Tännehän on tullutkin kommenttia ihan mukavasti. Kyllähän tuolla ruotsissa näyttäisi olevan suht edukkaasti noita koneita. Osaako joku sanoa välitysfirmoja, jotka noita voisi maahan tuoda. Itsellä nyt tuo kielipää ei vahvin ole, niin vähän epäilyttää ruveta tuomaan itse.
Tiedetään, että sopivissa rajoissa traktorin painosta on hyötyä. Ja kyllähän se tuo tiettyä varmuutta esim. sen noukinvaunun vetämiseen, jos vetokoneessa on massaa tarpeeksi. Mutta onko sitten esim nuo fiatin 100/110-90 liian kevyitä tuommoisen n.30m3 vaunun eteen? Täälläpäin yhdellä tilalla vetivät turbotetulla 110-90:llä Pöttingerin Europrofia, ehkä 3 tai 5000. Lehmiä tilalla taitaa olla sen 80. Eivätkä mielestäni mahdottoman pitkään rehuja tehneet. Ja tuolla pottupellossa oli joku kuva missä oli Pöttingerin Torron edessä MF 399. Torrohan on jo pykälää isompi ja tuo MF taitaa painaa vähemmän kuin 110-90 tai nuo esillä olleet Zetkat ja Urkit.
Mites tuo nopeus ajatellen nimenomaan noukinvaunun vetoa. Koetteko homman hidastuvan merkittävästi, jos kone ei kulje kuin 35km/h vs 40km/h tai 50km/h? Esim. 4km matkalla ero ajassa on n.1,5min jos ajaa 35km/h tai 45km/h. Ero ei tunnu isolta mutta jos päivässä ajetaan 25 kuormaa niin yhteensä eroa onkin jo 76min. Mutta harvoin tulee ajettua näillä teillä muutenkaan yli 40, eikä tietysti koko matkaa voi muutenkaan ajaa lappu lattiassa.
Vielä noista fiateista, oliko 100-90 ja 110-90 muuta eroa kuin moottorin koko? Ja paljonko noista kärsii ottaa tehoa irti, ettei rupea paikat poksumaan.