Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 22.12.15 - klo:18:00
-
Onko kukaan asentanut ja onko tarvittavat sähköt koneessa valmiina
-
Onko kukaan asentanut ja onko tarvittavat sähköt koneessa valmiina
Sähköt ;D
Nojoo, uusista tiedä tai uudemmista, mutta ainakaan vanhemmissa mitään sähköä ole. Letkut kiinni traktoriin, molemmille puolille omansa ja sillä selvä. Kaverilla oli sähköohjatut toisenmerkkisessä koneessa, muutti tällaiseksi kun tais tulla sähkön voimasavu ulos ohjainboksista...
-
ja mikään ei kuulema syö kylvömiästä yhtä paljon kuin sähkövika koneessa kylvöjen aikaan! paras laitta mekaaninen tahi hyde!
-
ja mikään ei kuulema syö kylvömiästä yhtä paljon kuin sähkövika koneessa kylvöjen aikaan! paras laitta mekaaninen tahi hyde!
Vai ei hydraulikkavika mitään haittaa, kyllä vaan haittaa >:(
-
3m koneesee merkkarit on lähes turhia. Kone kuiteskin lähes traktorin levynen, niin senku kattoo vanhan kylvöjäljen ja antaa soittaa. Jollaa 4m ja yli olevilla koneilla siitä on jo apua. Lähes käyttämättömät merkkarit hengaa kylvökonees sähkö ohjattu, jossa automatiikka mukana.. Joka nostolla ja laskulla liikahtaa ylos/alas ja sit viel mahollist puolen vaihto joka toisel nostol/laskus.
-
Mutta kun ei ole mitään kylvöjälkeä mistä katsoa. Mulla on ollut näitä kolmen metrin jyräkombeja jo aiemminkin, siis laahavantailla. Kokkareinen savimaa, ja aurinko matalalla, niin mitään jälkeä ei jää. kiva sitten katella viiden metrin levyisiä haukia. Kun ei aina merkkarin jälkikään meinaa näkyä. Mulla on merkkarit olleet aina, eikä sillä oo mitään tekoa koneen leveyden kanssa, vaan kun ei NÄÄ mistä on menty.Nyt tuli ostettua toi MV, eikä siinä ollut merkkaria.
-
Samaan malliin on ollut myös ajatuksissa hankkia merkkarit. Hintakyselykin tuli tehtyä joskus vuosi sitten ja hinta taisi olla jonkin matkaa kahden tonnin päällä.
-
Kyllä keskimerkkari on yksi parhaita keksintöjä ;D Viime kevääksi hommasin vanhaan Tumeen käytetyt merkkarit ja oli yks parhaita ostoksia - noin niinku omasta mielestä. Sitten pitäis kehittää joku halpa rivimerkkari, tyyliin edes yks kylvövannas kiinni tarvittaessa. Olis helpompi ruiskutella, edellyttäen tietysti reppuruiskun levittämistä vähintään 12m:iin. Onko kukaan kehitellyt tollasta sulkuläppään? Joskus taisi mönkkäriviestin niksipalsatalla olla, mutta asia ja toteutus muuten unohtunut. Ehkä ajo-opastimesta vois oppia kattomaan koneelliset, missä lunkku pitää olla kiinni. Muuten aika tarpeettomaksi on tuo "opastin" jäänyt. Ehkä sitten se oli se turhin ostos ikinä ::)
-
Sitten pitäis kehittää joku halpa rivimerkkari
Joo, tuli tehtyä paljonkin sillai, että joka viidenteen kylvölaistoon (so. ruiskun leveys) reilu väli - tulee siis vaan yksi ura, mutta sehän riittää.
Täytyy vaan pysyä laskussa, heikompipäiselle joku laskuri muistin tueksi on avuksi.
-
Onko Tassu-ohjainlaite käytössä ja toimii? Jos on niin jälkiasennus onnistuu automatiikkaankin. Viri- tai käsiohjausratkaisuihin tarvit isompaa teeseitse-pelailua. Selvitä myös kunnon ajo-opastimen hinta, sitäkin vaihtoehtoa kannattanee harkita.
-
Onko Tassu-ohjainlaite käytössä ja toimii? Jos on niin jälkiasennus onnistuu automatiikkaankin. Viri- tai käsiohjausratkaisuihin tarvit isompaa teeseitse-pelailua. Selvitä myös kunnon ajo-opastimen hinta, sitäkin vaihtoehtoa kannattanee harkita.
Itselläni on ainakin tuo tassu. Opastinkin tuli hankittua syksyllä (Trimble CFX-750), pitäisi olla ihan kunnollinen. Meinaatko että merkkari ja opastin ovat joko tai varusteita? Itselläni peltokuviot ovat pieniä ja repaleisia, joten kuvittelisin molempia tarvittavan. Metsäreunoilla ainakin henkiseksi tueksi merkkari ja opasinta taas muistuttamaan kainaloihin jääneistä haukipaikoista seuraavalla kierroksella. Tuleva kausi on vasta toinen suorakylvöllä, joten vielä on stressittömän ajon varusteissa hieman hakemista.
Itseasiassa kylvökoneen mukana tuli reunamerkkari (eli perähärkkäin), mutta se vaikutti niin kuolleena syntyneeltä viritykseltä että ei edes kokeiltu.
-
Ajo-opastimella ei juuri tee mitään, jos ei ole tarkennusta käytössä. Kyllähän se noissa levityshommissa ja ruiskutuksissa menee, mutta hetkellinen +-20 cm saattaa olla liian iso toleranssi kylvöhommissa.
