Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  • Tavallinen aihe

Aihe Sertisiemenen tulevat hinnat  (Luettu 27788 kertaa)

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
ok wSASAKINGtäkjhh

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
noeikou piti nastayta

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
hähinnat

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
today..

pera

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 535
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Kyllä tuon TOSsin käyttöön pitää laskea mukaan muutakin kun lajittelu ja peittaus. Ei se sieltä pellosta ilmaiseksi ole siiloon tullut. Koska sertissä on koko ketju hinnassa mukana, niin sitten pitää laittaa TOSsiinkin jos näitä haluaa verrata.
[/quot
oliks se jotenkin et ketju on yhtävahva kun sen heikoinlenkki ;D
seuraavan kerran ku tavaraa lähtee mailmalle kerron ostajalle et mun kettingis on niin vahva silmukka
et tippuu laivanpohjastaläpi ;D ;D ;D ;D
5t vehnää ha:lta tekis 2500eeproo
Ei tosta kyl juu enää jaettavaa naapurin irmelille jää ;D
tahtoo nähdä sen ketjun" jolla saan 180e  leipävehnän arvon nousee 500€
Vois melkii lopettaa muut täpinät ja keskittyy
"jalostaa"
V...ttu mä soitan karpolle ja saurinpekalle ;D


lancelot

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Kyllä tuon TOSsin käyttöön pitää laskea mukaan muutakin kun lajittelu ja peittaus. Ei se sieltä pellosta ilmaiseksi ole siiloon tullut. Koska sertissä on koko ketju hinnassa mukana, niin sitten pitää laittaa TOSsiinkin jos näitä haluaa verrata.
[/quot
oliks se jotenkin et ketju on yhtävahva kun sen heikoinlenkki ;D
seuraavan kerran ku tavaraa lähtee mailmalle kerron ostajalle et mun kettingis on niin vahva silmukka
et tippuu laivanpohjastaläpi ;D ;D ;D ;D
5t vehnää ha:lta tekis 2500eeproo
Ei tosta kyl juu enää jaettavaa naapurin irmelille jää ;D
tahtoo nähdä sen ketjun" jolla saan 180e  leipävehnän arvon nousee 500€
Vois melkii lopettaa muut täpinät ja keskittyy
"jalostaa"
V...ttu mä soitan karpolle ja saurinpekalle ;D

Onko TOS ilmaista?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Kyllä tuon TOSsin käyttöön pitää laskea mukaan muutakin kun lajittelu ja peittaus. Ei se sieltä pellosta ilmaiseksi ole siiloon tullut. Koska sertissä on koko ketju hinnassa mukana, niin sitten pitää laittaa TOSsiinkin jos näitä haluaa verrata.
[/quot
oliks se jotenkin et ketju on yhtävahva kun sen heikoinlenkki ;D
seuraavan kerran ku tavaraa lähtee mailmalle kerron ostajalle et mun kettingis on niin vahva silmukka
et tippuu laivanpohjastaläpi ;D ;D ;D ;D
5t vehnää ha:lta tekis 2500eeproo
Ei tosta kyl juu enää jaettavaa naapurin irmelille jää ;D
tahtoo nähdä sen ketjun" jolla saan 180e  leipävehnän arvon nousee 500€
Vois melkii lopettaa muut täpinät ja keskittyy
"jalostaa"
V...ttu mä soitan karpolle ja saurinpekalle ;D

Onko TOS ilmaista?

On. TOS-siemen on ilmaista. 8)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20001
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Kyllä tuon TOSsin käyttöön pitää laskea mukaan muutakin kun lajittelu ja peittaus. Ei se sieltä pellosta ilmaiseksi ole siiloon tullut. Koska sertissä on koko ketju hinnassa mukana, niin sitten pitää laittaa TOSsiinkin jos näitä haluaa verrata.

Eihän tässä ole muusta kysymys kuin siitä, että sertin käytöllä todellakin voi olla kokonaistuottavuus suurempi kuin pellosta jatketulla siemenellä (siemenviljelijä + käyttäjä) . Mutta sen lisäarvon jakautuminen, se menee enemmän sertiketjulle kuin viljelijälle itselleen.

