Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe puutavarakuormain +kärry  (Luettu 66099 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8433
Vs: puutavarakuormain +kärry
Konekierroksella kävin ihan mielenkiinnosta kokeilemassa Valtran N4 ja Keslan sähköohjatun kuormaimen yhdistelmää. En ole ikinä töikseni käyttänyt sähkö- tai hydraulisesti esiohjattua ohjainta, mutta tuo oli yllättävän nopeasti hallinnassa. Heti kättelyssä piti laittaa nopeus täysille jotta sai liikkeet kohdilleen  :D Minusta tuo parkerin uusi, hieman pidempi minivipu on hyvä käyttää ja toimii yhteen valvoilin pöydän kanssa mallikkaasti. Myös nuo uudet kourat tuntuivat vähintään yhtä hyvältä käyttää kuin oman pilkin cranabin koura. Kivahan tuollaisella kalustolla olisi hämmentää, kun N4 Valtran koppiinkin mahtuu erinomaisesti ja kääntö toimii oikein sujuvasti. Muovit on tuntumaltaan suht paskalaatua, mut niinhän ne tuntuuvat olevan kaikissa merkeissä Fendistä Massikkaan.
En ole minäkään käyttänyt koskaan sähköohjattuja tikkuja, mutta meni se siedettävästi läpi. En mitenkään rakastunut tähän systeemiin ensinäkemältä. Peukalonapit liian löysät, ei oikein löytynyt tuntumaa. Vipuliikkeet sinänsä ok. Koura teki yllättävän paljon heiluntaa, vaikka koitti olla varovainen. Nyt ymmärrän mitä sillä jarruriipukkeelle haetaan. Kollega kokeili myös ja osasikin käyttää paremmin kuormaajaa, mutta toi kouran heilunta oli samanlaista. Tuon 316T:n pitäisi nostaa ainakin 1300kg neljän metrin päästä, mutta isommalla nipulla voimat hävisi yllättävän pian. Pilkin pituus 8,8 metriä ja oli se koura kunnioitettavan kaukana. Plussaa vaunun ja tukijalkojen vakaudesta tyhjälläkin vaunulla. Hydrauliikka pelasi kohtalaisesti Valmetin oman pumpun takaa. Liekö joku 100 litrainen takana. Säätöboksin ominaisuuksiin ei päästy käsiksi, kun Keslan kaveri oli eksynyt johonkin aivan muualle. Hintaa tolla kokonaisuudella lonkalta heitettynä jotain 50000e. Voi olla, että Palms on hieman kilpailukykyisempi. Tämä on sellainen systeemi, että tällä pitäisi tehdä päivä töitä mettässä ennenkuin voi sanoa mitään vakavampaa. Se on selvä, että eihän tossa mitään järkeä taida olla edes ammattikäytössä, kun oikean ajokoneen saa samaan hintaan ja alle. Ehkä tämä on vaativan harrastajan kone tai jotain...

Kouran heilunta on ihan normaalia alkuun. Sitten kun liikkeet ovat selkärangassa ja hampaan kiristys lopetetaan, jossain vaiheessa kummasti koura liikkuu täysin automaattisesti kuin ajatus.

Jarrut eivät ole hyvä juttu siinä mielessä, että käyttäjä oppii asiat väärin. Sitten se jouhee tapa taas onkin miltei yhtä vaikea opetella uudelleen.
 :-\

Ei asia nyt ihan näinkään ole. Melkein kaikissa ammattimalleissa noi jarrut on. Tarkoitus olisi että nosturin pää liikuisi mahdollisimman suoraviivaisesti kohteeseen ja koura osoittaisi kiihdytyssuuntaan mutta ei sitten heiluisi sen enempää.

Ammattimalleista en tiedä, mutta mettäkoneissa se on harvassa pl. motot. Ne ukot ny tarvii tilpehööriä.

