Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jalostuskurssi  (Luettu 20402 kertaa)

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Jalostuskurssi
Mutta oisko uskonto kymppi sillä joka suunnittelee bisnestä tekevänsä jollain pottereilla.. ;D

*tykkää*  ;D
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Jalostuskurssi
no mitä muita pitäisi sonnivalintaan käyttää? kaunista väriä?

Esimerkiksi runko. Tiedätkö mikä on rungon painotus NTM:n laskennassa? Entä jalkojen? Lehmällä on hyvä olla jalat. Myös niillä, jotka ovat siellä navetassa eivätkä kehässä.

Ongelma syntyy ennenmuuta siitä kun tilatasolla emävalinta tehdään pelkän ennusteen perusteella. NTM on ennuste, siksi sitä pitäisi käyttää apuvälineenä, ennusteena, eikä antaa ennusteen yksisilmäisesti ohjata koko toimintaa. Siis mun mielestä. Mun puolesta joku voi olla ihan hyvin eri mieltä.  ;)

Viimeksi muokattu: 01.02.12 - klo:16:45 kirjoittanut Peurajussi

Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

lypsikki

  • Vieras
Vs: Jalostuskurssi
Tähän kohtaan liittäisin mielelläni sellaisen hymiön missä läsäytetään kämmenellä otsaan niin että sylki lentää, mutta koska sellaista ei ole valittavissa, korvatkoon seuraava tämän kerran:  :o

NTM on työkalu. Missä helvatan vaiheessa siitä tuli isäntä? Oma kritiikkini NTM:ää kohtaan johtuu jo siitä peruspiirteestä, että NTM:n uskotaan olevan kaikkivoipainen asia ja ainakin Faban politiikkaan selvästi liittyy se, ettei muuta tarvita. En mä sano että NTM täysin tarpeeton on.

Managementissa työkalut on työkaluja, ei isäntiä.

Täyskomppi tälle. NTM on minustakin hyvä kun sitä käytetään vain apuvälineenä ja suuntaa-antavana. Kuitenkin kun meillä ei ole NTM:n mukaiset jalostustavoitteet niin en voi sitä noudattaa. Meillä kun jalostetaan enemmän maitokiloja ja myös pitkämaitoisuutta mitkä ei NTM:ssä ole mukana, lisäksi jalostan runkoa mitä ei myöskään olen NTM:ssä. Lisäksi voimakkaammin myös utarerakennetta, mutta terveysomianisuuksia ei jalosteta vain solulukuun kiinnitetään huomiota ja käuyttöominaiuuksista lypsettävyys on tärkeässä asemassa, hiukan myös luonne. Eli näistä syystä meillä ei NTM:ää tarvita.

Asia on aivan toisin missä NTM tukee tilan omia jalostustavoitteita niin niillehän se sopii jopa isännäksi mutta meillä se taitaa olla toisinaan huono renkikin.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Jalostuskurssi
Mulla ei ole mitään NTM:ää vastaan. Sellaisia sonneja vastaan on, joilla on sonninisän status ja luonne/vuoto/tms ei-painotettu indeksi alle 80. Tasapainoisen ja selkeän jalostusuunnitelman teko on hankalaa, jos haluaa välttää jonkun katastrofi-indeksin realisoitumisen siinä about 20 eläimen populassa, josta aikoo uudistuseläimiä kasvattaa. Mukava ylläri, kun puolet porukasta on seinähulluja ja toinen puoli kusee enimmät maidot jo parteen....ja muutama valioyksilö tekee molempia. Ei siinä käyttöhetken kovat änteeämmät lohduta ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Jalostuskurssi
Mulla ei ole mitään NTM:ää vastaan. Sellaisia sonneja vastaan on, joilla on sonninisän status ja luonne/vuoto/tms ei-painotettu indeksi alle 80. Tasapainoisen ja selkeän jalostusuunnitelman teko on hankalaa, jos haluaa välttää jonkun katastrofi-indeksin realisoitumisen siinä about 20 eläimen populassa, josta aikoo uudistuseläimiä kasvattaa. Mukava ylläri, kun puolet porukasta on seinähulluja ja toinen puoli kusee enimmät maidot jo parteen....ja muutama valioyksilö tekee molempia. Ei siinä käyttöhetken kovat änteeämmät lohduta ;)

No mikä muu jalostusarvo karsii vuotavat ja huonoluonteiset pois? Ainahan pitää olla oma järki mukana valinnoissa.  ;)
Tosin jos vuotavia haluaa välttää niin huonompi homma ettei sitä juuri missään arvostella, eli ihan hyvin voit sitä kahta kolmea sonnia käyttämällä saada ihan kaikki vuotamaan.

