Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suurkanttipaalain, erimerkkien ruusut ja risut  (Luettu 13848 kertaa)

lennuosku

Ny tarvittais kokemuksia eri merkkisistä suurkanttipaalaimista ,tekeekö raskaan paalin, solmijan toimintavarmuus ,käytettävyys ,varaosa"palvelu" , kronea ,nyykkäriä ja claassia kateltu .Kaikenlainen kokemus ko paalaimista kiinnostaa

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Ny tarvittais kokemuksia eri merkkisistä suurkanttipaalaimista ,tekeekö raskaan paalin, solmijan toimintavarmuus ,käytettävyys ,varaosa"palvelu" , kronea ,nyykkäriä ja claassia kateltu .Kaikenlainen kokemus ko paalaimista kiinnostaa
Kanttipaali ei ole suuri, ei paljon rehuyksiköitä. Silti muovia menee enemmän kuin pyöröpaaliin. Kanttipaalien aumaus ainoa järkevä keino tehdä säilistä kantteihin. Mitä minä tiedän niin sitoja aika varmatoiminen. Karhe voi olla ja olisi hyväkin olla suurta, kantti tahtoo kärsiä jos joutuu ajonopeutta kovasti nostaa. Nuo mitkä minä tiedän niin ovat luopuneet tai luopumassa kanttipaalauksesta tai muuten systeemit muuttuneet. Claasia ja velgeriä ollut noilla. Varaosapalvelut  toiminevat yleensäkin vain teoriassa hyvin.
  Muuttuvakammioinen viconin paalainkäärin, siinä on päivän sana paalaukseen. Asialla pitää olla jos aikoo kanttipaalaimella pärjätä.

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Ny tarvittais kokemuksia eri merkkisistä suurkanttipaalaimista ,tekeekö raskaan paalin, solmijan toimintavarmuus ,käytettävyys ,varaosa"palvelu" , kronea ,nyykkäriä ja claassia kateltu .Kaikenlainen kokemus ko paalaimista kiinnostaa
Kanttipaali ei ole suuri, ei paljon rehuyksiköitä. Silti muovia menee enemmän kuin pyöröpaaliin. Kanttipaalien aumaus ainoa järkevä keino tehdä säilistä kantteihin. Mitä minä tiedän niin sitoja aika varmatoiminen. Karhe voi olla ja olisi hyväkin olla suurta, kantti tahtoo kärsiä jos joutuu ajonopeutta kovasti nostaa. Nuo mitkä minä tiedän niin ovat luopuneet tai luopumassa kanttipaalauksesta tai muuten systeemit muuttuneet. Claasia ja velgeriä ollut noilla. Varaosapalvelut  toiminevat yleensäkin vain teoriassa hyvin.
  Muuttuvakammioinen viconin paalainkäärin, siinä on päivän sana paalaukseen. Asialla pitää olla jos aikoo kanttipaalaimella pärjätä.


onko suomessa montaa welgerin kanttipaalaajaa?

werhon kartanossa ainakin oli en tiedä onko vielä.

rt

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Pienimpään nyykkäriin olen odotellut jo yli kuukauden osia. Jos on kiire, niin 12 euron lisämaksulla osat pitäisi tulla Ranskasta kolmessa päivässä. Taitaa kannattaa maksaa toi 12 e automaattisesti, tosin aiemmin ovat tulleet parissa viikossa normitilauksellakin.....

Pari kertaa solmijoista on tippunut tappeja, muuten on sitonut ja toiminut.
Kosteasta tavarasta paalin tiukkuuden rajaa narujen kestävyys, kuivasta helvestä ja oljesta kuutiopaino on reilut 200 kg, pääsee toki n. 270;nkiin, mutta ei ole järkevää kiusata konetta ja hidastaa työtä.
Heinä yleensä kannattaa jättää löysemmäksi.

