Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 16 17 [18]

Viestit - mekano

Milloinkahan tulee ensimmäiset sähköllä pyörivät ahtimet työkoneisiin... VAG-konsernilla ilmeisesti jo käytössä audeissa.

Audilla ainakin on konseptikäytössä jo Valeon sähköahdin joka audin mukaan herää 72000 kierrokseen 0,25 sekunnissa. Auttaa valmistajan mukaan kivasti herävyyteen, tehoihin ja kulutukseen.
Todellisuudesta tiedä sitten?

Työkonekäytössä saadaan varmaan hetki odottaa, toivottavasti. Nämä tehokkaammat versiot kun toimivat 48 voltilla, Audilla taisi olla oma 24 volttinen akusto ja siitä DC/DC-muunnin 48 volttiin. Siihen lisäksi tämä koko järjestelmän ohjauselektroniikka... ihanan halpaa.

Ja moniko haluaa rattoriinsa lisää sähköhimmeleitä, käsi ylös nyt...
Taisi luiskanokka-massikoissa olla Perkins käytössä vielä vuoteen 2013 saakka?

Jaa, ei kelpaa myyjälle "linnavuoren ompelukone" mutta esim. Fendtille se kyllä kelpaa  ;D
Taitaa olla vaativa myyjä...
Mun käsittääkseni muuttuvasiipinen turbo, jota mm jontikka käyttää, ajaa saman asian kun twin turbo. Korjatkaa jos olen väärässä.
periaattessa joo, noissa henkilöautoissa vaan alkaa moottirinkoko olemaan niin pieni ettei sieltä tuu pikkukierroksilla kaasuja kuin hyvin pieneen turboon, sitte kovemmilla kierroksilla lähtee isompi mukaan tai molemmat jatkaa ja alapertin v-8 hirviöt jää tukehtumaan omaan savuunsa. jossain merkissä taitaa olla jopa sähkömoottorilla toimiva turbo suunnitteilla vai oliko peräti jo käytössä :-\ :-\ :-\ :-\
Tuo taitaa olla mahdoton valmistaa :P ::)

Eeh niin ainakaan sen nimi ei liene turbo ;D Niin juu kyllä niitä on olemassa mutta kutsuisin kyllä ennenminkin superhargeriksi vaikka sähköllä pyöriikin.  En nyt ihan suoraltakädeltä pysty sanomaan että kuinka hyvä tällähetkellä on tuon sähkö sirran hyötysuhde. Taisiis ilman tuotto kyky järkevällä sähköisellä kuormalla.
Sitä juuri tarkoitin. Volkkarillakin oli, vai onko vieläkin kaksois ahdettu moottori, ei tuplaturbo. Ei ole traktoreihin ilmestynyt mitään eksoottista ahtotekniikkaa sitten 1203 Comprexin. Valmistetaankohan kyseistä ahdinta enää edes, kallis ilmeisesti oli?
Lumen linkouksessa tuo remmiahdin oli huono, lumipöly menee hihnalle ja luisto alkaa ja tehot putoo.

Ei se Comprex taida ihan remmiahdinkaan olla. Hihnaveto ei osallistu ahtamiseen lainkaan vaan
pakokaasun paineisku, joka ohjataan pakokanavasta imukanavaan päin solapyörällä, jonka
kääntyminen ohjaa lopuksi pakokaasut  imuaukosta sivuun painetyön tekemisen jälkeen.
Siksi on käytetty nimitystä aaltopaineahdin.  Roottoria voidaan pyörittää myös esimerkiksi sähköllä,
hammashihnalla  tai ketjulla. Kone ei saa ilmaa ja pysähtyy jos se roottori pysähtyy. Siinä tapauksessa
vastaa pakosarjan  yhdistämistä imusarjaan. Eli Comprexissa pyöritys on vain synkronissa paineiskuihin,
ei pumppaa mitään, niin kuin remmiahtimen ruuvikompressorin kaltainen roottori,

Sveitsiläinen Wenko Ag tekee Comprexista edelleenkehitettyä Hyprex ahdinta kisakoneisiin.

-SS-

Juuri näin, tässä animaationa:
Joo, aika harvinaisuudeksi tuo Comprex jäi, ja se ääni... Tosin siinähän pakokaasua sekoittuu ahtoilmaan joten eräänlainen EGR, ehkä siitä kuullaan vielä?

Taitaa useimmat kaupan koneet olla tahallaan kompromissejä esim. tehon, väännön, kulutuksen, päästöjen, kestävyyden, markkinoinnin, varaosamyynnin ym. ehdoilla. Se "kaikessa hyvä" -malli on sitten se malliston kallein, muut joutuu ohjelmoimaan jos haluaa "hyvän" tai vielä paremman. Sitten onkin päästöt ja kulutus vähän eri luokkaa...

Ei kaksoisahtaminen ideana huono ole, hyvä mahdollisuus saada alhaalta heräävä ja ylhäältä vetävä motti. Ainakin koko ajan enemmän käytetty tekniikka, aikaisemmin mainittujen lisäksi ainakin uusi NH T8, S-Valtra ja Agcon isot telaveturit(suora-7 ja V12) tuplaturbolla, tuon Sisun V12 -tapauksessa siis neljä turboa  ;D

http://www.nettikone.com/supercap/subaru-4-x-4/1491472
Siitä maansiirtourakkaan...  :)

Tai auraukseen: hydraulikkaliitännät keulassa, sähkövinssi ja teline auralle... toihan on täysverinen tienhoitoauto  ;D
Eikös S4 Fendteissä ole 2 ahdinta, ainaki 800 ja 900 ja 1000 sarjoissa ja Deutz-fahr 7000 ja 9000 ja 11000 sarjoissa! Pienemmistä malleista en osaa sanoa.

Tietääkseni vain Deutzin TTCD -mallit on kahdella turbolla, eli Fendtin uudet 800 ja 900 sekä isot DF:t paitsi tuo 11-sarja, sillä on iso MTU yhdellä turbolla. Tonni-ventti taas on isolla MANnilla joka pärjää yhdellä säätyväsiipisellä.

Myös Jontikan uusi PSS -moottori(esim. uudet nelimukiset 6R ja 6M-mallit) käyttää kahta ahdinta joten tuplaturbot näyttäisi olevan nyt muodissa. Noh, onhan se aina kiva jos ilmaa riittää koko alueen läpi, tosin eiköhän työkoneissa pärjäisi yhdellä oikeankokoisellakin, vetoalue on aika kapea? Ettei nyt vaan olisi jonkun EGR:n toimivuuden takia laitettu toinen turbo?
Sivuja: 1 ... 16 17 [18]