Tahtoo neet niihin vähän kaikkiin merkkeihin maksaa neet osat aikalailla. Kuitenkin ovat sillain pienehköjä sarjoja mitä valmistettu. Tosin osat on yleensä kyllä ihan peruskomponentteja joten etsimällä löytääkyllä jostain edullisemman palikan.
Juuri tuon remonttien hinnoittelun johdosta kuulutunkin tossa edellä osaamista niihin hommiin. Muutoin siittä motoilusta tulee erittäin kallis harrastus. Joo niin onhanniissä pyörivähyttisissä hiukan läpivientejä ja kääntökehä. Mutta on niitä joissain etunostureissakin. Joo makuasia varmaan millä kukin tykkää meltota. Siinä mielessä se valmetin/komatsun ratkaisu on huonompi että se koppi heiluuenempi.
Kyllä tuo remonttiosaaminen on aika elintärkeää käytettyjen vanhojen koneiden ja varsinkin motojen kanssa. Tai oikeastaan vielä osaamistakin tärkeämpää on kiinnostus siihen tekniikkaan. Jos ei jotain osaa niin sitten kannattaa opetella, näin se ainakin mulla on suurimmaksi osaksi mennyt ja menee edelleen. Ulkopuolinen palvelu on kyllä sitten tosi kallista, vanhassa motossa on niin paljon mahdollisia vikaantuvia kohtia. Ja nehän vikaantuu ennemmin tai myöhemmin. Pajalla mukavampi laitella enempi kuin jokaisen vian takia erikseen metsässä.
Aikoinaan ajelin hakkuukonetta (valmet 911 ja 901) vähän aikaa työksenikin. Pitemmän päälle kiireistä ja vähän yksitoikkoista, enkä omasta mielestä ominaisuuksiltani oo mikään huippukuski, ainakaan m3/työvuoro- mittarilla.
Nyt se on sitten ainakin puoliksi harrastus. Mulla tämä motoharrastus lähti käyntiin hyvinkin radikaaleilla toimenpiteillä. Ensin purin vanhan koneen, tein uuden hydrauliikan (pumput, letkut,venttiilit), nosturiin uudet tapit, puslat, ym. Vain moottori ja voimansiirto jäi ennalleen. Toki projektin rahallisissa kustannuksissa auttoi paljon että kaikki pumppuja, liittimiä ja venttiileitä lukuunottamatta tehtiin itse. Lopputulos hyvä, mukava nyt hommailla metässä ( jos vain sinne ehtii
) kun ei vuoda öljyä ja homma toimii. Ja jos tulee vika niin helpompi korjata ja jatkokehitellä se minkä itse on tehnyt. Oli tuossa hommaa,tutkimista ja perehtymistä, mutta vähän harrastusmielellä tein. Ja eipähän ole niitä alkuperäisiä kalliisti hinnoiteltuja merkkiosia enää särkymässä
Tuon alustakoneen valmistus on loppunut jo vuosia sitten, eli ne voimansiirron osat saattavat olla hukassa jos niitä särkyy. No, cnc- työstökeskus ja -sorvi näin aluksi apuun niin eiköpä tuokin hoidu.
Koneharrastus ja/tai -työ on antoisaa (kun ei sitä liian tosissaan ota), ei muuta kun hommaan kiinni jos kiinnostaa. Kannattaa kuitenkin aloittaa verrattain pienillä odotuksilla. Uudet koneet ja osat ovat tosiaan hinnoiteltu nykyisin niin ylös ja taksat niin alas että harrastusta se tahtoo olla joka tapauksessa tuo metsäurakointi