Kaikkea ei ole kerrottu tuosta tilanteesta. Hakkerit ovat olleet myös vahingonkärsineen kiinteistössä ja henkilökohtaisissa tavaroissa, autokaupan yhteydessä sisällä huoneistossa, ja siinä yhteydessä ovat saaneet pankkiasiakasnumeron ja tunnuslukulistan numeroita. S-Nettipankkiin kun ei nähtävästi pääse uudella SIM-kortilla muuten kuin käyttämällä alkuperäisiä tunnuslistoja tms. tunnistautumista.
Siksipä korvausta ei suositeltu. Ylilaudalla joku totesikin, että "Tainnut uhrilta tässä uhriutumisessa unohtua joku tärkeä fakta välistä"
-SS-
Se autokauppajuttu ei tainnut liittyä tähän mitenkään? Tässä tietomurrossa on kuitenkin yli sata asianomistajaa, nettipankin ovet oli auki 3 kuukautta ilman että pankki huomasi mitään.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000009070994.html
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000009067913.htmlEi niin vaan oli kyse kahdesta eri jutusta. Sitä laajempaa nettipankkisekaannusta, todennäköisesti ohjelmistovirhettä, ei ole edes tarkasti kuvattu. Media on tällainen, että kun se pääsee käsiksi johonkin mokaan, se kaivaa aikaisemmatkin siihen samaan uutisvirtaan, nämä pohjalaismiehen menettämät 37000 euroa liitettiin tuohon S-pankin uutiseen sillä tavalla, että moni yhdisti ne kummatkin tapaukset S-pankkiin. Tämä kesäinen homma oli parin nuoren löytämä haavoittuvuus, niitä löytyy ajan kanssa kaikkien pankkiketjujen verkkopalveluista. Valitettavasti pankkien pöhöttyneet IT-johtajat eivät välttämättä ole ajan tasalla, ylimielisiä ovat, ja vakuuttavat, että väkisin nyrkillä ihmisten naamaan tungetut mobiilipankit ja mobiilikirjautumiset olisivat se ainoa ja turvallisin systeemi.
Nordeankin tunnuslukusovellukseenkin osoitettiin päästävän kiinni, eikä se väitteistä huolimatta "sulkenut itseänsä", eli havainnut ollenkaan näyttösovellukseensa tunkeutumista. Toki kyseinen homma vaati laitteeseen pääsyä. Nordeaa ei asia kiinnostanut, tietoturvajohtaja kävi pullakahveitten välissä antamassa tiedotteen että ei ole ongelma.
-SS-