Ja sitten parin sentin tarkkuudella ei taas pärjää manuaaliohjauksella tai se menee osaksi hukkaan. Automaattiohjaus hydraulisesti on ainoa oikea vaihtoehto. Pari kolkyt tonttua saa laittaa rahua kiinni, mutta on sitten ritariässä raktori samoilla ajolinjoilla vuodesta toiseen.
Ja raktori voi olla vaikka se fordsoni. ;D
Laita vaan ne merkkarit. Tosin ilmankin pärjää. Laita jotkut joustopiikit raapimaan kylvökoneen äärirajat, jos ei muuten näy.
-
Itselläni on ainakin tuo tassu. Opastinkin tuli hankittua syksyllä (Trimble CFX-750), pitäisi olla ihan kunnollinen. Meinaatko että merkkari ja opastin ovat joko tai varusteita? Itselläni peltokuviot ovat pieniä ja repaleisia, joten kuvittelisin molempia tarvittavan. Metsäreunoilla ainakin henkiseksi tueksi merkkari ja opasinta taas muistuttamaan kainaloihin jääneistä haukipaikoista seuraavalla kierroksella. Tuleva kausi on vasta toinen suorakylvöllä, joten vielä on stressittömän ajon varusteissa hieman hakemista.
Itseasiassa kylvökoneen mukana tuli reunamerkkari (eli perähärkkäin), mutta se vaikutti niin kuolleena syntyneeltä viritykseltä että ei edes kokeiltu.
Osta opastimeen ratinpyörittäjä ja RTX-15 tarkennus. Riittää mainiosti tarkkuus kylvössäkin. Ite ajellu tolla tarkennuksella kolme kesää. Hinta 250 € vuodessa...RTX-15 on muuten ollu ilmainen ensimmäisenä vuonna...
-
Kyllä sekä opastin, että merkkarit on ihan mukavia varusteita kylvöissä. Mukavampi katsella suoria rivejä kuin haukia oraspellosta. Ainakin täällä on semmoinen kutina, että myös muut toimenpiteet, kuten äestys ja puinti tehostuvat, kun on suorat linjat pellossa.
(http://www.ituset.fi/img/oras.jpg)
Täällä lisää juttua opastimista, jos kiinnostaa:
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=11&t=1417&start=465 (http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=11&t=1417&start=465)
-
Kolmen metrin koneeseen merkkarit ja opastin????
Optikolla käynti olis helpompi vaihtoehto. :-\
Syysviljan kylvössäkin näkee sihen asti kunnes laittaa paljon parjatut Bullboyt paistamaan, sit ei enää erota mistä on mennyt. Ja viittaan syyskylvöön koska silloin maa on kokkareista, keväisin ei ketään liene kylvää *****nnuppia isompiin kokkareisiin??
-
Ite oon niin puusilmä, että varsinkin kauransänkeen suorakylväessä linjat harottaisi vielä nykyistäkin enemmän, jollei keskimerkkareita kylvimessä olisi. Opastimen tarvetta ei sitten taas ole vielä tullut vastaan, paitsi pintalevittimellä ajellessa tulee mieleen...
Toi SK:n merkkareiden jälkiasennus oli semmoinen vajaan päivän homma kaikkinensa tehtaan osilla. Hydelohkot ja niiden solenoidit laitettiin vetoaisan tyveen koneen rungon päälle ja sieltä solenoidien johdot ketjukotelossa olevaan dataväylän koteloon. Tassu-ohjaimelle piti jollain asentajan koodilla tms. kertoa toiminnon olevan käytössä.
-
Ajaa varalta vähä kaukana edellisestä laistosta niin tulee joutusammin valmista.
Sit ruiskutuksella voi laskea ensin kahteen ja sitten jatkossa neljään.
Tapa sopii sirkkelimiehellekin.
-SS-
-
Kolmen metrin koneeseen merkkarit ja opastin????
Optikolla käynti olis helpompi vaihtoehto. :-\
Syysviljan kylvössäkin näkee sihen asti kunnes laittaa paljon parjatut Bullboyt paistamaan, sit ei enää erota mistä on mennyt. Ja viittaan syyskylvöön koska silloin maa on kokkareista, keväisin ei ketään liene kylvää *****nnuppia isompiin kokkareisiin??
Optikolla en ole käynyt, mutta en usko sen tähän auttavan.
Mulla on kolmimetrissäkin keskimerkkarit enkä pois antaisi. Jos perinteisessä äestys on tehty kylvösuuntaan niin äkeen takaharan ja kylvökoneen haran jäljessä ei ole yhtään mitään eroa. Riittävän pitkä siivu ja kuiva savikko niin kosteuserokaan ei paljasta mistä äsken ajettiin. Tähän lisätään jossain vaiheessa päivää suoraan päin paistava aurinko ja hiukan pölyinen lasi...
Viime keväänä suorakylvin nelosella peltoa johon oli sängelle levitelty ja silputtu keväällä kaikenlaista (mm huonoja paaleja), ruiskutettu jo isoiksi päässeet saunakukat ja muutenkin ajeltu paljon ristiin rastiin. Piti käydä kääntämässä ne merkkarin lautaset jyrkempään kulmaan kun ei sitä merkkarin jälkeäkään tahtonut välillä erottaa kaiken roinan keskeltä. Kuivaa oli ja kovaa, pöly vaan ympärillä pyöri.. penkiltä katsoen kylvön rajasta ei hajuakaan jos sattui kohtaan josta oli aiemmin jollain painavalla vehkeellä ajettu samaan suuntaan. Kylvö matalaan, noin senttiin, joten se ei paljoa maata liikuttanut. Kyse ei ollut siis viljasta...
-
Kolmen metrin koneeseen merkkarit ja opastin????
