Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurin tekninen kesto.  (Luettu 32607 kertaa)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1333
Puimurin tekninen kesto.
Puimurin syyshuoltoa tehdessä, havannoin isompaakin
"kulutusosien vaihtoa", eli kyseessä porin peltipailakka SR 680-91
käyttötunteja 1200.

varstasilta pitäis vaihtaa, kulunut, oletin olevan taipunut, mut
alapuolelta linjatessa näky olevan suorassa, tarkemmin asiaa
tutkiessa, kulunut, mikä kulunut, poikkivarpojen kohdalta
pyöristynyt ja kulunut keskeltä noin 3mm ohuemmaksi
ja lattana fe 37...  kaiketi :-\
eli varstasilta uusiksi? eikä ole puitu  "sattumia"
kuluttaahan se vilja ja vallankin korsi, mut pitäishän
varstasillan kestää pidempään, ei aivan näillä käyttötunneilla
pitäis olla vaihtoiässä? :-\
ja kaikkee muuta kivaa,mm rajaiselevaattorin>rajaiskierukan kotelo
puhki,melko läkkipellistä tehty,kulunut ja korroosio iskenyt,samaten
rajaiskierukan alkupää aivan kynttiläksi kulunut, fe 37 läkkip. :-\
ja puimuri on puhdistettu ja huollettu säntillisesti, näkyy
olevan porilaista laatua kestoltaan, taitaapi olla seuraava
puimur muu kun sampo.
mites claas/newholland puimurin "peruskorjausväli"
eli kela,varstasilta,kuljetinketjut,elevaattorinkotelot ym

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Naapurilla noin -84 vuosimallia oleva 68claas,parituhatta tuntia ajettu ja tänä syksynä tuli remmiremonttia jo koekäytössä. Pääremmi kolmiurainen ja oli mennyt siivuiksi. Muuta remppaa ei vielä noihin tunteihin vaikka ruma päällepäin. 

Yleisesti ottaen jos ensimmäisen tuhannen tunnin aikana tarttee remmejä vaihtaa tai muita kulutusosia kuin terä,käyttäjässä vika claas/nh linjalla :)
Toinen tuhatkin pitäisi mennä aika mukavasti.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Puimurin syyshuoltoa tehdessä, havannoin isompaakin
"kulutusosien vaihtoa", eli kyseessä porin peltipailakka SR 680-91
käyttötunteja 1200.

varstasilta pitäis vaihtaa, kulunut, oletin olevan taipunut, mut
alapuolelta linjatessa näky olevan suorassa, tarkemmin asiaa
tutkiessa, kulunut, mikä kulunut, poikkivarpojen kohdalta
pyöristynyt ja kulunut keskeltä noin 3mm ohuemmaksi
Otat rälläkän käteen ja hiot sieltä reunoilta sen 3 mm pois.

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Puimurin tekninen kesto.
tuossa kattelin puimureita etelän maista. 9000h ajettu NH TX 34 ois ollu tarjolla espanjassa, töihin sitä kaupattiin, eli perustekniikka ilmeisesti kohtuu kestävää, näihin kotimaisiin tappureihin verrattuna.   

SikaSeppo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 40
  • Vaurasta emakkohommaa
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Puimurin syyshuoltoa tehdessä, havannoin isompaakin
"kulutusosien vaihtoa", eli kyseessä porin peltipailakka SR 680-91
käyttötunteja 1200.

varstasilta pitäis vaihtaa, kulunut, oletin olevan taipunut, mut
alapuolelta linjatessa näky olevan suorassa, tarkemmin asiaa
tutkiessa, kulunut, mikä kulunut, poikkivarpojen kohdalta
pyöristynyt ja kulunut keskeltä noin 3mm ohuemmaksi
ja lattana fe 37...  kaiketi :-\
eli varstasilta uusiksi? eikä ole puitu  "sattumia"
kuluttaahan se vilja ja vallankin korsi, mut pitäishän
varstasillan kestää pidempään, ei aivan näillä käyttötunneilla
pitäis olla vaihtoiässä? :-\
ja kaikkee muuta kivaa,mm rajaiselevaattorin>rajaiskierukan kotelo
puhki,melko läkkipellistä tehty,kulunut ja korroosio iskenyt,samaten
rajaiskierukan alkupää aivan kynttiläksi kulunut, fe 37 läkkip. :-\
ja puimuri on puhdistettu ja huollettu säntillisesti, näkyy
olevan porilaista laatua kestoltaan, taitaapi olla seuraava
puimur muu kun sampo.
mites claas/newholland puimurin "peruskorjausväli"
eli kela,varstasilta,kuljetinketjut,elevaattorinkotelot ym

Jotain on menny vikaan jos varstasilta on kulunu jo tuossa vaiheessa. Varstat oomma tavannu vaihtaa 2000 tunnin nurkilla. Tarvikkeena ei maksa paljoa ja on tosi helppo vaihtaa.


