Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe raktorinajo kortilla  (Luettu 26481 kertaa)

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: raktorinajo kortilla
kysymys Heinämäelle><
Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan lueta mpö:n sallivaa liikennettä eli silloin ei ole kyseessä
liikennetraktori, joten max nopeus on 40.

Jos mpö:llä sallittua ajoa  niin kuinka monen isännän tiedät ajavan max 40km/h traktorilla joka kulkee 50 ja rek liikennetr??--tästä saisi sakkotuloja
lähes joka tilalta-valtion kassaa rahoo lisää  ;D
   
   Fds on parhaitan varmaan oikeassa-ja eikös ole paras odottaa lakipykälät kun ne viimein tulevat voimaan. MT-lehti välillä kirjoittaa
ennen aikaisia tietämättä asian todellista lopputulosta!

Kukin ajaa, mitä ajaa. Finlex ei edelleenkään aukea, jotta saisin lainauksen pykälästä.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: raktorinajo kortilla
Ajokorttilain 19.1.2013 voimaan tullut uudistus on aiheuttanut epätietoisuutta maatalouskäytössä olevien ja/tai maatalouskäytössä olevien liikennetraktoreiksi rekisteröityjen traktoreiden ajokorttivaatimuksista. Tässä ovat oleelliset asiat pähkinänkuoressa:
Maatalouden kannalta tässä on merkittävää, ettei uusi LT- ajokorttiluokka muuta vanhaa hyvää käytäntöä. Toisin sanoen maatalousajoja voi traktoreilla ajaa edelleen T- ajokortilla, silloin kun moottoripolttoöljyn käyttö on sallittua, myös T- ajokortin ikäraja on edelleen 15 vuotta. Tästä T- ajokorttitulkinnasta on jo vuodelta 2006 Vaasan hovioikeuden antama lainvoimainen päätös, jolla on ollut käyttöä muutamissa tapauksissa myös Pohjois-Savossa, kun viljelijöille on liikennevalvonnassa kirjoitettu rangaistusvaatimus siitä, että maatalousajoissa olevalla liikennetraktoriksi rekisteröityä traktoria on kuljetettu T- ajokortilla. Mikäli liikennevalvonnassa tässä asiassa esiintyisi jatkossa epäselvyyttä, kannattaa oikeusturvan varmistamiseksi ottaa yhteyttä MTK-Pohjois-Savoon, josta tarvittaessa tuo päätös on saatavissa.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Peltoman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: raktorinajo kortilla
Ennen kuin asiasta tulee liian vaikeaa, niin miten usein olette olleet traktorilla ratsiassa?

En kertaakaan. Johtuu varmaan siitä että täälläpäin vain 1-2 poliisia osaa nämä traktori pykälät ja muut ei vaivaudu arpomaan. Lisäksi pakolaiset pitää kiireellisenä.

Eikös poliisi linjannut aikoinaan tähän liikennetraktori hommaan sen että aina kun on verotonta tankissa niin saa ajaa T-kortilla?

Ainakin silloin kun ne kaksi nuorta (alle 18v) kaatoivat sen lietevaunun ja jäivät sen alle. Traktori oli 50 km/h mutta ajo-oikeus riitti kun oli maatalousajoa.

Ja eikös tämä korttiuudistus tuo jotain höllennyksiä liikkenneluvan tai ammattipätevyyden suhteen juuri tuohon LT luokkaan?

Mitähän höllennyksiä tarkoitat? Tälläkin hetkellä liikennelupa tutkinnon voi lukea halvemmalla vain traktori liikennöintiä varten.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: raktorinajo kortilla
Omasta mielestä olisi tärkeää että mpö ajot ja diiselit pysyisivät eri juttuna eli työkoneet ja maatalous ajaisi mpö:llä ja loput diiselillä. Joku vaikka 20 päivän lupa voisi olla päivämaksulle. tähän ei vaikuttaisi nopeusluokat.