Optikolla käynti olis helpompi vaihtoehto. :-\
Syysviljan kylvössäkin näkee sihen asti kunnes laittaa paljon parjatut Bullboyt paistamaan, sit ei enää erota mistä on mennyt. Ja viittaan syyskylvöön koska silloin maa on kokkareista, keväisin ei ketään liene kylvää *****nnuppia isompiin kokkareisiin??
Optikolla en ole käynyt, mutta en usko sen tähän auttavan.
Mulla on kolmimetrissäkin keskimerkkarit enkä pois antaisi. Jos perinteisessä äestys on tehty kylvösuuntaan niin äkeen takaharan ja kylvökoneen haran jäljessä ei ole yhtään mitään eroa. Riittävän pitkä siivu ja kuiva savikko niin kosteuserokaan ei paljasta mistä äsken ajettiin. Tähän lisätään jossain vaiheessa päivää suoraan päin paistava aurinko ja hiukan pölyinen lasi...
Viime keväänä suorakylvin nelosella peltoa johon oli sängelle levitelty ja silputtu keväällä kaikenlaista (mm huonoja paaleja), ruiskutettu jo isoiksi päässeet saunakukat ja muutenkin ajeltu paljon ristiin rastiin. Piti käydä kääntämässä ne merkkarin lautaset jyrkempään kulmaan kun ei sitä merkkarin jälkeäkään tahtonut välillä erottaa kaiken roinan keskeltä. Kuivaa oli ja kovaa, pöly vaan ympärillä pyöri.. penkiltä katsoen kylvön rajasta ei hajuakaan jos sattui kohtaan josta oli aiemmin jollain painavalla vehkeellä ajettu samaan suuntaan. Kylvö matalaan, noin senttiin, joten se ei paljoa maata liikuttanut. Kyse ei ollut siis viljasta...
Täällä päin ei tuollaisia ongelmia ole. Edelliskierroksen jäljet kyllä huomaa hyvin kun traktori ja sivupyöräkone on jättäny paikoin n. 20 sentin raiteet, ajaa sitten vaan siitä vierestä jos vaan pääsee ettei tarvi kierrellä jotain lammikkoa tms. siinä kohdilla.. ;D Tuulilasin pyyhkijä on hyvä olla kylvötraktorissa ja pressu siemenkärrysä. Eipä kyllä muutenkaan oo mitään väliä miten ne sinne kylvää kun sateet pilaa kuitenkin aina ja kaiken..
-
Silloin kun haluaa oikein harrastella, niin RTK korjaus on hauska vaihtoehto. Rahaa saa laittaa likoomaan kunnolla, mutta voihan sen uuden auton oston jättää vasta ensi vuoteen :o.
Tarkassa reaaliaikaisessa paikantamisessa on se hyvä puoli, että se kohta tänään tässä on ensi viikollakin tässä ja vuoden päästäkin tässä. Eikä tossa.
Voi nimittäin ne ajolinjat tehdä talvella jo valmiiksi pellolle kuin pellolle. Sitten kun aika koittaa, niin päästää raktorin irti.
Silloin ja vain silloin tarkasta paikannuksesta on oikeasti hyötyä.
Ja ohjaus pitää olla hydrauliikassa. Ratin pyörittäjä tai keskiö ei pääse siihen tarkkuuteen, mitä senttitarkkuus mahdollistaa. Saati sitten rattia vääntävä ukko tai akka.
Ja miksi vaikka riviviljelyssä paikkatarkkuus on pop? Esim. ei tarvitse hommata kameraohjattua haraa. Sillä hinnalla saa jo toisenkin opastimen vanhaan haran raatoon ohjaamaan tarvittaessa sitä. Toisaalta jos veturi menee sinne minne pitääkin, niin voihan sitä haraakin ohjata itse tarvittaessa.
Ja sotkeminen vähenee, kun käytetään samoja ajouria vuodesta toiseen. No lähinnä taitaa olla äestykset sun muut leveät touhut tässä kategoriassa.
Konekalusto voi olla vaikka kuinka vanhaa tai ns. edullista. Puimurinkin voi laittaa vaikka menemään sopivia uria pitkin, jotta ei tarvii vekslailla sinne tänne.
Ruiskutuksessa voi lohkoautomatiikoilla ohjata vaikka ruiskun kaikkia suuttimia kerrallaan. Oli se ruisku sitten vaikka vanha tynnyri.
Yllättävän paljon tehokkuutta ja ennen kaikkea säästöä syntyy itse rakentelemalla, kunhan paikkatarkkuus on olemassa. Eikä tarvitse investoida uusiin romuihin, missä on omat boksinsa tai väyläliitännäiset kaapelikimput.
Säästöä nyt ei juuri synny näistä mainoksien torjunta-aine tarkkuuksista sun muista, vaan juurikin siitä, että soveltaa uutta tekniikkaa vanhoihin halpoihin koneisiin.
Toisaalta hölmöltä se tuntuu, että romuja pitää ohjata taivaalta, kun se onnistuisi maastakin käsin. Sampon Mattihan niitä jo aikoinaan touhusi.
-
Tassu ohjain on ja merkkarit tilasin tehtaalta. Tulenevat tammikuussa. Toivottavasti asennus sujuu. Sanoivat tehtaalla, että tolpan väistöä ei ole. Hiukan ihmettelen että noin tärkeää juttua ei ole, kun vanhassakin oli. On varmaan pistettävä yksi magneettiventtiili,jolla saa koneen nostosylintereille menevän öljyn suljettua.
-
Katoaa se näkyvyys yleensä kerran pari keväässä merkkarinkin jälkeen, kun on kuivaa ja takatuuli yllättää ::)
On se niin huoletonta ajaa merkkarin jälkeä, ei vois kuvitellakkaan muuten. Joskus tein ihan suoraan traktorin venttiilillä toimivan merkkarin ja oli tosi hyvä, jossain mielessä jopa kalliita hienoja parempi. Tolpan väistö kävi kätevästi, samoin merkkari hetkeksi kahtapuolta yms.
