Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Muukalaiset  (Luettu 6410 kertaa)

Talojussi

  • Vieras
Muukalaiset
"Yli 30 vuoden aikana ovat suomalaiset jyrsineet pala palalta meidän ruotsalaista maatamme ja kaikenlaisilla metkuilla saaneet suomalaisia kouluja seuduille, minne niitä ei tarvittaisi, ja kaikki tämä heidän suomalaistumisliittojensa johdon alaisina. Mutta nyt se on lopussa. Nyt seisomme yhtenä miehenä, kun uhataan pirstoa se, minkä me vuosisatojen kuluessa olemme rakentaneet. Se on pyhää maata meille. Sitä ei anneta muukalaisille, sillä he ovat meille muukalaisia eli karjalaisia. Emmehän edes ymmärrä heidän kieltään. Ja me olemme saaneet tarpeeksemme kaikista niistä laiskiaisista, joita meidän on ollut pakko pitää ja ravita viime talvesta alkaen, heidän tekemättä puolestaan pienintäkään hyötyä."

Hufvudstadsbladet v. 1940

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Muukalaiset
Isovaari kun aikanaan osti äiteen kotitilan Sipoosta 30-luvulla, niin Hufvudstadsbladet kirjoitti etusivullaan isoilla kirjaimille: "Pyhää Ruotsalaista maata myyty suomalaiselle"...  ;D 8) :P
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Mats

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 157
Vs: Muukalaiset
Suomenruotsalaisena voin vakuuttaa että kukaan ei enää puhuu tolla tavalla. Toi oli sen ajan henki. Vastaavia kirjoituksia löytyy suomenkielisissä lehdissä, IKL:n ja AKS:n innoittamia.

Olen aina ollut ja tulen aina olemaan suomalainen. Äidinkieleni on ruotsi mutta se on eri asia. Minun täytyy myöntää että olen surkea lätkässä, mutta en siltikään ole ruotsalainen. :)

Talojussi

  • Vieras
Vs: Muukalaiset
Suomenruotsalaisena voin vakuuttaa että kukaan ei enää puhuu tolla tavalla. Toi oli sen ajan henki. Vastaavia kirjoituksia löytyy suomenkielisissä lehdissä, IKL:n ja AKS:n innoittamia.

Olen aina ollut ja tulen aina olemaan suomalainen. Äidinkieleni on ruotsi mutta se on eri asia. Minun täytyy myöntää että olen surkea lätkässä, mutta en siltikään ole ruotsalainen. :)

Hetero?  ;D

Talojussi

  • Vieras
Vs: Muukalaiset
Suomenruotsalaisena voin vakuuttaa että kukaan ei enää puhuu tolla tavalla. Toi oli sen ajan henki. Vastaavia kirjoituksia löytyy suomenkielisissä lehdissä, IKL:n ja AKS:n innoittamia.

Olen aina ollut ja tulen aina olemaan suomalainen. Äidinkieleni on ruotsi mutta se on eri asia. Minun täytyy myöntää että olen surkea lätkässä, mutta en siltikään ole ruotsalainen. :)

Tuli seurattua läheltä muutamien siirtokarjalaisten suhtautumista presidenttiehdokas Elisabeth Rehniin...."ei ikinä eikä koskaan ääntä ruåtsalaiselle"

Mats

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 157
Vs: Muukalaiset
Suomenruotsalaisena voin vakuuttaa että kukaan ei enää puhuu tolla tavalla. Toi oli sen ajan henki. Vastaavia kirjoituksia löytyy suomenkielisissä lehdissä, IKL:n ja AKS:n innoittamia.

Olen aina ollut ja tulen aina olemaan suomalainen. Äidinkieleni on ruotsi mutta se on eri asia. Minun täytyy myöntää että olen surkea lätkässä, mutta en siltikään ole ruotsalainen. :)

Hetero?  ;D

Erittäin hetero. Sanoinhan että olen kaikilta osin suomalainen. ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Muukalaiset
Suomenruotsalaisena voin vakuuttaa että kukaan ei enää puhuu tolla tavalla. Toi oli sen ajan henki. Vastaavia kirjoituksia löytyy suomenkielisissä lehdissä, IKL:n ja AKS:n innoittamia.

Olen aina ollut ja tulen aina olemaan suomalainen. Äidinkieleni on ruotsi mutta se on eri asia. Minun täytyy myöntää että olen surkea lätkässä, mutta en siltikään ole ruotsalainen. :)

Hetero?  ;D

***Suurin osa suomenruåttalaisista suvuista ei ole laisin ruåttalais alkuperää.

Erittäin hetero. Sanoinhan että olen kaikilta osin suomalainen. ;D
Kui mää ain olen paras?

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Muukalaiset
Isovaari kun aikanaan osti äiteen kotitilan Sipoosta 30-luvulla, niin Hufvudstadsbladet kirjoitti etusivullaan isoilla kirjaimille: "Pyhää Ruotsalaista maata myyty suomalaiselle"...  ;D 8) :P

Oli se myyjältä aika syntinen teko. Toivottavasti joutuu helvettiin. :o
Oli juu. Varsinkin kun myyjä ei sitä isovaarille suostunut myymään, kun tämä oli suomalainen. Isovaari laittoi bulvaaniksi assistenttinsä, joka oli suomenruotsalainen. Assistentti osti sitten tilan ja myi sen heti isovaarille...  ;D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Aulis Anttila

