Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nappikytkin  (Luettu 25050 kertaa)

D-Tune

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
Vs: Nappikytkin
Neuvostoliitto se oli tässkin aikaansa edellä. Käsikytkin Harkovissa, jo 50 luvulla.  ;D Voisihan tuommosen tehdä mihin tahansa traktorin vaihdekeppiin, mopon kytkinkahvasta ja pätkästä vaijeria. Jousi kevennyksen vaan vaatisi.

4 pikavaihdetta kylläkin:P

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Nappikytkin
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi  ;D

miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Nappikytkin
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi  ;D

miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..

En edes mekaanisella suunnanvaihtajalla ole huomannu moista tarvetta  ;D Mutta tarpeitahan on monenlaisia.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Nappikytkin
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi  ;D

miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..

  Jos haluaa että työ joutuu. Esim. paalien keräilyssä tai kuorman purkamisessa on mukava välillä kiihdyttää ja hidastaa vauhtia. Lumihommissa myös ehdottoman tärkeää, etenkin edestakaisin ajettaessa. Tietysti jos on portaaton loota niin sehän räplää välitystä ihan ite.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Nappikytkin
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi  ;D

miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..

Sama tuli kyllä itellekin mieleen, turbiinikytkin hoitaa nopeuden laskun kuormaa ottaessa ja kaasulla loput. Jää pikavaihteiden runkkaus eestaas vähemmäksi. Myös pysähtyminen hoituu ihan jalkajarrulla.

Kytkettävällä lukolla varustetun etuakselin kanssa olen joskus miettinyt että pitäis laittaa ek-vipuun lukon kytkin. Ilman lukkoja tahtoo pitoa olla vähemmän kuin kitkalukollisella etuakselilla varustetussa koneessa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Nappikytkin
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi  ;D

miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..

Sama tuli kyllä itellekin mieleen, turbiinikytkin hoitaa nopeuden laskun kuormaa ottaessa ja kaasulla loput. Jää pikavaihteiden runkkaus eestaas vähemmäksi. Myös pysähtyminen hoituu ihan jalkajarrulla.

Kytkettävällä lukolla varustetun etuakselin kanssa olen joskus miettinyt että pitäis laittaa ek-vipuun lukon kytkin. Ilman lukkoja tahtoo pitoa olla vähemmän kuin kitkalukollisella etuakselilla varustetussa koneessa.ei tuossa mitään nappuloita tarvi tuonhan hoitaa automatiikka.nim. lähes aina automaatti päällä.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Nappikytkin
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi  ;D

miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..

Sama tuli kyllä itellekin mieleen, turbiinikytkin hoitaa nopeuden laskun kuormaa ottaessa ja kaasulla loput. Jää pikavaihteiden runkkaus eestaas vähemmäksi. Myös pysähtyminen hoituu ihan jalkajarrulla.

Kytkettävällä lukolla varustetun etuakselin kanssa olen joskus miettinyt että pitäis laittaa ek-vipuun lukon kytkin. Ilman lukkoja tahtoo pitoa olla vähemmän kuin kitkalukollisella etuakselilla varustetussa koneessa.ei tuossa mitään nappuloita tarvi tuonhan hoitaa automatiikka.nim. lähes aina automaatti päällä.

Rajua on touhu jos lukot päällä kokoajan.....

Itse en lukkoja suuremmin kaipaile.Yleensä ei paljon hyötyä jos jäämässä kiinni,se on siellä ja pysyy ja sama  kutsua jo kaivuri.Semmoisia nuo nykyajan massat etteivät toisella tarktorilla liikahda minnekkään.Siis olen yrittänyt välttää kiinnijäämistä.
Nii se on...

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Nappikytkin
Joskus kuormasin sontaa asiakkaan omalla koneella joka oli 6410 jd. Siinä oli etukuormaajan vintas pikavaihteet ja tykästyin kyllä itsekkin.
Vasurilla ohjataan ja ohimennen vaihdellaan suuntaa. Oikea käsi on kokoajan kuormatessa siinä kuormaajan vivulla niin paremmin sillä joutaa vaihteita näpytellä kun siitä masserin ihmevivusta joka täyttää muunmuassa veroilmoituksen puolestasi  ;D

miksi kuormatessa pitää räplätä pikavaihteita? en mie ole kuormatessa huomannut tollaista tarvetta. nyykkärissä voi ohjelmoida pakkia nopeammaksi tai hitaammaksi..

Sama tuli kyllä itellekin mieleen, turbiinikytkin hoitaa nopeuden laskun kuormaa ottaessa ja kaasulla loput. Jää pikavaihteiden runkkaus eestaas vähemmäksi. Myös pysähtyminen hoituu ihan jalkajarrulla.

