Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kenni_ - 24.01.21 - klo:09:30
-
Mikä mahtaa olla vikana kun valo syttyy, mutta ojaa ylittäessä ei ruopinu kun toinen takanen? Sulakkeenkin koitin, mutta ilman sulaketta ei edes valo syttyny. Eikö se kuitenkin ole 100% eikä mikään kitka..
-
Ei kai vältämättä muu kuin johto irti mg-venttiililtä? Olisi ainakin helpoin korjata....
-
Ei kai vältämättä muu kuin johto irti mg-venttiililtä? Olisi ainakin helpoin korjata....
Samaa veikkaisin
-
Jos olis mun saman moisesta ja saman ikäisestä kyse, niin varmasti kyseessä olisi vika jota kukaan ei arvaa eikä kellään ole ennemmin ollut. No tätä vikaa ei ole vielä ollut, mutta varmaan tulossa ::) Ai niin sehän on jo jollakin ollut. Viimeksi etsittiin johtonippua (yläetuvalot) joka on ollut vaihdekeppien pään muutoksen jälkeen valmistetuissa kyseisissä mallisarjoissa valmiiksi asennettuna, vaikka valoja ei olisikaan. No todistetusti tässä omassani ei ollut 8) Tehtaan insinööri oli kait ainut joka totesi, että pitäisi olla, mutta se ei aina ole varmaa ;D
-
Ei ole kokoonpano tämmösissä peruskoneissa ihan samaa luokkaa kuin junttauskoneissa. Toki niissä on enemmän piuhaa, kun anturoinnitkin on kaksinkertaiset, mutta kertoivat tehtaalla että pelkkä koeajoa edeltävä kokoonpanon ja kytkentöjen tarkistaminen kestää viikon verran.
Toki täytyy sanoa että traktoreissa käyttöolosuhteet vaihtelevat melkoisesti, monessa koneessa on 20 vuotiaat sähköasennukset jo yliajalla. Komponentit kun eivät ole syntyjäänkään parasta mahdollista ja 20 vuodessa kerkeää monenlaiset sepät permistää komponentteja :D
-
Ei olisi mitään ongelmaa jos ja kun jotain hajoaa, korjattaisiin vähintään siihen kuntoon kun on tehtaalta lähtenyt ;D
-
Ei kai vältämättä muu kuin johto irti mg-venttiililtä? Olisi ainakin helpoin korjata....
Missähän päin se sijaitsee? Jossain hytin alla?
-
Ei olisi mitään ongelmaa jos ja kun jotain hajoaa, korjattaisiin vähintään siihen kuntoon kun on tehtaalta lähtenyt ;D
Tuo pitää kyllä paikkansa. Tosin yksi entinen huoltoukko ennen sanoi, että miten me saadaan täällä maasto-olosuhteissa takuu korjaus tehtyä virheettömästi, kun ei se sitä ole ollut tehtaalta lähtiessäkään. (ei Valtran huolto).
-
Ei kai vältämättä muu kuin johto irti mg-venttiililtä? Olisi ainakin helpoin korjata....
Missähän päin se sijaitsee? Jossain hytin alla?
Rungon kupeessa taka-akselin etupuolella vasemman takapyörän sisäpuolella. Pyörä kannattaa ottaa pois niin pääsee paljon paremmin käsiksi.
-
Mikä mahtaa olla vikana kun valo syttyy, mutta ojaa ylittäessä ei ruopinu kun toinen takanen? Sulakkeenkin koitin, mutta ilman sulaketta ei edes valo syttyny. Eikö se kuitenkin ole 100% eikä mikään kitka..
Täytyy nyt vielä varmistaa että onhan käyttöä yritetty keinukytkimen ON-asennossa, eikä AUTO-asennossa? AUTO-asennossa lukon valo kyllä syttyy, mutta pakka ei kytkeydy mikäli nostolaitteet on ns nostoasennossa tai jarrua painetaan. Ja hydraulisesti puristettava levypakka siellä on.