Ja tosiaan turha heiluminen tarkoittaa sitä, että nosturin massakeskipiste liikkuu nykivästi. Ja tämä kaikki nykiminen kohdistuu sylintereille, sekä nivelille. -> Laitteen ikä on lyhyempi.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: puutavarakuormain +kärry
Harvoin nykyään on riipukejarruja kun yleensä riipukkeena on vaaka. Sen myötä jää yleensä jarrukin pois. Tarpeeton kapistus se kyllä onkin.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: puutavarakuormain +kärry
Motojen hakkuupäissä riipukejarru on tarpeellinen varuste, koska syöttövoimat ja nopeudet ovat kovat. Riipukejarru rauhoittaa karsinnassa hakkuupään heiluntaa, jolloin sen 5,5 metrisen koivuriuun saa pystypuita kolhimatta syötettyä ahtaaseenkin puuväliin. Hakkuupäiden kaatosanka kun päästää hakkuupään rivakassa karsinnan alussa lähtemään rungon mukaan, kun runko pysähtyy, taas kouran massa pyrkii viemään runkoa pidemmälle. Myös rungolle kaatoasennossa vietäessä hakkuupään sivuliikkeet ovat rauhallisempia. Riipukejarru toimii hakkuupäissä paremmin siksi, että hallittavaa massaa on tonnin molemmin puolin, jolloin pienet kitkan muutokset eivät vaikuta niin paljon kuin jonkun maatilapilkin 40 kiloisen kouran kanssa.

Red Bull

  • Vieras
Vs: puutavarakuormain +kärry
Joo, 1,7m2 pinta-ala.

Mulla 3.15m2 kärryn pinta-ala, eikä silläkään metsästä tuu kolmosta 5.5-6m3 enempää. Tuntuu ihan saakelin isoilta kuormila kymppimottiset, kun tuo omakin olisi tehdastekoisena sieltä kaikista suurimmasta päästä ::)

Tuosta ijasjan kärrystä oli kerran kuvakin. Muistaakseni pyörät näyttivät sen verran maastoon mukautuneilta  ::)  ettei niissä ainakaan mekaanista vetoa ole. Jos ei ole mitään vetoa, niin tuleeko paljon aisapainoa vai onko traktori ketjutettu joka nurkasta ja paljon lisäpainoja? Omassa traktorissa on talvella takana Nokian metsärenkaat ja ne eivät pidä oikeastaan lainkaan kun lämpötila on nollan kieppeillä. Hyvä kun saa Kylmiksen luokkaa olevan pikkukärryn likkeelle tasaisella jos lumi on tallautunut puolittain jääksi kun pyörissä ei ole ketjuja.

Toistakymmentä kiintoa jos olisi kuormassa, niin kyllä se vaatisi jo vedon kärryynkin että metsässä eteenpäin pääsisi.

Ei oo vetoa, tuleehan siitä aisapainoa, sopivasti sanoisin. Camberit on kunnossa, ajettu muutakin kuin hupia, mutta eipä kärryä saa nurin vaikka aisanohjauksella yrittäisi tyhjää kärryä vaikka kuormaaja aisalla ;D ;D Noilla tehdastekoisilla kärryillä ja niillä pikkuisilla pallopyörillä liikut ois loppunut monet, monet kerrat  :-X
Nollakeli ja tamppautunut metsäautotien liittymä, tielle pitää tulla ajamalla eikä hyssyttelemällä. Muuten ok. Metsässä isolla vaihteella tyhjäkäynnillä, ettei renkaat pyörähdä turhaan tyhjää, ojat pöllejä täyteen mikäli ojan ylitys eikä luiskaa/rumpua. Urat itse hakaten, oksia tottakai uralla avittamassa menoa. En edes muista milloin ois viimeksi pitänyt kuorma purkaa, että ois kiinni jäänyt...
Eläkeläinen ajaa puut käytännössä kaikki, on aika haka ajamaan vrt. moni muu isäntä mitä nähnyt. Ajotekniikalla tosi suuri merkitys, ei saa riuhtoa eikä repiä, vaan edetä pehmeästi :)  6850 vallu, etunostolaitteen runko keulalla, uudet millisarjalaiset renkaat. Ketjut meni vaihdossa kaheksankymmentä luvulla, ihan oli pakasta vedetyt tehtaan laatikossa :) Oli ollut jo muutama neliveto, ketjut takavedon peruja ajalta ennen nelivetoa.

Joskus, siis todellakin harvoin, kaipaisi ketjuja jonain päivänä. Kun ei tarvi ajaa päivittäin, voi valita keliäkin.

Itellä tulee kärryssä kolmen metrin mäntypölliä n. 6,8 kiintomottia ja se kulkee kyllä kevyesti mehton perässä, kun ketjut on takana, mutta nyt viimeks oli motolla tehtyä osin viismetristä pölliä niin kuormaa oli liki kymmenen kiintoa ja lyhyt kärry kun on niin aisapainoa ei jää yhtään. Siinä ei ilman ketjuja lähdetä yhtään mihinkään.