Tietääkö joku miten nyykkärin männän kuormituksen tunnistin kalibroidaan, kun huollossakaan kukaan on tuskin edes nähnyt kyseisiä koneita?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Ny tarvittais kokemuksia eri merkkisistä suurkanttipaalaimista ,tekeekö raskaan paalin, solmijan toimintavarmuus ,käytettävyys ,varaosa"palvelu" , kronea ,nyykkäriä ja claassia kateltu .Kaikenlainen kokemus ko paalaimista kiinnostaa
Kanttipaali ei ole suuri, ei paljon rehuyksiköitä. Silti muovia menee enemmän kuin pyöröpaaliin. Kanttipaalien aumaus ainoa järkevä keino tehdä säilistä kantteihin. Mitä minä tiedän niin sitoja aika varmatoiminen. Karhe voi olla ja olisi hyväkin olla suurta, kantti tahtoo kärsiä jos joutuu ajonopeutta kovasti nostaa. Nuo mitkä minä tiedän niin ovat luopuneet tai luopumassa kanttipaalauksesta tai muuten systeemit muuttuneet. Claasia ja velgeriä ollut noilla. Varaosapalvelut  toiminevat yleensäkin vain teoriassa hyvin.
  Muuttuvakammioinen viconin paalainkäärin, siinä on päivän sana paalaukseen. Asialla pitää olla jos aikoo kanttipaalaimella pärjätä.


onko suomessa montaa welgerin kanttipaalaajaa?

werhon kartanossa ainakin oli en tiedä onko vielä.
Tuskin on monta. En ehkä itsellekään ostaisi vaikka muuten vakaasti welgermies olenkin. Claas on varmaankin reilusti yleisin, eihän ne uittamalla maksa paljonkaan enempää kuin pyöröpaalainkaan.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Paalikoko on tietysti myös yksi asia. Esim 70x120 cm paalissa muovin kosketuspinta-ala on huomattavan paljon suurempi kuin 80x90 kokoisissa, jolloin hapenläpäisy on suurempi. Myös 70cm paali pyörii "pystyssä" epäillyttävän nopeasti esim McHale 998:ssa jolloin muovi on usein vaarassa lipsua etunurkasta yli aiheuttaen huonommin peitetyn kohdan. Toisaalta jotkut kehuu sen koon logistisia etuja. 70 cm on hankalin muovin osalta.

Suoraa etua väittäisin kanttipaalista olevan heinänteossa ja ruokohelven paalauksessa, mutta säilörehussa niin ja näin. Haittana eri käärimen tarve ja koneen kapasiteetti niin kova että pitäisi melkein kääriä 2-3 käärijällä jotta ehtii perään, ja porukkaa yhtä paljon kuin irtokorjuussa. Claaseissa ja Kroneissa on heinäpiireissä ollut tasaisia taisteluita mitä minä olen kuullut. Welgerin ottaisin itse. Kai niissä kaikissa on omat haasteensa.

On muuten merkillistä että kanttipaalaimia tekevät eivät tee käärimiä, ja käärinvalmistajat eivät tee paalaimia?

sorkkahessu

  • Vieras
Ny tarvittais kokemuksia eri merkkisistä suurkanttipaalaimista ,tekeekö raskaan paalin, solmijan toimintavarmuus ,käytettävyys ,varaosa"palvelu" , kronea ,nyykkäriä ja claassia kateltu .Kaikenlainen kokemus ko paalaimista kiinnostaa
Kanttipaali ei ole suuri, ei paljon rehuyksiköitä. Silti muovia menee enemmän kuin pyöröpaaliin. Kanttipaalien aumaus ainoa järkevä keino tehdä säilistä kantteihin. Mitä minä tiedän niin sitoja aika varmatoiminen. Karhe voi olla ja olisi hyväkin olla suurta, kantti tahtoo kärsiä jos joutuu ajonopeutta kovasti nostaa. Nuo mitkä minä tiedän niin ovat luopuneet tai luopumassa kanttipaalauksesta tai muuten systeemit muuttuneet. Claasia ja velgeriä ollut noilla. Varaosapalvelut  toiminevat yleensäkin vain teoriassa hyvin.
  Muuttuvakammioinen viconin paalainkäärin, siinä on päivän sana paalaukseen. Asialla pitää olla jos aikoo kanttipaalaimella pärjätä.

