Teknologiahan tuohon on olemassa, se tosin maksaa, ja millä pinta-alalla ja pellon hallintasuhteiden laadulla se tuo itsensä takaisin? Idea on siis erittäin hyvä, mutta suomi on maana yksi perseläpi. Tuo idea ryssitään heti kun ensimmäinen täysi viljakuorma vedetään kostean pellon läpi tielle.
Kontrolloidun liikenteen sijasta minä keskittyisin enemmän yleiseen maanrakenteen ja kasvukunnon hallintaan, siinäkin on sarkaa tekemättä, toisena tulee IPM jolla on silläkin (etenkin ympäristönakökulmasta katsoen) on mielestäni enemmän annettavaa kuin tuolla liikenteen kontrolloimisella. Toinen juttu on se, että jos akselipainot saadaan pidettyä riittävän pieninä, ei liikenteen kontrollimisella saavuteta juurikaan hyötyä. Idean hyödyt korostuvat kun pellolla liikutellaan toistuvasti suuria massoja ja se taas on usein kannattavuuden kannalta haitallista. Tietenkin kun teknologia yleistyy, maatilojen välinen yhteistyö kehittyy ja rekennemuutos etenee jotta kasvaneista koneista saadaan taloudellista etua, niin silloin asetelma muuttuu.
Käytännössä siis muualla on muumailma ja suomi on Suomi
Viimeksi muokattu: 31.05.12 - klo:09:21 kirjoittanut supersammakko
Nothing is Something Worth Doing