Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Utareneljänneksen kuolio  (Luettu 11527 kertaa)

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Utareneljänneksen kuolio
Onkos muilla ollu tämmöstä tapausta lehmällä ja mitä olette silloin tehneet?
Juuri poikinut lehmä sai pahan utaretulehduksen ja yksi neljännes meni kuolioon. Utarelohko kauttaaltaan on ihan sinipunainen ja vuotaa verta ja visvaa. Ei sitä muitten joukkoon voi päästää parsiin tartuttamaan. Lehmä voi kuitenkin tosi hyvin ja on alkanut lypsämään kolmesta terveestä neljänneksestään. Mitä kuoliolle tapahtuu, kasvaako alle uutta ihoa? Kannattaako odotella?

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Mulla meni hiehon takavetimet kuolioon (vasta sinertymää), ilmoitin teuraaksi ell -konsultaation jälkeen. 90% vedinkuolioista ei parane, tai jos näyttää hetkeksi paranevan niin ongelmia alkaa tulla mm. niveliin. En kyllä erityisen toiveikas olisi tässäkään tapauksessa, vaikkakin ilmeisesti neljänneksen kuolioista elukka on joskus selvinnyt.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9828
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Onkos muilla ollu tämmöstä tapausta lehmällä ja mitä olette silloin tehneet?
Juuri poikinut lehmä sai pahan utaretulehduksen ja yksi neljännes meni kuolioon. Utarelohko kauttaaltaan on ihan sinipunainen ja vuotaa verta ja visvaa. Ei sitä muitten joukkoon voi päästää parsiin tartuttamaan. Lehmä voi kuitenkin tosi hyvin ja on alkanut lypsämään kolmesta terveestä neljänneksestään. Mitä kuoliolle tapahtuu, kasvaako alle uutta ihoa? Kannattaako odotella?

Muutama vuosi sitten hieholle juuri ennen poikimista tuli toksinen aureus. Tosin en sitä silloin heti tiennyt ... kuumetta 42c ja aivan vintti pimeenä. Ell lykkäs kahta antibioottia ja soitti seuraavana päivänä bakteeri eristyksen tuloksen ja kysyi vieläkö se hieho on hengissä. Ja kun oli ...tuli  se nesteyttämään elukkaa lisää. siihen kuulemma vähintään puolet kuolee, mutta tämä jäi henkiin. Varoaikojen päätyttyä rupes jo lypsämäänkin jotain ja siitä olis lopuksi tullut hyvä 3. vetiminen mutta mä en saanut enää sitä pitäväksi. Kuolioitunut utare lohko kirjaimellisesti putosi pois ... aluksi alkoi repsottmaan yläpäästä ja lopuksi siis repesi pois ja tilalle kasvoi normaali karva. Aivan kuin neljättä lohkoa ei ikinä olisi ollutkaan. Kyllä se muuten haisi melko pahalle ennenkuin tipahti pois ...Huh vieläkin yököttää  :D

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Meillä on joskus vedin lehmältä hävinnyt kuolion tähden ja äkkiä on lehmä teuraaksi laitettu. Ammoisina aikoina on ollut tämmöinen tapaus meillä kun lehmän utare alkoi mennä kuolioon, samana päivänä tuli sairaseläinkuljetus ja se hoidettiin viipymättä. En muista teurastettiinko se jo pihalla vai veivätkö mennessään. Nyt ei semmoista palvelua enää ole.

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Lypsyukko!

Taitaa olla ihan samanlainen tapaus. Tänään lehmä haisi niin pahalle että nytkö jo kuolio tipahtelisi pois. Ens maanantaina olis ab.varoaika päätöksessä joten silloin voi laittaa teurastamoon. Katotaan nyt siihen asti tapahtuuko jotain erikoista.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Suinnuntaina aamulla oli lehmä ollut 24 h lypsämättä, ummessa oleva neljännes tulehtunut. Otin sairasosastolle, kuumetta 40,6. Sai kipulääkkeen. Ma-aamuna 35,8 ja nuulea, sai kipulääkkeen ja penisiliinin. Lääkärin konsultaation mukaan menee yleensä neljännestä tyhjentelemättä ohi. Iltapv neljännes pinnaltaan sinipunanen, illalla letkutettu pellavaa ja glykolia sekä sai suoneen kalkkia. Ti-iltana iltatöillä sitten kuoli.  :-[

Että tämmönen ensitapaaminen moisen vaivan kanssa.  >:(

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9828
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Lypsyukko!