-
Mikä mahtaa olla vikana kun valo syttyy, mutta ojaa ylittäessä ei ruopinu kun toinen takanen? Sulakkeenkin koitin, mutta ilman sulaketta ei edes valo syttyny. Eikö se kuitenkin ole 100% eikä mikään kitka..
Täytyy nyt vielä varmistaa että onhan käyttöä yritetty keinukytkimen ON-asennossa, eikä AUTO-asennossa? AUTO-asennossa lukon valo kyllä syttyy, mutta pakka ei kytkeydy mikäli nostolaitteet on ns nostoasennossa tai jarrua painetaan. Ja hydraulisesti puristettava levypakka siellä on.
Tämä on muuten hyvä huomio, olen mennyt tuohon retkuun minäkin kun en ole synnynnäinen Valtra-käyttäjä. Sen kytkimen asentologiikka on jotenkin hämäävän poikkeava muista vastaavista heebeleistä. Vai onko mulla joku vaihtanut siihen vääränlaisen kytkimen - meinaan mulla keskiasennossa lukko on pois päältä..?!?
Käyttöohjeen mukaan vasen reuna pitäisi olla OFF-asento, keskellä se AUTO ja oikealla pakko-ON.
-
Mikä mahtaa olla vikana kun valo syttyy, mutta ojaa ylittäessä ei ruopinu kun toinen takanen? Sulakkeenkin koitin, mutta ilman sulaketta ei edes valo syttyny. Eikö se kuitenkin ole 100% eikä mikään kitka..
Täytyy nyt vielä varmistaa että onhan käyttöä yritetty keinukytkimen ON-asennossa, eikä AUTO-asennossa? AUTO-asennossa lukon valo kyllä syttyy, mutta pakka ei kytkeydy mikäli nostolaitteet on ns nostoasennossa tai jarrua painetaan. Ja hydraulisesti puristettava levypakka siellä on.
Tämä on muuten hyvä huomio, olen mennyt tuohon retkuun minäkin kun en ole synnynnäinen Valtra-käyttäjä. Sen kytkimen asentologiikka on jotenkin hämäävän poikkeava muista vastaavista heebeleistä. Vai onko mulla joku vaihtanut siihen vääränlaisen kytkimen - meinaan mulla keskiasennossa lukko on pois päältä..?!?
Käyttöohjeen mukaan vasen reuna pitäisi olla OFF-asento, keskellä se AUTO ja oikealla pakko-ON.
Olikos jossain vanhemmissa malleissa toisenlainen toimintalogiikka?
-
Olikos jossain vanhemmissa malleissa toisenlainen toimintalogiikka?
Ainakin varaosamyynnin mukaan niitä kytkimiä on kahta sorttia, sarjanumeron mukaan. Joku ero niissä lienee...
-
Löytyi...
Vanhemmissa 6000-8400 koneissa, runkonro 662343 - 668103 on Autocontrol II , jossa lukko toimii seuraavasti:
a) kytkimen etureuna alhaalla
- lukko on päällä, paitsi jos painetaan jarrua tai nostolaitteen kytkin on yläasennossa
b) kytkin keskiasennossa
- lukko on pois päältä, paitsi kun
c) kytkimen takareunaa painettu (jousipalautteinen asento)
- lukko kytkeytyy päälle. Lukko lähtee pois päältä, jos jarrua painetaan, ja menee takaisin päälle vain keinukytkimellä uudelleen kytkettäessä.
Tämä nyt ei tietysti aloittajan ongelmaa ratkaise, on paljon uudempi kone.
-
Mikä mahtaa olla vikana kun valo syttyy, mutta ojaa ylittäessä ei ruopinu kun toinen takanen? Sulakkeenkin koitin, mutta ilman sulaketta ei edes valo syttyny. Eikö se kuitenkin ole 100% eikä mikään kitka..
Täytyy nyt vielä varmistaa että onhan käyttöä yritetty keinukytkimen ON-asennossa, eikä AUTO-asennossa? AUTO-asennossa lukon valo kyllä syttyy, mutta pakka ei kytkeydy mikäli nostolaitteet on ns nostoasennossa tai jarrua painetaan. Ja hydraulisesti puristettava levypakka siellä on.