Nuo elevaattorit ja ruuvit kannattaa vaihtaa tuossa 1600 tunnissa. Purkaamolta saa uudet tarvikeosat näihin eikä tuu kalliiksi. Ne kuljettimet maksa muutaman satasen ja vaihto on tosi helppo. Samassa vaiheessa uus kasettiheittokuljetin, sekään ei maksa kun pari sataa.

Meillä on käytös 2 kpl Sampo 600 ja yks 690 turbo. Näillä kolmella ajaa päiväs paljon, eikä rahaa oo kiinni ku 20000 euroa. Ja rempat mitä näis on ollut, on tosi helppoja tehdä, ei tarvi huoltomiestä vaivata. Eikä osiin mee rahaa paljo mitään.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Hmm. Ei tuo Sampon tekninen laatu pitäisi olla yllätys. Se on ominaisuus mikä pitäisi vaan sietää tai vaihtaa merkkiä. Mulla on reilut 400 tuntia 2045:n mittarissa ja hihnoissa alkaa olla vekkejä ja halkeilemia. Alle kymmenen vuotta vanha kone. Kai tuo ikä vaikuttaa hihnoihin hapertuvasti eli tunnit ei kaikki kaikessa. Ihmeesti puimuri kerää ruostetta rööreihin vaikka säilytys pitäisi olla ihan asianmukainen. Siitä se korroosio sitten lähtee liikkeelle ja lopputuloksen tiedämme.

Täytyy kyllä Sampoa puolustaakkin. Jos ajattelee hintaluokassaan 10 vuotta sitten, ainoa mehuvetoinen kone. Jo yksistään se nosti koneen leikkuupöydän mitan muiden edelle. Isäntä, joka on kerran mehuvedolla puinut, ei koskaan enää palaa mekaanisten jurruttajien pariin. :-* 

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1333
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Yhä sampo pelittää, tossa pikkuhiljaa "päivitetty" ja
rempattu, rajaisten ruuvi sepitetty, varstasilta oikaistu,
ym remppaa ärräpäitä säästämättä ;D, no puimuri sen kun
paranee, mm pari vuotta sitten taka-akselin levitys 800mm ja
14,5-20" pyörät, oli tosi iso pelastus viime syksyn puinteihin,
olis muuten jäänyt paljon puimata.
tälle syksylle leveämmät etuset  540/65R30 (siirtoajetut),
vanteen levitys 14">> 17"

no, pääomaa ei ole kauheasti puimurissa kiinni, jos  2000 srj
sampoon tai vst. kokoiseen puimuriin uusii, melkonen väliraha kumminkin.

masto

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 88
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Isäukolta periytyny jd 1157 -90, 1500h, ei murheita, aikast kestävä peruskone. Viime kesänä vaihdettiin valtaremmit ja jotain ketjuja ettei ala rattaita kuluttamaan. hydroa tietty kaipailis.. Silppurin terät pitäis vaihtaa joskus. Harmi ettei jd tee enää pienempiä koneita.

SikaSeppo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 40
  • Vaurasta emakkohommaa
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Yhä sampo pelittää, tossa pikkuhiljaa "päivitetty" ja
rempattu, rajaisten ruuvi sepitetty, varstasilta oikaistu,
ym remppaa ärräpäitä säästämättä ;D, no puimuri sen kun
paranee, mm pari vuotta sitten taka-akselin levitys 800mm ja
14,5-20" pyörät, oli tosi iso pelastus viime syksyn puinteihin,
olis muuten jäänyt paljon puimata.
tälle syksylle leveämmät etuset  540/65R30 (siirtoajetut),
vanteen levitys 14">> 17"

no, pääomaa ei ole kauheasti puimurissa kiinni, jos  2000 srj
sampoon tai vst. kokoiseen puimuriin uusii, melkonen väliraha kumminkin.


Mihinkään hirmu sepityksiin ei kannata alkaa, näihin kun saa uutta tarvikeosaa niin edullisin hinnoin. Latvala ja Purkupörssi tekee uudet heittokuljettimet, seulakorit, elevaattorit ja kierukat tosi edulliseen hintaan.

Ja tällasia koneita pitää helposti neljä-viisi yhden vanhan 2045 hinnalla.  ;D Ja puintiteho ja varmuus on moninkertainen yhteen koneeseen verrattuna.  ;D Eikä haittaa vaikka tulis isompikin remppa, koneen vesiremppa näistä se yleisin, osia löytyy joka purkaamolta eikä osat oo kalliita.

