Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Komian etukela  (Luettu 8898 kertaa)

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Komian etukela
Onko muilla ollut onkelmia etukelaisten komioiden kanssa? Kietoo olkia syöttökuljettimen yläakseliin ja jossain vaiheessa puinti loppuu ja putsataan akseli.

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Komian etukela
Samaa ilmiötä havaittu 2000-sarjan yksikelaisissa. Ja niissä toisen merkkisissä keltaisissakin. Päivän homma ensikertalaisella putsaaminen kun joutuu ottamaan koko syöttökuljettimen irti puimurista että pääsee käsiksi. Claasissa, ainakin Dominaattorissa syöttökuljettimen välipohja ikään kuin kiertää akselin ympäri eikä kietoutuminen ole mahdollista. Kai. Mitähän varten kaikissa tappureissa ei ole vastaavaa rakennetta?

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Komian etukela
2085 kietoo joskus. Kolakulettimen kiristäminen auttoi, mutta ei täysin poistanut vaivaa. Putsaaminen helpointa kun onkii kietomisenestopellin kulettimen välistä ensin pois. 
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Komian etukela
Omakotitalon hintanen tappuri ja sisällä syntyy himmeleitä..

Uudet koneet on paskoja. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Komian etukela
pessimisti ei pety!

mx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 488
Vs: Komian etukela
Ei tartte ottaa kolakuljetinta pois.

jf

  • Vieras
Vs: Komian etukela
Omakotitalon hintanen tappuri ja sisällä syntyy himmeleitä..

Uudet koneet on paskoja. ;D
käyttäjän taitamattomuutta vain.tosin nuo sampot ovat tappureita ja harrastelukäyttöön.Jussipeura ,klaas ja New holland niillä puidaan

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Komian etukela
Omakotitalon hintanen tappuri ja sisällä syntyy himmeleitä..

Uudet koneet on paskoja. ;D
käyttäjän taitamattomuutta vain.tosin nuo sampot ovat tappureita ja harrastelukäyttöön.Jussipeura ,klaas ja New holland niillä puidaan

Miten sen ottaa....

Uuden traktorin hajoominen on jotenkin vielä ymmärrettävää lun käytetään ympäri vuoden. Mut jos puimuri ja esimerkiks uusi paalaja leviää jatkuvasti niin kyl laatu on skeidaa. Ne kun on sesonkikaluja...

Kaikin puolin kaikilla merkeillä on tullu joku Korea-ilmiö tuotteisiin..
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Komian etukela
Ei tartte ottaa kolakuljetinta pois.
Joo ja jos jää jumiin, niin takaisinpyöritys tuuppaa roskat ulos... :D

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Komian etukela
Samaa ilmiötä havaittu 2000-sarjan yksikelaisissa. Ja niissä toisen merkkisissä keltaisissakin. Päivän homma ensikertalaisella putsaaminen kun joutuu ottamaan koko syöttökuljettimen irti puimurista että pääsee käsiksi. Claasissa, ainakin Dominaattorissa syöttökuljettimen välipohja ikään kuin kiertää akselin ympäri eikä kietoutuminen ole mahdollista. Kai. Mitähän varten kaikissa tappureissa ei ole vastaavaa rakennetta?

Se Claas kietomissuoja on aika haastava laittaa hyvin, jos se on vinossa tai liian kaukana, kyllä sinne olkea pääsee. Rattaiden hampaat vain pistävät esille ja kolat liippaavat pellin pintaa pitkin takaisin eteen. Yksikin kolakuljettimen ketjun katkeaminen tai veirasesine, ovat rutussa ainakin. Sata pikkupulttia, jolla ne suojat ruuvataan akselin ympärille. Kolakuljettimen oikean pään laakeriin silti voi tulla kietomaa, laakeripeäsn ja akselin aukosta. Sitten kuumenee ja palaa se laakeri, jossa ei ole rasvanippaa.

