Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Latausvaloa pimeään...  (Luettu 4889 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Latausvaloa pimeään...
"Ystävälläni on pieni ongelma..."

No ottakaas ystävä esiin, niin katsotaan...


Eikun siis liekö kylmyyden syytä, jos latausvalo alkaa mystisesti palamaan kierrosten noustessa... Päivällä rehukuormaa haettaessa ei ollut mitään vaivaa, paskasta oli 10 ja 15 välillä, en tarkemmin kattonu. Nyt sitten ehtoolla lypsyn jälkeen pakkanenki oli lievästi kiristyny tai sitten ei, mutta kone oli seissyt purevassa viimassa muutaman tunnin ja siis jäähtynyt täysin. Noi nykyset "lohkolämmittimethän" lämmittää vain kannen... tai ainakin tuossa.

Käynnistyksen jälkeen latausvalo sammui ihan normaalisti, mutta kierrosten noustessa yli tuhannen se perkeleen valo sytty uudestaan ja sammui taas, kun laski kierroksia. En sitten joutanut kauempaa eli paremmin lämpimäksi asti käyttää, kun sain hommat valmiiksi. Olisikohan tuo mahtanu sitten kunnolla lämmenneenä sammua, tai sitten ei. Minkä tahansa virrankuluttajan päälle kytkeminen sai myös valon syttymään tai ainakin silloin, kun kulutuskohteita asteittain lisäsi, aina jokin sai kamelin selän katkeamaan. Laturin remmikään ei kiljunut tuskissaan ja kai tuo paikallaankin oli, kun valo käynnistyksen jälkeen sammuikin.  ??? ??? ??? Ei ainakaa koskaa aikaasemmin oo moista sattunu, jotta ois kylmä laturin noin kangistanu, että voisko se sitte olla jotain muuta? tai sitten ei...
tethering holes to their concave windings

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Dyna VT sähöt..
Magneti marelli juu  ::)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Latausvaloa pimeään...
Käynnistyksen jälkeen latausvalo sammui ihan normaalisti, mutta kierrosten noustessa yli tuhannen se perkeleen valo sytty uudestaan ja sammui taas, kun laski kierroksia.
...
Minkä tahansa virrankuluttajan päälle kytkeminen sai myös valon syttymään tai ainakin silloin, kun kulutuskohteita asteittain lisäsi, aina jokin sai kamelin selän katkeamaan.

Muistaakseni meilloli taannoin puimurissa samammoisia oireita. Korjaantu laturin vaiholla. Ihan tarkkaan en muista, mikä siinä hajos.
Paappa valoja sun muita laitteita päälle, ja mittaa latausjännite.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

andie

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
Vs: Latausvaloa pimeään...
Meillä tuossa 6470:ssä tuo sama vika. Takuuaikaan vaihtoivat uuden laturin mutta eipä se siitä korjautunu. Kylmemmillä ilmoilla tosiaan tuota tekee. Tehnyt jo neljä vuotta.  :) Onhan noissa akuissa virta kuitenkin riittänyt.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Latausvaloa pimeään...
"Ystävälläni on pieni ongelma..."

No ottakaas ystävä esiin, niin katsotaan...


Eikun siis liekö kylmyyden syytä, jos latausvalo alkaa mystisesti palamaan kierrosten noustessa... Päivällä rehukuormaa haettaessa ei ollut mitään vaivaa, paskasta oli 10 ja 15 välillä, en tarkemmin kattonu. Nyt sitten ehtoolla lypsyn jälkeen pakkanenki oli lievästi kiristyny tai sitten ei, mutta kone oli seissyt purevassa viimassa muutaman tunnin ja siis jäähtynyt täysin. Noi nykyset "lohkolämmittimethän" lämmittää vain kannen... tai ainakin tuossa.

Käynnistyksen jälkeen latausvalo sammui ihan normaalisti, mutta kierrosten noustessa yli tuhannen se perkeleen valo sytty uudestaan ja sammui taas, kun laski kierroksia. En sitten joutanut kauempaa eli paremmin lämpimäksi asti käyttää, kun sain hommat valmiiksi. Olisikohan tuo mahtanu sitten kunnolla lämmenneenä sammua, tai sitten ei. Minkä tahansa virrankuluttajan päälle kytkeminen sai myös valon syttymään tai ainakin silloin, kun kulutuskohteita asteittain lisäsi, aina jokin sai kamelin selän katkeamaan. Laturin remmikään ei kiljunut tuskissaan ja kai tuo paikallaankin oli, kun valo käynnistyksen jälkeen sammuikin.  ??? ??? ??? Ei ainakaa koskaa aikaasemmin oo moista sattunu, jotta ois kylmä laturin noin kangistanu, että voisko se sitte olla jotain muuta? tai sitten ei...