Kyllä katkasija on ollut oikeeseen reunaan painettu pohjaan asti. Nyt tarvis vaan tietää missä se venttiili on että voisin tarkastaa sen johdon?
-
Löytyi...
Vanhemmissa 6000-8400 koneissa, runkonro 662343 - 668103 on Autocontrol II , jossa lukko toimii seuraavasti:
a) kytkimen etureuna alhaalla
- lukko on päällä, paitsi jos painetaan jarrua tai nostolaitteen kytkin on yläasennossa
b) kytkin keskiasennossa
- lukko on pois päältä, paitsi kun
c) kytkimen takareunaa painettu (jousipalautteinen asento)
- lukko kytkeytyy päälle. Lukko lähtee pois päältä, jos jarrua painetaan, ja menee takaisin päälle vain keinukytkimellä uudelleen kytkettäessä.
Tämä nyt ei tietysti aloittajan ongelmaa ratkaise, on paljon uudempi kone.
Joo kyllä meillä vasemmalla lukko pois, keskellä auto ja oikeella lukko päällä, paitsi jos painaa jarrua.
-
Itse itselleni vastaten. Kyseinen venttiili löyty hytin alta vasemmalta puolelta rungon kyljestä. Ja kyllä, siitä oli risu repässy liittimen irti. Nyt toimii taas. 👍🏼
-
Saman ikäses teeläises lukkojen vika oli toinen jarruvalonpoltin oli palannu.
-
Saman ikäses teeläises lukkojen vika oli toinen jarruvalonpoltin oli palannu.
Ei kai sentään joku ole oikeasti suunnitellut moisia ominaisuuksia traktorin softaan?? Bugi / vika / mikä ihme?
Vaan olihan se joku autokin jossa joku juttu kuitattiin niin että määrätyssä järjestyksessä auottiin ja suljettiin ovia, paineltiin jarrua ja ja sekaan paineltiin nappuloita. Ihan oikeasti. Tyyliin 'avaa ja sulje vasen takaovi 5 kertaa, laita vilkku päälle vasemmalle ja avaa oikea etuovi ja paina jarrua samalla kun....
-
Saman ikäses teeläises lukkojen vika oli toinen jarruvalonpoltin oli palannu.
Ei kai sentään joku ole oikeasti suunnitellut moisia ominaisuuksia traktorin softaan?? Bugi / vika / mikä ihme?
Vaan olihan se joku autokin jossa joku juttu kuitattiin niin että määrätyssä järjestyksessä auottiin ja suljettiin ovia, paineltiin jarrua ja ja sekaan paineltiin nappuloita. Ihan oikeasti. Tyyliin 'avaa ja sulje vasen takaovi 5 kertaa, laita vilkku päälle vasemmalle ja avaa oikea etuovi ja paina jarrua samalla kun....
2001 vuoden avensiksessa ainakin ohjelmoitiin uuden avaimen ajonesto just tolla tavalla.
-
^ No omistajan ominaisuudessa sivusta seurattu MF 5470 kytkimen tai nostolaitteen kalibrointi muistuttaa juuri tuollaista toimintaa. Nostolaitteen ohjeen joskus kirjoitin ylös mutta taitaa lappu olla hukassa. Ehkä ammattilaiselle selviää ajatus paremmin, mutta luokkaa nostele suunnanvaihtovipua ja paina jarrua, nosta kytkintä jne ... En ainakaan oikein kalliissa ympäristössä alkaisi omatoimisesti kytkintä kalibroimaan . Varsinkin kun "botikan" vaihdon jälkeen kuulin, että ei meinannut ottaa kalibrointia muistiin :(
-
Itse itselleni vastaten. Kyseinen venttiili löyty hytin alta vasemmalta puolelta rungon kyljestä. Ja kyllä, siitä oli risu repässy liittimen irti. Nyt toimii taas. 👍🏼
Itellä nelivedon kanssa sama juttu, paitsi että neliveto oli kokoajan päällä kun liitin oli irti.