ei riitä.

Niin ja nuo jarruventtiilin pikaliittimet on sikakalliita, olen vaihtanut ne tavallisiin. Tämä mahdollistaa kärryn jarrun kytkemisen normaali lohkoon jos/kun siihen kuitenkin joskus tulee tarve.
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 31.03.11 - klo:08:02
Niin ja nuo jarruventtiilin pikaliittimet on sikakalliita, olen vaihtanut ne tavallisiin. Tämä mahdollistaa kärryn jarrun kytkemisen normaali lohkoon jos/kun siihen kuitenkin joskus tulee tarve.

Työkaluketju.fi (IKH) perävaunuun 26 eur ja traktoriin 26 tai 31 eur.

Eikä ainkanakaan saa kiireessä ja pimeässä kytkettyä letkuja väärin.

Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: volvo88 - 31.03.11 - klo:11:06
Niin ja nuo jarruventtiilin pikaliittimet on sikakalliita, olen vaihtanut ne tavallisiin. Tämä mahdollistaa kärryn jarrun kytkemisen normaali lohkoon jos/kun siihen kuitenkin joskus tulee tarve.

Työkaluketju.fi (IKH) perävaunuun 26 eur ja traktoriin 26 tai 31 eur.

Eikä ainkanakaan saa kiireessä ja pimeässä kytkettyä letkuja väärin.



Joo. Kyllä jarruletku pitää jotenkin merkitä, ettei käy niin kun meikäläiselle. Valtatien varressa odottelin tielle pääsyä loivassa rinteessä. Jalka tietysti jarrulla, peilistä ehdin nähdä vähän ennen kun paskakuorma olisi ollut kipattuna tielle. ;D ;D
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 31.03.11 - klo:11:46
Niin ja nuo jarruventtiilin pikaliittimet on sikakalliita, olen vaihtanut ne tavallisiin. Tämä mahdollistaa kärryn jarrun kytkemisen normaali lohkoon jos/kun siihen kuitenkin joskus tulee tarve.

Työkaluketju.fi (IKH) perävaunuun 26 eur ja traktoriin 26 tai 31 eur.

Eikä ainkanakaan saa kiireessä ja pimeässä kytkettyä letkuja väärin.



Joo. Kyllä jarruletku pitää jotenkin merkitä, ettei käy niin kun meikäläiselle. Valtatien varressa odottelin tielle pääsyä loivassa rinteessä. Jalka tietysti jarrulla, peilistä ehdin nähdä vähän ennen kun paskakuorma olisi ollut kipattuna tielle. ;D ;D

Meidän yhden vanhan kärryn kipinletku ei ulettunut tavalliseen lohkoon, mutta jarruventtiiliin, joka oli hiemaan taaempana, se ulettui... Kuivaajan luiskalle oli hauska peruuttaa ja kipata kärry kippausmonttuun, kun jarruihin ei voinut koskea, ennen kun oli montulla asti ja heti kun oli montun reunalla piti painaa jarruja, eli kipata kuorma, ettei traktori lähtenyt valumaan eteenpäin.
Ja käsijarruhan ei luonnollisesti kyseises traktoris toiminu...
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: maraani - 16.05.11 - klo:19:21
Meillä on 16 vuotta vanhassa lietekärryssä hydrauliset jarrut takimmaisella akselilla, mutta talossa ei koskaan ole ollut traktoria, jossa olisi ollut jarruventtiili. Jontikallahan sitä kärryä on yleensä viety. Maxxumissa on traktorin omat jarrut ihan loppu enkä sillä uskaltanut enää viedä, kun etäpelloille menessä on jyrkähkö alamäkikin...naapurista lainasin sitten samankokoisen eli MF 3090, jossa tuo venttiili on ollut vakiona (kuten aikaisemmin todettiin, että jo 80-luvulla oli kuutosissa). Naapurin isäntä ei sitä koskaan ollut tarvinnut, kun oli se liitinkin aikanaan kovin kallis ollut... viime syksynä maksoi muistaakseni 26 euroa moinen liitin.

Sikäli ei ihan kymppi tullut kokonpanosta, nimittäin kärryn jarrut kyllä toimivat kuten pitääkin, mutta kun olivat olleet käyttämättä sen 15 vuotta...jumiin jäi toinen puoli eli ei jaksanut aina palauttaa kokonaan. Semmoinen se nytkin on, mutta toimii siis jotenkuten.

