Mieleen tulee tuosta vaan yksi kysymys "miksi moinen?"
Siis ihan mukavaa että tulee uusia yrittäjiä, mutta eikö noita n. 5 tonnin häristimiä löydy Ruotsista ihan valkattavaksi asti ?
Ja millä moiselle koneelle hakataan puuta ? Mikä järjella perusteltavissa oleva moto toimii 2 m ajourilta ? Ja miten tuommosella koneen omalla 6m ulottuvalla puomilla mitään saa hakatuksi ?
Konekierroksella kävin ihan mielenkiinnosta kokeilemassa Valtran N4 ja Keslan sähköohjatun kuormaimen yhdistelmää. En ole ikinä töikseni käyttänyt sähkö- tai hydraulisesti esiohjattua ohjainta, mutta tuo oli yllättävän nopeasti hallinnassa. Heti kättelyssä piti laittaa nopeus täysille jotta sai liikkeet kohdilleen Minusta tuo parkerin uusi, hieman pidempi minivipu on hyvä käyttää ja toimii yhteen valvoilin pöydän kanssa mallikkaasti. Myös nuo uudet kourat tuntuivat vähintään yhtä hyvältä käyttää kuin oman pilkin cranabin koura. Kivahan tuollaisella kalustolla olisi hämmentää, kun N4 Valtran koppiinkin mahtuu erinomaisesti ja kääntö toimii oikein sujuvasti. Muovit on tuntumaltaan suht paskalaatua, mut niinhän ne tuntuuvat olevan kaikissa merkeissä Fendistä Massikkaan.
En ole minäkään käyttänyt koskaan sähköohjattuja tikkuja, mutta meni se siedettävästi läpi. En mitenkään rakastunut tähän systeemiin ensinäkemältä. Peukalonapit liian löysät, ei oikein löytynyt tuntumaa. Vipuliikkeet sinänsä ok. Koura teki yllättävän paljon heiluntaa, vaikka koitti olla varovainen. Nyt ymmärrän mitä sillä jarruriipukkeelle haetaan. Kollega kokeili myös ja osasikin käyttää paremmin kuormaajaa, mutta toi kouran heilunta oli samanlaista. Tuon 316T:n pitäisi nostaa ainakin 1300kg neljän metrin päästä, mutta isommalla nipulla voimat hävisi yllättävän pian. Pilkin pituus 8,8 metriä ja oli se koura kunnioitettavan kaukana. Plussaa vaunun ja tukijalkojen vakaudesta tyhjälläkin vaunulla. Hydrauliikka pelasi kohtalaisesti Valmetin oman pumpun takaa. Liekö joku 100 litrainen takana. Säätöboksin ominaisuuksiin ei päästy käsiksi, kun Keslan kaveri oli eksynyt johonkin aivan muualle. Hintaa tolla kokonaisuudella lonkalta heitettynä jotain 50000e. Voi olla, että Palms on hieman kilpailukykyisempi. Tämä on sellainen systeemi, että tällä pitäisi tehdä päivä töitä mettässä ennenkuin voi sanoa mitään vakavampaa. Se on selvä, että eihän tossa mitään järkeä taida olla edes ammattikäytössä, kun oikean ajokoneen saa samaan hintaan ja alle. Ehkä tämä on vaativan harrastajan kone tai jotain...
Hinta on varmaankin aika muhkea. Hydrauliikkahan tuossa pelasi traktorin ulosoton pyörittämän vaunun oman pumpun kautta. Säätyvätilavuus pumppu n. 100l tuotolla mutta en pysty sanomaan oliko kuormantunteva systeemi. Kahvat ja ohjaus parkerin ja lohko valvoilin. Kärrissä hydrauliveto joka ymmärtääkseni toimi perän kautta, eli telojakin voi käyttää. Itse haastelin systeemin suunnitelleen nuorehkon jampan kanssa, joka sanoi että siinä ohjauksessa on käytössä "krapulafiltteri" joka suodattaa pois terävimmät ohjausliikkeet.
Traktorin koppi oli minusta aika mukavan tilavan oloinen, vaikka N4 ulkomitat ovat erittäin kohtuulliset. Varsinkaan yläsuunnassa ei ollenkaan niin ahdistava kuin mezzo-N3 ohjaamot.