2 vuotta vanha reilu tuhat tuntia ajettu valluni N103 H5 alkoi kärsiä oudosta moottorin yläkierrosten rajoittumisesta 1800 kierrokseen jotain varttitunnin ajon jälkeen.Ongelma hävisi aina vähäksi aikaa kun koneen sammutti(eli ilmeisesti joku muisti nollautui vähäksi aikaa) mutta aina se palasi kun jonkun aikaa koneella ajeli.Ekalla kertaa kun häiriö tuli niin näytti vikakoodia,joka liittyi pakokaasujen kierrätysjärjestelmään mutta viimeiset puoli vuotta ajeltuani koodia ei enää näyttänyt vaikka häiriö aina edelleen tulikin.
Lopulta nyt tympäännyin, ja sen sijaan, että olisin investoinut johonkin egr hömppä-ylihinnoitellun osan hankintaan,kutsuin optimoijan paikalle.Hänen kytkettyä piuhat koneen muistijärjestelmään ei vikamuistista kuitenkaan löytynyt merkkejä mistään häiriöistä mutta egr-puolelta katsottuaan löytyi tämän venttiilin vajaatoiminnasta kertova teksti, eli se ei muistaakseni avautunut tarpeeksi eli oli jotenkin jumissa.
No sittenpä tehtiin egr ohitus/poisto ja nyt moottori ottaa taas normikierrokset.Samalla säädettiin koneen alavääntö 407nm-->527nm ja tapista alkuperäinen 94 heppaa säätyi 128 heppaan.Koneen luonne muutui keveäksi käsitellä,käyntiäänikin tuntuu jotenkin pehmeämmältä kun keinotekoiset kuristukset ovat poissa.
Kommentteja raadilta olenko nyt tuhon teillä ja onko muilla ollut vastaavia kierrosongelmia.Eläkkeellä oleva vallun myyjä ainakin kertoi että voimansiirto vermeet on tässä koneessa samat kuin isoveljissään eli potentiaalia olisi kestää ainakin sillä puolella tuo tehon nosto.