Taitaa olla ihan samanlainen tapaus. Tänään lehmä haisi niin pahalle että nytkö jo kuolio tipahtelisi pois. Ens maanantaina olis ab.varoaika päätöksessä joten silloin voi laittaa teurastamoon. Katotaan nyt siihen asti tapahtuuko jotain erikoista.

Sulla tipahtamista voi nopeuttaa liikunta. Uskoisin ainakin että kävelystä johtuva liike repisi tuhoutunutta kudosta nopeammin kuin parressa seisovalla. Tosin en muista, että elukalla olis verta vuotanut lohkosta vaikka se repsotti. Lopuksi jo vähän avitinkin saappaan kärjellä, sillä se roikkui muistaakseni viikkoja. Toisaalta ei se tuntunut haittaavan hiehon elämääkään, joten ... vain haju haitta. Ja uskoisin että sunkin elukalla pahin on takana, sillä se todella on tappava tauti.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Suinnuntaina aamulla oli lehmä ollut 24 h lypsämättä, ummessa oleva neljännes tulehtunut. Otin sairasosastolle, kuumetta 40,6. Sai kipulääkkeen. Ma-aamuna 35,8 ja nuulea, sai kipulääkkeen ja penisiliinin. Lääkärin konsultaation mukaan menee yleensä neljännestä tyhjentelemättä ohi. Iltapv neljännes pinnaltaan sinipunanen, illalla letkutettu pellavaa ja glykolia sekä sai suoneen kalkkia. Ti-iltana iltatöillä sitten kuoli.  :-[

Että tämmönen ensitapaaminen moisen vaivan kanssa.  >:(
Annoitteko puhdasta pellavaa vai jotain muuta sekaan?

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Harmi Helunan lehmää! Oli se meilläkin siinä ja siinä, ettei kuollu mutta selvisi kumminkin. Luulen että verenmyrkytys vie suurimman osan kuoliolehmistä mutta joku saattaa selvitä. Ja meillä maleksii tuo RS-viruskin jo kolmatta viikkoa että ihme että ammu on hengissä.

Meidän lehmä voi nyt oikein hyvin, syö kuin hevonen, mutta haisee kuin raato.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Harmi Helunan lehmää! Oli se meilläkin siinä ja siinä, ettei kuollu mutta selvisi kumminkin. Luulen että verenmyrkytys vie suurimman osan kuoliolehmistä mutta joku saattaa selvitä. Ja meillä maleksii tuo RS-viruskin jo kolmatta viikkoa että ihme että ammu on hengissä.

Meidän lehmä voi nyt oikein hyvin, syö kuin hevonen, mutta haisee kuin raato.

Asian vierestä... Ei ole kyllä hyvä merkki jos lehmä syö kuten hevonen  :D Jos nääs syö, niin kohta se myös on raato, eikä pelkästään haise siltä.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Suinnuntaina aamulla oli lehmä ollut 24 h lypsämättä, ummessa oleva neljännes tulehtunut. Otin sairasosastolle, kuumetta 40,6. Sai kipulääkkeen. Ma-aamuna 35,8 ja nuulea, sai kipulääkkeen ja penisiliinin. Lääkärin konsultaation mukaan menee yleensä neljännestä tyhjentelemättä ohi. Iltapv neljännes pinnaltaan sinipunanen, illalla letkutettu pellavaa ja glykolia sekä sai suoneen kalkkia. Ti-iltana iltatöillä sitten kuoli.  :-[

Että tämmönen ensitapaaminen moisen vaivan kanssa.  >:(
Annoitteko puhdasta pellavaa vai jotain muuta sekaan?
Glykolia ja Rumelania. Ja koko elukka haisi niinkun viikon sisässä olleet jälkeiset...  :-X

Pari vuotta sitten poikineella hieholla oli valmiina yhdessä neljänneksessä Pyogenes, siitä pamahti reikä taakseppäin ja muutaman päivän päästä koko neljännes repsotti roikkua nahanpalan varassa. Paskakolalla hieman "autoin" ja niinpä mulla oli lattialla kokonainen neljännes vetimineen päivineen. Tuo"puhdistautuminen" auttoi, siitä päivästä lähtien ensikko alkoi voimaan paremmin ja nyt on tuolla kaksi kertaa poikineena.  :D Ja on muuten ainoo lehmä meillä, että robotin astuksiiin voi laittaa merkinnän, että vedintä ei ole olemassa...  ;D ;D