Mekin oomma varustelleet näitä meidän koneita pikkuhiljaa. Hydrauliputki on aika helppo modata, samalla reilusti jatkoa siihen. Ysikymppiin teimme pystyterän vanhasta Aros niittokoneesta, nyt rypsinpuintikin luonnaa hiukan eri malliin. Ja sit siinä on semmonen pikaohjaus käsikahvalla. Eli leikkuusssa ajetaan normaalisti ruorista, mut sitten päistäminen tapahtuu käsivivulla. Pyörät on ihan salamana laidasta toiseen käännettynä.

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Puimurin tekninen kesto.

mites claas/newholland puimurin "peruskorjausväli"
eli kela,varstasilta,kuljetinketjut,elevaattorinkotelot ym

30 v vanhalla Claysonilla kun ajelee niin miettii että muut ei tiedä puimurista mitään. Hihnoja vaihdettu eikä mitään muuta. Mittarissa 3800h eikä ajatustakaan että pitäisi vaihtaa. Joku tuossa kehaisi että Sampossa on tullut hydr veto aikaisin. Voisi vähän tarkistaa faktaa.

Ajamani kone on Clayson 8070 vm -79. Fordin kone ja hydraulinen voimansiirto. Tulikohan Sampoon joskus kymmenen vuoden päästä ensimmäiset???

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12234
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Joo. Lähinnä Claassin vastaavat mallit kummitteli mielessäni. 8070 taisi olla hyvin arvokas kone muihin verrattuna 30 vuotta sitten.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Puimurin tekninen kesto.
NH:lla puitu nyt vähän toista syksyä,mittarissa n.400ha.Edes yhtään terälappuakaan ei ole tarvinnut vaihtaa.TC5080vastannee kooltaan juuri tuota 8070:stä.Aikaisemmin ei ole ollut ainuttakaan puintipäivää ilman pientä tai isompaa remonttia.

natikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 405
Vs: Puimurin tekninen kesto.
meillä ollaan oltu sammoon aivan tyytyväisiä, paitti edelliseen 2055 joka oli sitten sen viimeisen syksyn. se oli 2000h ajettu vm.91, se oli loppuun ajettu :P. mutta kyllä tuohon nykyiseen 2065 vm.03 ollaan tyytyväisiä, on tapahtunut paljon kehitystä sen reilu 10v aikana. kaikki heikot paikat mitkä oli ed.koneessa niin on paremmin tehty, kone heti painaakin enemmän. pellit paikoin paksumpia.

mutta edelleen sampo kilpailijoihinsa nähden kevyitä, näin ollen rautaakin vähemmän. ja tietäähän sen että ei ne niin lujia ole vrt, muihin merkkeihin.

hihnat tappaa puimurissa ikä,perstuu ne.
tä?!?!

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Joo. Lähinnä Claassin vastaavat mallit kummitteli mielessäni. 8070 taisi olla hyvin arvokas kone muihin verrattuna 30 vuotta sitten.
Oli se varmaan kallis silloin. Isäukko sen on ostanut ja hattua täytyy nostaa valinnasta. Tässäkin näkyy se totuus että köyhän ei kannata ostaa halvinta. Claysonilla on puitu 30 v aikana arviolta 4000 ha, tänäkin vuonna puidaan (toivottavasti) 160 ha. Pääomakulut ei enää rasita. Jos joskus vaihdan niin merkki taitaa olla sama. Uskon kuitenkin että vaihtoon on ainakin kymmenen vuotta aikaa. Pojan hommia, silloin olen eläkkeellä.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26171
  • vastustan
Vs: Puimurin tekninen kesto.
Joo. Lähinnä Claassin vastaavat mallit kummitteli mielessäni. 8070 taisi olla hyvin arvokas kone muihin verrattuna 30 vuotta sitten.
Oli se varmaan kallis silloin. Isäukko sen on ostanut ja hattua täytyy nostaa valinnasta. Tässäkin näkyy se totuus että köyhän ei kannata ostaa halvinta. Claysonilla on puitu 30 v aikana arviolta 4000 ha, tänäkin vuonna puidaan (toivottavasti) 160 ha. Pääomakulut ei enää rasita. Jos joskus vaihdan niin merkki taitaa olla sama. Uskon kuitenkin että vaihtoon on ainakin kymmenen vuotta aikaa. Pojan hommia, silloin olen eläkkeellä.
muistaakseni koneviestissä oli muutama vuosi sitte juttua nuista vanhoista puimureista ja taisivat todeta että tuo claysoni ylivoimasesti kestävin kone
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...