Kytkettävällä lukolla varustetun etuakselin kanssa olen joskus miettinyt että pitäis laittaa ek-vipuun lukon kytkin. Ilman lukkoja tahtoo pitoa olla vähemmän kuin kitkalukollisella etuakselilla varustetussa koneessa.ei tuossa mitään nappuloita tarvi tuonhan hoitaa automatiikka.nim. lähes aina automaatti päällä.

Rajua on touhu jos lukot päällä kokoajan....

Itse en lukkoja suuremmin kaipaile.Yleensä ei paljon hyötyä jos jäämässä kiinni,se on siellä ja pysyy ja sama  kutsua jo kaivuri.Semmoisia nuo nykyajan massat etteivät toisella tarktorilla liikahda minnekkään.Siis olen yrittänyt välttää kiinnijäämistä.
tuli tuo teksti väärään väliin vahingossa tarkoitti pika vaihteita ei lukkoa.

maamees

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 174
Vs: Nappikytkin
Hoidan luistelualueita jonkinverran. Jäällä olisi kans kitkalukko parempi kuin erikseen kytkettävä etuakselin lukko. Suunnanvaihdoissa huomaa... Tuossa joku edellinen tarkoitti varmaan samaa asiaa. Ei lukko päällä kuin muutaman hetken lähdöstä. No ei kai se itselläkään niin vakava puute ole, kun siinä tuntiliksa.

Se pikavaihdenappi ei ole huono ja varsinkaan turha etukuormaimen vivussa. Kaverilla niin. Itellä advance, jossa pikavaihdenapit aika liki joystickiä. Tietty välillä autoasentokin käytössä. Tosiaan lumihommissa on iso ero ajossa ja aikaansaannossa meneekö kone taaksepäin perinteistä vauhtia vai vähän liukkaammin.

Nappikytkimestä... Ei ole turha, ainakaan vallussa. Voipi olla ihan eri juttu, kun pikavaihdeportaita enemmän. Sitä vaan laiskistuu päivienmittaan jalkakytkimen käyttöön. Vielä, kun se nappi osuu perusvaihdetta vaihtaessa erittäin hyvin nimettömän sormenpään alle... Tietenkin tarkemmassa paikassa jalka toimii.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Nappikytkin
[q
[/quote]
  Deutzilla ei voi suuntaakaan vaihtaa ilman kytkinpoljinta ainakaan yli 8 km:n tuntivauhdissa(sammuu tai suunnanvaihto on töksähtävä) . Lumitöissä joutuu pihoilla rappaamaan edestakaisin ja vaihtamaan suuntaa  yli 20 km/h:n vauhdista sekä välillä työntämään kasaa vasten. Kun ei ole turbiinikytkintä tai portaatonta lootaa, niin pakko on kytkintä painella. Kuormaajaakin pitäis käytellä samalla niin ei siinä mitään nappikytkimiä edes pysty painelemaan. Nyt kun oikein miettii niin joskus olen aluevaihdon tehnyt maantiellä nappikytkimellä ja todennut että turha laite. Suunnanvaihtovipu vapaalle ajaa saman asian tossa alueen vaihtamisessa.
   Se miksi tässä vaahtoan on se että ihmettelen miksi joku haluaisi nappikytkimen jälkiasennettuna?? Olisi kiva tietää jos vaikka oppis itsekin käyttämään sitä.
[/quote]
-----------------------------------------------------------------------
Tässäpä onkin oikea konemies.   "suunnanvaihto yli 20 km/h vauhdista"
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Nappikytkin
uiskokaa nyt jo että ei se nappikytkin ole suunnanvaihtoa varten vaan alue ja perusvaihteiden vaihtoa varten. Suunnanvaihdossa käytetään suunnanvaihtovivun keskiasentoa missä on vapaa asento.

Valmutissa onnistuis hienosti suunnanvaihto 20 km nopeudessa jos pikavaihde osais siirtää ykköselle kun lähetään toiseen suuntaan sitten se taas sais kelata kolmoselle jos ehtii ennen seuraavaa vaihtoa. Homma vaan tuntuu mahdottomalta ko puljussa toteuttaa. Kaikenmaailman tekosyitä keksitään vaikka manuaaliasennossa se on valittavissa joten pakat kyllä ehtii siirtyä ainut mitä tarvitaan on uusi ohjelmointi. Tiedä sitten jos traktorin "tietokoneen" kapasiteetti loppuu kesken
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Nappikytkin
[q
 
[/quote]
-----------------------------------------------------------------------
Tässäpä onkin oikea konemies.   "suunnanvaihto yli 20 km/h vauhdista"
[/quote]