-
Ois tietysti helppo tehdä tuollainen erillisillä venttiileillä toimiva yksinkertainen merkkari ilman senkummempaa logiikkaa. Haittana on vaan, että ei tahdo traktorin venttiilit riittää ja tietysti myös tavallaan aika työläs käyttää, kun pitää muistaa koneen pudotuksen jälkeen laskea merkari erikseen, samoin noston jälkeen nostaa. Mieluummin koitan saada merkkarit tekemään omaa työtään vuorovaiheisesti, ja siihen sitten joku tolppakytkin.
-
Saahan ne merkkarin vaatimat sähköt rakennettua itsekin, ei se niin kummoista
Ole tehdä oma boksi nille, toimii koneen noston / laskun yhteydessä,
Joko ei ollenkaan, toinen puoli/ molemmat puolet kerrallaan.
Eikä vie yhtään ylimääräistä hydr. Lohkoa kun kytkee nostosylinterien
Hydrauliikkapiiriin.
-
Ois tietysti helppo tehdä tuollainen erillisillä venttiileillä toimiva yksinkertainen merkkari ilman senkummempaa logiikkaa. Haittana on vaan, että ei tahdo traktorin venttiilit riittää ja tietysti myös tavallaan aika työläs käyttää, kun pitää muistaa koneen pudotuksen jälkeen laskea merkari erikseen, samoin noston jälkeen nostaa. Mieluummin koitan saada merkkarit tekemään omaa työtään vuorovaiheisesti, ja siihen sitten joku tolppakytkin.
Ei se loppu viimeks niin kovin työläs ollu, onhan siinä käännöksen aikana aikaa. Merkkari voi olla jo alhaalla ennen konetta. On 100 x parempi kuin joku vaijeri hässäkkä. Toki jos koneessa on valmis ohjaus olemassa tilanne on aivan eri.
-
Ois tietysti helppo tehdä tuollainen erillisillä venttiileillä toimiva yksinkertainen merkkari ilman senkummempaa logiikkaa. Haittana on vaan, että ei tahdo traktorin venttiilit riittää ja tietysti myös tavallaan aika työläs käyttää, kun pitää muistaa koneen pudotuksen jälkeen laskea merkari erikseen, samoin noston jälkeen nostaa. Mieluummin koitan saada merkkarit tekemään omaa työtään vuorovaiheisesti, ja siihen sitten joku tolppakytkin.
Ei se loppu viimeks niin kovin työläs ollu, onhan siinä käännöksen aikana aikaa. Merkkari voi olla jo alhaalla ennen konetta. On 100 x parempi kuin joku vaijeri hässäkkä. Toki jos koneessa on valmis ohjaus olemassa tilanne on aivan eri.
Siinä käännöksen aikana on tosiaan aikaa vääntää vipua. Tai sitten uudemmissa ohjelmoida hetkellinen virtaus tai painepalautus? Vieskalaisessa nää vanhemmat merkkarit vie yhden lohkon, toinen letku toiselle puolelle ja toinen toiselle. Pellolta lähtiessä, kun haluaa molemmat merkkarit yhtäaikaa ylös, pitää käydä sulkemassa hana toiselta merkkarilta ettei toinen laske alas toista nostaessa. Ihan pätevä systeemi, kun vieskalainen vaatii neljä lohkoa jo muutenkin ja se normimäärä useissa traktoreissa. Pitäs olla jo viisi lohkoa, mikäli molemmille oma lohko tai sitten kylvökoneeseen aikoinaankin lisävarusteena myyty sähköinen lisälohko.
-
Vieskalaisen merkkareilla pystyy hyvin väistää tolppa muutamakerta edestakaisin lohkoa heiluttamalla jolloin molemmat saa ylös maasta helposti samoin kun pellolta lähdetään pois. Ei sielä hanoja ole tarvinnu koskaa sulkee mennä. Sisemmäs ne sais kyllä mennä kuljetukseen ainaki nelosessa. Tehtaalta tullessa mulla oli sähkölohkossa mikä siis toimii tassusta merkkarit, koneen kallistus sylinteri ja vannaspaino. Oli vähä rumbaa käyttää ni otin merkkarit pois ja omaan lohkoon raktoriin. Eli jos lohkot raktorissa vähissä sen sähkölohkon/ohjauksen saa jälkikäteen varmaan tassuun.
-
Laittakaa keskelle konetta kiinni merkkari missä on koneen levyinen tanko ja sopivasti asennatte sylinterin (kattokaa mallia vaikka kyntöauroista tai puskulevystä). Sitten vippaatte sitä vuoronperään koneen kummallekkin puolelle sen mukaan mitenpäin kulloinkin pitää olla. Selviää yhdellä sylinterillä ja lohkolla. helppoa, yksinkertaista ja halpaa. Lisäksi homma toimii keskimäärin paremmin kuin mikään muu rakenne ja kestää.
https://www.youtube.com/watch?v=pW9lIrvjSSM
Tuossa kahden minuutin kohdalla perjaatetta mitä tarkoitan vaikka vähän järeämmät laitteet.
-
Vieskalaisen merkkareilla pystyy hyvin väistää tolppa muutamakerta edestakaisin lohkoa heiluttamalla jolloin molemmat saa ylös maasta helposti samoin kun pellolta lähdetään pois. Ei sielä hanoja ole tarvinnu koskaa sulkee mennä. Sisemmäs ne sais kyllä mennä kuljetukseen ainaki nelosessa. Tehtaalta tullessa mulla oli sähkölohkossa mikä siis toimii tassusta merkkarit, koneen kallistus sylinteri ja vannaspaino. Oli vähä rumbaa käyttää ni otin merkkarit pois ja omaan lohkoon raktoriin. Eli jos lohkot raktorissa vähissä sen sähkölohkon/ohjauksen saa jälkikäteen varmaan tassuun.