Aumauksen onnistumisen varmistamiseksi pitää ilma imeä kokonaan pois aumasta .

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Pienimpään nyykkäriin olen odotellut jo yli kuukauden osia. Jos on kiire, niin 12 euron lisämaksulla osat pitäisi tulla Ranskasta kolmessa päivässä. Taitaa kannattaa maksaa toi 12 e automaattisesti, tosin aiemmin ovat tulleet parissa viikossa normitilauksellakin.....

Pari kertaa solmijoista on tippunut tappeja, muuten on sitonut ja toiminut.
Kosteasta tavarasta paalin tiukkuuden rajaa narujen kestävyys, kuivasta helvestä ja oljesta kuutiopaino on reilut 200 kg, pääsee toki n. 270;nkiin, mutta ei ole järkevää kiusata konetta ja hidastaa työtä.
Heinä yleensä kannattaa jättää löysemmäksi.

Tietääkö joku miten nyykkärin männän kuormituksen tunnistin kalibroidaan, kun huollossakaan kukaan on tuskin edes nähnyt kyseisiä koneita?

mul on ''välimallin'' nyykkäri ja siihen saa kyllä kiitettävästi osat paikallisenkin liikkeen kautta, tosin kiiretilaukset ja suuremmat ostot kannattaa tehdä ulkomailta niin säästää euroja ihan mukavasti. Kone on melko toimintavarma, kun nyt jo tietää mistä mikäkin oire johtuu ja osaa tehdä  säädöt. Noukin tuossa tarviisi ensi kaudeksi täysrempan muuten ok.

Mutta sen tunnistimen kalibrointi menee suurinpiirtein näin. Tunnistin siellä vaihteiston päällä ruuvataan auki eli jännitteet pois. Sitten balecommand päälle ja asetetaan paalintiukkuus nollaan. Siirrytään taas paalaimen luo ja sen oikealla kyljellä on tunnistimen vahvistin (kämmenen kokoinen harmaa boksi) jonka kansi ruuvataan auki ja siellä on vihreä ledi, tai keltainen joka syttyy palamaan kun tunnistin kierretään oikeaan tiukkuuteen. Eli kannattaa ottaa kaveri avuksi, toinen kyttää lediä ja toinen tiukkaa tunnistinta.
Ulkomuistista kirjoitettu   ;)
Vastuun siirrän lukijalle.
allekirjoittanut

rt

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Mutta sen tunnistimen kalibrointi menee suurinpiirtein näin.

Suuret kiitokset!
Vaikuttaa kuitenkin, että tähän "minihesstoniin" on eri systemi, kun ei näytä olevan mitään bokseja ja ainoa ruuvauspaikka olisi anturin ja paalaimen rungon välisen kierretangon säätö.
Mutta koska vastuu siirtyi lukijalle ;D niin ohjettahan voi soveltaa: Jos toimii muuten samoin ja kiristää sitä kierretankoa sekä odottelee balecommandin äänimerkkiä.
Näin ruuvaamalla saattaisi selvitä ainakin se, että onko anturi kokonaan pimeänä :-\

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Ny tarvittais kokemuksia eri merkkisistä suurkanttipaalaimista ,tekeekö raskaan paalin, solmijan toimintavarmuus ,käytettävyys ,varaosa"palvelu" , kronea ,nyykkäriä ja claassia kateltu .Kaikenlainen kokemus ko paalaimista kiinnostaa
Kanttipaali ei ole suuri, ei paljon rehuyksiköitä. Silti muovia menee enemmän kuin pyöröpaaliin. Kanttipaalien aumaus ainoa järkevä keino tehdä säilistä kantteihin. Mitä minä tiedän niin sitoja aika varmatoiminen. Karhe voi olla ja olisi hyväkin olla suurta, kantti tahtoo kärsiä jos joutuu ajonopeutta kovasti nostaa. Nuo mitkä minä tiedän niin ovat luopuneet tai luopumassa kanttipaalauksesta tai muuten systeemit muuttuneet. Claasia ja velgeriä ollut noilla. Varaosapalvelut  toiminevat yleensäkin vain teoriassa hyvin.
  Muuttuvakammioinen viconin paalainkäärin, siinä on päivän sana paalaukseen. Asialla pitää olla jos aikoo kanttipaalaimella pärjätä.