Tietystä syystä on se Dominatorin kolakuljetin sydäntä lähellä. Se ei ole täydellinen, pikemminkin esimerkki saksalaisesta yliorganisoinnista.

-SS-

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Komian etukela
Ei tartte ottaa kolakuljetinta pois.
Joo ja jos jää jumiin, niin takaisinpyöritys tuuppaa roskat ulos... :D
Ei lykkää takaisin pyöritys pois kolakuljettimen yläakselille kietoutunutta ja kunnolla kietonut kyllä irroituttaa kolakuljettimen..

Vuosimallin -07 2065 teki tuota heinien oljella ja muistaakseni myös rypsillä. Viljalla ei ollut ongelmia.
Mystistä hommassa on että edellinen vm. -04 ei tehnyt sitä koskaan..
Tehtaan miehet sitä kävi ihmettelemässä ja vähän kaiken näköistä yritettiin mutta lopullinen syy ei koskaan selvinnyt.
Joskus auttoi kun kävi välillä luukusta nyhtämässä kourallisen ettei mytty kasvanut niin isoksi että kolat ottaa kiinni kuljettimen runkoon.

Sen kolakuljettimen irroitus ja asennus ei muuten ole mikään kauhean iso homma jos on apumies ja trukkipiikit käytössä. Sitten kun homman oppii sen tekee kaikkineen pariin tuntiin.

Mutta eihän se sellainen olisi saanut olla.

Viimeksi muokattu: 26.08.14 - klo:08:30 kirjoittanut bouli

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Komian etukela
Kolakuljettimelle saisi tehdä isomman huoltoluukun ja alapuolelle vastaava. Se on ympäristönä hankala puhdistaa ja varsinkin yläpäähän jää yllättävän paljon moskaa viettopinnalle. Luukkujen lisäyksestä tuskin olisi mitään rakenteellista haittaa, tuota ei ole vaan mietitty ja isännät ei ole painaneet päälle.

Vaikka Sampon puhdistettavuutta pidetään hyvänä, niin kyllä siinä silti olisi paljon kehittämisen varaa.

Seulojen alapuolella olevat ruuvilinjat pitäisi myös saada sellaisiksi, että yksi kansi aukaisee koko linjan, eikä ole useampia luukkuja.

Rajaisruuvin alapää on hankala sivulla olevan suojapellin takia. Sekin pitäisi olla avattava tai irroitettavissa helposti.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19969
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Komian etukela
Kolakuljettimelle saisi tehdä isomman huoltoluukun ja alapuolelle vastaava. Se on ympäristönä hankala puhdistaa ja varsinkin yläpäähän jää yllättävän paljon moskaa viettopinnalle. Luukkujen lisäyksestä tuskin olisi mitään rakenteellista haittaa, tuota ei ole vaan mietitty ja isännät ei ole painaneet päälle.

Vaikka Sampon puhdistettavuutta pidetään hyvänä, niin kyllä siinä silti olisi paljon kehittämisen varaa.

Seulojen alapuolella olevat ruuvilinjat pitäisi myös saada sellaisiksi, että yksi kansi aukaisee koko linjan, eikä ole useampia luukkuja.

Rajaisruuvin alapää on hankala sivulla olevan suojapellin takia. Sekin pitäisi olla avattava tai irroitettavissa helposti.
Vanhemmassa Dominator Claasissa juu lähtee koko ruuvin pohja.
Pitää vaan ensin aukaista kolme siipimutteria ja kolme siipipulttia,
tehdä vatsalihasliikkeitä siinä. ohranpölyä silmässä, ja klonata
ja repiä, kunnes se kouru laukeaa sieltä toisen reunan sijastaan.
Siinä vaiheessa pultit aluslevyt ja mutterit ovat syliin putoavan
viljakasan joukossa jossakin.

Toiset kuusi kiinnitystä toisessa ruuvissa.