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: puutavarakuormain +kärry
Komeita kuormia edelleen..  Mulla on 11 t Nokka metukka Valtran perässä. Ketjut traktorin etu ja takapäässä. Kärryssä rullaveto lisäksi. Jatkokarikkaa noin 25 cm. Pinta-alaa vakiona se 2,4 m2.
Maastot sellaisia, että tälläkin saa välillä kikkailla. Ei se vain pito yksinkertaisesti riitä. Ilman ketjuja tuskin pääsisi laanilta metsän puolelle.
Kärryn veto on ollut paikallaan, vaikka se ostaessa tuntui ehkä turhakkeelta. Nytkin sellainen palsta, että kolmasosa olis jäänyt ajamatta ilman tuota keksintöä. Toki teen kolmoskuorman enemmän telin päälle. Se syö hiukan traktorin painotusta pois, mutta ehdottoman vakaa ajaa.
Sermin siirto on hyvä, siitä vinkki muillekin 2-palkkikärry pajoille..
 

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: puutavarakuormain +kärry
Tässä kone mopomiehelle kun se ei traktorilla saa puita laanille. ;D
http://www.koneviesti.fi/uutiset/finnbull-kuormatraktorin-valmistus-alkaa-1.138370

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8433
Vs: puutavarakuormain +kärry
Tässä kone mopomiehelle kun se ei traktorilla saa puita laanille. ;D
http://www.koneviesti.fi/uutiset/finnbull-kuormatraktorin-valmistus-alkaa-1.138370

Tuota jo kuolasin heti kun luin lehden. Kyllä sillä puu liikkuisi. Ainakin ajatuksena.  ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: puutavarakuormain +kärry
Tässä kone mopomiehelle kun se ei traktorilla saa puita laanille. ;D
http://www.koneviesti.fi/uutiset/finnbull-kuormatraktorin-valmistus-alkaa-1.138370

Tuota jo kuolasin heti kun luin lehden. Kyllä sillä puu liikkuisi. Ainakin ajatuksena.  ;D
Hinta taitaa olla yli 200 tuhatta huoh!
Soinissa tehdään mikä se nyt oli bear joku sekin maksaa 200 tuhatta.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: puutavarakuormain +kärry
Mieleen tulee tuosta vaan yksi kysymys "miksi moinen?"

Siis ihan mukavaa että tulee uusia yrittäjiä, mutta eikö noita n. 5 tonnin häristimiä löydy Ruotsista ihan valkattavaksi asti ?

Ja millä moiselle koneelle hakataan puuta ? Mikä järjella perusteltavissa oleva moto toimii 2 m ajourilta ? Ja miten tuommosella koneen omalla 6m ulottuvalla puomilla mitään saa hakatuksi ?

Konekierroksella kävin ihan mielenkiinnosta kokeilemassa Valtran N4 ja Keslan sähköohjatun kuormaimen yhdistelmää. En ole ikinä töikseni käyttänyt sähkö- tai hydraulisesti esiohjattua ohjainta, mutta tuo oli yllättävän nopeasti hallinnassa. Heti kättelyssä piti laittaa nopeus täysille jotta sai liikkeet kohdilleen  :D Minusta tuo parkerin uusi, hieman pidempi minivipu on hyvä käyttää ja toimii yhteen valvoilin pöydän kanssa mallikkaasti. Myös nuo uudet kourat tuntuivat vähintään yhtä hyvältä käyttää kuin oman pilkin cranabin koura. Kivahan tuollaisella kalustolla olisi hämmentää, kun N4 Valtran koppiinkin mahtuu erinomaisesti ja kääntö toimii oikein sujuvasti. Muovit on tuntumaltaan suht paskalaatua, mut niinhän ne tuntuuvat olevan kaikissa merkeissä Fendistä Massikkaan.
En ole minäkään käyttänyt koskaan sähköohjattuja tikkuja, mutta meni se siedettävästi läpi. En mitenkään rakastunut tähän systeemiin ensinäkemältä. Peukalonapit liian löysät, ei oikein löytynyt tuntumaa. Vipuliikkeet sinänsä ok. Koura teki yllättävän paljon heiluntaa, vaikka koitti olla varovainen. Nyt ymmärrän mitä sillä jarruriipukkeelle haetaan. Kollega kokeili myös ja osasikin käyttää paremmin kuormaajaa, mutta toi kouran heilunta oli samanlaista. Tuon 316T:n pitäisi nostaa ainakin 1300kg neljän metrin päästä, mutta isommalla nipulla voimat hävisi yllättävän pian. Pilkin pituus 8,8 metriä ja oli se koura kunnioitettavan kaukana. Plussaa vaunun ja tukijalkojen vakaudesta tyhjälläkin vaunulla. Hydrauliikka pelasi kohtalaisesti Valmetin oman pumpun takaa. Liekö joku 100 litrainen takana. Säätöboksin ominaisuuksiin ei päästy käsiksi, kun Keslan kaveri oli eksynyt johonkin aivan muualle. Hintaa tolla kokonaisuudella lonkalta heitettynä jotain 50000e. Voi olla, että Palms on hieman kilpailukykyisempi. Tämä on sellainen systeemi, että tällä pitäisi tehdä päivä töitä mettässä ennenkuin voi sanoa mitään vakavampaa. Se on selvä, että eihän tossa mitään järkeä taida olla edes ammattikäytössä, kun oikean ajokoneen saa samaan hintaan ja alle. Ehkä tämä on vaativan harrastajan kone tai jotain...

