Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Webasto  (Luettu 12729 kertaa)

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Webasto
mutta eikös juuri joissain rehuhommissa tuo lyhyt käyttö ole ominaista?   ja sitten manataan kun akuissa ei puhtia kun kaikenmaaliman senonit päällä ajetaan se pieni aika mikä lastauksessa menee....                  liekö noissa akuissa tollasessa käytössä eroa?

Ongelma tuntuis olevan se, ettei akku ota virtaa vastaan kylmänä, vaikka sitä olisi tarjolla. Käytännössä on aivan sama onko työvaloja ja penkinlämmittimiä päällä, kunhan latausjännite pysyy siinä 14,3-14,5V korvilla. Akku ottaa sitten vastaan sen mitä kykenee.

Akuissa on eroja. Alla linkki kaavioon, missä 77A akkuja on ladattu -20 asteessa 10 minuuttia. Ei mene paljoa virtaa sisään. Nuo kun kertoo kuudella, saa tunnissa sisään menevän virran.

https://www.dropbox.com/s/gyrxghkfgxzkwmk/Lataus.jpg

Viimeksi muokattu: 15.12.13 - klo:16:16 kirjoittanut Jerry

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2528
  • Etelä-Karjala
Vs: Webasto
johdon päähän  ajastinkellolla ja sisätilalämmittimellä mahdoton yhtälö lienee

Kun kerran on semmonen auto tai työkone missä on Webasto tai Eberi, niin kyllä tuo yhtälö menee aika mahdottomaksi. Ainakin hyvin epämukavaksi...

Totuuden nimessä pitää sanoa, että emännän Skodassa on sähkölämppärit sekä Eberi; kotona yleensä roikan päässä, työpaikalla ja muualla ei sitten tarvi ihmetellä että miten saa auton lämpimäksi. Omassa pakussa on vain Eberi.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Webasto
johdon päähän  ajastinkellolla ja sisätilalämmittimellä mahdoton yhtälö lienee

Kun kerran on semmonen auto tai työkone missä on Webasto tai Eberi, niin kyllä tuo yhtälö menee aika mahdottomaksi. Ainakin hyvin epämukavaksi...

Totuuden nimessä pitää sanoa, että emännän Skodassa on sähkölämppärit sekä Eberi; kotona yleensä roikan päässä, työpaikalla ja muualla ei sitten tarvi ihmetellä että miten saa auton lämpimäksi. Omassa pakussa on vain Eberi.
Laittaa siihen sen Defan/Calixin pistokkeen ja laturin, ennemmin. Muistaa sit kotona vielä ladata :-[ (piti kyllä laittaa en taaskaan muistanu)
pessimisti ei pety!

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Webasto

Akuissa on eroja. Alla linkki kaavioon, missä 77A akkuja on ladattu -20 asteessa 10 minuuttia. Ei mene paljoa virtaa sisään. Nuo kun kertoo kuudella, saa tunnissa sisään menevän virran.

https://www.dropbox.com/s/gyrxghkfgxzkwmk/Lataus.jpg
Taas niitä hiuksia halkomaan :D
Kuvan mukaan kymmenessä minuutissa on saatu (Banner 77 Ah) akkua varattua 1,83 Ah, eli tänä aikana keskimääräinen latausvirta on ollut (60/10)*1,83=10,98A.

Tuo tulos ei kerro sitä, mikä on latausvirta (A)  tunnin kuluttua, eikä sitä paljonko akkuun on varastoitunut energiaa (Ah) tuona aikana.  Siihen vaikuttavat sisäisen vastuksen lämmittävä vaikutus sekä kemiallisen reaktion ja sisäisen vastuksen muutokset.


Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Webasto

Akuissa on eroja. Alla linkki kaavioon, missä 77A akkuja on ladattu -20 asteessa 10 minuuttia. Ei mene paljoa virtaa sisään. Nuo kun kertoo kuudella, saa tunnissa sisään menevän virran.

https://www.dropbox.com/s/gyrxghkfgxzkwmk/Lataus.jpg

Tuo tulos ei kerro sitä, mikä on latausvirta (A)  tunnin kuluttua, eikä sitä paljonko akkuun on varastoitunut energiaa (Ah) tuona aikana.  Siihen vaikuttavat sisäisen vastuksen lämmittävä vaikutus sekä kemiallisen reaktion ja sisäisen vastuksen muutokset.

Ihan oikeassa olet. Luultavasti tilanne paranee tuon ensimmäisen 10 minuutin aikana, kun akku "herää" ja reaktio lähtee käyntiin. Mutta juuri tuossa elukoiden ruokinnassa ja autolla kaupunkiajossa tulee tuollaista lyhyttä ajoa, minkä aikana ei auta vaikka olis kuinka kova laturi ja yrittäis ajella ilman penkinlämmittimiä.

roadman

  • Vieras
Vs: Webasto
Pajero ollu 5v. Siinä oli ostettaessa webasto eikä meillä oloaikaan ole muuta tehty kuin välillä kurkattu että tuolla se nököttää. Emäntä ajaa 40 km arkipäivittäin töihin päiväkodin kautta eli lyhyttä ajoa. Kertaakaan näiden vuosien aikana ei ole akut loppuneet eikä mitään ongelmaa.
Käytännössä paloaika on säädetty 30 min konelämpiää siinä ajassa, ja sitten lisää käydessä jos tarve vaatii.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Webasto
Miettinyt, että nämä webastoeberi-vempeleet on fiksuja, muttei ihan riittävän fiksuja.  Eihän niiden pitäisi syttymisen jälkeen kuluttaa virtaa vaan tuottaa sitä polttoaineen energialla.  Eli generaattori persiiseen pyörimään ;)