Sitten noi ajokortit menisi niin kuin suunnitellaan. Ehkä suurin kysymysmerkki olisi toi b kortilla ajettava 59 kulkeva keksintö. Siihen en pidä kovin tärkeänä sotkea LT korttia jos ikäraja täyttyy ton b kortin suhteen. Ehkä Be olisi jotenkin hyväksyttävissä. yli 60 kulkevissa c/ce on sitten täysin asiaa.

Ammattipätevyydet tulisi kyseeseen silloin kun tankkiin joutuu kaataa diisseliä.

näin siis asiat olisi hyvät.

Lisäksi en näkisi huonona että 40-60 nopeuksissa työkoneet ja kärryt pitäisi tyyppihyväksyä (ja hitaanajoneuvon kolmio vaihtuisi nopeuslätkäksi) ja yli 60 nopeudet pitäisi katsastaa.  On olemassa tiettyjä koneita jotka ei vaan salli stabiliteetin ym asioiden puolesta yli 40 nopeutta.

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: raktorinajo kortilla
Nii i olishanse hienoo kun skännänkin tappuri laskettelis loimaan lakeuksilla sen 65kmh ;D Siinä Skännällä norttikin jo kärähtäs huulessa ihan itsestään pelkästä ajoviimasta. Eikä tarttis tampuriiniakaan niin paineilmalla putsailla kun viimahoitas suurimmat ;D
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: raktorinajo kortilla
Eikös tässä uudessa laissa just poistu tämä polttoaineesta riippuva ajokortin tarve. Eli menovedestä riippumatta maksiminopeus määrittää kortin tarpeen.

Aika monesti itsekin on tullut oltua ratsiassa. Ajokorttia ei ole juuri koskaan mukana, kerran ainoastaan huomauttivat kirjallisesti asiasta. Suurempi ongelma jepeille sillä kertaa oli kaksi kärryä peräkkäin. Kysyivät jopa multa, että onko tuo laillinen yhdistelmä. Eivät oikein uskoneet ja soittivat jonnekin. Joutuivat toteamaan, että laillinen on. Onneksi valot toimivat ja kuorma oli sidottu.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: raktorinajo kortilla
Eikös tässä uudessa laissa just poistu tämä polttoaineesta riippuva ajokortin tarve. Eli menovedestä riippumatta maksiminopeus määrittää kortin tarpeen.

Aika monesti itsekin on tullut oltua ratsiassa. Ajokorttia ei ole juuri koskaan mukana, kerran ainoastaan huomauttivat kirjallisesti asiasta. Suurempi ongelma jepeille sillä kertaa oli kaksi kärryä peräkkäin. Kysyivät jopa multa, että onko tuo laillinen yhdistelmä. Eivät oikein uskoneet ja soittivat jonnekin. Joutuivat toteamaan, että laillinen on. Onneksi valot toimivat ja kuorma oli sidottu.
70 ja 80 luvulla ajeltiin jo kaksi perävaunua peräkkäin yhdistelmän pituus oli 15 m.
On mielenkiintoista purevatko taas maajussia omat koirat eli kokkareet ja kepu tässäkin asiassa.
Eli rooman liitto määrää ajoneuvoluokat EI AJOKORTTEJA !
Ajokortti hommasta päättävät kok,kepu ja persut .Soitin pari viikkoa sitten MTK päämajaan ja sieltä vakuutettiin että asiaa hoitaa kolme mtk toimihenkilöä eli on siellä joku edes hereillä.
Kaikkein hulluin on Travi joka olisi mieluusti kiristämässä asian niin että kaikki traktorit jotka kulkevat 50 km vaativat lt tai kuorma-auto kortin tämä olisi taas runsaasti kustannuksia tuova homma ja vaivaa. On ihme jos ei travin vaatimukset mene läpi on siellä varmasti taas niin lässykät neuvottelijat meidän etuja ajamassa. >:( >:( >:(.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: raktorinajo kortilla
Eikös tässä uudessa laissa just poistu tämä polttoaineesta riippuva ajokortin tarve. Eli menovedestä riippumatta maksiminopeus määrittää kortin tarpeen.

