Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: yö linjalla - 22.01.16 - klo:09:42

Otsikko: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: yö linjalla - 22.01.16 - klo:09:42
Onko kenelläkään tietoa kuka suomessa osais korjata tai neuvoa kyseistä vaihdelaatikkoa
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: nuffieldmaster - 22.01.16 - klo:12:31
Selestooppiin löytyy korjaajia masinistit.com verkkosivustolta.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: -SS- - 22.01.16 - klo:13:10
Lienee syytä hankkia ensin SoS - vaihteiston käyttö- ja korjausopas, jossa on vianetsintäkaavio, paineenmittausohjeet ja sitten purku- ja kasausohjeet. Usein vika on pumpussa, on jonkinlainen siipiroottori ja kuluu eikä anna painetta. Sitten venttiilit jumii ja pakat ovat hajalla. Pakkojen osat ovat osin samoja kuin Ford 5000 voimanottoakselin pakassa. Kitkaylikuormakytkimen osia ei oikein varmaan saa. Amerikoissa noita uudistetaan ihan sarjatuotantona, mutta rahdit tietty tyekevät hommasta epäjärkevän.

Masinistit sivulla nimimerkki maukka on ainakin sellaista korjaillut.

-SS-
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: yö linjalla - 22.01.16 - klo:13:26
Lienee syytä hankkia ensin SoS - vaihteiston käyttö- ja korjausopas, jossa on vianetsintäkaavio, paineenmittausohjeet ja sitten purku- ja kasausohjeet. Usein vika on pumpussa, on jonkinlainen siipiroottori ja kuluu eikä anna painetta. Sitten venttiilit jumii ja pakat ovat hajalla. Pakkojen osat ovat osin samoja kuin Ford 5000 voimanottoakselin pakassa. Kitkaylikuormakytkimen osia ei oikein varmaan saa. Amerikoissa noita uudistetaan ihan sarjatuotantona, mutta rahdit tietty tyekevät hommasta epäjärkevän.

Masinistit sivulla nimimerkki maukka on ainakin sellaista korjaillut.

-SS-

Kiitos.

Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: vatanen - 22.01.16 - klo:14:05
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=23884&highlight=selecto+speed&sid=291c295de5f5b4243525d4ae572c749f
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: sorkkis - 02.09.17 - klo:11:10
Noita Fordin vaihteistoja moitittiin aikoinaan . Tais olla käyttäjä vikoja ?
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: -SS- - 02.09.17 - klo:11:24
Varmaan vähän vielä lastentauteja. Vettä öljyssä. Säädöt pielessä. Pakkavaihteiston kytkimien vaihto ei ehkä järjestetty suunnitelmallisesti kuin nykykoneissa.

Samat select 'o speed heput siirtyivät John Deerelle 1960-luvun puolivälissä, ja rakensivat John Deereen pitkäaikaisen 8 - vaihteinen powershiftin, siinäkin oli "hivutuspoljin", mutta siis ei ollut mikään powerquad vaan täyspowershift kyseessä. Tätä John Deeren vaihteistoa pidetään kestävänä klassikkona. Että Ford pääsi lähelle, mutta ei ihan maaliviivalle, kun johdon kärsivällisyys loppui. Vaikka se SOS vaihteiston huono maine tuli jo 1950-luvun lopulta, sen jälkeen puututtiin lastentauteihin, kun tonnisarja tuli. 