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Jalostuskurssi
no mitä muita pitäisi sonnivalintaan käyttää? kaunista väriä?

Esimerkiksi runko. Tiedätkö mikä on rungon painotus NTM:n laskennassa? Entä jalkojen? Lehmällä on hyvä olla jalat. Myös niillä, jotka ovat siellä navetassa eivätkä kehässä.


Rungon painotus sama kuin sen taloudellinen arvo: nolla. Tietysti lantio vaikuttaa poikimisiin, mutta ne on jo huomioitu suoraan poikimavaikeuksissa ja myös muissa hoidoissa, eli jos tyttärillä on kapeat lantiot mutta siitä huolimatta ne poikii hyvin niin turha kai niitä on sakottaa. 
Jalkarakenteella on ihan paino.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Jalostuskurssi
Meillä ei oo koskaan ollut minkäänlaista jalostussuunitelmaa, saati mitään alkio huuhtelu juttuja. Listasta valkataan 5 min. ennen soittoajan päättymistä joku mulli ja soitetaan siementäjä paikalle. Lypsäviä vajaa 50 ja nuorkarja päälle. Parhaimpina vuosina siemennyksiä/poikiminen 1,4 ja keskituotos vajaa 12500kg. Tällaikin voi onnistua vai?
Oon vaatimaton!

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Jalostuskurssi
No mikä muu jalostusarvo karsii vuotavat ja huonoluonteiset pois? Ainahan pitää olla oma järki mukana valinnoissa.  ;)
No ei mikään, muttei niitä markkinoidakaan all you need-mentaliteetilla.

Lypsettävyyttä arvostellaan ihan yleisesti ja lypsynopeudella ja vuodolla on yhteisiä tekijöitä. Meillähän vuoto löytyy, mutta sitä ei juur noteerata. Horotissin poika pääsee kyllä listalle, sillähän on hyvä harjoittaa korjaavaa paritusta tiukkoihin lehmiin.

Mulla on tapana korjata sellanen vaiva blondilla :P

Otapa käyttölista ja yritä siitä löytää 2-3 sonnia, jolla ei ole yhtään indeksiä alle 95 tai edes 90...Valinnanvara kutistuu olemattomiin. Ja tuolla kannalla mun on lähestyttävä asiaa, jos edes joskus maailmassa tahtoisi tasaisen eläinaineksen.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Jalostuskurssi
Meillä ei oo koskaan ollut minkäänlaista jalostussuunitelmaa, saati mitään alkio huuhtelu juttuja. Listasta valkataan 5 min. ennen soittoajan päättymistä joku mulli ja soitetaan siementäjä paikalle. Lypsäviä vajaa 50 ja nuorkarja päälle. Parhaimpina vuosina siemennyksiä/poikiminen 1,4 ja keskituotos vajaa 12500kg. Tällaikin voi onnistua vai?
joo voi. Alkiohomma on vaan vähän kuin hevosurheilu, paremman väen keino päästä rahoistaan ;D (no pikku provoa!)

Mä jalostan pelkästään käyttöeläimiä, niinkun tekin. Toisille on tärkeitä suvut ja muut jutut. Mulle riittää, että paketti kestää kasassa 4-5 poikimista ja maitoa tulee....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Jalostuskurssi
No mikä muu jalostusarvo karsii vuotavat ja huonoluonteiset pois? Ainahan pitää olla oma järki mukana valinnoissa.  ;)
No ei mikään, muttei niitä markkinoidakaan all you need-mentaliteetilla.
;D No tää vgn markkinointi on kyllä HYVIN kesyä maailman mittakaavassa.
works everywhere on esim ihan samantasoinen slogan kuin all you need..  ;)