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Syksyllä nakkasin vedinkuoliolehmän koppiin ja kärräsin teurastamoon..ei keriinny päästä pahaks. Ei kai tuo kovin yleinen vaiva ole, en ainakaan muista ennen nähneeni. Eläinlääkärin mukaan ennuste on huono, harmiteltiin siinä yhdessä kun ei enää ole sairaskuljetusta..no, se tilateurastamo on liki. Hyvät eväät siitä tuli.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Eilen oli yhellä hieholla kuolio takavetimessä. Aika pahaksi oli jo päässy, hirvee möykky mustaksi mennyttä utaretta roikku. Eläinlääkäri lopetti hiehon kärsimykset ampumalla pulttipistoolilla otsaa. Ootteko oikeesti miettiny eläimen kärsimyksiä, jos alkaa kuoliossa olla osa utareesta ?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9828
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Eilen oli yhellä hieholla kuolio takavetimessä. Aika pahaksi oli jo päässy, hirvee möykky mustaksi mennyttä utaretta roikku. Eläinlääkäri lopetti hiehon kärsimykset ampumalla pulttipistoolilla otsaa. Ootteko oikeesti miettiny eläimen kärsimyksiä, jos alkaa kuoliossa olla osa utareesta ?

Siis vedinkuolio on ihan eri asia kuin koko utarelohkon kuolio.  Vedinkuoliostakin on kokemusta, mutta siinä estyy verenkierto vetimeen ja tulee sen takia kuolio. Joskus ennenkin tästä olen tänne kirjoitellut. Jotku väittää että viirus aiheuttaa kuolion ja toiset taas epäilee että vetimen nopea täyttyminen   estää ja heikentää verisuonten virtausta. Muistaakseni 3% hiehoista menetetään (siis joudutaan poistamaan) vedinkuolion takia. Itse olen poistanut kun vedin jäi lypsykoneeseen . Paremminkin se tosin muistutti grilliin unohtunutta makkaraa, kuin vedintä  :o  Ja olen myös yrittänyt umpeuttaa neljännestä ennenkuin vedin on lopullisesti pilalla. Nyt onneksi KOP KOP on näistä jo aikaa.

Siis mun elukka ainakin oli jo niin tokkurassa että ei varmasti kipua tuntenut kun kuolio iski. Ja nuoren eläinlääkärin motiivi oli pelastaa eläin ja siinä onnistui. Paljon pidempi aikainen ja piilevämpi on varmasti mytimään jäänyt lypsykaudella umpeutettu neljännes esim vedinpolkeman tai tulehduksen seurauksena , tai sen vedinkuolion seurauksena  :o

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Utareneljänneksen kuolio
Eilen oli yhellä hieholla kuolio takavetimessä. Aika pahaksi oli jo päässy, hirvee möykky mustaksi mennyttä utaretta roikku. Eläinlääkäri lopetti hiehon kärsimykset ampumalla pulttipistoolilla otsaa. Ootteko oikeesti miettiny eläimen kärsimyksiä, jos alkaa kuoliossa olla osa utareesta ?

Siis vedinkuolio on ihan eri asia kuin koko utarelohkon kuolio.  Vedinkuoliostakin on kokemusta, mutta siinä estyy verenkierto vetimeen ja tulee sen takia kuolio. Joskus ennenkin tästä olen tänne kirjoitellut. Jotku väittää että viirus aiheuttaa kuolion ja toiset taas epäilee että vetimen nopea täyttyminen   estää ja heikentää verisuonten virtausta. Muistaakseni 3% hiehoista menetetään (siis joudutaan poistamaan) vedinkuolion takia. Itse olen poistanut kun vedin jäi lypsykoneeseen . Paremminkin se tosin muistutti grilliin unohtunutta makkaraa, kuin vedintä  :o  Ja olen myös yrittänyt umpeuttaa neljännestä ennenkuin vedin on lopullisesti pilalla. Nyt onneksi KOP KOP on näistä jo aikaa.

Siis mun elukka ainakin oli jo niin tokkurassa että ei varmasti kipua tuntenut kun kuolio iski. Ja nuoren eläinlääkärin motiivi oli pelastaa eläin ja siinä onnistui. Paljon pidempi aikainen ja piilevämpi on varmasti mytimään jäänyt lypsykaudella umpeutettu neljännes esim vedinpolkeman tai tulehduksen seurauksena , tai sen vedinkuolion seurauksena  :o
Tuolta hieholta oli menny koko takaneljännes. Kaverin kännykässä on kuvat siitä. Laitan tänne kunhan saan itelleni.