Se on aivan sama mikä pilkki siellä killuu kärryssä. Oli vipuja kaks tai kuuskymmentä. Kaikilla saa kuorman kyytiin ja pois.
Puun ajoon on yksi työkalu, metsäkone.
Piste.
Yhdelläkään raktoriyhdistelmällä ei pärjää.
puun ammattimaiseen ajoon on yksi työkalu.....
paljon saa metsää olla, jos omassa käytössä tarttee metsäkoneita. 125 m3 jos hankintahakkaa vuodessa se on reilut kymmenen kuormaa melkein kaikilla traktorikärryillä. Lämmityspuut ja muu omakäyttö päälle, niin ajallisesti 20 tunnin käyttö puun ajoon ylittyy kyllä harvalla. Siitä tehostaminen ilman lisäkustannuksia on aika hankalaa. Järkevyydestä tehdä harvennusta ja päätehakkuuta itse voi olla montaa mieltä tai urakoinnista?
Omalla kohdalla suunnitteilla kärryyn sellainen kuormatila, jolla vois pujotella ahtaissa väleissä ja jonka sitten vois leventää kun tulee metsästä helpommille urille. Teen kärryllä pääasiassa tuulenkaatojen keräilyä ja ensiharvennuksia, jossa tuosta olisi hyötyä.
Nimenomaan. Paljon saa olla metsää, jos tarvii metsäkonetta. Joten se kärryvehe voi olla minkälainen vaan, minkä lompakko sallii tai haluaa harrastaa.
Poikkeus on toki nuo ensiharvennukset, joista puu menee minne nyt sitten sattuu menemään. Mottitaksalla aika hurjaa hommaa urakoitsijalle. Varsinkin jos pitää joukkokäsitellä. Se on yksi kirosana muiden joukossa.
Mielenkiintoisen aihion, jolla saattaisi ajokoneen perässäkin roikkua, oli Koneplaneetan tekemä Pluto kärry. Siinä aisaohjauksen lisäksi myös teli kääntyi. Seurasi käytännössä vetokoneen jälkiä. Tosin siihen kun hommasi kunnon nosturin, niin hintaa kertyi jo sen verran, että moro.
Pieni on kaunista, jos käyttö on satunnaista puunajoa ja tuulenkaatojen keräämistä.
Sen sijaan, jos nyt rakentaisin kärry-yhdistelmää, panostaisin nosturiin jonkin verran. Sillä kun on monesti käyttöä enemmän, kuin yhdistelmällä.
Vaikka tuppisovitteisina taitaa monella hankintamiehellä nosturi olla romuissaan.