Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Viiamäkä - 11.04.08 - klo:22:04

Otsikko: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Viiamäkä - 11.04.08 - klo:22:04
Aloitetaas uusi keskustelu kun ei kukaan varmaan enää tuota vanhaa lue ja aihekin on muuttunut, eli: Nytten on kaupat tehty Casesta. On se perhana valmetin jälkeen hiljainen ajaa. Pari kysymystä:

-Mistä nopeutusta vois kysellä varsinais-suomessa ja mitäkö siinä oikeasti tehdään?

-Ottaa kiekkamittarin mukaan 2200 kierrosta, vois varmaan vähän antaa lisää, mistä?

-Miten noita vaihteita pitäis oikeaoppisesti käyttää? Eli jos lähden ykköspuolella kolmosella, heitän neloselle ja siitä sitten isompaa? Vai pitäiskö tuota keppiä käyttää enempi?
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: natikka - 11.04.08 - klo:23:39
ite ainaki meidän 5150 casella lähden kolmos alueen ykkös pikavaihteella ja siitä sitten ylöspäin. koneen kyllä pitäisi kiertää ainakin 2400rpm. ainakin se mx135 kiersi mitä ite kokeilin. ja meidän 5150 kiertää 2600rpm. sama konehan noissa on. käsikaasulla saattaa todennäköisesti kiertää enempi. kierroksia varmaan saa lisää ruuvaamalla kaasuvaijeria tiukemmalle. ei itellä tarkkaa tietoa asiasta. minkämoisen valmetin vaihdoit caseen?? meillä on jo valmetit vaihdettu caseihin jo vuonna.90. onneksi. 8)
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Viiamäkä - 11.04.08 - klo:23:51
Valmetti on -99 700:nen, ei siinä mitään vikaa ole, hyvä peli etukuormaajatraktorina. Jätin sen klapikonetta varten mökille, en raaskinu vaihtaa. Isompaa Valmettia tosiaan etsiskelin mutta tuntui vastaavat olevan melkeen tuplahinnoissa Caseen verrattuna niin en nähnyt siinä sitten järkeä.

Ps. ihan mielenkiinnosta, heitätkö ensin kolmoselta neloselle vai käytkö pikavaihteet ensin läpi ja sitten vasta neloselle?
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Smpsa - 12.04.08 - klo:00:21
Kierroksia tulee lisää ku ruuvaa vaan pumpun kyljessä olevan kaasuvivun rajotinta poispäin.
Vanhempi 5150 kiertää 2700 ja kulkee 41. mx120 ku ottaa 2700 kierrosta niin nopeutta on 47, aine toki sitten varmasti maistuu. Ihan hyvää reserviä noi kierrokset on ylämäkiä varten, muttei sitä normaalisti viitti ajella ku jolla 2400 kierroksella 42-43, kulkee siihen asti viel kevyesti.

Aikalailla se on sama miten noita pikavaihteita käyttelee, oman mielen mukaa. Kone vaan kannattaa sammuttaa aina pikavaihde ykkösellä, automatiikka muuten turhaan kelailee niitä käynnistäessä.

Tyhjänä ei tarvi kytkimeen koskea ku lähtee liikkeelle suunnanvaihtimella nelosalueen ykkösellä. Kuorman kans sitten kolmosella liikkeelle ja nelosella loput.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Viiamäkä - 12.04.08 - klo:09:06
Kiitoksia vastauksista. Vielä kun joku kertoisi tuosta nopeutuksesta josta löysin vanhoja keskusteluja, mutta en  mistään että mitä tehdään ja missä.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: natikka - 12.04.08 - klo:10:15
tuosta nopeutuksesta en osaa sanoa mitään. mutta aina ite ku liikkeelle casella lähen niin kolmos alueella paan vauhtihin ja heitän sitte nelosen pesähän ja pikavaihtehen. tuo jaksaa kyllä lähtiä sillä nelosellaki liikkeele kyllä mutta joutuu vähä kytkimellä liiroottamaan. meidän oma ainki kulkee 45km/h.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Puraat - 12.04.08 - klo:10:49
Omaa 5150:stä ei ole nopeutettu, mutta muutaman koneen tiedän joihin on rattaat vaihdettu. Jostakin luukusta kuulemma laitetaan erilaiset rattaat ja sen jälkeen kulkee ja kovaa. 50 vauhti löytyy pintakaasulla. Totesin pariin otteeseen vauhdin kovaksi kun MX suhautti oman Kormikin ohi että heilahti. Huoltomiehet kyllä tietää mitä tehdään. Ei kuulemma ole kovin kalliita ne rattaatkaan.
Sitten jos/kun nopeutat MX:ää, niin katoppa jarrujen kunto samalla. On meinaan jarrujen surma nuo huippunopeudet. Muutenkin kannattaa tehdä jarruremontti aikanaan ettei pääse jauhautumaan palat öljyn sekaan. Sakka tukkii venttiileitä ja suodattimia aika tehokkaasti. Perävaunuun ehdottomasti jarrut. 
Siitä vaihteiden vaihtamisesta vielä. Casen pikavaihteet lonksaa ja kolahtelee vaihdettaessa, älä sitä säikähdä, ne on sen olosia. 5150:ssä joskus kevennän vaihtamista sillä että vapautan vedon suunnanvaihtovivulla ja vaihdan sitten pikavaihteen. Mekaanisen vaihteen vaihtamiseen tarvitaan sitten kytkintä.   
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Hervast - 12.04.08 - klo:11:56
Kierroslukumittarin näyttämiin ei kannata sokeasti luottaa, jossain koneessa oli taannoin Iskran laturi ja se näytti 200 kierrosta originaalia enemmän kierroksia, pieniä yksilöeroja voi siis olla. Toki kierrosreservistä ei ole ikinä haittaakaan, varsinkaan liikenneperällä kun ei tarvi liiemmin maantielläkään huudattaa konetta. Ja kutoskoneet kai yleisesti kestää kierrätellä 3000 ihan helposti.