-SS-
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Viljelijä - 02.09.17 - klo:15:29
Fordin select'o speed oli alimitoitettu ainakin pakkojen osalta, alkoivat luistamaan. Ja tietysti  käyttäjät rikkoi niitä tyylillä, pakki päälle vauhdissa.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Susikoski - 02.09.17 - klo:17:04
Sulattoon ja pian tuollaiset mielen harmit kuin Ford seleti mikä se oli.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: sorkkis - 03.09.17 - klo:11:05
Sulattoon ja pian tuollaiset mielen harmit kuin Ford seleti mikä se oli.
Nufikoita ei olis saanu keksiä ollenkaan .
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Peukalo - 03.09.17 - klo:11:59
Kyllähän noita taavetin hydrashiftejäkin rikottu väärällä käytöllä, minulla nuo kestäneet mainiosti. 2 kpl hydrashiftejä.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Viljelijä - 03.09.17 - klo:13:36
 Pakat kestää pitempään, jos ymmärtää mekanismin millä se seuraava nopeus kytkeytyy.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: -SS- - 03.09.17 - klo:16:01
Fordin select'o speed oli alimitoitettu ainakin pakkojen osalta, alkoivat luistamaan. Ja tietysti  käyttäjät rikkoi niitä tyylillä, pakki päälle vauhdissa.

Vähän tietenkin riippuu siitä mitä voimaa vaihteistoon tulee: 3000-4000 malleissa vaihteistoon tuli koko moottorin vääntö, viistonnisessa vaihteisto oli alempana, ja sitä syötettiin (olisko 1,5:1 ?) ylentävällä välipyörästöllä. Siksi myös perävälitys oli eri, joskus olen nähnyt vanhan viistonnisen, johon on vaihdettu tavanomainen vaihteisto, mutta SOS perävälitys on jäänyt. Maksiminopeus siinä 17 km tunnissa. Meillä olevassa 69-mallissa on Rolac joskus vaihtanut 8+2:n ja vetopyöräparin.

Edit: Niin ja ainakin viistonnisessa on semmoinen ylikuormalevykytkin "kytkinkopassa" , ei ole poljinta siihen. Onhan myös käyttöohjekirjassa, että tuuppaa sormella pienempää vaihdetta heti kun alkaa "käydä raskaasti". Esimerkiksi varhaisten Zetor Crystaleiden pikavaihdeohjeessa siinä jossakin hytissä sisällä oli, että ei saa vedättää täysillä jonkun tietyn kierrosluvun alle. Johtuneeko samasta syystä, ettei alkaisi pakka luistaa.

Silloin kun tonnisarja tuli, niin tehtiin jokin kestotestikin, kuormattiin miljoona suunnanvaihtoa, tai jotain. Varmaan isäntien tapa luistattaa hivutuspolkimella saattoi kuluttaa ainakin yhden pakan. Koska se hivutusspoljin vaikutti suoraan pakan öljynpaineeseen.

-SS-
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: meidän Isä - 03.09.17 - klo:17:03
Fordin select'o speed oli alimitoitettu ainakin pakkojen osalta, alkoivat luistamaan. Ja tietysti  käyttäjät rikkoi niitä tyylillä, pakki päälle vauhdissa.

Vähän tietenkin riippuu siitä mitä voimaa vaihteistoon tulee: 3000-4000 malleissa vaihteistoon tuli koko moottorin vääntö, viistonnisessa vaihteisto oli alempana, ja sitä syötettiin (olisko 1,5:1 ?) ylentävällä välipyörästöllä. Siksi myös perävälitys oli eri, joskus olen nähnyt vanhan viistonnisen, johon on vaihdettu tavanomainen vaihteisto, mutta SOS perävälitys on jäänyt. Maksiminopeus siinä 17 km tunnissa. Meillä olevassa 69-mallissa on Rolac joskus vaihtanut 8+2:n ja vetopyöräparin.

Edit: Niin ja ainakin viistonnisessa on semmoinen ylikuormalevykytkin "kytkinkopassa" , ei ole poljinta siihen. Onhan myös käyttöohjekirjassa, että tuuppaa sormella pienempää vaihdetta heti kun alkaa "käydä raskaasti". Esimerkiksi varhaisten Zetor Crystaleiden pikavaihdeohjeessa siinä jossakin hytissä sisällä oli, että ei saa vedättää täysillä jonkun tietyn kierrosluvun alle. Johtuneeko samasta syystä, ettei alkaisi pakka luistaa.

