Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suorakylvöstä  (Luettu 48444 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Suorakylvöstä
JOS on tarvetta käyttää ni kyllä mä olen ihan litralla pärjänny kerran vuodessa joka olis silloin 0,3 annosta suositellusta 3-4 litrasta.. eiköhän parahin SKN sitä ole tuossa tarkoitettu.

Muuta mielessäs vaikkapa 70 prosenttiin täydestä satsista (100%) niin saatat onnistua  ;D
Älä ny sekota..... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suorakylvöstä
JOS on tarvetta käyttää ni kyllä mä olen ihan litralla pärjänny kerran vuodessa

***Aikas vähän, mulla meni 60 litraa viime syksynä.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Suorakylvöstä
JOS on tarvetta käyttää ni kyllä mä olen ihan litralla pärjänny kerran vuodessa joka olis silloin 0,3 annosta suositellusta 3-4 litrasta.. eiköhän parahin SKN sitä ole tuossa tarkoitettu.

Muuta mielessäs vaikkapa 70 prosenttiin täydestä satsista (100%) niin saatat onnistua  ;D
Älä ny sekota..... ;D

Parempi on 0%.

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Suorakylvöstä
JOS on tarvetta käyttää ni kyllä mä olen ihan litralla pärjänny kerran vuodessa

***Aikas vähän, mulla meni 60 litraa viime syksynä.

 ;D
Housuihin?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suorakylvöstä
JOS on tarvetta käyttää ni kyllä mä olen ihan litralla pärjänny kerran vuodessa

***Aikas vähän, mulla meni 60 litraa viime syksynä.

 ;D
Housuihin?

Eikun käsille...

 :D
Kui mää ain olen paras?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Suorakylvöstä
Kohta kymmenen vuotta tullu tuota Rapidia laahattua.
Suorakylvöä ehkä vuosien varrella luokka 200 ha.
Mun kokemuksen mukaan hiesusavien suorakylvö onnistuu Rapidilla,työ vaan on tehtävä 10-15 pv myöhemmin kuin muokatun kylvö.Tällöin maa murustuu riittävästi.
Aikataulu on suurin syy miksi en suorakylvä muuta kuin naapurin syksyllä muokkaamatta jättämiä maita ihan viimeiseksi.Kun tuon kosteusolosuhteen muistaa niin suorakylvö onnistuu melko hyvin normaalisti.Puinti vaan siirtyy mielestäni liikaa.

Millais tämmöset hiesut kun on kylvökunnossa toisesta reunasta ja mettän reunassa vielä jäässä...

 ;D

--ei ainakaan suorakylvetä,siis meillä...

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Suorakylvöstä
Kuten joharakin jo kirjoituksessaan antoi ymmärtää, niin tuon pienellä traktorilla kyntämisen suurin ongelma on iso pinta-ala ja se yhditettynä siihen, että viljatilan täytyy hakea osa tuloista varsinaisen maatalouden ulkopuolelta niin aikaa ei ole rajattomasti käytettävissä. Lautasmuokkain on työsaavutukseltaan kohtuullisen tehokas ja niistäkin löytyy malleja jotka toimivat alle sata hv traktorilla. Menetelmien paremmuuteen en ota kantaa. Itse lautasmuokkailen juuri tuosta edellä mainitsemastani syystä.
Nothing is Something Worth Doing

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Suorakylvöstä
Kuten joharakin jo kirjoituksessaan antoi ymmärtää, niin tuon pienellä traktorilla kyntämisen suurin ongelma on iso pinta-ala ja se yhditettynä siihen, että viljatilan täytyy hakea osa tuloista varsinaisen maatalouden ulkopuolelta niin aikaa ei ole rajattomasti käytettävissä.

Näin se menee. Mutta jatketaan päivää yöllä?


Tai otetaan urakoitsija avuksi tuntihinnalla niille parhaille lohkoille,ja niissäkin päisteet itse kyntäen. Toki kalusto saattaa olla reilumman kokoista mutta taitaa tonnikilometrejä tulla sama määrä pellolla,ellei vähemmänkin ::)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Suorakylvöstä
Kuten joharakin jo kirjoituksessaan antoi ymmärtää, niin tuon pienellä traktorilla kyntämisen suurin ongelma on iso pinta-ala ja se yhditettynä siihen, että viljatilan täytyy hakea osa tuloista varsinaisen maatalouden ulkopuolelta niin aikaa ei ole rajattomasti käytettävissä.

Toisaalta vaikka kyntöhommaan kuluu tunteja melkoisesti, niin kalenteriaikaa homman hoitamiseen on kuitenkin pari kuukautta, eikä pieni sadekaan estä kyntämistä, ja homma sujuu hyvin myös pimeässä valojen varassa, päisteet toki on parempi tehdä päivänvalolla.

Tarkoittaa siis että sen kyntämisen saa soviteltua niiden muiden hommien kanssa huomattavasti helpommin kuin useimmat muut työt.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Suorakylvöstä
No, jos nyt aletaan puolustelemaan omaa näkökantaani niin todettakoon, että vaikka kalenterin mukaan kyntöaikaa olisi huru mykket, niin absoluuttisesti siihen menee enemmän aikaa kuin lautasmuokkaukseen. Jota sitäkin voi tehdä valoilla pimeässä. Mä makoilen mieluummin mamman vieressä kuin traktorin kopissa. Tässäkin suhteessa ihmiset on erilaisia, kukin tehköön niin kuin häntä huvittaa..
Nothing is Something Worth Doing

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Suorakylvöstä

Tarkoitatko siis että maan kyntäminen on turhanpäiväistä mylläämistä? Voi se joskus tietysti olla. Mutta jos miettii tältä kannalta:

Kyntäminen 4 siipisillä auroilla muokkaa maata 140 senttiä kerrallaan. (14 tuumaiset). 74-heppainen, vanha ja väsynyt vuokratraktorini vetää noita 20 sentin syvyydessä "nelosella" kierrosluvun ollessa 1300-1500 rpm. Polttoaineenkulutusta en ole laskenut, mutta se ei ole mikään valtava, ehkä 10-12 litraa tunnissa. Tunteja tietysti kertyy kun ei aja lämä tiskissä..