Siksi voimme verrata asiat suoraan sillä tavalla, että kuinka paljon tavan viljelijällä on myyntituotot ja tuet. Ja kuinka paljon vuotuiset kulut; poistot ja lainankorot kiinteistöstä ym. ne eivät laske sertiä käytettäessä yhtään. Nyt sitten jos tämä erotus pienenee sertiä käytettäessä, ei sertin käyttö ole missään tapauksessa kannattavaa. Jos taas tulot nousevat enemmän kuin menot, on sertin käyttö erinomaisen kannattavaa.

Jos tilanne on plus miinus nolla, joka voi olla hyvin lähellä totuutta, pitää sitten olla aatteellista kannatusta sertifioidun siemenketjun tukemiseen, tietynlaista rakkautta erikoistuneita kohtaan, jotta edelleen jatkaísi laputettujen säkkien ostamista.

Kaikkein tehokkaimmat viljelijät varmaan saavat tuon hyödyn. Useimmiten on jokin minimitekijöä, joka estää optimisadon saamisen, silloin voi olla tiukassa sertifioidun siemenen bruttohyöty.

-SS-

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Tätä serti-tos-keskustelua kun seuraa, tulee mieleen, että onko kaikilla muilla aina siemen joko omaa tai ostettua? Eikö kukaan itseni lisäksi käytä molempia tilanteen mukaan? Itse välillä uudistan siementä, jos tuntuu, että ei saatu tänä vuonna hyvälaatuista, on löytynyt hukkakauraa siemeneksi tarkoitetulta lohkolta tms.

 

pera

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 535
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Kyllä tuon TOSsin käyttöön pitää laskea mukaan muutakin kun lajittelu ja peittaus. Ei se sieltä pellosta ilmaiseksi ole siiloon tullut. Koska sertissä on koko ketju hinnassa mukana, niin sitten pitää laittaa TOSsiinkin jos näitä haluaa verrata.
[/quot
oliks se jotenkin et ketju on yhtävahva kun sen heikoinlenkki ;D
seuraavan kerran ku tavaraa lähtee mailmalle kerron ostajalle et mun kettingis on niin vahva silmukka
et tippuu laivanpohjastaläpi ;D ;D ;D ;D
5t vehnää ha:lta tekis 2500eeproo
Ei tosta kyl juu enää jaettavaa naapurin irmelille jää ;D
tahtoo nähdä sen ketjun" jolla saan 180e  leipävehnän arvon nousee 500€
Vois melkii lopettaa muut täpinät ja keskittyy
"jalostaa"
V...ttu mä soitan karpolle ja saurinpekalle ;D

Onko TOS ilmaista?
Just joo spede! Ei sitä vissii tarvii tavaustaitoo ku sertii kylvää?
Mun siemen on just niin kallista mitä saan siitä myydessä..
tai no vois siitä vähentää rahdin.


ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Tätä serti-tos-keskustelua kun seuraa, tulee mieleen, että onko kaikilla muilla aina siemen joko omaa tai ostettua? Eikö kukaan itseni lisäksi käytä molempia tilanteen mukaan? Itse välillä uudistan siementä, jos tuntuu, että ei saatu tänä vuonna hyvälaatuista, on löytynyt hukkakauraa siemeneksi tarkoitetulta lohkolta tms.

Jokavuosi on sertisiementä, uusia lajikkeita testissä. Jos on lupausten mukaista, lisäykseen. Maanlaajuisilla keskiarvoilla koepaikkakunnittain ei paljoakaan merkitystä siemenvalinnassa, lähimmän koeaseman koetulosten perusteella valintoja. JOS ja kun uusii siementä, miksi ostaa mitään muuta kuin parasta omiin tarpeisiin? Erot on valtavia eri siemenlajikkeilla, tonnin saa helposti lisää pelkästään oikealla lajikevalinnalla, on sitten sertiä  tai tossia...