Aika monesti itsekin on tullut oltua ratsiassa. Ajokorttia ei ole juuri koskaan mukana, kerran ainoastaan huomauttivat kirjallisesti asiasta. Suurempi ongelma jepeille sillä kertaa oli kaksi kärryä peräkkäin. Kysyivät jopa multa, että onko tuo laillinen yhdistelmä. Eivät oikein uskoneet ja soittivat jonnekin. Joutuivat toteamaan, että laillinen on. Onneksi valot toimivat ja kuorma oli sidottu.
70 ja 80 luvulla ajeltiin jo kaksi perävaunua peräkkäin yhdistelmän pituus oli 15 m.
On mielenkiintoista purevatko taas maajussia omat koirat eli kokkareet ja kepu tässäkin asiassa.
Eli rooman liitto määrää ajoneuvoluokat EI AJOKORTTEJA !
Ajokortti hommasta päättävät kok,kepu ja persut .Soitin pari viikkoa sitten MTK päämajaan ja sieltä vakuutettiin että asiaa hoitaa kolme mtk toimihenkilöä eli on siellä joku edes hereillä.
Kaikkein hulluin on Travi joka olisi mieluusti kiristämässä asian niin että kaikki traktorit jotka kulkevat 50 km vaativat lt tai kuorma-auto kortin tämä olisi taas runsaasti kustannuksia tuova homma ja vaivaa. On ihme jos ei travin vaatimukset mene läpi on siellä varmasti taas niin lässykät neuvottelijat meidän etuja ajamassa. >:( >:( >:(.

Onko se nyt niin huono asia jos hieman ajokorttejakin tarvitaan. Muutenhan tää on ihan järkiperäinen esitys kunhan toi LT\B:n suhde saadaan oikeinpäin. Siinä olisi kyllä tekemistä että pituus\ leveys\painot saataisi vastaamaan nykyistä kuorma-autopuolta. Toki maatalouskoneiden erikoisuudet sitten taas tarvitaan kyllä päälle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: raktorinajo kortilla
Niin kyllähän tämä kortti uudistus varmaan ihan hyvästäkin on. Mulle senytvaan merkkaa lähinnä kohtuuttomasti vaivaa vastoinkäymisiä ja tietyn rahastuksen maun mieleen. Muutoin kyllä varsin kannatettava ajatus. Mutta tuohon pitäis liittää käsittelykoe myös liukkaankelin radalla sen 30tn kärryn kanssa. Jotta poijjat miksei typytkin tajuais mitä tapahtuu kun tommonen noin 40tn yhdistelmä lähtee lapasesta.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: raktorinajo kortilla
Eikös tässä uudessa laissa just poistu tämä polttoaineesta riippuva ajokortin tarve. Eli menovedestä riippumatta maksiminopeus määrittää kortin tarpeen.

Aika monesti itsekin on tullut oltua ratsiassa. Ajokorttia ei ole juuri koskaan mukana, kerran ainoastaan huomauttivat kirjallisesti asiasta. Suurempi ongelma jepeille sillä kertaa oli kaksi kärryä peräkkäin. Kysyivät jopa multa, että onko tuo laillinen yhdistelmä. Eivät oikein uskoneet ja soittivat jonnekin. Joutuivat toteamaan, että laillinen on. Onneksi valot toimivat ja kuorma oli sidottu.
70 ja 80 luvulla ajeltiin jo kaksi perävaunua peräkkäin yhdistelmän pituus oli 15 m.
On mielenkiintoista purevatko taas maajussia omat koirat eli kokkareet ja kepu tässäkin asiassa.
Eli rooman liitto määrää ajoneuvoluokat EI AJOKORTTEJA !
Ajokortti hommasta päättävät kok,kepu ja persut .Soitin pari viikkoa sitten MTK päämajaan ja sieltä vakuutettiin että asiaa hoitaa kolme mtk toimihenkilöä eli on siellä joku edes hereillä.
Kaikkein hulluin on Travi joka olisi mieluusti kiristämässä asian niin että kaikki traktorit jotka kulkevat 50 km vaativat lt tai kuorma-auto kortin tämä olisi taas runsaasti kustannuksia tuova homma ja vaivaa. On ihme jos ei travin vaatimukset mene läpi on siellä varmasti taas niin lässykät neuvottelijat meidän etuja ajamassa. >:( >:( >:(.