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Webasto
Miettinyt, että nämä webastoeberi-vempeleet on fiksuja, muttei ihan riittävän fiksuja.  Eihän niiden pitäisi syttymisen jälkeen kuluttaa virtaa vaan tuottaa sitä polttoaineen energialla.  Eli generaattori persiiseen pyörimään ;)

Enää puuttuisi ne ketkä haluisi maksaa tästä lisälaitteesta  ;D

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Webasto
Eikös jo joku polttokenno ollu ainakin kokeilla. Ja onhan ainakin etanolilla toimivia asuntoauto käyttöön.
pessimisti ei pety!

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2528
  • Etelä-Karjala
Vs: Webasto

Laittaa siihen sen Defan pistokkeen ja laturin

Suunnitelmia on viritteillä. Kunhan vain sais aikaiseksi... :-[
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Webasto
Emäntä ajaa 40 km arkipäivittäin töihin päiväkodin kautta eli lyhyttä ajoa. Kertaakaan näiden vuosien aikana ei ole akut loppuneet eikä mitään ongelmaa.

Mä ajan 4 km kimppakyydin kokoontumispaikalle ja Webastolla lämpimäksi molemmissa päissä. Päälle vielä kaupassa käynnit samaa luokka. On ongelmia :D Kerran/pari viikossa tulee sitten 50km siivuja, mutta kyllä lohkolämmitin sais olla, ettei tarvisi aina laittaa pöhinä-systeemiä päälle. Nyt pitää latailla akkuja välillä akku-laturilla, kun en oo malttanu nykyiseen autoon sitä Defan/Calixin laturia laittaa. Ei auta vaikka autossa on 2 akkua, Webasto käynnistysakussa ja lämmityslaite ottaa virtansa toisesta. Käyntiin lähtee aina, mutta tuo "hupiakku" on vähä väliä tyhjä.

Aika ison avun saa, jos kytkee lämmityslaitteen puhaltimen erikseen, se kun vie eniten virtaa. Webastohan ei ota kun 3-4A toimiessaan. Tuolla Remucilla homma hoituu helposti, kun siinä on 2 lähtöä ja toisen saa laitettua viiveellä lähtemään päälle. Jättää vain Webastolta kytkemättä sen normaalin puhaltimen ohjauksen.

Edit:
Niin ajatuksena siis se, että sisätiloja ei lämmitetä ollenkaan, jos tiedossa on lyhyt ajo.

Viimeksi muokattu: 15.12.13 - klo:21:29 kirjoittanut Jerry

roadman

  • Vieras
Vs: Webasto
Eikös nämä pöhö lämmittimet toimi noin että ensin lämmitetään moottori ja sitten kun nesteiden lämpötilä on riittävä niin lämmittää auton sisätilat. Näin ainakin pajeron webasto ja aiempi eberi 80 luvun alkupuolelta toimi, siihen mitään eriohjauksia tarvitse.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Webasto
Eikös tämä auton sisäilmanpuhallin ja webaston oma vesipumppu ole se akkujen tuhooja näissä webastoissa? Ainakin itsellä nämä lähtevät päälle noin minuutin sisällä webaston käynnistymisestä Virtaa imetään kylmästä akusta se puolituntia, ennen liikkeelle lähtöä. Sitten yritetään ladata sitä yhtä kylmää akkua vartin ajon aikana.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Webasto
Enää ei taida olla markkinoilla niitä akun kylkeen/alle? laitettavia lämmittimiä ? Semmoinen kun olis lohkolämmittimen ja akkulaturin kaverina, niin sais löpölämmittimenkin kiusaama akku aina tarvittavan latauksensa.

Emännän autossa on eberi ja lohkolämmitin akkulaturilla. Tuo tuntuis olevan toimiva yhdistelmä, varsinkin kun kotona lämmittää lohkolämppärillä ja töissä eberillä ja ajomatka on semmosta 25-50 min suuntaansa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Webasto
Eikös nämä pöhö lämmittimet toimi noin että ensin lämmitetään moottori ja sitten kun nesteiden lämpötilä on riittävä niin lämmittää auton sisätilat. Näin ainakin pajeron webasto ja aiempi eberi 80 luvun alkupuolelta toimi, siihen mitään eriohjauksia tarvitse.

Näinhän ne toimii, mutta lämmittimeltä lähtevä vesi on 5 minuutissa sen +20 astetta, missä vaiheessa lämmityslaitteen puhallin käynnistetään. Ja moottori on edelleen aika kylmä, se kun ei lämpene ihan yhtä äkkiä kuin vesi.

Ihan fiksua akun säästöä sais, kun laittais webastolta lämmityslaitteen puhaltimelle tulevaan johtoon katkaisijan, jolla vois valita lämpiääkö sisätilat. 15 minuutissa lämpenis moottori oikein sopivaksi ja akun varausta kuluisi 1-2Ah verran. Manuaali-ilmastoinnilla tuota ongelmaa ei tietenkään ole, kun voi vääntää hantaakin ihan kojelaudasta 0-asentoon.

Viimeksi muokattu: 16.12.13 - klo:10:04 kirjoittanut Jerry