Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käärijä  (Luettu 47974 kertaa)

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Käärijä
Tää on ihan hyvä jotta tulee eri näkökulmia asiaan.

Mun näkemys asiasta taas on seuraava:

Asiakas tilaa paalauksen ja käärinnän(paalit pellon laitaan tavalla tai toisella)

1.
yksikkö paalain ja traktori(n.140hv) + käärijä ja traktori(80hv vm.82)

2.
compipaalain ja traktori(+160) + traktori paalipihdeillä(ehkä n.80hv ja mielellään hyd.suunnanvaihto)


Jos noita kahta kone ketjua vertaa niin minun ajatus maailman mukaan combipaalilta pitää saada enemmän liksaa ??? Ja tätä mieltä oli myös paikallinen combiurakoitsija :-\


Ja mitä tuohon hinnan polenta kommenttiin tulee niin, näkyy nuo ajavan täällä kalliimmillakin koneilla halvemmalla. Mutta onneksi tilalliset ymmärtävät myös laadun päälle eikä tuijota pelkkää hintaa.

vm1: 220 welgeri tekee 120cm paaleja.

tää on aatelttu aivan oikein hyvä!!!

bonarina käärin kestää ja kestää ei tartte vaihdella kuin paalainta... rehun laatu paree (ehkä) kun paaliin ei kosketa käärinnän jälkeen, ja yksikköpaalain kulkee 100 hv koneella... 8) 8)

100 hv koneen tuntihinta about 30-35 e/h uudella koneella kun ajomäärä + 1000 h/v  8) 8) 

140 hv koneilla vähintään 5-10 e/h  lisää vuodessa 10000 €  :o :-X
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Käärijä
100 hv koneen tuntihinta about 30-35 e/h uudella koneella kun ajomäärä + 1000 h/v  8) 8) 

140 hv koneilla vähintään 5-10 e/h  lisää vuodessa 10000 €  :o :-X

Pyydähän pukilta uudet patterit laskimeen ni ei tuu enempää vahinkoo

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Käärijä
Kovia poikia on kun 9000, 150:stä paalia kursii kokoon kesän aikana. Itte tehtiin äskettäin päätös että jatketaan samaan malliin eli 150 paalia pukataan kombilla ja asiakas kerää ne pellolta. Itse en näe ongelmana jos joku ei halua itse kerätä niin renki tai minä saa käydä jälkeenpäin kelkkomassa ne pellon laitaan raktorilla missä kulkee yksi edessä ja yksi takana. Investointina toki oli arvokas mutta hintoja päivitetään sopivasti ja vielläkin epäilen että halvemmalla pystytään toimimaan kun erikseen käärimällä. Se on nyt mietinnässä että ajetaanko tunti vai ha kustannuksena.
Älä uhoa isoo-erkille!  Hää painaa jo itelleeki ainaski kolmensadan hehtaarin paalit ja kuskaa ne melkein kaikki itekkin kotio kelillä kuin kelillä. Sit hälle jää vielä lomailu- ja biletysaikaakin. Mut häällä onkii makhaale, se vihree. Olin kerran semmosen vieressä ja kaveri sanoi, et naama heijastaa vihreetä kateudesta!  ;)

Kyl sää si jumalauta jaksat vinkuu....

Ei kannata provosoitua kun provosoidaan!  ;)    Vaan kiusaus on hiukan provosoida kun joku isottelee vaikka olisi aihettakin.  :)  Ota ihan huumorilla vaan!

 Näin on, eikä nyt ole enää paalausaikakaan, vaikka toiset paalaavat näköjään ympäri vuoden... Kerran olimme jollain reissulla ja siellä kanssa ajettiin niin paljon soraa, että jonkun oli tokaistava jossain vaiheessa että kohta ei päästä kotio ollenkaan kun pihalla on niin isot sorakasat.. :D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Lumiukko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60
Vs: Käärijä
Kovia poikia on kun 9000, 150:stä paalia kursii kokoon kesän aikana. Itte tehtiin äskettäin päätös että jatketaan samaan malliin eli 150 paalia pukataan kombilla ja asiakas kerää ne pellolta. Itse en näe ongelmana jos joku ei halua itse kerätä niin renki tai minä saa käydä jälkeenpäin kelkkomassa ne pellon laitaan raktorilla missä kulkee yksi edessä ja yksi takana. Investointina toki oli arvokas mutta hintoja päivitetään sopivasti ja vielläkin epäilen että halvemmalla pystytään toimimaan kun erikseen käärimällä. Se on nyt mietinnässä että ajetaanko tunti vai ha kustannuksena.
Älä uhoa isoo-erkille!  Hää painaa jo itelleeki ainaski kolmensadan hehtaarin paalit ja kuskaa ne melkein kaikki itekkin kotio kelillä kuin kelillä. Sit hälle jää vielä lomailu- ja biletysaikaakin. Mut häällä onkii makhaale, se vihree. Olin kerran semmosen vieressä ja kaveri sanoi, et naama heijastaa vihreetä kateudesta!  ;)

Kyl sää si jumalauta jaksat vinkuu....