Toi Maxxumin (5130, vm. 1995) hydrauliikka on mielenkiintoinen, siinä kun ei tuota jarruhydrauliikan lähtöä ole. Nimittäin painaessa jarrua, putoaa työhydrauliikan tuotto selvästi (konedatan mukaan olisi 72 litraa). On aika inhottava, kun joskus täytyy jarrulla pitää traktoria paikoillaan ja samalla käyttää esim. rehuleikkuria tai paalipihtiä. Tai takana olevaa laitetta. Ja hidastelee. Joskus vedän käsijarrun päälle voidakseni päästää jalan jarrulta että saa hydrauliikkaan täydet tehot.

Mutta miksi siis jarrun painaminen vaikuttaa noin vaikka jarruventtiiliä ei ole?
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: JoHaRa - 16.05.11 - klo:20:15
Meillä on 16 vuotta vanhassa lietekärryssä hydrauliset jarrut takimmaisella akselilla, mutta talossa ei koskaan ole ollut traktoria, jossa olisi ollut jarruventtiili. Jontikallahan sitä kärryä on yleensä viety. Maxxumissa on traktorin omat jarrut ihan loppu enkä sillä uskaltanut enää viedä, kun etäpelloille menessä on jyrkähkö alamäkikin...naapurista lainasin sitten samankokoisen eli MF 3090, jossa tuo venttiili on ollut vakiona (kuten aikaisemmin todettiin, että jo 80-luvulla oli kuutosissa). Naapurin isäntä ei sitä koskaan ollut tarvinnut, kun oli se liitinkin aikanaan kovin kallis ollut... viime syksynä maksoi muistaakseni 26 euroa moinen liitin.

Sikäli ei ihan kymppi tullut kokonpanosta, nimittäin kärryn jarrut kyllä toimivat kuten pitääkin, mutta kun olivat olleet käyttämättä sen 15 vuotta...jumiin jäi toinen puoli eli ei jaksanut aina palauttaa kokonaan. Semmoinen se nytkin on, mutta toimii siis jotenkuten.

Toi Maxxumin (5130, vm. 1995) hydrauliikka on mielenkiintoinen, siinä kun ei tuota jarruhydrauliikan lähtöä ole. Nimittäin painaessa jarrua, putoaa työhydrauliikan tuotto selvästi (konedatan mukaan olisi 72 litraa). On aika inhottava, kun joskus täytyy jarrulla pitää traktoria paikoillaan ja samalla käyttää esim. rehuleikkuria tai paalipihtiä. Tai takana olevaa laitetta. Ja hidastelee. Joskus vedän käsijarrun päälle voidakseni päästää jalan jarrulta että saa hydrauliikkaan täydet tehot.

Mutta miksi siis jarrun painaminen vaikuttaa noin vaikka jarruventtiiliä ei ole?

Polkimen painaminen puristaa hydrauliikkaletkut littuun  ;D
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: keskomies - 18.05.11 - klo:13:52
Vaikuttas vähän siltä kuin siellä olisi venttiili. Kannattaa syventyä koneeseen tarkemmin. Voisin melkein veikata että venttiili siellä on mutta ei ole piiskaa vaan sieltä ulos. Itellä on juuri tuo ominaisuus, ja tuli vasta sen jälkeen kun pv.n jarruvena asennettiin.
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: maraani - 18.05.11 - klo:14:37
Vaikuttas vähän siltä kuin siellä olisi venttiili. Kannattaa syventyä koneeseen tarkemmin. Voisin melkein veikata että venttiili siellä on mutta ei ole piiskaa vaan sieltä ulos. Itellä on juuri tuo ominaisuus, ja tuli vasta sen jälkeen kun pv.n jarruvena asennettiin.
Tätä määkin olen epäillyt, mutta en oo paikkaa löytäny...ottakaas joku kuva Maxxumin jarruventtiiliin liittimestä, niin vois hahmottaa asiaa. Niin ja julkaiskaa se kuva ainakin mulle :)
Otsikko: Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Kirjoitti: keskomies - 18.05.11 - klo:14:41
Se kuulus olla siinä työntövarren vasemmalla puolen raudas kiinni. Tulee putkella siihen jostain koneen oikealta puolelta muistaaksein. Kuvaa en tähä hätää löytäny, mutta käy kattoon vastaavan koneen perää jossain kaupan pihalla.