Tuon pystyy säätämään virtausnopeudella, ei tartte edestakaisin vempata, nousee nopeammin ylös kuin laskee alas. Mulla pellolla molemmat merkkarit lähellä maata, merkkareiden virtaussäätö pienehköllä. Väistäessä nostaa ylös asti, samoin pellolta lähtiessä toinen lähes ylhäällä ja toinen puolivälissä. Hana suljettava tiellä että saa molemmat merkkarit ylös saakka, sekä jos peltotiellä molemmin puolin esteet samalla kohtaa.
Menee riittävän sisälle koneen "päälle", kun säätää sylinterin sisältä männän sopivaan kohtaan. Noita on pitänyt säädellä, kummatkin sylinterit olleet auki kun männät pyörivät itsekseen auki, viimeksi junttasin kierteen niin heikkoon kuntoon ettei enää pyöri mutta saa auki :) Toinen sylinteri hajosi joskus hitsauksistaan, pääty pullahti irti ihan normaalissa peltokäytössä, pienillä virtauksilla ja vielä sylintereiden virtauksen säädöistä pienelle säädettynä. Oli kai jokin tekovika, joka ilmeni vasta +1000ha:n jälkeen.
Murtopultit olisi saanut olla alunperinkin järeämmät kuin 8mm pultit, nyt on 10mm ja se kestää aikansa. Nelimetrisessä vääntövartta enemmän ja pultit kovemmilla. Lie uudemmissa vahvemmat, noin 20mm materiaalivahvuus telineissä takaa kyllä kestävyyden vaikka ois tönkköä rautaa ko. RHS-putket :)
-
Tassu ohjain on ja merkkarit tilasin tehtaalta. Tulenevat tammikuussa.
Tulitko kysyneeksi mikä oli hinta tällä hetkellä?
-
Laittakaa keskelle konetta kiinni merkkari missä on koneen levyinen tanko ja sopivasti asennatte sylinterin (kattokaa mallia vaikka kyntöauroista tai puskulevystä). Sitten vippaatte sitä vuoronperään koneen kummallekkin puolelle sen mukaan mitenpäin kulloinkin pitää olla. Selviää yhdellä sylinterillä ja lohkolla. helppoa, yksinkertaista ja halpaa. Lisäksi homma toimii keskimäärin paremmin kuin mikään muu rakenne ja kestää.
https://www.youtube.com/watch?v=pW9lIrvjSSM
Tuossa kahden minuutin kohdalla perjaatetta mitä tarkoitan vaikka vähän järeämmät laitteet.
On tosiaan aika järee merkkari, kun vaatii etunostolaitteet, kauhean vastapainon, kaksimetrisen hydraulisylinterin ja kolme metriä nivelakselia. Mutta suorakylvössä tuo tekisi kyllä jo sellaisen jäljen, että näkisi kaikikina vuorokauden aikoina, satoi tai paistoi.
-
Rapid, vanhempi malli, 2 letkua, 1 lohko käytössä. Sillä toimii koneen nosto ja lasku, merkkarit ylös, alas, tolppanosto, yhtä aikaa maahan, kaikki mahdollista ja vain yhdellä lohkolla.
Sori, ettei kuulunut aiheeseen millään lailla, jatkakaa.
-
Rapid, vanhempi malli, 2 letkua, 1 lohko käytössä. Sillä toimii koneen nosto ja lasku, merkkarit ylös, alas, tolppanosto, yhtä aikaa maahan, kaikki mahdollista ja vain yhdellä lohkolla.
Sori, ettei kuulunut aiheeseen millään lailla, jatkakaa.
Eipä täällä ole koskaan ammuttu jos aiheesta poikkeeaa. Ja onhan sun postaus aiheessa kun kyseessä on krapitti. :D
-
Aattelin, että tämä Rapidin hehkutus on jo niin kulunut juttu, että osaa porukasta pännii.
-
Hommatkaa vaan opastin. Rimplen tmx on android pohjainen ja älylätkän kautta saa sitten ominaisuuksia jonkun verran. Kyllähän kaikilta, ainakin maitomiehiltä löytyy se löysä 30 donaa, jotta saadaan setori menemään omia ennalta määritettyjä polkuja.
-
Hommatkaa vaan opastin. Rimplen tmx on android pohjainen ja älylätkän kautta saa sitten ominaisuuksia jonkun verran. Kyllähän kaikilta, ainakin maitomiehiltä löytyy se löysä 30 donaa, jotta saadaan setori menemään omia ennalta määritettyjä polkuja.
Kyllähän joka kopissa pitää rimble olla. Mutta ei kunnon keskimerkkaria voita mikään jos rattia joutuu käsin pyörittämään.
-
En mä oo ymmärtäny että tämä merkkarihomma on näin vaikia. Veturin lohkot loppuu, vemppaillaan edes takas ym. Mä oon kylväny vaan junkkarilla ja luullu että eikai yksinkertaisesta asiasta kannata vaikiaa tehdä...
-
Aattelin, että tämä Rapidin hehkutus on jo niin kulunut juttu, että osaa porukasta pännii.
Onhan se vanhaa hehkutusta - samat toiminnot on omassa Junkkarissakin. Nyt vaan Rääpitti uuteen iPadi-versioon, niin pääset taas hehkuttamaan ;D
-
Hommatkaa vaan opastin. Rimplen tmx on android pohjainen ja älylätkän kautta saa sitten ominaisuuksia jonkun verran. Kyllähän kaikilta, ainakin maitomiehiltä löytyy se löysä 30 donaa, jotta saadaan setori menemään omia ennalta määritettyjä polkuja.