Hinta on varmaankin aika muhkea. Hydrauliikkahan tuossa pelasi traktorin ulosoton pyörittämän vaunun oman pumpun kautta. Säätyvätilavuus pumppu n. 100l tuotolla mutta en pysty sanomaan oliko kuormantunteva systeemi. Kahvat ja ohjaus parkerin ja lohko valvoilin. Kärrissä hydrauliveto joka ymmärtääkseni toimi perän kautta, eli telojakin voi käyttää. Itse haastelin systeemin suunnitelleen nuorehkon jampan kanssa, joka sanoi että siinä ohjauksessa on käytössä "krapulafiltteri" joka suodattaa pois terävimmät ohjausliikkeet.

Traktorin koppi oli minusta aika mukavan tilavan oloinen, vaikka N4 ulkomitat ovat erittäin kohtuulliset. Varsinkaan yläsuunnassa ei ollenkaan niin ahdistava kuin mezzo-N3 ohjaamot.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: puutavarakuormain +kärry
Tässä kone mopomiehelle kun se ei traktorilla saa puita laanille. ;D
http://www.koneviesti.fi/uutiset/finnbull-kuormatraktorin-valmistus-alkaa-1.138370

Tuota jo kuolasin heti kun luin lehden. Kyllä sillä puu liikkuisi. Ainakin ajatuksena.  ;D
Hinta taitaa olla yli 200 tuhatta huoh!
Soinissa tehdään mikä se nyt oli bear joku sekin maksaa 200 tuhatta.

Jos en väärin ole lukenut (olikohan ruotsalaiselta keskustelupalstalta) että veroton hinta pitäisi olla luokkaa reipas 60 000. Tarkan hinnan saa soittamalla valmistajalle.
Edit; http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=22642
Eli on saatavissa myös käsipyöräisenä.

Viimeksi muokattu: 09.03.16 - klo:21:47 kirjoittanut FMJ

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: puutavarakuormain +kärry
Mieleen tulee tuosta vaan yksi kysymys "miksi moinen?"

Siis ihan mukavaa että tulee uusia yrittäjiä, mutta eikö noita n. 5 tonnin häristimiä löydy Ruotsista ihan valkattavaksi asti ?

Ja millä moiselle koneelle hakataan puuta ? Mikä järjella perusteltavissa oleva moto toimii 2 m ajourilta ? Ja miten tuommosella koneen omalla 6m ulottuvalla puomilla mitään saa hakatuksi ?