JD:ssä oli samanoloisia oireita, ne ei kylläkään olleet lämpötilaan sidottuja. Vikahistoriaan jäi koodi liian suuresta D+ jännitteestä, tosin monta kertaa sitä huoltomies tutki ja vikaa ei löytynyt. Vika kuitenkin ajoi itsensä ulos kun laturin päästä putosi hihnapyörä. Todennäköisesti hihnapyörässä oleva kytkin pääsi luistamaan tai itse pyörä luisti akselilla ja sorvasi akselin väljäksi ja lopulta poikki.

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Latausvaloa pimeään...
Laturin hihna saattaapi luistaa. Itselläni teki tuota joskus Massikassa, mutta siinä tuon huomasi myös kierroslukumittarissa joka nyykähti nollaan kaasua painettaessa suurella sähkökuormalla. Tyhjäkäynnillä laturi siis pyöri. Kiekkamittari otti ainakin tuossa kierroslukutiedon laturista. Hihna ei kiljunut eikä mitään, mutta luisti ja kiristyksellä korjaantui.

Mika

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1336
Vs: Latausvaloa pimeään...
"Ystävälläni on pieni ongelma..."

No ottakaas ystävä esiin, niin katsotaan...


Eikun siis liekö kylmyyden syytä, jos latausvalo alkaa mystisesti palamaan kierrosten noustessa... Päivällä rehukuormaa haettaessa ei ollut mitään vaivaa, paskasta oli 10 ja 15 välillä, en tarkemmin kattonu. Nyt sitten ehtoolla lypsyn jälkeen pakkanenki oli lievästi kiristyny tai sitten ei, mutta kone oli seissyt purevassa viimassa muutaman tunnin ja siis jäähtynyt täysin. Noi nykyset "lohkolämmittimethän" lämmittää vain kannen... tai ainakin tuossa.

Käynnistyksen jälkeen latausvalo sammui ihan normaalisti, mutta kierrosten noustessa yli tuhannen se perkeleen valo sytty uudestaan ja sammui taas, kun laski kierroksia. En sitten joutanut kauempaa eli paremmin lämpimäksi asti käyttää, kun sain hommat valmiiksi. Olisikohan tuo mahtanu sitten kunnolla lämmenneenä sammua, tai sitten ei. Minkä tahansa virrankuluttajan päälle kytkeminen sai myös valon syttymään tai ainakin silloin, kun kulutuskohteita asteittain lisäsi, aina jokin sai kamelin selän katkeamaan. Laturin remmikään ei kiljunut tuskissaan ja kai tuo paikallaankin oli, kun valo käynnistyksen jälkeen sammuikin.  ??? ??? ??? Ei ainakaa koskaa aikaasemmin oo moista sattunu, jotta ois kylmä laturin noin kangistanu, että voisko se sitte olla jotain muuta? tai sitten ei...
Paas kiristäen laturin remmi ensin, tai uus remmi (vanha pohjaa)
ei välttämättä aina kilju, vaikka luistaa

voorti

  • Vieras
Vs: Latausvaloa pimeään...

Veikkaisin laturinhiilen olevan kulunut lopuilleen tai jumittunut paikalleen.Kevyt kopautus laturin kylkeen voi auttaa ensiapuna.
Korjaava toimenpide:Vaihda koneeseen tarvikelaturi alkuperäisen
tilalle korjauksen ajaksi,ei ole sitten niin kiire korjauksella.Korjaa/
korjauta laturi vain laadukkailla varaosilla ja vaihda takaisin paikalleen.Tarvikelaturi palvelee tämän jälkeen parhaiten esim.verkonpainona.

gonemies

  • Vieras
Vs: Latausvaloa pimeään...
>>>Magneti marelli juu

En sanoisi huonoiksi pelkän merkin perusteella.Fiiusa kesti hienosti yli 4500 h täysin ilman toimenpiteitä Akut sippaili ainoastaan vanhuuttaan.

Muuten tuossa tuppasi sähköt paikoitellen  jäämään matkalle.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Latausvaloa pimeään...
"Ystävälläni on pieni ongelma..."

No ottakaas ystävä esiin, niin katsotaan...


Eikun siis liekö kylmyyden syytä, jos latausvalo alkaa mystisesti palamaan kierrosten noustessa... Päivällä rehukuormaa haettaessa ei ollut mitään vaivaa, paskasta oli 10 ja 15 välillä, en tarkemmin kattonu. Nyt sitten ehtoolla lypsyn jälkeen pakkanenki oli lievästi kiristyny tai sitten ei, mutta kone oli seissyt purevassa viimassa muutaman tunnin ja siis jäähtynyt täysin. Noi nykyset "lohkolämmittimethän" lämmittää vain kannen... tai ainakin tuossa.