Onko se nyt niin huono asia jos hieman ajokorttejakin tarvitaan. Muutenhan tää on ihan järkiperäinen esitys kunhan toi LT\B:n suhde saadaan oikeinpäin. Siinä olisi kyllä tekemistä että pituus\ leveys\painot saataisi vastaamaan nykyistä kuorma-autopuolta. Toki maatalouskoneiden erikoisuudet sitten taas tarvitaan kyllä päälle.
Trafin kaverina neuvotteluissa ovat myös Kuorma-autoilijat se ei tiedä hyvää heillä on aina ollut traktoreita kohtaan kismaa.Monelle tulee ongelmia kun kesärengit eivät voi ajaa sitä 5 kymppiä kulkevaa traktoria.

Viimeksi muokattu: 03.12.15 - klo:22:00 kirjoittanut SAS

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: raktorinajo kortilla
Niin kyllähän tämä kortti uudistus varmaan ihan hyvästäkin on. Mulle senytvaan merkkaa lähinnä kohtuuttomasti vaivaa vastoinkäymisiä ja tietyn rahastuksen maun mieleen. Muutoin kyllä varsin kannatettava ajatus. Mutta tuohon pitäis liittää käsittelykoe myös liukkaankelin radalla sen 30tn kärryn kanssa. Jotta poijjat miksei typytkin tajuais mitä tapahtuu kun tommonen noin 40tn yhdistelmä lähtee lapasesta.
Talvi rengas pakko pitäisi olla tai liukuesteet pakolliseksi.Tosi töissähän tosi kuskilla on ketjut liukkaalla.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: raktorinajo kortilla
Mikäs ihme se semmoinen Travi oiken on? SASilla taas jotain sisäpiirin mutua?
pessimisti ei pety!

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: raktorinajo kortilla
Mikäs ihme se semmoinen Travi oiken on? SASilla taas jotain sisäpiirin mutua?
niin piti olla trafi ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: raktorinajo kortilla
Niin kyllähän tämä kortti uudistus varmaan ihan hyvästäkin on. Mulle senytvaan merkkaa lähinnä kohtuuttomasti vaivaa vastoinkäymisiä ja tietyn rahastuksen maun mieleen. Muutoin kyllä varsin kannatettava ajatus. Mutta tuohon pitäis liittää käsittelykoe myös liukkaankelin radalla sen 30tn kärryn kanssa. Jotta poijjat miksei typytkin tajuais mitä tapahtuu kun tommonen noin 40tn yhdistelmä lähtee lapasesta.
Talvi rengas pakko pitäisi olla tai liukuesteet pakolliseksi.Tosi töissähän tosi kuskilla on ketjut liukkaalla.

Ei ole kyllä autopuolellakaan talvirengaspakkoa eli sikäli varsin turha ja tarpeeton ja kallis ehdotus. voi olla esim jollain urakoitsijalla tilanne että kone tekee töitä ketjut päällä mutta pitkille siirtymille otetaan pois. Silloin olisi rahan haaskausta jos pitäisi nastat ruuvata.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

mah

  • Vieras
Vs: raktorinajo kortilla
Eipä tämä ensimmäinen uudistus taida olla. Kukaan ei ole näistä tiennyt aikaisemmin, eikä kukaan ole näistä selvillä tulevaísuudessakaan. :'(