Konekierroksella kävin ihan mielenkiinnosta kokeilemassa Valtran N4 ja Keslan sähköohjatun kuormaimen yhdistelmää. En ole ikinä töikseni käyttänyt sähkö- tai hydraulisesti esiohjattua ohjainta, mutta tuo oli yllättävän nopeasti hallinnassa. Heti kättelyssä piti laittaa nopeus täysille jotta sai liikkeet kohdilleen  :D Minusta tuo parkerin uusi, hieman pidempi minivipu on hyvä käyttää ja toimii yhteen valvoilin pöydän kanssa mallikkaasti. Myös nuo uudet kourat tuntuivat vähintään yhtä hyvältä käyttää kuin oman pilkin cranabin koura. Kivahan tuollaisella kalustolla olisi hämmentää, kun N4 Valtran koppiinkin mahtuu erinomaisesti ja kääntö toimii oikein sujuvasti. Muovit on tuntumaltaan suht paskalaatua, mut niinhän ne tuntuuvat olevan kaikissa merkeissä Fendistä Massikkaan.
En ole minäkään käyttänyt koskaan sähköohjattuja tikkuja, mutta meni se siedettävästi läpi. En mitenkään rakastunut tähän systeemiin ensinäkemältä. Peukalonapit liian löysät, ei oikein löytynyt tuntumaa. Vipuliikkeet sinänsä ok. Koura teki yllättävän paljon heiluntaa, vaikka koitti olla varovainen. Nyt ymmärrän mitä sillä jarruriipukkeelle haetaan. Kollega kokeili myös ja osasikin käyttää paremmin kuormaajaa, mutta toi kouran heilunta oli samanlaista. Tuon 316T:n pitäisi nostaa ainakin 1300kg neljän metrin päästä, mutta isommalla nipulla voimat hävisi yllättävän pian. Pilkin pituus 8,8 metriä ja oli se koura kunnioitettavan kaukana. Plussaa vaunun ja tukijalkojen vakaudesta tyhjälläkin vaunulla. Hydrauliikka pelasi kohtalaisesti Valmetin oman pumpun takaa. Liekö joku 100 litrainen takana. Säätöboksin ominaisuuksiin ei päästy käsiksi, kun Keslan kaveri oli eksynyt johonkin aivan muualle. Hintaa tolla kokonaisuudella lonkalta heitettynä jotain 50000e. Voi olla, että Palms on hieman kilpailukykyisempi. Tämä on sellainen systeemi, että tällä pitäisi tehdä päivä töitä mettässä ennenkuin voi sanoa mitään vakavampaa. Se on selvä, että eihän tossa mitään järkeä taida olla edes ammattikäytössä, kun oikean ajokoneen saa samaan hintaan ja alle. Ehkä tämä on vaativan harrastajan kone tai jotain...

Hinta on varmaankin aika muhkea. Hydrauliikkahan tuossa pelasi traktorin ulosoton pyörittämän vaunun oman pumpun kautta. Säätyvätilavuus pumppu n. 100l tuotolla mutta en pysty sanomaan oliko kuormantunteva systeemi. Kahvat ja ohjaus parkerin ja lohko valvoilin. Kärrissä hydrauliveto joka ymmärtääkseni toimi perän kautta, eli telojakin voi käyttää. Itse haastelin systeemin suunnitelleen nuorehkon jampan kanssa, joka sanoi että siinä ohjauksessa on käytössä "krapulafiltteri" joka suodattaa pois terävimmät ohjausliikkeet.

Traktorin koppi oli minusta aika mukavan tilavan oloinen, vaikka N4 ulkomitat ovat erittäin kohtuulliset. Varsinkaan yläsuunnassa ei ollenkaan niin ahdistava kuin mezzo-N3 ohjaamot.
N 1 sarjassa alkuaikoina oli mezzo sisukset hytissä siinä istuin pyörii hyvin ,mutta sitten hyttiin tuli muutos ja kävi ahtaanmaksi. Myös alussa moottori ei ollut coommoraili .
N4 on paluuta tuohon N1 hyvään istuimen pyörimiseen.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8433
Vs: puutavarakuormain +kärry
Mieleen tulee tuosta vaan yksi kysymys "miksi moinen?"

Siis ihan mukavaa että tulee uusia yrittäjiä, mutta eikö noita n. 5 tonnin häristimiä löydy Ruotsista ihan valkattavaksi asti ?

Ja millä moiselle koneelle hakataan puuta ? Mikä järjella perusteltavissa oleva moto toimii 2 m ajourilta ? Ja miten tuommosella koneen omalla 6m ulottuvalla puomilla mitään saa hakatuksi ?