Alaruuveissa metrin pitkät umpiputket elevaattorille.
Elevaattorien pohjat raskaat ja kömpelöt kiinnittää.
Sellainen kierretangosta tehty U-rauta, se pitää oikein sovitella
ja kiskoa pitkäksi, ennen kuin sen linkun saa sattumaan
toisella reunalla kiinni asti. Yhden sormenkynnen
siinä katkaisee kuitenkin.

Yläpäässä sama vika, on poikkiruuvia ja taskuja viljan piileksiä.
Claasin kolakuljettimen aukoista saa käden sisään, ei juuri muuta.
Nekin pulteilla piukasti kiinni.

Plussana kolakuljettimen helppo irrotus, pikakiinnityspöytä pois,
sitten kolakuljetin trukkipiikkeihin ja tapit kääntölaakerista pois,
tulee irti puimurista kohtalaisen helposti.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Komian etukela
Eiks sen viettopinnan saa puhtaaks ku ruuvaa tuulen täysille ja antaa käydä muutaman minuutin? Samalla puhdistuu kohlimet ja seulat.

Vai onko se matalanbudjetin seitkytlukulaisissa vaan mahdollista? ;D Kivikola auki, sivuilta kaks luukkua, ruuveilta kaks, elevaattorilta Yks ja torven juuresta Yks. Vielä ku ottaa varstan edestä yhen luukun ni käytön jälkeen on puhdasta. Aikaa kuluu 15 minuuttia.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52009
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Komian etukela
Kolakuljettimelle saisi tehdä isomman huoltoluukun ja alapuolelle vastaava. Se on ympäristönä hankala puhdistaa ja varsinkin yläpäähän jää yllättävän paljon moskaa viettopinnalle. Luukkujen lisäyksestä tuskin olisi mitään rakenteellista haittaa, tuota ei ole vaan mietitty ja isännät ei ole painaneet päälle.

Vaikka Sampon puhdistettavuutta pidetään hyvänä, niin kyllä siinä silti olisi paljon kehittämisen varaa.

Seulojen alapuolella olevat ruuvilinjat pitäisi myös saada sellaisiksi, että yksi kansi aukaisee koko linjan, eikä ole useampia luukkuja.

Rajaisruuvin alapää on hankala sivulla olevan suojapellin takia. Sekin pitäisi olla avattava tai irroitettavissa helposti.
Vanhemmassa Dominator Claasissa juu lähtee koko ruuvin pohja.
Pitää vaan ensin aukaista kolme siipimutteria ja kolme siipipulttia,
tehdä vatsalihasliikkeitä siinä. ohranpölyä silmässä, ja klonata
ja repiä, kunnes se kouru laukeaa sieltä toisen reunan sijastaan.
Siinä vaiheessa pultit aluslevyt ja mutterit ovat syliin putoavan
viljakasan joukossa jossakin.

Toiset kuusi kiinnitystä toisessa ruuvissa.

Alaruuveissa metrin pitkät umpiputket elevaattorille.
Elevaattorien pohjat raskaat ja kömpelöt kiinnittää.
Sellainen kierretangosta tehty U-rauta, se pitää oikein sovitella
ja kiskoa pitkäksi, ennen kuin sen linkun saa sattumaan
toisella reunalla kiinni asti. Yhden sormenkynnen
siinä katkaisee kuitenkin.

Yläpäässä sama vika, on poikkiruuvia ja taskuja viljan piileksiä.
Claasin kolakuljettimen aukoista saa käden sisään, ei juuri muuta.
Nekin pulteilla piukasti kiinni.

Plussana kolakuljettimen helppo irrotus, pikakiinnityspöytä pois,
sitten kolakuljetin trukkipiikkeihin ja tapit kääntölaakerista pois,
tulee irti puimurista kohtalaisen helposti.

-SS-

Vaarissa ei oo yhtään luukkua kiinni pulteilla ja muttereilla. Kaikki pysyy kiinni lukkosalvoilla ja kierrettävillä lukitusklähvyröillä.

Otan jossain vaiheessa kuvia..

Vieläkin ihmettelen tota oljenkietoutumista.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159