Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan hinta nousuun...  (Luettu 40276 kertaa)

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579

Köntys

  • Vieras

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: viljan hinta nousuun...
Olen ehkä idiootti mut ei saa yleistää. Täälläpäin on huippukasvustot ainakin niillä jotka viitsivät muokata syksyllä yli 5 senttiä syvältä. Jonkunlainen ojituskaan ei ole ollu huono juttu.

Suomi on suuri maa ja kuntakohtaset erot suuria läänienkin sisällä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: viljan hinta nousuun...
Määhän jo keväällä ennustin, että vehnä maksaa yli 200 €/tn syksyllä  8)

Mutta Sassimaisesti en kyllä sanonut, että missä ja minä syksynä. Eikä valuutastakaan ollut puhetta. Mut kuitenkin olin taas oikeassa  8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8443
Vs: viljan hinta nousuun...
Olen ehkä idiootti mut ei saa yleistää. Täälläpäin on huippukasvustot ainakin niillä jotka viitsivät muokata syksyllä yli 5 senttiä syvältä. Jonkunlainen ojituskaan ei ole ollu huono juttu.

Suomi on suuri maa ja kuntakohtaset erot suuria läänienkin sisällä.

Suorakylvö on hyvä.  ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: viljan hinta nousuun...
Olen ehkä idiootti mut ei saa yleistää. Täälläpäin on huippukasvustot ainakin niillä jotka viitsivät muokata syksyllä yli 5 senttiä syvältä. Jonkunlainen ojituskaan ei ole ollu huono juttu.

Suomi on suuri maa ja kuntakohtaset erot suuria läänienkin sisällä.

Suorakylvö on hyvä.  ;D

Auttaahan se ylituotannon torjumisessa paremmin kuin mikään hallinnollinen pakote  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20011
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: viljan hinta nousuun...
Kuivuus vei syysviljoista parhaan terän etelämmässä. Vain äärimmäisen epätodennäköisesti hengissä selvinnyt lokakuun alun kylvös on yhdellä paikallisella viljelijällä alkanut rehottaa, nyt sateiden tultua, kuin juurikasta kasvaisi, lehti on vaan vehnän lehteä. Kävi kyllä aprikoimassa pellon reunalla useamman kerran, lannoittaako, ruiskuttaako, kyntääkö ylös vai eikö. Paikkakunnan ainoa hyvä syysvehnälohko on kolmen km päässä, syysrypsin sänkeen kylvetty. Muut ovat enemmän tai vähemmän valjuja.

Aikaiset Skagen-kylvökset ovat juuriheinäisiä, orvokitkin kukkivat tähkän päällä, ja ovat olleet koko kevään keltaisempia kuin myöhäisemmät kokeet. Oletan, että liettyminen oli pahempaa elokuun tuhkaan kynnöksillä, kuukautta myöhemmät jäivät kokkareisemmiksi. Samoin hidas ja puutteellinen itäminen kuivuuden takia vaivasi juuri aikaisimpia. Peitatut sertivehnät eivät ainakaan tahtoneet herätä itämään, ja sitten kuivuikin koko kyntökerros. Ja näkemiin.

Tuon Ceylonin ja Skagenin ongelmat jo tiedetään...kukkamullassa jos Tarso antaa kuutta tonnia, niin nuo antavat kahdeksaa tonnia. Kuivassa savimaassa, päivänrinteillä, eivät anna. Kylmikselle suosittelisin Arktikaa, heikon korren ja tautiherkkyyden kanssa vielä pystyy kemiallisesti toimimaan, talvenkestoa saa lähinnä heikennetyksi kemikaaleilla.

Kuinka helppoa on taas katsella Zebran lihomista, tummanvihreää ja tervettä lehteä, ja varmaa korrenlujuutta. Panos/tuotos - suhde on matalilla lannoitus- ja käsittelytasoilla erittäin hyvä. Marble on jo ruosteessa ja härmässä, ja todennäköisesti Septoria tuleennuttaa sen kesken. Tulipahan loput Marblen sertisiemenet mätettyä sinne pellon nurkkaan.