Lainaus
Otapa käyttölista ja yritä siitä löytää 2-3 sonnia, jolla ei ole yhtään indeksiä alle 95 tai edes 90...Valinnanvara kutistuu olemattomiin. Ja tuolla kannalla mun on lähestyttävä asiaa, jos edes joskus maailmassa tahtoisi tasaisen eläinaineksen.
Joo muuten ihan kiva mutta koitapa sama kenen tahansa listasta.  ;D
Mä yritin löytää s-ryhmän listalta ay-sonnia jolla olisi plussalla valkuaiskilot, lypsettävyys, solut ja vetimet ei ois kauheen lähekkäin.. Montapa löysin, ihan nolla.
Kun täydellisiä harvoin on niin sitä joutuu elämässä tyytymään. Holsteinilla nyt luonnollisesti löytyy tasaisen hyviä kaikilta firmoilta. 
Eli jos on tällainen mentaliteetti että samalla vedetään miettimättä koko aikajaksolla x kiimassa olevat niin kannattaa vaihtaa suosiolla mustaan.

Viimeksi muokattu: 01.02.12 - klo:21:46 kirjoittanut Trajanus

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Jalostuskurssi
Joo muuten ihan kiva mutta koitapa sama kenen tahansa listasta.  ;D
Mä yritin löytää s-ryhmän listalta ay-sonnia jolla olisi plussalla valkuaiskilot, lypsettävyys, solut ja vetimet ei ois kauheen lähekkäin.. Montapa löysin, ihan nolla.
Kun täydellisiä harvoin on niin sitä joutuu elämässä tyytymään. Holsteinilla nyt luonnollisesti löytyy tasaisen hyviä kaikilta firmoilta.

Niinpä! Ne Tarttee Mustaa ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

viiri45

Vs: Jalostuskurssi
Meillä ei oo koskaan ollut minkäänlaista jalostussuunitelmaa, saati mitään alkio huuhtelu juttuja. Listasta valkataan 5 min. ennen soittoajan päättymistä joku mulli ja soitetaan siementäjä paikalle. Lypsäviä vajaa 50 ja nuorkarja päälle. Parhaimpina vuosina siemennyksiä/poikiminen 1,4 ja keskituotos vajaa 12500kg. Tällaikin voi onnistua vai?


Täs on se homman ydin. Valitaan sen hetken tiedoilla paras sonni lehmäkohtaisesti. Ei pelata nuorsonnilottoa. Ja tiedetään tilan omat jalostustavoiteet.
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Jalostuskurssi
Joo muuten ihan kiva mutta koitapa sama kenen tahansa listasta.  ;D
Mä yritin löytää s-ryhmän listalta ay-sonnia jolla olisi plussalla valkuaiskilot, lypsettävyys, solut ja vetimet ei ois kauheen lähekkäin.. Montapa löysin, ihan nolla.
Kun täydellisiä harvoin on niin sitä joutuu elämässä tyytymään. Holsteinilla nyt luonnollisesti löytyy tasaisen hyviä kaikilta firmoilta.

Niinpä! Ne Tarttee Mustaa ;)
Onks noi lpi-ruskiat sitten Lahtiin Paskat Ilmanaikuset

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Jalostuskurssi

Onks noi lpi-ruskiat sitten Lahtiin Paskat Ilmanaikuset

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Meillä ei oo koskaan ollut minkäänlaista jalostussuunitelmaa, saati mitään alkio huuhtelu juttuja. Listasta valkataan 5 min. ennen soittoajan päättymistä joku mulli ja soitetaan siementäjä paikalle. Lypsäviä vajaa 50 ja nuorkarja päälle. Parhaimpina vuosina siemennyksiä/poikiminen 1,4 ja keskituotos vajaa 12500kg. Tällaikin voi onnistua vai?


Täs on se homman ydin. Valitaan sen hetken tiedoilla paras sonni lehmäkohtaisesti. Ei pelata nuorsonnilottoa. Ja tiedetään tilan omat jalostustavoiteet.

No eikös tää oo jo "apemaisterillakin" käytössä...

Viimeksi muokattu: 01.02.12 - klo:22:08 kirjoittanut AgriAllah

Tranceforming the world

Joupir84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 253
  • Näillä mennään
Vs: Jalostuskurssi
Ttu mitä paskaa koko puhe jossa esiintyy NTM. "Nyt Tyhmää Mölöhötetään INDEKSI" vai mitä lie tarkottaa.
Suolahe rauta on haurasta