JD:n kaluilla piirtää valmiit ladut halvimmillaan alle neljällä tonnilla.
-
Hommatkaa vaan opastin. Rimplen tmx on android pohjainen ja älylätkän kautta saa sitten ominaisuuksia jonkun verran. Kyllähän kaikilta, ainakin maitomiehiltä löytyy se löysä 30 donaa, jotta saadaan setori menemään omia ennalta määritettyjä polkuja.
JD:n kaluilla piirtää valmiit ladut halvimmillaan alle neljällä tonnilla.
Juu, ja Jeesus tanssii lambadaa lapuan keskustassa päivästä toiseen.
-
Juu, ja Jeesus tanssii lambadaa lapuan keskustassa päivästä toiseen.
Mopomiehelle vaan tiedoksi, ettei ole lambadantanssijoita näkynyt keskustassa :P
-
Juu, ja Jeesus tanssii lambadaa lapuan keskustassa päivästä toiseen.
Mopomiehelle vaan tiedoksi, ettei ole lambadantanssijoita näkynyt keskustassa :P
Nimenomaan. Näin ounastelinkin.
-
Juu, ja Jeesus tanssii lambadaa lapuan keskustassa päivästä toiseen.
Mopomiehelle vaan tiedoksi, ettei ole lambadantanssijoita näkynyt keskustassa :P
Nimenomaan. Näin ounastelinkin.
Ai sää päivystät agrin hintoja...
-
Juu, ja Jeesus tanssii lambadaa lapuan keskustassa päivästä toiseen.
Mopomiehelle vaan tiedoksi, ettei ole lambadantanssijoita näkynyt keskustassa :P
Nimenomaan. Näin ounastelinkin.
Ai sää päivystät agrin hintoja...
Jos vanhaan setoriin saa jontikan automaattiohjauksen ohjaushydrauliikkaan RTK tarkkuudella ja ajo-opastimen mihin voi tehdä ajolinjat alle neljään tonniin, niin sitten ehkä olen katsellut agrin hintoja.
Ottaen huomioon vuosittaisen satelliittisignaalien tarkkuustoleranssin, niin ilman RTK:ta on ihan turha suunnitella vaikka riviviljelyssä kylvörivejä. Jos vaikka menee haraamaan ja linja onkin naapuripellolla...
-
Juu, ja Jeesus tanssii lambadaa lapuan keskustassa päivästä toiseen.
Mopomiehelle vaan tiedoksi, ettei ole lambadantanssijoita näkynyt keskustassa :P
Nimenomaan. Näin ounastelinkin.
Ai sää päivystät agrin hintoja...
Jos vanhaan setoriin saa jontikan automaattiohjauksen ohjaushydrauliikkaan RTK tarkkuudella ja ajo-opastimen mihin voi tehdä ajolinjat alle neljään tonniin, niin sitten ehkä olen katsellut agrin hintoja.
Ottaen huomioon vuosittaisen satelliittisignaalien tarkkuustoleranssin, niin ilman RTK:ta on ihan turha suunnitella vaikka riviviljelyssä kylvörivejä. Jos vaikka menee haraamaan ja linja onkin naapuripellolla...
Porkkanamiesten linjat erikseen, ilman lisenssimaksuja pärjää niitto ja kylvötouhuissa, kuulemma.
-
Juu, ja Jeesus tanssii lambadaa lapuan keskustassa päivästä toiseen.
Mopomiehelle vaan tiedoksi, ettei ole lambadantanssijoita näkynyt keskustassa :P
Nimenomaan. Näin ounastelinkin.
Ai sää päivystät agrin hintoja...
Jos vanhaan setoriin saa jontikan automaattiohjauksen ohjaushydrauliikkaan RTK tarkkuudella ja ajo-opastimen mihin voi tehdä ajolinjat alle neljään tonniin, niin sitten ehkä olen katsellut agrin hintoja.
Ottaen huomioon vuosittaisen satelliittisignaalien tarkkuustoleranssin, niin ilman RTK:ta on ihan turha suunnitella vaikka riviviljelyssä kylvörivejä. Jos vaikka menee haraamaan ja linja onkin naapuripellolla...
Porkkanamiesten linjat erikseen, ilman lisenssimaksuja pärjää niitto ja kylvötouhuissa, kuulemma.
Joo, mutta silloin ei tarvii kuin muutaman satasen purkin.
Esim. vaikka jos kaistaviljelee viljaa niin, että joka toinen putki on matalalle typensitojalle, niin voi viljellä vaikka sitä apilaa omissa riveissä ja viljariviä kylvellä, ruiskutella, puida. Ja apila riviä niitellä.
Tietenkin vaatisi erikoisia koneita, mutta rautaa saa rautakaupasta.
-
Vieläkään en käsitä mihin helvettiin te niitä merkkareita tarviitte noissa kolmen metrin kylvimissä?????
Ei oo tullu koskaan edes mieleen (tää oli se Pahkis-vitsi ;D) moisia hommata.
2.5 metrin Simultalla onnistuu kuten myös kolmen metrin Tumella ilman niitä lepattimia.
(http://i8.aijaa.com/t/00119/13965573.t.jpg) (http://aijaa.com/oGIozI)
(http://i10.aijaa.com/t/00112/14058860.t.jpg) (http://aijaa.com/DSNrCV)
Kylvöjälki onkin ollu esillä jo useasti...
-
Mitä se känälle kuuluu jos joku haluaa laittaa merkkarit,sehän on vain huolellisuuden maksimointia.Mut känähän ei edes tiedä mitä niillä tehdään.
