Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .
Nyt en tajua? Ainahan vaihteet saa vaihdettua ilman kytkintä? Paitsi liikkeelle lähdettäessä ykkösen ja pakin?
Juu se onnistuu ilman kaksoiskytkinvaihteistoakin hyvin, silloin kun kone rullaa sen verran aikaa, että kerkiää sovittamaan nopeuden valmiiksi seuraavaan pykälään. Mutta erityisesti traktorin vetäessä pehmeällä pellolla raskasta kuormaa, vaikka jankkuria, tai kynnössä, ei välttämättä saa vaihdetta silmästä, kun voima on täysillä, ja jos löysää kaasua ja onnistuu pudottamaan vaihteen pois kytkennästä, nyykähtää vauhti pysäyksiin välittömästi, päin vastoin kuin maantieliikenteessä. Silloin ei pysty ilman kytkintä saamaan oikein hyvin toista välitystä päälle. Powershiftissa on aina jokin monilevykytkin kytkemässä ja toinen irrottamassa, planeetapyörästöt ovat aina kosketuksessa, tai joku jarrupanta aukeaa ja/tai kiristyy. Pieni luisto aina siinä tehdään, mutta ei jalkapolkimesta. Siksihän ne "pakat" kuluu ?
Joku rallivaihteisto on järjestetty eri näköiseksi kuin traktorin vaihde. Voi olla, ettei semmoisia vaihteita saa edes valittua vapaasti, vaan on käytettävä järjestyksessä vain peräkkäisillä vaihteilla ? Siinä ehkä se vaihde klopsautetaan päälle sen verran kovalla vauhdilla ja voimalla, ja ylöspäinvaihtohetkellä eikös sytytys katkota ihan hetkeksi, ettei tarvitse edes kaasua löysätä ? Jos se ralliauto kulkisi 8 - piikkinen jankkuri kuivassa savessa puolen metrin syvyydessä , luultavasti alkaisi tulla kulumaa kytkentäosiin, jos ilman kytkintä yrittäisi vaihtaa ? Ainakin saattaisi missata vaihteen tai pari joskus.
-SS-