Silloin kun haluaa oikein harrastella, niin RTK korjaus on hauska vaihtoehto. Rahaa saa laittaa likoomaan kunnolla, mutta voihan sen uuden auton oston jättää vasta ensi vuoteen
.
Tarkassa reaaliaikaisessa paikantamisessa on se hyvä puoli, että se kohta tänään tässä on ensi viikollakin tässä ja vuoden päästäkin tässä. Eikä tossa.
Voi nimittäin ne ajolinjat tehdä talvella jo valmiiksi pellolle kuin pellolle. Sitten kun aika koittaa, niin päästää raktorin irti.
Silloin ja
vain silloin tarkasta paikannuksesta on oikeasti hyötyä.
Ja ohjaus pitää olla hydrauliikassa. Ratin pyörittäjä tai keskiö ei pääse siihen tarkkuuteen, mitä senttitarkkuus mahdollistaa. Saati sitten rattia vääntävä ukko tai akka.
Ja miksi vaikka riviviljelyssä paikkatarkkuus on pop? Esim. ei tarvitse hommata kameraohjattua haraa. Sillä hinnalla saa jo toisenkin opastimen vanhaan haran raatoon ohjaamaan tarvittaessa sitä. Toisaalta jos veturi menee sinne minne pitääkin, niin voihan sitä haraakin ohjata itse tarvittaessa.
Ja sotkeminen vähenee, kun käytetään samoja ajouria vuodesta toiseen. No lähinnä taitaa olla äestykset sun muut leveät touhut tässä kategoriassa.
Konekalusto voi olla vaikka kuinka vanhaa tai ns. edullista. Puimurinkin voi laittaa vaikka menemään sopivia uria pitkin, jotta ei tarvii vekslailla sinne tänne.
Ruiskutuksessa voi lohkoautomatiikoilla ohjata vaikka ruiskun kaikkia suuttimia kerrallaan. Oli se ruisku sitten vaikka vanha tynnyri.
Yllättävän paljon tehokkuutta ja ennen kaikkea säästöä syntyy itse rakentelemalla, kunhan paikkatarkkuus on olemassa. Eikä tarvitse investoida uusiin romuihin, missä on omat boksinsa tai väyläliitännäiset kaapelikimput.
Säästöä nyt ei juuri synny näistä mainoksien torjunta-aine tarkkuuksista sun muista, vaan juurikin siitä, että soveltaa uutta tekniikkaa vanhoihin halpoihin koneisiin.
Toisaalta hölmöltä se tuntuu, että romuja pitää ohjata taivaalta, kun se onnistuisi maastakin käsin. Sampon Mattihan niitä jo aikoinaan touhusi.