-
Mitä se känälle kuuluu jos joku haluaa laittaa merkkarit,sehän on vain huolellisuuden maksimointia.Mut känähän ei edes tiedä mitä niillä tehdään.
Mun mielestä se on oman taitamattomuuden pelkoa.... :-\
-
Vieläkään en käsitä mihin helvettiin te niitä merkkareita tarviitte noissa kolmen metrin kylvimissä?????
Aiheena onkin suorakylvökoneen merkkarit. Kuvittelisin että harvempi hankkii kyseisen koneen päästäkseen jakamaan muokatulle kylvämistä entiseen malliin. Kasvipeitteiseen kylväen saattaa ajolinja olla varsinkin kaarteissa hukassa puhumattakaan päivän jatkamisesta hämärään asti. Ei auta vaikka esim 80% ajasta näkisi linjan hyvin kun se loppu 20% on myös kylvettävä ja mielellään ihan samalla tarkkuudella.
-
Vieläkään en käsitä mihin helvettiin te niitä merkkareita tarviitte noissa kolmen metrin kylvimissä?????
Aiheena onkin suorakylvökoneen merkkarit. Kuvittelisin että harvempi hankkii kyseisen koneen päästäkseen jakamaan muokatulle kylvämistä entiseen malliin. Kasvipeitteiseen kylväen saattaa ajolinja olla varsinkin kaarteissa hukassa puhumattakaan päivän jatkamisesta hämärään asti. Ei auta vaikka esim 80% ajasta näkisi linjan hyvin kun se loppu 20% on myös kylvettävä ja mielellään ihan samalla tarkkuudella.
Kyllähän tässä merkkari-keississä on myös ollut kokkareisuus esillä, että ei pelkästään järvien muodostaminen ja satotasojen tiedostettu alentaminen suorakylvöllä....
-
Samaa mieltä skänän kans.kolmen metrin koneessa ei tarvii merkkareita.
-
Samaa mieltä skänän kans.kolmen metrin koneessa ei tarvii merkkareita.
Riippuu vähän vetäjästäkin. Jokus mulla oli edessäkin levikkeet, silloin oli helppoa ajaa. Uloimman pyörän reunan sai ajaa just siinä kylvetyn rajassa.
Muokatulla siis.
-
Eihän mitään tartte mutta kyllä toi merkkari on kiva laite kun se on olemassa. Tarkassa kylvössä sitten tarvitaankin tanko ja ketju minkä mukaan ajetaan.
-
Eihän mitään tartte mutta kyllä toi merkkari on kiva laite kun se on olemassa. Tarkassa kylvössä sitten tarvitaankin tanko ja ketju minkä mukaan ajetaan.
Joo. joskus vuosina kirves, vasara ja sirppi ajelin Jokioisissa kylvörivien välistä jyrsintä. Eli siis mekaanista rikkaruohojen murskausta kylvörivien välistä. kasvi oli savikkaan sukuinen joku puuroaines Kinuha ja se rikkaruoho siellä välissä savikka. Olis kuulemma pitänyt vaan ajaa järjestelmällisesti, vaikka kukaan ei tuntenut kumpaa sinne sinne ensimmäisellä rivillä jäi, savikka vai se Kinuha. Siitä sitten vaan pikku mitsulla rengasta tähdäten ... Nooin ;D
-
Samaa mieltä skänän kans.kolmen metrin koneessa ei tarvii merkkareita.
Siinä on taas yks vikapaikka lisää. Erään kylänmiehen Jukosta ne poistettiin, oli toiselle puolelle sähkötolppa liian kova vastus ja toisen puoleinen kärsi mekaanisesta vauriosta kun naru vai mikä lie vaijerihässäkkä petti.
Lopulta koko paketti löyty suulin takaa.... ;D
-
Mitä tästä opimme? Merkkarit helvettiin ja tilalle parin kympin automaattiohjaus. :o
-
Samaa mieltä skänän kans.kolmen metrin koneessa ei tarvii merkkareita.
Siinä on taas yks vikapaikka lisää. Erään kylänmiehen Jukosta ne poistettiin, oli toiselle puolelle sähkötolppa liian kova vastus ja toisen puoleinen kärsi mekaanisesta vauriosta kun naru vai mikä lie vaijerihässäkkä petti.
Lopulta koko paketti löyty suulin takaa.... ;D
Onhan se ny tyhmää ajaa merkkari tolppaa päin.Ei sitä siihen ole tarkoitettu.Tyhmä loimaalainen kylänmies :o
Maalajista riippuen merkkarit on ehdottomat.Riippumatta koneen leveydestä 8)
-
Samaa mieltä skänän kans.kolmen metrin koneessa ei tarvii merkkareita.
Siinä on taas yks vikapaikka lisää. Erään kylänmiehen Jukosta ne poistettiin, oli toiselle puolelle sähkötolppa liian kova vastus ja toisen puoleinen kärsi mekaanisesta vauriosta kun naru vai mikä lie vaijerihässäkkä petti.
Lopulta koko paketti löyty suulin takaa.... ;D
Onhan se ny tyhmää ajaa merkkari tolppaa päin.Ei sitä siihen ole tarkoitettu.Tyhmä loimaalainen kylänmies :o
Maalajista riippuen merkkarit on ehdottomat.Riippumatta koneen leveydestä 8)
Täysin samaa mieltä ;D
-
Samaa mieltä skänän kans.kolmen metrin koneessa ei tarvii merkkareita.
Siinä on taas yks vikapaikka lisää. Erään kylänmiehen Jukosta ne poistettiin, oli toiselle puolelle sähkötolppa liian kova vastus ja toisen puoleinen kärsi mekaanisesta vauriosta kun naru vai mikä lie vaijerihässäkkä petti.