    Älä lässytä taas siinä! En mä nyt suoraan 20 km/h vauhdista pelkällä suunnanvaihtimella suuntaa vaihdakaan, vaan pakkohan se on vauhti hidastaa ja pysäyttää ensin jarrulla ja samalla käytän kytkinpoljinta lopussa pehmentääkseni Deutzin aina niin töksähtävää suunnanvaihtotapahtumaa. Pihoissa kun lunta puskee niin vauhtia pitää olla tosiaan yli 20 km/h pakittaessa, jotta pääsee nopeasti taas eteenpäin uudestaan. Urakalla kun tekee niin homma pitää joutua, muuten tulee aamu.Tuntityöläiset ovat erikseen.
    Kaverin kyydissä olin kun sillä on samantyyppisiä lumihommia ja kyllä silläkin oli n.25-30 km/h pakilla vauhtia, tosin portaattomalla lootalla edestakas ajo sujui huomattavasti pehmeämmin, eikä hän kytkinpolkimeen koskenut. Viimeksi kokeilin taas vaihdella suuntaa ilman kytkinpoljinta ja vauhtia ei ollut kuin 6-7 km/h ja kolme kertaa yritin ja kaksi kertaa sammui kone. Ja sä voit Mike pitää mua ihan pellenä tai minä haluat, mut kyllä mä ihan kohtuullisesti oon pärjäilly, ja aika vähillä töillä loppupelissä toimeen tullut sekä kalustoa uusinut. Eikä ole kytkinremonttejakaan tarvinut tehdä sen jälkeen kun kuivalevykytkinmassikanpaskasta eroon pääsin :P  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Nappikytkin
   Älä lässytä taas siinä! En mä nyt suoraan 20 km/h vauhdista pelkällä suunnanvaihtimella suuntaa vaihdakaan, vaan pakkohan se on vauhti hidastaa ja pysäyttää ensin jarrulla ja samalla käytän kytkinpoljinta lopussa pehmentääkseni Deutzin aina niin töksähtävää suunnanvaihtotapahtumaa.

Onko suunnanvaihtajaa kalibroitu? Kai sen voisi kalibrioda, jos siinä asetukset prseellään? Omassa Deutsissa tykkään että suunnanvaihto mukavan terävä, kuitenkin sopivan pehmeä. Tyhjäkäynniltä siirtää suunnanvaihtajan eteen tai taaksepäin suurimmalla vaihteella pikavaihde pienimmällä ja nöyrästi lähtee kaasuun koskematta, tyhjällä traktorilla. Sammuuko jos kokeilet näin vai onko sulla pikkukoneella oleva kone?
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Nappikytkin
   Älä lässytä taas siinä! En mä nyt suoraan 20 km/h vauhdista pelkällä suunnanvaihtimella suuntaa vaihdakaan, vaan pakkohan se on vauhti hidastaa ja pysäyttää ensin jarrulla ja samalla käytän kytkinpoljinta lopussa pehmentääkseni Deutzin aina niin töksähtävää suunnanvaihtotapahtumaa.

Onko suunnanvaihtajaa kalibroitu? Kai sen voisi kalibrioda, jos siinä asetukset prseellään? Omassa Deutsissa tykkään että suunnanvaihto mukavan terävä, kuitenkin sopivan pehmeä. Tyhjäkäynniltä siirtää suunnanvaihtajan eteen tai taaksepäin suurimmalla vaihteella pikavaihde pienimmällä ja nöyrästi lähtee kaasuun koskematta, tyhjällä traktorilla. Sammuuko jos kokeilet näin vai onko sulla pikkukoneella oleva kone?

 Se on 6-litrasella koneella. Voishan sitä tosiaan säätää vähän "löysemmäksi tai pehmeämmäksi." Kyllä se tuppaa tosiaan sammumaan  jos ei kytkimellä pehmennä. Huoltomies ehkäpä osaisi säätää pakkojen kytkentäpaineita vähän pienemmäksi. Dyna-6:ssa on kätevä potikka josta ko. ominaisuutta voi säädellä.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Kontuveikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 434
Vs: Nappikytkin
Valtun miehet kapinoi pikavaihteiden kelaamista vastaan kuormatessa koska:

-Pikavaihteiden napit löytyvät vaan sieltä vaihdekepin nupeista (hitec, mezzo, mega), ei ole totuttu muutenkaan käyttämään kuin tieajossa.
-Valtu on niin kiikkerä ek-hommissa, että tyhjäkäynnilläkin jännittää. Ei siinä lisävauhteja kaivata..
-Pikavaihteet nykii niskat kipeiksi
-Niitä on siltikin vain kolme, ja niidenkin nopeusero liian pieni..


Pikavaihteet saisi olla suunnanvaihtovivussa (mf-dyna), vaihdekepissä (ei kepeissä  ;D ), nostolaitteen hallintavivun luona (jd) sekä ek-joysticissa.
Jd:ssä pikavaihdenappi tuon nostolaitehiiren edessä on oikeasti toimivalla paikalla. Sitä tulee käytettyä joka hommassa, homma joutuu ja koneet käy taloudellisilla kierroksilla joustavasti..

Portaaton tottakai paras, ei tartte mokomia miettiä.


Kaikista paras keksintö portaatonta askia lukuunottamatta on kuitenkin tuo toimiva sähköhydraulinen suunnanvaihto