-SS-

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: viljan hinta nousuun...

Kuinka helppoa on taas katsella Zebran lihomista, tummanvihreää ja tervettä lehteä, ja varmaa korrenlujuutta. Panos/tuotos - suhde on matalilla lannoitus- ja käsittelytasoilla erittäin hyvä. -SS-

Eli Sinäkö suosittelisit Zebraa "näennäisviljelynomaiseen" syysvehnäntuotantoon ?? Eli MAX 100 typpeä keväällä kerralla ja ruiskulla pelkkää Allyä  ::) Satotavoitteena siis jotain 5000-5500 kg/ha, ja lakoa ei saa olla yhtään  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20011
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: viljan hinta nousuun...

Kuinka helppoa on taas katsella Zebran lihomista, tummanvihreää ja tervettä lehteä, ja varmaa korrenlujuutta. Panos/tuotos - suhde on matalilla lannoitus- ja käsittelytasoilla erittäin hyvä. -SS-

Eli Sinäkö suosittelisit Zebraa "näennäisviljelynomaiseen" syysvehnäntuotantoon ?? Eli MAX 100 typpeä keväällä kerralla ja ruiskulla pelkkää Allyä  ::) Satotavoitteena siis jotain 5000-5500 kg/ha, ja lakoa ei saa olla yhtään  ;D

Siis olenkin joskus maininnut. että syysvehnänviljely on melko itsepetosta, ottaen huomioon, syysmuokkauksen vaikeudet, kaksi ruiskutusta syksyllä, ylimääräinen lannoitus, kevätlannoituksen ongelmat, lumiriekaleiden hävitessä, kesän kaksi kolme kasvinsuojelua, parit lannoitukset ja silti valkuaisen muodostumisen ongelmat. Puhumattakaan yleisestä talvituhoriskistä.

Zebraa on ollut sillä tavalla, että oli laitettu ilman apulantaa, TOS, ja sitten salpeetaria kesäkuussa pintaan 400 kg, kasvinsuojelu pelkästään Express tms. Niin, sen 4 - 4.5 tonnia oli saanut hyvää myyntiviljaa, ja valkuainen hintsusti hyväksytyn puolella. Sakoluku 400 ja ihan sama puiko heti vai kolmen viikon päästä.  Samana vuonna Magnifik 2.5 tonnin sato vihreää ja sekalaista roskaa. Ja troppia laitettiin , mutta heikkeni orastumisesta puintiin koko ajan.

Eli siis pidän kevätvehnänkin puolta tässä asiassa, se syysvehnä on vähän niin kuin pelihimoisen pakkoliike. Myönnän. Sitä vaivaa on itselläkin.

-SS-

Viimeksi muokattu: 27.06.14 - klo:11:17 kirjoittanut -SS-

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: viljan hinta nousuun...
Mun tekis mieli uhmata kohtaloa ja kylvää syysvehnää. Aiemminhan tuosta tuli luovuttua just sen vuoksi ettei siinä ollut mitään järkeä  ;D