Jos käyttäisin lautasmuokkainta yms. vekotinta niin pitäisi vaihtaa tuo traktori. Ajovauhdin täytyy olla nopeampi ja tehoa tarvitaan enemmän. Työsaavutus on korkeampi, mutta voipa olla että ajokertojakin tulee kaksi. En usko että polttoaineenkulutus/ha on paljon pienempi kuin kyntäessä? Ja koneen täytyisi olla suurempi. Tai sitten pitäisi käyttää urakkamiestä (joka toisi 14 tn painavan yhdistelmänsä tallaamaan pellon piloille)

Luulen siis että kyntämällä säästän kuluissa ja voitan satotasossa. Pinta-alat ovat tietysti pienet ja tykkään istua traktorissa selkä väärässä.

Voipa olla että olen laskenut (hettänyt lonkalta) tämän väärin ja kokeilen joskus jotain toista muokkaustapaa. Muistaakseni jo 80-luvulla  todistettiin, että osa maista täytyy kyntää ja osaa ei tarvitse. Tämä totuus pätee edelleen, eli ei tämä suorakylvö/kevytmuokkauskeskustelu voi antaa mitään uusia ja kaikenvoittavia vastauksia.

Jumalauta, piti hetken katsoa että kuka tään oli kirjoittanut. Olis melkein voinut olla mun kirjoitukseni muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta.


Hui! Oliko minulla pilkkuvirheitä  ;D Lautasmuokkaus on varmaan hyvä menetelmä. Itse pidän suurimpana ongelmana maan tiivistymistä. Nimenomaan siitä syystä, että joutuisin turvautumaan urakkamieheen (=tosi iso Fendt ja yli 6 metrinen kone). Tekisi kyllä edullisesti. Mielessäni vaan liikkuu MTT:n Maakemian- ja fysiikanosaston tutkimus, joka osoittaa raskaiden koneiden aiheuttavan tiivistymäkerroksen  60-80 sentin syvyyteen. Kyntämällä tiivistymä tulee välille 20-30 senttiä. Tämän matalan tiivistymän voi rikkoa ja korjata. Mutta millä rikotaan tiivistymäkerros 70 sentin syvyydeltä?  Uusimalla salaojitus  :o. Siinä se säästö sitten menisi... Joskus täytyy ko. pellot vielä ostaa itselle, ehkä lohkosurffailua harrastavat vuokraviljelijät eivät ole kiinnostuneita tällaisista pikkuseikoista.

Mutta korostan.. Näitä ongelmia ei tietysti ole kaikilla maalajeilla. Maan kosteus muokkaushetkellä on myös tärkeää. Niin... ja mainittakoon, että maan kosteus siellä 60-80 sentin syvyydessäkin on oleellista.

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Suorakylvöstä
Tähän tulokseen minäkin oon tullu, että tämmösellä pienviljelijällä ei oikein ole kyntämiselle taloudellista vaihtoehtoo jos haluaa itse siellä pelloilla puuhailla. Tosin enää ei tarvi olla selkä vääränä, sijoitin 1000€ syksyllä tuommosiin hinattaviin Fiskarsseihin joita pystyy vetään sängeltä  ;D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Suorakylvöstä
Kaikkia muita menetelmiä voin kokeilla ja harkita, mutta kyntäminen lähinnä oksettaa :D

Vielä palaan tuohon rapidiin suorakylvimenä. Mielestäni diskeillä varustettu kone on aivan eri vehje kuin tavallinen. Mitä olen parin isännän touhuja moisella koneella seurannut, niin kasvustot ovat olleet varsin onnistuineita. Huonoja puolia tuossa on vetotehon tarve ja yhdistelmän pituus. Se on jännä, että savia on niin monenlaisia vaikka paperilla pelataan samoilla maalajeilla. Silti toisilla vaan onnistuu (ainakin paperilla) ;)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Suorakylvöstä
Kaikkia muita menetelmiä voin kokeilla ja harkita, mutta kyntäminen lähinnä oksettaa :D

Vielä palaan tuohon rapidiin suorakylvimenä. Mielestäni diskeillä varustettu kone on aivan eri vehje kuin tavallinen. Mitä olen parin isännän touhuja moisella koneella seurannut, niin kasvustot ovat olleet varsin onnistuineita. Huonoja puolia tuossa on vetotehon tarve ja yhdistelmän pituus. Se on jännä, että savia on niin monenlaisia vaikka paperilla pelataan samoilla maalajeilla. Silti toisilla vaan onnistuu (ainakin paperilla) ;)
Mikäs kynnössä on vikana? Eikös sun lautasmuokkailut ollu tattis ja soronoo? Tiivistyneille maille kunnon syväkyntö ja avot, alkaa kahut rehottaa.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Suorakylvöstä
Kultivointi on meikäläisen maille kaikista paras.
Jaksa nyt tosta kynnöstä alkaa vääntää tälle päivää...