Ei kannata provosoitua kun provosoidaan!  ;)    Vaan kiusaus on hiukan provosoida kun joku isottelee vaikka olisi aihettakin.  :)  Ota ihan huumorilla vaan!

 Näin on, eikä nyt ole enää paalausaikakaan, vaikka toiset paalaavat näköjään ympäri vuoden... Kerran olimme jollain reissulla ja siellä kanssa ajettiin niin paljon soraa, että jonkun oli tokaistava jossain vaiheessa että kohta ei päästä kotio ollenkaan kun pihalla on niin isot sorakasat.. :D


Ja lehmät lypsää ummessakin ihan tolkuttomasti! :D

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Käärijä
100 hv koneen tuntihinta about 30-35 e/h uudella koneella kun ajomäärä + 1000 h/v  8) 8) 

140 hv koneilla vähintään 5-10 e/h  lisää vuodessa 10000 €  :o :-X

Pyydähän pukilta uudet patterit laskimeen ni ei tuu enempää vahinkoo

tunnusta tosiasiat niin ei tuu enempää vahinkoo  ::) :P

Hankintahinta €   65000                                45000

Kustannuserä €/vuosi €/tunti €/                  vuosi €/tunti €
Poisto               7 313  7,31                           5 062 5,06   
Korko                2 519   2,52                          1 744 1,74   
Vakuutus          1 000  1,0                               800 0,80   
Säilytys              500      0,50                          500 0,50   
Kunnossapito     4 000 4,0                               3 000 3,0   
Muut kiinteät kustannukset 1 000 1,0           800 0,80   
Käyttökustannukset         10 000 10,00        8 000 8,0   
Ajajan palkka ja sivukulut 14 000  14,00     14 000 14,00   
Kustannukset yhteensä    40 331 40,33 33 906 33,91


laskelma se on huonokin laskelma mut esittäkää parempia kiitos  :-[ :-[ ::)

Viimeksi muokattu: 25.11.11 - klo:06:40 kirjoittanut mikko9b

anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9803
Vs: Käärijä
Tätä ketjua kun on tämän verta jo kirjoiteltu, niin mun ennakko asenne alkuperäistä ajatusta vastaan ei ole muuttunut ;D Kaksi paalainta per yksi käärijä on normaaliolissa ja heinässä utopistinen ajatus toimiakseen paalainten osalta maksimi tehokkuudella  8)

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Käärijä
Tätä ketjua kun on tämän verta jo kirjoiteltu, niin mun ennakko asenne alkuperäistä ajatusta vastaan ei ole muuttunut ;D Kaksi paalainta per yksi käärijä on normaaliolissa ja heinässä utopistinen ajatus toimiakseen paalainten osalta maksimi tehokkuudella  8)

juu se pitikin mainita etten määkään ymmärrä kahta paalainta, karhotus ja 1 paalain huomattavasti halvempi...

niin ja elholtahan on tullu uusi 1650 käärin. Pitäs olla järeämpi ja saa myös mekaanisena  8) 8)
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Käärijä
Aikasemmin jo kirjotinkin jotta tulevaisuudessa kaksi konetta korvataan yhdellä koneella, tuo toinen kone hommattiin alunperin apukoneeksi syksyn pehkunpaalauksiin. Uusi käärijä on kumminkin hakusessa, vaikka yksi kone jääkin pois remmistä.

Agroniciltäkin on näköjään tullut uusi malli, joka alkaa jo näyttää käärijältä. Aikasemmat agronicit näyttää melko leluilta.

Tuosta Elhon uudesta mallista löyty melko niukasti tietoa, osaako joku sanoa siitä tarkemmin?

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Käärijä
Aikasemmin jo kirjotinkin jotta tulevaisuudessa kaksi konetta korvataan yhdellä koneella, tuo toinen kone hommattiin alunperin apukoneeksi syksyn pehkunpaalauksiin. Uusi käärijä on kumminkin hakusessa, vaikka yksi kone jääkin pois remmistä.

Agroniciltäkin on näköjään tullut uusi malli, joka alkaa jo näyttää käärijältä. Aikasemmat agronicit näyttää melko leluilta.