Itse pyörittelen siementä vajaan tuhannen hehtaarin tarpeisiin, Sertinä tuon hinta ois kymmeniä tuhansia enemmän, sertin lisäarvo niin ja näin kun viljelijät parhaitaan kunnostaa ::) Lajikkeet on lajikelistojen tuoreimpia, useimmiten sertisiemenestä itse lisättyjä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

maajulli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 614
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
 Sertisiemenen alviton hinta miinus tilan omasta siemenestä myytäessä "viivn alle" saatava hinta = kylvösiemenen hintaetu omalla siemenellä kylvettäessä . Tästä vähennetään vielä vuosittainen TOS-maksu,lajittelu- ja peittauskustannus sekä mahdollinen polttoainekulu (jos vie siemenen lajitteluun toiselle tilalle) ja työaikakulu, niin jokainen voi kohdallaan miettiä, kannattaako ostaa sertiä vai viljellä TOS:llä.

 Jokainen tekee oman ratkaisunsa, ei kannata kiihkoilla puolesta tai vastaan. Ei tämä nyt niin vakavaa ole. Toki isoilla tiloilla oikeasta ratkaisusta saatava hyöty kannattaa laskea tarkkaan, toisin kuin mun ja SKN:n kaltaisten pientilojen viljelijöiden  kohdalla. ;)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20001
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Sertisiemenen alviton hinta miinus tilan omasta siemenestä myytäessä "viivn alle" saatava hinta = kylvösiemenen hintaetu omalla siemenellä kylvettäessä . Tästä vähennetään vielä vuosittainen TOS-maksu,lajittelu- ja peittauskustannus sekä mahdollinen polttoainekulu (jos vie siemenen lajitteluun toiselle tilalle) ja työaikakulu, niin jokainen voi kohdallaan miettiä, kannattaako ostaa sertiä vai viljellä TOS:llä.

 Jokainen tekee oman ratkaisunsa, ei kannata kiihkoilla puolesta tai vastaan. Ei tämä nyt niin vakavaa ole. Toki isoilla tiloilla oikeasta ratkaisusta saatava hyöty kannattaa laskea tarkkaan, toisin kuin mun ja SKN:n kaltaisten pientilojen viljelijöiden  kohdalla. ;)

Oman työn hinta on tietysti laskettava, sehän on selvä, mutta silloin pitää olla vaihtoehtoinen työn maksaja olemassa. Jos lumihommia ei ole pitkillä kevätpoudilla, eikä harjaukset ole vielä alkaneet, eikä oikein ojaurakkaakaan ole, dsaati sitten metsäurakkaa, niin miksei sitten klapsuttelisi vähän siementä valmiiksi ?

Oletan siis, että kaikki viljanviljelijät ovat talvikauden ajan ammattilaisia täyspäiväisiä tienkunnossapitourakoitsijoita/metsäkoneurakoitsijoita. Mutta on niitä poutakelejäkin ja hiljaisia viikkoja metsässä...

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Millä mittapuulla tahansa laskee, on TOSsi halvempaa kun serti.

Ei Oikeen ole speksejä, ainakaan itellä, millä Sais laskettua tavallisille lajikkeille 600euroa tonnille.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

lancelot

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
Vs: Sertisiemenen tulevat hinnat
Sertisiemenen alviton hinta miinus tilan omasta siemenestä myytäessä "viivn alle" saatava hinta = kylvösiemenen hintaetu omalla siemenellä kylvettäessä . Tästä vähennetään vielä vuosittainen TOS-maksu,lajittelu- ja peittauskustannus sekä mahdollinen polttoainekulu (jos vie siemenen lajitteluun toiselle tilalle) ja työaikakulu, niin jokainen voi kohdallaan miettiä, kannattaako ostaa sertiä vai viljellä TOS:llä.

 Jokainen tekee oman ratkaisunsa, ei kannata kiihkoilla puolesta tai vastaan. Ei tämä nyt niin vakavaa ole. Toki isoilla tiloilla oikeasta ratkaisusta saatava hyöty kannattaa laskea tarkkaan, toisin kuin mun ja SKN:n kaltaisten pientilojen viljelijöiden  kohdalla. ;)

Nyt on rakentavaa. Hyvä kommentti asiasta, ei henkilöstä.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9