Silloin kun tonnisarja tuli, niin tehtiin jokin kestotestikin, kuormattiin miljoona suunnanvaihtoa, tai jotain. Varmaan isäntien tapa luistattaa hivutuspolkimella saattoi kuluttaa ainakin yhden pakan. Koska se hivutusspoljin vaikutti suoraan pakan öljynpaineeseen.

-SS-

Niin nuo SoS vaihteistot hajosivat, koska siihen aikaa opetettiin ettei peräöljyä tarvitse vaihtaa, lisäillä vaan. Onhan tuo tiukassa vieläkin osalla porukasta.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: -SS- - 03.09.17 - klo:17:20
Niin nuo SoS vaihteistot hajosivat, koska siihen aikaa opetettiin ettei peräöljyä tarvitse vaihtaa, lisäillä vaan. Onhan tuo tiukassa vieläkin osalla porukasta.

Niin tai vaihteistoöljystä varmaan puhutaan, koska se oli eri öljytyyppiä, semmoista SAE 10W paksuista Ford 41A.

-SS-
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Viljelijä - 03.09.17 - klo:20:47
  Muuan porukka piti hauskaa 5000 sella jonkinlaisessa vauhdissa pakki päälle. Kosseilla oli hauskaa.  Jokatapauksessa  lyhytikäisiä olivat, nykyisiin vastaaviin verrattuna. 
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Dr.Who - 03.09.17 - klo:20:58
Ei taittu paljon käyttöohjekirjaa lukea, ajettiin niinkuin Koneviestin kannessa oli mainos teksti.Normikäytöllä ei niitä häikkejä tullut, kestävyys liene kuitenkin heikko.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: räckals - 03.09.17 - klo:21:17
Olen ollut mukana laittamassa 67vm 3000:n tälläistä laatikkoa Kuusakosken lavalle noin viisitoista vuotta sitten. Kun ilmoittelivat että hakevat kaiken romun pois aivan ilmaiseksi, seuraavana keväänä teräksen hinta nousi aivan hel***tisti. :D

Jälkeenpäin miettinyt että tulikohan tehtyä virhe, tosin ko. loota oli lopettanut liikkeen jo 80-luvulla ja korvattu kovalla versiolla.

Silloin ei vielä ollut internettiä nykymittapuussa, kenelläkään ei ollut mitään havaintoja mistä saa osia tai kuka sille osaisi tehdä mitään.
Samaan kasaan meni varaosakäytössä olleita majoreita 2kpl, vasta tämän jälkeen alkoi tulla tarvikeosia saataville.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Cutana - 04.09.17 - klo:09:31
Miten lienee tuo hivutuspoljin juttu tuommosessa edelläkävijä protossa,eihän tästä vielä kauan ole ku verkut poltti pakat kytkinpolkimella.
Ei pumpannu jäähyölppää kytkinpoljinta käytettäessä,suunnanvaihto vipstaakkia  käytettäessä kyllä. Korjaus oli joku venttiili jatkuvasti päälle, antoi öljyä kokoajan.
Mutta kunnioitettavaa kehitystyötä,olisi Foortilla pomoilla usko piisannu niin semmosessa lekentaarisessa powersifti lootissa oiski FoMoCo stanssi eikä hirvas. Luin tuosta ylempää että samat suunnittelijat hommissa.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: -SS- - 04.09.17 - klo:09:53
Miten lienee tuo hivutuspoljin juttu tuommosessa edelläkävijä protossa,eihän tästä vielä kauan ole ku verkut poltti pakat kytkinpolkimella.
Ei pumpannu jäähyölppää kytkinpoljinta käytettäessä,suunnanvaihto vipstaakkia  käytettäessä kyllä. Korjaus oli joku venttiili jatkuvasti päälle, antoi öljyä kokoajan.
Mutta kunnioitettavaa kehitystyötä,olisi Foortilla pomoilla usko piisannu niin semmosessa lekentaarisessa powersifti lootissa oiski FoMoCo stanssi eikä hirvas. Luin tuosta ylempää että samat suunnittelijat hommissa.