Tuosta Elhon uudesta mallista löyty melko niukasti tietoa, osaako joku sanoa siitä tarkemmin?

eikös tuossa oo kaikki olennainen  ???

http://service.visualweb.fi/file.aspx?custid=1000210&name=ELHO Käärintäkoneet 2011-2012&file=1218658.pdf

kopiokaa koko linkki, ei skulaa muuten...
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Käärijä
Ei pysty elhollaka.... ainoat koneet millä pystyy kantamaan ovat sivulta paalin nostavia
höpö höpö 1520 elholla kantaa hienosti 2 paalia kerralla. Ja nostaa edestä paalaajan kans samaan suuntaan kulkien...

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Käärijä
Ei pysty elhollaka.... ainoat koneet millä pystyy kantamaan ovat sivulta paalin nostavia
höpö höpö 1520 elholla kantaa hienosti 2 paalia kerralla. Ja nostaa edestä paalaajan kans samaan suuntaan kulkien...

Pystyy kantamaan mutta ei samalla käärimään toista

Viimeksi muokattu: 25.11.11 - klo:21:34 kirjoittanut erik

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Käärijä
Ei pysty elhollaka.... ainoat koneet millä pystyy kantamaan ovat sivulta paalin nostavia
höpö höpö 1520 elholla kantaa hienosti 2 paalia kerralla. Ja nostaa edestä paalaajan kans samaan suuntaan kulkien...

Pystyy kantamaan mutta ei samalla käärimään toista
nimimerkillä 10000 paalia 1620 elholla käärineenä
Okei totta, mutta kantamaan pystyy... ::)

Tuo kantaminen on muuten semmosta hommaa että se kannattaa tehä ennen käärintää. Meillä kannetaan aina ennen käärintää käärijälle jos vaan kone+kuski jouten. Vaikka pystys käärijälläki. NHK käärintävaunukaan ei tainnu kyetä käärimään kaikkia paaleja kyydissään ajon aikana... :o

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Käärijä
Ahkerasti on viime päivät kyselty käärijöitä ulkomailta asti mutta ei oikein mielestä tahdo löytyä, liekkö mulla sitten liikaa vaatimuksia :P

Edestä lastaavista ainut varteenotettava oli tuo Göweil, on vaan niin sikamaisen hintanen.

Sivusta lastaavissa löytyy enemmän valinnanvaraa löytyy järeyttä,nopeutta...jne. Mutta semmonen päätös kuitenkin on tehty jotta seuraava kone on edestä ottava kun edelliset on ollut hanko malleja.

Joku voi pitää minua hulluna, mutta olen mietiskellyt rupeavani tekemään käärijää :o

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Käärijä
Ahkerasti on viime päivät kyselty käärijöitä ulkomailta asti mutta ei oikein mielestä tahdo löytyä, liekkö mulla sitten liikaa vaatimuksia :P

Edestä lastaavista ainut varteenotettava oli tuo Göweil, on vaan niin sikamaisen hintanen.

Sivusta lastaavissa löytyy enemmän valinnanvaraa löytyy järeyttä,nopeutta...jne. Mutta semmonen päätös kuitenkin on tehty jotta seuraava kone on edestä ottava kun edelliset on ollut hanko malleja.

Joku voi pitää minua hulluna, mutta olen mietiskellyt rupeavani tekemään käärijää :o
Itse tehden saa justiin sellaisen kuin...  ...sattuu tulemaan ;D      Ei kyllä mitenkään hullu ajatus, on tuo ollut mielessä välillä itselläkin. Kannattaa ostaa jokin sopivan hintainen käytetty laite josta saa osia ja tekniikkaa.   Aika tavalla saa tehoa koneesta kun tekee niin pitkän että voi kuljettaa sekä käärittyä että käärimätöntä paalia kun yhtä käärii.      Ja mikään ei estä laittamasta vaikka neljää muovirullaa koneeseen, jos laittaa paalin pyörimään nopeasti niin voi ajaa kaikki rullat kerralla tyhjiksi ja vaihtaa kerralla.
 Tuo karhotus kyllä tehostaa touhua niin paljon että tuskin pienilläkään lohkoilla saa kiinni edes yhtä paalainta jos paalit siirtää samalla siistiin riviin reunalle :)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Käärijä
  Ruotsissa on sellainen Pelle Peloton joka viljelee heinää suurella alalla. Hän on tehnyt ainakin kaksi kanttipaalinkäärijää, kun ei kaupasta saanut mieleistään. Toinen oli metsäajokoneen päälle tehty ja siinä oli muistaakseni kaksikin käärintäyksikköä. Lisäksi laitteella pystyi kuljettamaan 12 paalia kerrallaan. Toinen oli hinattava ja se kääri kolmea muovia kerrallaan eri esikiristysasteilla. Kaikenlaista muutakin herra oli kehitellyt pajassaan. Heinäalaakin oli yli 400 ha. Ei vaan löytänyt mitään linkkiä. Staffan ****berg oli tyypin nimi, mutta en muista alkua...
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.