Käynnistyksen jälkeen latausvalo sammui ihan normaalisti, mutta kierrosten noustessa yli tuhannen se perkeleen valo sytty uudestaan ja sammui taas, kun laski kierroksia. En sitten joutanut kauempaa eli paremmin lämpimäksi asti käyttää, kun sain hommat valmiiksi. Olisikohan tuo mahtanu sitten kunnolla lämmenneenä sammua, tai sitten ei. Minkä tahansa virrankuluttajan päälle kytkeminen sai myös valon syttymään tai ainakin silloin, kun kulutuskohteita asteittain lisäsi, aina jokin sai kamelin selän katkeamaan. Laturin remmikään ei kiljunut tuskissaan ja kai tuo paikallaankin oli, kun valo käynnistyksen jälkeen sammuikin.  ??? ??? ??? Ei ainakaa koskaa aikaasemmin oo moista sattunu, jotta ois kylmä laturin noin kangistanu, että voisko se sitte olla jotain muuta? tai sitten ei...
Minkämerkkinen traktori on ystävällä kysees ;D ;D Olen kuullut huhuja että eräänmerkkisiä pitäis tinailla säännöllisesti,oliskohan tinaukset irronnu ;D ;D

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Latausvaloa pimeään...
Juu... Ferguhan tuo, kuten kaksplussa arvelikin, mutten tinausten pettämiseen usko. 7480 Dyna-VT 3000h mittarissaan, että voihan toi 120A Iskrakin olla jo lopuillaan tai sitten ei. Nyt pakkasta 20 ja kuorman purkamisen jälkeen ei enää lämpimänäkään lähde käyntiin. (Pakko purkaa vaikka latausvalo paloikin) No ainakin selvis, että se EI lataa. Voipa olla tuo hiilijumikin tjsp. mutta en oikein hihnojen luistamiseen usko... tai voihan sitäkin kokeilla ja latausjännitteen mittausta, kun nyt ensin saan sen taiottua käyntiin... ellei ehdi jo taas jäähtyä... Yleensä kaikki hauskat oudot ilmiöt tuloo esiin näin ilmojen kylmetessä. Kulkee ja liikkuu pakkasesta huolimatta, kun vaan käyntiin sais...

Joo... Vikakin sitten löytyi.

Toinen hiili on niin loppu kuin ikinä olla voi. Nyt vain etsimään uutta laturia. Paikallises ei ollu hyllys, mutta huomiseksi sais... IKH:n sivuilla isojen nyykkäreitten 120A laturi näytti ainaki ulkoisesti samanlaiselta... Siivapyörä vaihtamalla ja silleen. Taitaa kannattaa tuon Iskran laakeritkin vaihtaa, jos sen vaikka varalle korjais...

Viimeksi muokattu: 17.12.09 - klo:13:37 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Käy ja kukkuu...
Pluskakssatanen oli siinä oikees, että jouduin tinailemaan... Nimittäin uudet 5 euron  hiilet pitimeensä - oma työhän on tunnetusti ilmaista. Nyt kaikki pelittää - ainakin toistaiseksi ja sai muutaman päivän lisäaikaa uuden laturin hankintaan. Mikä tärkeintä, sai koneen liikenteeseen ilman pidempi odotteluja. Laakerit jätin vaihtamatta, kun tuntui äkkiseltään olevan kunnossa, mutta aika näyttää...
tethering holes to their concave windings

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Käy ja kukkuu...
Pluskakssatanen oli siinä oikees, että jouduin tinailemaan... Nimittäin uudet 5 euron  hiilet pitimeensä - oma työhän on tunnetusti ilmaista. Nyt kaikki pelittää - ainakin toistaiseksi ja sai muutaman päivän lisäaikaa uuden laturin hankintaan. Mikä tärkeintä, sai koneen liikenteeseen ilman pidempi odotteluja. Laakerit jätin vaihtamatta, kun tuntui äkkiseltään olevan kunnossa, mutta aika näyttää...
Mä tiesin että näin tulee käymään ;D ;D ;D ;D

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Latausvaloa pimeään...
Ei noista nykylatureista kannata paljoa laakereita vaihtaa jos niitä ei alun ole pilattu esim. liian kireällä hihnalla. Yleensä noista kypsyvät tasasuuntaajan diodit tai sitten se hiiliä vasten tuleva osa menee rikki ja alkaa syödä hiiliä.

Iskra ja magnetimarelli aika pitkälti samaa kuraa. Marelliin tosin saa vahvistettua tasasuuntaajasiltaa, ei ollut -95 6300:n laturiin edes kallis, noin kympin. (firman alennuksilla)

Monesti Valtralta saa uuden laturin halvemmalla kuin mitä autosähköfirmat ja varaosaputkat niistä pyytävät.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's