Aumauksen onnistumisen varmistamiseksi pitää ilma imeä kokonaan pois aumasta .
Mitenkähän mahtaa olla sen ilman imemisen kanssa, varmaan tulee korvausilmaa jostakin raoista tilalle sitä mukaa kun saa imettyä. Kuinkahan olisi jos samalla laskisi jotain kaasua aumaan. Ei kuitenkaan happea :D.
 Luulen kyllä ettei muovin alle jäävällä hapella ole merkitystä jos käytetään happoa, paalit ladotaaan tiiviisti ja päälle laitetaan jotain peitoksi.
  Peittäminen voi vaikuttaa muutenkin aika tavalla: Joskus kymmenen vuotta sitten jäi kerran siirreltyjä ylivuotisia raiheinäpaaleja maan alle kaivuutöiden yhteydessä. Pari vuotta sitten tuota maakasaa vietiin täytemaaksi niin oli rehu paaleissa aivan kuin edellisenä kesänä tehtyä.

Pihivilihantuottaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 88
Vs: Suurkanttipaalain, erimerkkien ruusut ja risut
Welgerillä meillä paalataan eikä tossa suurempia moitteita oo. Pehmenee se tuokin paalaaja, kun rehua takoo paaliin. Varaosiahan saa pienellä viiveellä, mut kaikki on tullut mitä tarvinu.
Aumojakin tehtiin joskus aikoinaan ja hyvin säily, ei niistä mitään ilmaa imetty pois kyl se siihen asettu ku ilma loppu muovin alta ja ilman happoa säilöttiin. Kerran vain meinas talvella palaa koko läjä, kun ei ollut väli muoveja aumassa.
Nykyään vähän heinän paalausta. Mut olkien paalauksessa ehoton kone. Paalin keräysvaunu pitäs joskus viel hankkia jouduttas hommaa huomattavasti. Sais etes pellolla läjään josta sitte hakis ku joutaa.
Nii ne ajat muuttuu...

lennuosku

Vs: Suurkanttipaalain, erimerkkien ruusut ja risut
Kiitoksia tiedoista ,tosiaan ei oo tarkoitus tehä rehua  ainoastaan heinää,helpiä ja olkea paalattais. Lisääkin risuja ja ruusuja saa laittaa :-\ :-\ Tarkempia tyyppi tietoja ,paalaako kukaan kronella ??

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Suurkanttipaalain, erimerkkien ruusut ja risut
Kolmella tutulla tossa on kronen big-bagit ja suht hyvin ovat toimineet.80x80cm paaleja tekevät.Itse paalautan kuivurillisen vuodessa kuivaa heinää ja en näe minkäänlaista tarvetta omalle koneelle.45 tonnia menee kerrallaan kuivumaan ja jäävät yleensä varastoon samalla. Yhden paalin olen jo saanut myytyä tänä vuonna, eli kuivaheinäkauppa käy kuin rajuilma   :-\
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Suurkanttipaalain, erimerkkien ruusut ja risut
Kolmella tutulla tossa on kronen big-bagit ja suht hyvin ovat toimineet.
  Kaksi ko. koneista levisi viikon välein, eli suht' epäluotettavia tuntuvat Kronen kanttipaalaimet olevan. ???
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Suurkanttipaalain, erimerkkien ruusut ja risut
Kolmella tutulla tossa on kronen big-bagit ja suht hyvin ovat toimineet.
  Kaksi ko. koneista levisi viikon välein, eli suht' epäluotettavia tuntuvat Kronen kanttipaalaimet olevan. ???
Kuten eräs ystäni totesi: "Krone - nurmikoneiden irvikuva..."  ;D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille