Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suorakylvöstä  (Luettu 48444 kertaa)

fiurio

  • Vieras
Vs: Suorakylvöstä
Noin niinkun yleisesti,paljonko ootte saaneet jäämään katetta siitä maan turhanpäiväisestä mylläämisestä? satotaso per/ha ei mielestäni mitenkään kuvaa viljelyn järjellisyyttä.
Joo. Ostaa suorakylvökoneen joka maksaa 40-50000e, sit ajaa rountuppia 2 kertaa kasvukausi plus muut tautiaineet. Sitten sataa vettä yli 40mm ja viljat kellastuu. Sato 3000kiloa maksimissaan, varsinki ohralla joka yliherkkä vedelle. Ja mitä tulee tohon landehoon paukuttamaan saastumiseen, on fosforit mukavasti pinnassa. Mites muuten tollasen suorakylvön kalkitus järjestyy? Se miten sen kalkin saa riittävän sekaisin sihen maahan?

Minä omistan tälläisen järjettömän(SKN:n luulo)kalliin,yli 50.000 euron suorakylvökoneen,mutta sillä tehdään myös töitä,tämän vuoden kylvöala on
esim.776 ha,olen tosi tyytyväinen sijoitetun pääoman tuottoon.
Rounduppia käytetään n.0,7annosta kasvukaudessa keskimäärin,ei siis 2 annosta.(SKN:n luulo).
Kevätviljojen sato ka. 4800kg/ha,e siis 3000kg(SKN:n luulo).Lisäksi tänä vuonna mallasohra parempi laatuista ,kuin kenelläkään muulla sopimustehtaan
analyysissä.
Sadon mukana on monena vuonna peräkkäin lähtenyt maasta enemmän fosforia,kuin mitä keväällä on annettu,eli ei huuhtoudu(SKN:n luulo).
Kalkin voi levittää sängelle,se imeytyy kyllä siitäkin ,mutta hitaasti,itse olen nopeuttanut asiaa lautasmuokkauksella.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Suorakylvöstä

Miksi vertaat 4 siip auroja 4 M lautasmuokkariin ???   160cm / 400 cm

Pitää verrata 2,5 M lautas muokkaimeen,,,,,,          160 cm / 250 cm

 ::)

Meinaatko että 250 senttinen lautasmuokkain kulkisi 74 hevosella ja kerta-ajolla? En usko siltikään, että säästö olisi mullistavaa.

Teroman

Vs: Suorakylvöstä
Tehontarve 70 hv

2,5 M laite joka siis uutuus malli , esitteessä 3 M laitteelle ilm alk 80 hp

http://personal.inet.fi/koti/tero.hokka/simba_esite2[1].pdf

Onko muuten ainoa valmistaja joka tekee 2,5 M mallia ?

http://www.simba.co.uk/xpress.php

sivun alaosassa

Vieläpä jousituksella ja kulmansäädöllä , umpijyrä kaapimin jo vakiona

"Teknillinen tiedoite"
 ::)


Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo:11:23 kirjoittanut Teroman

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Suorakylvöstä
Tehontarve 70 hv

2,5 M laite joka siis uutuus malli , esitteessä 3 M laitteelle ilm alk 80 hp

http://personal.inet.fi/koti/tero.hokka/simba_esite2[1].pdf

Onko muuten ainoa valmistaja joka tekee 2,5 M mallia ?

http://www.simba.co.uk/xpress.php

sivun alaosassa

Vieläpä jousituksella ja kulmansäädöllä , umpijyrä kaapimin jo vakiona

"Teknillinen tiedoite"
 ::)




Vaan riittääkö kerta-ajo? Tai toisaalta... ei kyllä kiinnosta silti yhtään. Sorry.

Teerinki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 239
Vs: Suorakylvöstä
Kepulaiset kyntää ja luulee olevansa tosi viljeliöitä!

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Suorakylvöstä
Noin niinkun yleisesti,paljonko ootte saaneet jäämään katetta siitä maan turhanpäiväisestä mylläämisestä? satotaso per/ha ei mielestäni mitenkään kuvaa viljelyn järjellisyyttä.
Joo. Ostaa suorakylvökoneen joka maksaa 40-50000e, sit ajaa rountuppia 2 kertaa kasvukausi plus muut tautiaineet. Sitten sataa vettä yli 40mm ja viljat kellastuu. Sato 3000kiloa maksimissaan, varsinki ohralla joka yliherkkä vedelle. Ja mitä tulee tohon landehoon paukuttamaan saastumiseen, on fosforit mukavasti pinnassa. Mites muuten tollasen suorakylvön kalkitus järjestyy? Se miten sen kalkin saa riittävän sekaisin sihen maahan?

Minä omistan tälläisen järjettömän(SKN:n luulo)kalliin,yli 50.000 euron suorakylvökoneen,mutta sillä tehdään myös töitä,tämän vuoden kylvöala on
esim.776 ha,olen tosi tyytyväinen sijoitetun pääoman tuottoon.
Rounduppia käytetään n.0,7annosta kasvukaudessa keskimäärin,ei siis 2 annosta.(SKN:n luulo).
Kevätviljojen sato ka. 4800kg/ha,e siis 3000kg(SKN:n luulo).Lisäksi tänä vuonna mallasohra parempi laatuista ,kuin kenelläkään muulla sopimustehtaan
analyysissä.
Sadon mukana on monena vuonna peräkkäin lähtenyt maasta enemmän fosforia,kuin mitä keväällä on annettu,eli ei huuhtoudu(SKN:n luulo).
Kalkin voi levittää sängelle,se imeytyy kyllä siitäkin ,mutta hitaasti,itse olen nopeuttanut asiaa lautasmuokkauksella.

Sinähän tuossa jo kaiken oleellisen sanoitkin. Itse en ole kalkkia mullannut millään mutta johonkin toi on vuodessa hävinny ja pellon pinnan pH noussut..

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Suorakylvöstä
Kepulaiset kyntää ja luulee olevansa tosi viljeliöitä!

Näinkö on? Eikö saa kyntää ilman jäsenkirjaa. Tätä en ole tiennytkään.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Suorakylvöstä
Kohta kymmenen vuotta tullu tuota Rapidia laahattua.
Suorakylvöä ehkä vuosien varrella luokka 200 ha.
Mun kokemuksen mukaan hiesusavien suorakylvö onnistuu Rapidilla,työ vaan on tehtävä 10-15 pv myöhemmin kuin muokatun kylvö.Tällöin maa murustuu riittävästi.
Aikataulu on suurin syy miksi en suorakylvä muuta kuin naapurin syksyllä muokkaamatta jättämiä maita ihan viimeiseksi.Kun tuon kosteusolosuhteen muistaa niin suorakylvö onnistuu melko hyvin normaalisti.Puinti vaan siirtyy mielestäni liikaa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suorakylvöstä
Kohta kymmenen vuotta tullu tuota Rapidia laahattua.
Suorakylvöä ehkä vuosien varrella luokka 200 ha.
Mun kokemuksen mukaan hiesusavien suorakylvö onnistuu Rapidilla,työ vaan on tehtävä 10-15 pv myöhemmin kuin muokatun kylvö.Tällöin maa murustuu riittävästi.
Aikataulu on suurin syy miksi en suorakylvä muuta kuin naapurin syksyllä muokkaamatta jättämiä maita ihan viimeiseksi.Kun tuon kosteusolosuhteen muistaa niin suorakylvö onnistuu melko hyvin normaalisti.Puinti vaan siirtyy mielestäni liikaa.

Millais tämmöset hiesut kun on kylvökunnossa toisesta reunasta ja mettän reunassa vielä jäässä...

 ;D
Kui mää ain olen paras?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Suorakylvöstä
Kohta kymmenen vuotta tullu tuota Rapidia laahattua.
Suorakylvöä ehkä vuosien varrella luokka 200 ha.
Mun kokemuksen mukaan hiesusavien suorakylvö onnistuu Rapidilla,työ vaan on tehtävä 10-15 pv myöhemmin kuin muokatun kylvö.Tällöin maa murustuu riittävästi.
Aikataulu on suurin syy miksi en suorakylvä muuta kuin naapurin syksyllä muokkaamatta jättämiä maita ihan viimeiseksi.Kun tuon kosteusolosuhteen muistaa niin suorakylvö onnistuu melko hyvin normaalisti.Puinti vaan siirtyy mielestäni liikaa.

Millais tämmöset hiesut kun on kylvökunnossa toisesta reunasta ja mettän reunassa vielä jäässä...

 ;D
Kylvetään toisesta reunasta,odotellaan toukokuuta ja kylvetään loput ;D

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Suorakylvöstä
Kepulaiset kyntää ja luulee olevansa tosi viljeliöitä!

Näinkö on? Eikö saa kyntää ilman jäsenkirjaa. Tätä en ole tiennytkään.

Voi saateri sentään, mää olen joka vuosi tehny kepuleitten töitä. Jostain syystä mua ei ole yhtään vielä ainakaan alkanut vituttamaan. Olenko immuuni tuolle kepulismille?

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Suorakylvöstä
Kepulaiset kyntää ja luulee olevansa tosi viljeliöitä!

Näinkö on? Eikö saa kyntää ilman jäsenkirjaa. Tätä en ole tiennytkään.

Voi saateri sentään, mää olen joka vuosi tehny kepuleitten töitä. Jostain syystä mua ei ole yhtään vielä ainakaan alkanut vituttamaan. Olenko immuuni tuolle kepulismille?
Älä välitä. Määkin sorruin tänä vuonna. Kukaan ei tullu tarjoamaan jäsenkirjaa, eikä kukaan ottanu vanhaa pois.  ::)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

voorti

  • Vieras
Vs: Suorakylvöstä
yks juttu ! Mites irtoo ohrasta vihneet/kylvötapa.Onks kellään havaintoo uusista 2-tahosista lajikkeista tässä mielessä.kysyn kun en tiedä mitään näistä uusista muokkausvispilöistä,muuta kun sen että ne on ihan älyttömäv kalliita.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Suorakylvöstä

Viimeksi muokattu: 25.11.09 - klo:20:40 kirjoittanut apilas

Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Suorakylvöstä


Minä omistan tälläisen järjettömän(SKN:n luulo)kalliin,yli 50.000 euron suorakylvökoneen,mutta sillä tehdään myös töitä,tämän vuoden kylvöala on
esim.776 ha,olen tosi tyytyväinen sijoitetun pääoman tuottoon.
Rounduppia käytetään n.0,7annosta kasvukaudessa keskimäärin,ei siis 2 annosta.(SKN:n luulo).
Kevätviljojen sato ka. 4800kg/ha,e siis 3000kg(SKN:n luulo).Lisäksi tänä vuonna mallasohra parempi laatuista ,kuin kenelläkään muulla sopimustehtaan
analyysissä.
Sadon mukana on monena vuonna peräkkäin lähtenyt maasta enemmän fosforia,kuin mitä keväällä on annettu,eli ei huuhtoudu(SKN:n luulo).
Kalkin voi levittää sängelle,se imeytyy kyllä siitäkin ,mutta hitaasti,itse olen nopeuttanut asiaa lautasmuokkauksella.
50000e on persaukiselle kallis vaikka kylväsit 1000ha vuosi. Siitä kuitenkin kuluu ne halvat kiekot ja vantaat.
Mikä on 0,7 annosta?
Tänä vuonna mallasohran laadulla ei ole hevon*****akaan merkitystä hinnallisesti.
Miten märkänä vuonna on sadot ollu?
Fosforin sitoutuminen pintakerroksiin on tutkitusti suorakylvössä suurempaan ja siitä johtuen huuhtoumat ovat suurempia. Sitten tuo fosforin poistuminen, jos alilannoittaa tai käyttää venakkojen tuontiblendityppeä ei sinne maahan luonnollisesti edes mene fosforia. Ja muutenkin nykyisillä lannoitustaulukoilla maa köyhtyy.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159