  • Vieras
Vs: Muukalaiset
Isovaari kun aikanaan osti äiteen kotitilan Sipoosta 30-luvulla, niin Hufvudstadsbladet kirjoitti etusivullaan isoilla kirjaimille: "Pyhää Ruotsalaista maata myyty suomalaiselle"...  ;D 8) :P

Oli se myyjältä aika syntinen teko. Toivottavasti joutuu helvettiin. :o
Oli juu. Varsinkin kun myyjä ei sitä isovaarille suostunut myymään, kun tämä oli suomalainen. Isovaari laittoi bulvaaniksi assistenttinsä, joka oli suomenruotsalainen. Assistentti osti sitten tilan ja myi sen heti isovaarille...  ;D

Näin joudutaan yhä tekemään lukuisissa Suomen ruotsinkielisissä kunnissa... niissä RKP-mafia hakkaa kepulaiset harrastelijamafiosot mennen ja tullen  :o  :(  >:(  :P  ::)  :o

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Muukalaiset
Isovaari kun aikanaan osti äiteen kotitilan Sipoosta 30-luvulla, niin Hufvudstadsbladet kirjoitti etusivullaan isoilla kirjaimille: "Pyhää Ruotsalaista maata myyty suomalaiselle"...  ;D 8) :P

Oli se myyjältä aika syntinen teko. Toivottavasti joutuu helvettiin. :o
Oli juu. Varsinkin kun myyjä ei sitä isovaarille suostunut myymään, kun tämä oli suomalainen. Isovaari laittoi bulvaaniksi assistenttinsä, joka oli suomenruotsalainen. Assistentti osti sitten tilan ja myi sen heti isovaarille...  ;D

Näin joudutaan yhä tekemään lukuisissa Suomen ruotsinkielisissä kunnissa... niissä RKP-mafia hakkaa kepulaiset harrastelijamafiosot mennen ja tullen  :o  :(  >:(  :P  ::)  :o
Isovaari oli kokoomuslainen, myöhemmin oli kansanedustajanakin... Huono mafioso silti!  ;D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Mats

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 157
Vs: Muukalaiset


Näin joudutaan yhä tekemään lukuisissa Suomen ruotsinkielisissä kunnissa... niissä RKP-mafia hakkaa kepulaiset harrastelijamafiosot mennen ja tullen  :o  :(  >:(  :P  ::)  :o
[/quote]

Uskon että toi on väite joka ei pidä paikkansa, onko sulla esimerkkejä? Kunta missä minä itse asun on yksi suomen ruotsinkielisimmistä, ja ainakin täälläpäin maata ostetaan ja myydään kyllä kielestä riippumatta.

Tuosta RKP-mafiasta olen kuitenkin ihan samaa mieltä. Mulla ei ole omia kokemuksia kepulaispelistä, mutta en voi kuvitella että ne voisivat olla RKP:ta pahempia. RKP ja suomenruotsalaisuus ei kuitenkaan ole sama asiaa.

Talojussi

  • Vieras
Vs: Muukalaiset


Näin joudutaan yhä tekemään lukuisissa Suomen ruotsinkielisissä kunnissa... niissä RKP-mafia hakkaa kepulaiset harrastelijamafiosot mennen ja tullen  :o  :(  >:(  :P  ::)  :o

Uskon että toi on väite joka ei pidä paikkansa, onko sulla esimerkkejä? Kunta missä minä itse asun on yksi suomen ruotsinkielisimmistä, ja ainakin täälläpäin maata ostetaan ja myydään kyllä kielestä riippumatta.

Tuosta RKP-mafiasta olen kuitenkin ihan samaa mieltä. Mulla ei ole omia kokemuksia kepulaispelistä, mutta en voi kuvitella että ne voisivat olla RKP:ta pahempia. RKP ja suomenruotsalaisuus ei kuitenkaan ole sama asiaa.
[/quote]

Oli hallitus mikä hyvänsä, on siellä aina RKP.

Aulis Anttila

  • Vieras
Usko... ja esimerkki...


Näin joudutaan yhä tekemään lukuisissa Suomen ruotsinkielisissä kunnissa... niissä RKP-mafia hakkaa kepulaiset harrastelijamafiosot mennen ja tullen  :o  :(  >:(  :P  ::)  :o
Uskon että toi on väite joka ei pidä paikkansa, onko sulla esimerkkejä? Kunta missä minä itse asun on yksi suomen ruotsinkielisimmistä, ja ainakin täälläpäin maata ostetaan ja myydään kyllä kielestä riippumatta. Tuosta RKP-mafiasta olen kuitenkin ihan samaa mieltä. Mulla ei ole omia kokemuksia kepulaispelistä, mutta en voi kuvitella että ne voisivat olla RKP:ta pahempia. RKP ja suomenruotsalaisuus ei kuitenkaan ole sama asiaa.
[/quote]

Siuntiossa kaksi henk.koht. tuttuani... Inkoossa yksi... nimiä en - tietenkään - täällä kerro.
+
"RKP j a suomenruotsalaisuus ei kuitenkaan ole sama asiaa."  = ei ole, ei tietenkään ole.

Mats

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 157
Vs: Usko... ja esimerkki...

[/quote]

Siuntiossa kaksi henk.koht. tuttuani... Inkoossa yksi... nimiä en - tietenkään - täällä kerro.
[/quote]

Oho, en olisi uskonut että semmosta enää tapahdu. Kuten aluksi kirjoitin toi on 30-luvun meininkiä. Hämmästyttävää.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Muukalaiset
Nojooo, tässä taitaa olla aika hyvä esimerkki Ruotsalaisten suvaitsevaisuudesta ????