Hämärä muistikuva vanhoista keskusteluista on että rattaat olis taannoin maksaneet parin tonnin luokkaa, mut kannattaa tosiaan vaihtaa ne jarrupinnat vaikka ennakkoon, siinei pari tonnia ole mikään raha kun aletaan rikkoontuneita paikkoja kunnostamaan...

Ja peräöljyn vaihtoväli kannattanee ehkä sitten lyhentää jos koneen nopeuttaa ?
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Ileh - 12.04.08 - klo:19:34
Tämä äijä tietää varmasti eniten nopeutuksesta. http://www.khp-myynti.fi/ (http://www.khp-myynti.fi/)

Sen verran tiedän ite että rattaita vaihdetaan ja kardaani joudutaan tukemaan MX Caseissa. Osat alle 2000€. Järki päässä sitten hurjastellessa. Moottorijarrua suosien. Ei siitä nyt kuitenkaan ihan valmetin kaltainen nopeus hirmu tule, 20.8R42 rengastuksella menee 40km/h @ 1900 rpm. Ajo-ominaisuudet oli kyllä perseestä yli 40 mentäessä ainakin jousittamattomalla pelillä (voi tietysti johtua renkaista), koko ajan saa ohjata.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: erakko - 12.04.08 - klo:20:06
Joo jarruja kannattaa käyttää säästellen! Tiedän yhen mx casen, jonka nopeus 70km/h pintaan valehtelmatta. Nopeutettu ja kiertää tuonne lähelle 3500 kierrosta. Kyllä niitä osaavia nopeuden lisääjiä aina löytyy 8) Perän ulina tulee kyllä kaupan päällisiksi, jos nopeutat, mutta ei ole häiritsevä, kun tottuu. Ulinata pitäs kuulemma hiljentää x-1r lisäöljy. 38 renkailla pärjää vallan mainiosti.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: natikka - 12.04.08 - klo:20:52
Joo jarruja kannattaa käyttää säästellen! Tiedän yhen mx casen, jonka nopeus 70km/h pintaan valehtelmatta. Nopeutettu ja kiertää tuonne lähelle 3500 kierrosta. Kyllä niitä osaavia nopeuden lisääjiä aina löytyy 8) Perän ulina tulee kyllä kaupan päällisiksi, jos nopeutat, mutta ei ole häiritsevä, kun tottuu. Ulinata pitäs kuulemma hiljentää x-1r lisäöljy. 38 renkailla pärjää vallan mainiosti.
tuo on jo mun mielestä tyhmää >:(. eikö jcb oo sitä varte jos raktorilla haluaa sataa mennä??
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: samppaj76 - 12.04.08 - klo:21:31
paljon kierroksia pitää olla että kulkee 40. liikenne traktori on hyvä kun voi ajaa reilua 40 pienemmillä kierroksilla säästää paljon polttoainetta. kulutus pienenee paljon jos pudottaa tieajossa kierrokset alle 2000. mullakin valtra ottaa 2500 kierrosta ja sitten mennään kovaa. hitaammallakin vauhdilla kerkiää. näillä löpön hinnoilla pääsee palkoille jopa. ;D.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Viiamäkä - 12.04.08 - klo:21:56
Mitenköhän onnistuisikohan tuollainen normaalilla järjellä varustettu huoltomies tuollaisen rataspaketin asennuksesta? Vai vaatiiko oikein merkkimiehen/korjaamon/työkalut?
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: natikka - 12.04.08 - klo:23:20
paljon kierroksia pitää olla että kulkee 40. liikenne traktori on hyvä kun voi ajaa reilua 40 pienemmillä kierroksilla säästää paljon polttoainetta. kulutus pienenee paljon jos pudottaa tieajossa kierrokset alle 2000. mullakin valtra ottaa 2500 kierrosta ja sitten mennään kovaa. hitaammallakin vauhdilla kerkiää. näillä löpön hinnoilla pääsee palkoille jopa. ;D.
jos meidän casen mukaan niin 2600rpm=45km/h.  eli 2600rpm/45km/h= 57.7rpm*40km/h=2311rpm. elikkä 2300rinkiä niin mennään neliääkymppiä.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: casseus - 12.04.08 - klo:23:21
Onnistuu ihan tavalisen huoltomiehen tekemänä.rattaat täyttyy tilata kph ilmastoinninta ensin
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: erik - 13.04.08 - klo:09:37
valmet 6400 2900kierrosta 50km/h
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: erakko - 13.04.08 - klo:12:06
Kyllä se varmaan tankissa pyörre käypi, kun tuonne 3500 kierrokset ja ruuvit irtoo tärinästä. Sorry kirjoitin väärin tässä aikaisemmin, laakeri on ehdoton!!!
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Makee - 13.04.08 - klo:13:53
JD ja koneessa 2130 kierrosta 55,5km/h, jarrut joka pyörässä, jouset etuakselilla ja ohjaamossa. Ei ole ongelmaa ajaa turvallisesti ko. nopeutta.
Joka koneen saa kulkemaan kovaa, mutta hölmöjen hommaa on jousittamattomalla koneella ajaa yli 40Km/h.
Suosittelen ajamaan tollasella ceischa virityksellä näin keväällä kelirikkotiellä rumpuheittoon 60km/h.
Yleensä ceischassa on vielä halvimmat mahdolliset renkaat, joissa on heittoa joka suuntaan, niinkuin vanteissakin...Etenkin Goodyer aiemmat vuosikerrat on todella hyviä pomppulinnoja :)

Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Viiamäkä - 13.04.08 - klo:16:14
JD ja koneessa 2130 kierrosta 55,5km/h, jarrut joka pyörässä, jouset etuakselilla ja ohjaamossa. Ei ole ongelmaa ajaa turvallisesti ko. nopeutta.
Joka koneen saa kulkemaan kovaa, mutta hölmöjen hommaa on jousittamattomalla koneella ajaa yli 40Km/h.
Suosittelen ajamaan tollasella ceischa virityksellä näin keväällä kelirikkotiellä rumpuheittoon 60km/h.
Yleensä ceischassa on vielä halvimmat mahdolliset renkaat, joissa on heittoa joka suuntaan, niinkuin vanteissakin...Etenkin Goodyer aiemmat vuosikerrat on todella hyviä pomppulinnoja :)



Öö.. kai järkeäkin saa käyttää. Kulkee meidän emännän autokin yli kahtasataa, mutta ei se silti sillä kelirikkotiellä rumpuheittoon kahtasataa aja. Renkaiksi Caseen tulee aivan uudet nappularenkaat, käyttö kun on pääasiassa tiellä.

Vauhti reservistä on luonnollisesti apua esim. ennen ylämäkeä kiihdyttäessä kuorma päällä. Ei sitä koko ajan tarvii ajaa "rajotinta vasten"
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Rick - 06.05.08 - klo:20:34
Piirron Timolta saa välityksen, muualta et sitä saa. Kenelle se on asennettu , eivät siitä enää luovu. Itsellä oli tuollainen 5150 formula aikoinaan ja oli kyllä surku luopua siitä. Nopeus oli 2650 kierroksilla ja 38" renkailla 58km/h.
Kone kiertää helposti tuon 2800, en suosittele enempää koska venttiilistö on erilainen kuin jenkkien lava-autoissa ja kuorma-autoissa joissa Cumminnsin kone.
Itsellä on nyt MX 134 joka on perus 40 välityksellä ja kärryn vedossa on kaikkein ikävin nopeutta. Mäkeen sai sillä ihan toisenlaisen vauhdin ja poltto-ainetta kului huomattavan paljon vähemmän kun matkavauhdilla 50-55 km/h kierrokset oli 2000-2400 välillä.
Peräkärryssä on Scanian paripyöräteli paikallaan ja noissa kuorma-auton renkaissa on sama ilmiö kuin veneellä että se nousee tavallaan plaaniin 50 km/h vauhdin yläpuolella ja veto kevenee.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Kloppi - 06.05.08 - klo:21:35
Itsellä on nyt MX 134 joka on perus 40 välityksellä ja kärryn vedossa on kaikkein ikävin nopeutta.

Miksi et sitten oo laittanut nopeutusta?
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Rick - 06.05.08 - klo:23:26
On tässä hieman säätöä tuon ylimääräiseksi jääneen ryömintävaihteiston kanssa. Otin sen pois koneesta ja tilalle laitoin suorat perusrattaat (40km/h) sen takia kun ryömintä ja formula välitys ei sovi yhtäaikaa. Olen hieman tehnyt vaihtokauppaa Piirron kanssa tuon ryöminnän vaihdosta nopeutukseen. Piirto ei ole vielä toimittanut nopeutusta joten siksi.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: keskomies - 06.05.08 - klo:23:58
Juu siis tuo ryömitä ei käy samaan lootaan ton nopeutuksen kans? Tuleeko siis toi ryöminnän tilalle toi nopeutus? Rickille laitoin YV:tä asiasta.
Otsikko: Vs: CASE MX 135 nopeutus ja vaihteet
Kirjoitti: Imme - 26.03.09 - klo:08:20
Offtopic

http://www.youtube.com/watch?v=qEgV_HwkV88&NR=1