Niin hivutuspoljin oli tietääkseni kytketty kolmesta pakasta ensimmäiseen. Laski paineet pois, jolloin pakka oli vapaalla. Sitten kun nostettiin ylös, kulki öljynpaine kuristinkanavaa pitkin, jotta saatiin "pehmeä toiminta" . Eli jalan polkimella lepuuttaminen laittoi pakan luistamaan. On niitä kuivia ajokytkimiäkin pilattu semmoisella toiminnalla, jo lähes vuosisadan ajan. Se on monella vanhallaisännällä se jalan lepuutus kytkimellä tapana edelleen.

-SS-
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Viljelijä - 04.09.17 - klo:11:06
 Power sift vaihteisto tai sillä periaatteella, varmaan  1950 luvun alussa, tai vieläkin aikaisemmin "pillareissa"?
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Dr.Who - 04.09.17 - klo:17:53
Noo eipä teillä ole mitään tietoa tuon aikaisesta  fordin systeemistä.Lie kosrkeintaan äitikän tisulla otte olleet tai oletan että ei isukki ole vielä siementäkään teille kehitellyt.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: nuffieldmaster - 05.09.17 - klo:15:46
luinko joskus oikein, että sos vaihteiston käyttöohjeessa neuvotaan, että vedättää ei saa, vaan kun moottori kuormittuu täytyy vaihtaa heti pienemmälle?
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Susikoski - 05.09.17 - klo:18:08
luinko joskus oikein, että sos vaihteiston käyttöohjeessa neuvotaan, että vedättää ei saa, vaan kun moottori kuormittuu täytyy vaihtaa heti pienemmälle?
Tunti hommiin tuo oli sitten tehty ja niihin kevyempiin. Oli ihme että foorti päästi tuon raakileen markkinoille ,mutta onhan siellä muitakin raakileita raakileen perään ei ihme että loppu tuli .
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: Mualaisjuntti - 05.09.17 - klo:21:15
luinko joskus oikein, että sos vaihteiston käyttöohjeessa neuvotaan, että vedättää ei saa, vaan kun moottori kuormittuu täytyy vaihtaa heti pienemmälle?
Tunti hommiin tuo oli sitten tehty ja niihin kevyempiin. Oli ihme että foorti päästi tuon raakileen markkinoille ,mutta onhan siellä muitakin raakileita raakileen perään ei ihme että loppu tuli .

Mikäs rohveetta sie oot? Nuapurin neltonnissa sentään perä kesti toisin kuin meijjän seitennollakakkosella. Parempia sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: klapikasa - 06.09.17 - klo:06:46
Kyllähän noita taavetin hydrashiftejäkin rikottu väärällä käytöllä, minulla nuo kestäneet mainiosti. 2 kpl hydrashiftejä.


Eikö se on just siitä laatikosta kehitey mikä sitten tuli maxxumiin v90?
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: sorkkis - 06.09.17 - klo:18:55
luinko joskus oikein, että sos vaihteiston käyttöohjeessa neuvotaan, että vedättää ei saa, vaan kun moottori kuormittuu täytyy vaihtaa heti pienemmälle?
Tunti hommiin tuo oli sitten tehty ja niihin kevyempiin. Oli ihme että foorti päästi tuon raakileen markkinoille ,mutta onhan siellä muitakin raakileita raakileen perään ei ihme että loppu tuli .
Oli ne parempia kuin nuffit ja leylandit .
Otsikko: Vs: Ford select-o speed vaihteisto
Kirjoitti: iskra - 06.09.17 - klo:22:38
-
[/quote]Oli ne parempia kuin nuffit ja leylandit .
[/quote]

No jaa, kyllä 50-luvulla Englannissakin osattiin tehdä kunnon traktoreita, niin, ja autojakin, nythän ne ovat vain vitsejä.