Konekierroksella kävin ihan mielenkiinnosta kokeilemassa Valtran N4 ja Keslan sähköohjatun kuormaimen yhdistelmää. En ole ikinä töikseni käyttänyt sähkö- tai hydraulisesti esiohjattua ohjainta, mutta tuo oli yllättävän nopeasti hallinnassa. Heti kättelyssä piti laittaa nopeus täysille jotta sai liikkeet kohdilleen  :D Minusta tuo parkerin uusi, hieman pidempi minivipu on hyvä käyttää ja toimii yhteen valvoilin pöydän kanssa mallikkaasti. Myös nuo uudet kourat tuntuivat vähintään yhtä hyvältä käyttää kuin oman pilkin cranabin koura. Kivahan tuollaisella kalustolla olisi hämmentää, kun N4 Valtran koppiinkin mahtuu erinomaisesti ja kääntö toimii oikein sujuvasti. Muovit on tuntumaltaan suht paskalaatua, mut niinhän ne tuntuuvat olevan kaikissa merkeissä Fendistä Massikkaan.
En ole minäkään käyttänyt koskaan sähköohjattuja tikkuja, mutta meni se siedettävästi läpi. En mitenkään rakastunut tähän systeemiin ensinäkemältä. Peukalonapit liian löysät, ei oikein löytynyt tuntumaa. Vipuliikkeet sinänsä ok. Koura teki yllättävän paljon heiluntaa, vaikka koitti olla varovainen. Nyt ymmärrän mitä sillä jarruriipukkeelle haetaan. Kollega kokeili myös ja osasikin käyttää paremmin kuormaajaa, mutta toi kouran heilunta oli samanlaista. Tuon 316T:n pitäisi nostaa ainakin 1300kg neljän metrin päästä, mutta isommalla nipulla voimat hävisi yllättävän pian. Pilkin pituus 8,8 metriä ja oli se koura kunnioitettavan kaukana. Plussaa vaunun ja tukijalkojen vakaudesta tyhjälläkin vaunulla. Hydrauliikka pelasi kohtalaisesti Valmetin oman pumpun takaa. Liekö joku 100 litrainen takana. Säätöboksin ominaisuuksiin ei päästy käsiksi, kun Keslan kaveri oli eksynyt johonkin aivan muualle. Hintaa tolla kokonaisuudella lonkalta heitettynä jotain 50000e. Voi olla, että Palms on hieman kilpailukykyisempi. Tämä on sellainen systeemi, että tällä pitäisi tehdä päivä töitä mettässä ennenkuin voi sanoa mitään vakavampaa. Se on selvä, että eihän tossa mitään järkeä taida olla edes ammattikäytössä, kun oikean ajokoneen saa samaan hintaan ja alle. Ehkä tämä on vaativan harrastajan kone tai jotain...

Hinta on varmaankin aika muhkea. Hydrauliikkahan tuossa pelasi traktorin ulosoton pyörittämän vaunun oman pumpun kautta. Säätyvätilavuus pumppu n. 100l tuotolla mutta en pysty sanomaan oliko kuormantunteva systeemi. Kahvat ja ohjaus parkerin ja lohko valvoilin. Kärrissä hydrauliveto joka ymmärtääkseni toimi perän kautta, eli telojakin voi käyttää. Itse haastelin systeemin suunnitelleen nuorehkon jampan kanssa, joka sanoi että siinä ohjauksessa on käytössä "krapulafiltteri" joka suodattaa pois terävimmät ohjausliikkeet.

Traktorin koppi oli minusta aika mukavan tilavan oloinen, vaikka N4 ulkomitat ovat erittäin kohtuulliset. Varsinkaan yläsuunnassa ei ollenkaan niin ahdistava kuin mezzo-N3 ohjaamot.

Kyllä sitä ihmettelee varmasti moni muukin.

Varmaan tuossa joku tarkoitti Logbearia. Se nyt on kaks konetta yhdessä. Kyllähän se jossain ensharvennuksella ja pehmeissä maissa kulkee, mutta aika paljon saa takoa, jos mottihinnalla mennään.

Joo SAShan tuosta LogBeer istä puhui.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Red Bull

  • Vieras
Vs: puutavarakuormain +kärry
https://www.youtube.com/watch?v=ncvTY2J25uM Kyllä Logbear on helkutin pätevä kampe ensharvennuksilla ja suosavotoilla. Tuo edellä mainittu Finnbull tms. on lähinnä vitsi samoin kun kaikki muutkin tuota logbearia pienemmät koneet.  :-X

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7095
Vs: puutavarakuormain +kärry
https://www.youtube.com/watch?v=ncvTY2J25uM Kyllä Logbear on helkutin pätevä kampe ensharvennuksilla ja suosavotoilla. Tuo edellä mainittu Finnbull tms. on lähinnä vitsi samoin kun kaikki muutkin tuota logbearia pienemmät koneet.  :-X

Jätkä tainnu kokeilla konetta ennen kuvaustakin :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3146
Vs: puutavarakuormain +kärry
Nämä pienet uudet keksinnöt käy yleensä, jos ne pärjää, että ne kasvaa pienin askel isomaksi. Kato vaikka pro silva tai sampo. Sitten ne on jo yhtä isot kun muitten valmistajien pienimät koneet.