Ei mulla ole tässäkään muuta tavoitetta kuin kuivatuskustannusten minimointi, kevätvehnällä rahaa palaa tuossa touhussa ihan sairaasti.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: viljan hinta nousuun...
Kuinka helppoa on taas katsella Zebran lihomista, tummanvihreää ja tervettä lehteä, ja varmaa korrenlujuutta. Panos/tuotos - suhde on matalilla lannoitus- ja käsittelytasoilla erittäin hyvä.
Minä otin viime kesänä Seepran lisäysviljelyyn mm. sen takia, että se menestynyt SS:n kenttäkokeissa. Tällä hetkellä kasvusto todella hyvännäköinen. Kyllä tämä Seepra varmaan paras onkin nykyisistä lajikkeista, koska kevätvehnissä on kaikkein heikoin tarjonta siemenmarkkinoilla, syystä tai toisesta. Meillä oli aluksi Kruunua, joka oli Suomen yleisin vehnälajike. En tiedä mistä syystä. Mielestäni ihan kahua. Päällepäin saattoi olla hyvännäköinen kasvusto, mutta pienehkö jyvä ei kerryttänyt mitään. Sitten tuli tilapäinen mielenhäiriö ja otin Quarnaa, joka olikin jyväkokonsa ja laadun puolesta muuten ok, mutta heikko satotaso siinäkin. En tiedä onko pelkästä lannoituksesta kiinni vai mikä on, mutta satotaso vehnissä ei ole häävi.

Tota Marblee on täällä aika monella ja päälle päin on ihan hyvännäköisiä kasvustoja, eikä isännät ole moittineet. Emmä silti tohon siirtynyt, kun ei agronetistä tullut suosituksia ;D

Hämeen hitain

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 205
Vs: viljan hinta nousuun...
Joo, marblee täälläkin. Viime vuonna jäi keskisato reiluun kolmeen tonniin. Taudit ainakin iski. Tänä vuonna olen ruiskuttanut taudit. Saas nähdä, miten käy. Tuota seepraa voisi ottaa lisäykseen ensi vuonna ja testata. Jos se olisi varmempi kuin marble. Alat on tosin pieniä, että ei näistä mitään isompia vertailuja pysty tekemään.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: viljan hinta nousuun...
Minä en kerta kaikkiaan voi ajaa tautiaineita vehnälle tänä vuonna. Ei noi kasvustot valmistu ikinä jos sinne menee vielä jotain troppia lyömään päälle :(

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: viljan hinta nousuun...
Joo, marblee täälläkin. Viime vuonna jäi keskisato reiluun kolmeen tonniin. Taudit ainakin iski. Tänä vuonna olen ruiskuttanut taudit. Saas nähdä, miten käy. Tuota seepraa voisi ottaa lisäykseen ensi vuonna ja testata. Jos se olisi varmempi kuin marble. Alat on tosin pieniä, että ei näistä mitään isompia vertailuja pysty tekemään.

Mä siirryin viime vuonna Zebrasta Marbleen ja olen kyllä ollut vaihtoon tyytyväinen. Jostain syystä en saanut koskaan Zebraa onnistumaan, oli ehkä vähän heikkoja säitäkin Zebra-vuosina. Viime vuonna sain Marblesta keskisatoa reilu 4 tonnia reseptillä 110 kg N / ha, rikat, hivenet ja tautiaineet. Valkuainen päälle 15. Tänä vuonna odotukset on 5 tonnin nurkilla; kevätvehnät on viljelykierrossa viime vuotta paremmilla lohkoilla ja vettäkin on satanut edes joskus.

Ohessa satunnainen kuva muutaman päivän takaa TOS-Marblesta: http://aijaa.com/n7tIBG.

Kylvöpäivä 26.4. Hankkijan lehtivihreämittauksen mukaan tuolle pitäisi huiskasta lisätyppeä. Aattelin käydä huomenna antamassa salttua 25 kg N / ha.

Skyfox

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: viljan hinta nousuun...

http://yle.fi/uutiset/viljan_huippusato_menetetty__maanviljelijoille_isot_tappiot/7317199

tai sitten ei.... >:(

Hyvä vai huono uutinen? Kyllä tuo minusta on hyvä uutinen, kun kerran vienti ei vedä ja kotimaassa on jatkuvaa ylituotantoa ja varastot pullistelevat niin edes jonkinlaisen hintatason ylläpitämiseksi tämä on hyvä uutinen. Pitää vaan toimia niin että itse tuottaa huippusatoa myös silloin kuin muilla menee huonosti.  ;D