Lopulta koko paketti löyty suulin takaa.... ;D
Onhan se ny tyhmää ajaa merkkari tolppaa päin.Ei sitä siihen ole tarkoitettu.Tyhmä loimaalainen kylänmies :o
Maalajista riippuen merkkarit on ehdottomat.Riippumatta koneen leveydestä 8)
Täysin samaa mieltä ;D
Totta tuokin, onhan sokeille keppi ja opaskoira, puolikuuroille kuulolaite ja umpikuuroille viittomakieli.
-
Samaa mieltä skänän kans.kolmen metrin koneessa ei tarvii merkkareita.
Siinä on taas yks vikapaikka lisää. Erään kylänmiehen Jukosta ne poistettiin, oli toiselle puolelle sähkötolppa liian kova vastus ja toisen puoleinen kärsi mekaanisesta vauriosta kun naru vai mikä lie vaijerihässäkkä petti.
Lopulta koko paketti löyty suulin takaa.... ;D
Onhan se ny tyhmää ajaa merkkari tolppaa päin.Ei sitä siihen ole tarkoitettu.Tyhmä loimaalainen kylänmies :o
Maalajista riippuen merkkarit on ehdottomat.Riippumatta koneen leveydestä 8)
Täysin samaa mieltä ;D
Totta tuokin, onhan sokeille keppi ja opaskoira, puolikuuroille kuulolaite ja umpikuuroille viittomakieli.
Sopiva keli, tuuli takaa pölyä joka puolella, ei edes merkkarin jälkeä näe, että aivan turha siellä mussuttaa ;D
Takapyöräkone leveys mikä tahansa, vaatii kyllä merkkarit PISTE.
-
Samaa mieltä skänän kans.kolmen metrin koneessa ei tarvii merkkareita.
Siinä on taas yks vikapaikka lisää. Erään kylänmiehen Jukosta ne poistettiin, oli toiselle puolelle sähkötolppa liian kova vastus ja toisen puoleinen kärsi mekaanisesta vauriosta kun naru vai mikä lie vaijerihässäkkä petti.
Lopulta koko paketti löyty suulin takaa.... ;D
Onhan se ny tyhmää ajaa merkkari tolppaa päin.Ei sitä siihen ole tarkoitettu.Tyhmä loimaalainen kylänmies :o
Maalajista riippuen merkkarit on ehdottomat.Riippumatta koneen leveydestä 8)
Täysin samaa mieltä ;D
Totta tuokin, onhan sokeille keppi ja opaskoira, puolikuuroille kuulolaite ja umpikuuroille viittomakieli.
Sopiva keli, tuuli takaa pölyä joka puolella, ei edes merkkarin jälkeä näe, että aivan turha siellä mussuttaa ;D
Takapyöräkone leveys mikä tahansa, vaatii kyllä merkkarit PISTE.
Kuten jo edellä kirjoitin niin aistien vajavaisuuteen on nykyään paljon tekniikan luomia apuvälineitä, vanhin niistä lienee silmälasit/luuppi.
Ajo-opastin, merkkarit, peruutuskamera, kääntyvä penkki, tutka ja automaattiohjaus yms, hyvä että on apuvälineitä jos ei muuten pärjää. :)
-
(http://hopeasavi.fi/images/P/hopeatyo-korut-luuppi-klippi.jpg),Skänän ajo opastin tuossa
ja tarkempaan savikan kylvöön tuolla sit tiirailee
(http://miniimg.rightinthebox.com/images/384x384/201403/osiakc1395746320045.jpg)
saatanan tille
-
(http://hopeasavi.fi/images/P/hopeatyo-korut-luuppi-klippi.jpg),Skänän ajo opastin tuossa
ja tarkempaan savikan kylvöön tuolla sit tiirailee
(http://miniimg.rightinthebox.com/images/384x384/201403/osiakc1395746320045.jpg)
saatanan tille
Hienoa että sulla on aina todella nerokkaita ja asiaan liittyviä hajatelmia joka topiikkiin joihin olen kirjoitellut, kommentointisi on hämmästyttävän nokkelaa, ihan kateeksi käy moista älykköä ja sanaseppoa. :)
-
Merkkarit on suorakylvös kyl tärkeet,saatikka jos urakkaa heittää ja yöl kylväessä ehdottomat.
-
https://www.youtube.com/watch?v=Mw3iLkdPcec
kyllä tossakin olisi vasta-aurinkon vähän tihrustamista ilman viivoja.
liekkö muuten nopeutettu kun tuntuu olevan ihan tekemisen meininkiä.
-
https://www.youtube.com/watch?v=Mw3iLkdPcec
kyllä tossakin olisi vasta-aurinkon vähän tihrustamista ilman viivoja.
liekkö muuten nopeutettu kun tuntuu olevan ihan tekemisen meininkiä.
toi virtanen on aurinkoo tarkempi jannu,et tuskin noin kovaa kylvää
-
Merkkarit on suorakylvös kyl tärkeet,saatikka jos urakkaa heittää ja yöl kylväessä ehdottomat.
Onko korvilla merkkarit jos urakoidaan yöllä?
-
https://www.youtube.com/watch?v=Mw3iLkdPcec
kyllä tossakin olisi vasta-aurinkon vähän tihrustamista ilman viivoja.
liekkö muuten nopeutettu kun tuntuu olevan ihan tekemisen meininkiä.
toi virtanen on aurinkoo tarkempi jannu,et tuskin noin kovaa kylvää
Horschissa on 25 lappu perseessä, mutta käsittääkseni se ei koske pellolla ajoa ;D
Horshia voi oikeasti vetää lujaa toisin kun räpättiä mikä roiskii siemenet pintaan.