Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin  (Luettu 12007 kertaa)

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Eläkkeelle jäänyt vuokraisäntä tarjosi mulle sopivaan hintaan vanhaa kultivaattoriaan ja kylvokonettaan.

Kultivaattori on ainakin päällisin puolin siisti Potila KK 13. Onkohan tuosta mihinkään? Mulla on kultivoitavaa alaa vain "pakolliset" 30% eli noin 20 ha. Harrastan syyskyntöä mm. erikoiskasviviljelyn vuoksi. Tällä hetkellä tilalla on käytössä vanhan isännän tekemä omavalmistekultivaattori, joka ei ole kyllä mikään perusmuokkauskone, ennemminkin pellon peruspilaajavehje. Samaan hintaluokkaan löytyy vaihtopihoilta mm. Väderstadin Cultus 13 -kultivaattoreita ja sitten on noita kaikenmoisia venäläisiä vehkeitä, joita vierastan suuremman vetotehon tarpeen (?) vuoksi. Kvernelandit on varmaan hyviä vehkeitä, mutta hintaa onkin sitten tuplat noihin edellämainittuihin verrattuna. Veturina mulla on JD 6410 (105 hv) eli 15-piikkiset on varmaan poissa laskuista?

Sitten kaupan olisi Tume HKL 3000 -kylvölannoitin. Tänä keväänä kylvin reilut 50 ha 2,5 metrin nostolaite-Jukolla ja hinattavaan olisi tarkoitus siirtyä suurempien säiliöiden vuoksi. Millaisia kokemuksia teillä on tuosta Tumesta ja mikä olisi järkevä vaihtoehto em. koneelle?

ps. Olen vielä sen verran vanhanaikainen, että jyrään pellot. Noita jyräpyöräkoneitakin myydään jo 6 k€:lla, korvaako tuollainen jyräpyöräkone perinteisen jyräyksen?

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
Eläkkeelle jäänyt vuokraisäntä tarjosi mulle sopivaan hintaan vanhaa kultivaattoriaan ja kylvokonettaan.

Kultivaattori on ainakin päällisin puolin siisti Potila KK 13. Onkohan tuosta mihinkään? Mulla on kultivoitavaa alaa vain "pakolliset" 30% eli noin 20 ha. Harrastan syyskyntöä mm. erikoiskasviviljelyn vuoksi. Tällä hetkellä tilalla on käytössä vanhan isännän tekemä omavalmistekultivaattori, joka ei ole kyllä mikään perusmuokkauskone, ennemminkin pellon peruspilaajavehje. Samaan hintaluokkaan löytyy vaihtopihoilta mm. Väderstadin Cultus 13 -kultivaattoreita ja sitten on noita kaikenmoisia venäläisiä vehkeitä, joita vierastan suuremman vetotehon tarpeen (?) vuoksi. Kvernelandit on varmaan hyviä vehkeitä, mutta hintaa onkin sitten tuplat noihin edellämainittuihin verrattuna. Veturina mulla on JD 6410 (105 hv) eli 15-piikkiset on varmaan poissa laskuista?

Sitten kaupan olisi Tume HKL 3000 -kylvölannoitin. Tänä keväänä kylvin reilut 50 ha 2,5 metrin nostolaite-Jukolla ja hinattavaan olisi tarkoitus siirtyä suurempien säiliöiden vuoksi. Millaisia kokemuksia teillä on tuosta Tumesta ja mikä olisi järkevä vaihtoehto em. koneelle?

ps. Olen vielä sen verran vanhanaikainen, että jyrään pellot. Noita jyräpyöräkoneitakin myydään jo 6 k€:lla, korvaako tuollainen jyräpyöräkone perinteisen jyräyksen?
6410:llä kulkee kyllä 3m hanhenjalkakultivaattorikin ja jos käy pumpulla niin sieltä saa ulos semmosen 147hv (ainakin naapurin 6410:ssä) niin tulee peltoon muutakin kuin pelkkää raitaa  ;)  Jos tume vaan on kunnossa niin kyllä sillä tuon kylvää keväässä hyvinkin...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5900
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
Eläkkeelle jäänyt vuokraisäntä tarjosi mulle sopivaan hintaan vanhaa kultivaattoriaan ja kylvokonettaan.

Kultivaattori on ainakin päällisin puolin siisti Potila KK 13. Onkohan tuosta mihinkään? Mulla on kultivoitavaa alaa vain "pakolliset" 30% eli noin 20 ha. Harrastan syyskyntöä mm. erikoiskasviviljelyn vuoksi. Tällä hetkellä tilalla on käytössä vanhan isännän tekemä omavalmistekultivaattori, joka ei ole kyllä mikään perusmuokkauskone, ennemminkin pellon peruspilaajavehje. Samaan hintaluokkaan löytyy vaihtopihoilta mm. Väderstadin Cultus 13 -kultivaattoreita ja sitten on noita kaikenmoisia venäläisiä vehkeitä, joita vierastan suuremman vetotehon tarpeen (?) vuoksi. Kvernelandit on varmaan hyviä vehkeitä, mutta hintaa onkin sitten tuplat noihin edellämainittuihin verrattuna. Veturina mulla on JD 6410 (105 hv) eli 15-piikkiset on varmaan poissa laskuista?

Sitten kaupan olisi Tume HKL 3000 -kylvölannoitin. Tänä keväänä kylvin reilut 50 ha 2,5 metrin nostolaite-Jukolla ja hinattavaan olisi tarkoitus siirtyä suurempien säiliöiden vuoksi. Millaisia kokemuksia teillä on tuosta Tumesta ja mikä olisi järkevä vaihtoehto em. koneelle?

ps. Olen vielä sen verran vanhanaikainen, että jyrään pellot. Noita jyräpyöräkoneitakin myydään jo 6 k€:lla, korvaako tuollainen jyräpyöräkone perinteisen jyräyksen?
6410:llä kulkee kyllä 3m hanhenjalkakultivaattorikin ja jos käy pumpulla niin sieltä saa ulos semmosen 147hv (ainakin naapurin 6410:ssä) niin tulee peltoon muutakin kuin pelkkää raitaa  ;)  Jos tume vaan on kunnossa niin kyllä sillä tuon kylvää keväässä hyvinkin...

Naapuri on monta vuotta vetänyt 4 metrin siipiteräkultivaattoria 6850 Valtralla, luomussa ja kaikki kultivoidut kynnetään.
Sanoi että melkoisen kovilla on kyllä siinä hommassa.

Viimeksi muokattu: 19.05.12 - klo:08:30 kirjoittanut bouli

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
No jos ihan pakko on kultivaattorilla ajaa, niin kyllä tuo Potila hommansa hoitaa. Itse olen luopunut kultivoinnista, vaatii glyfosaatin joka vuosi johonkin väliin.

Tuo Tume on käypä peli, jos ei ole ruostunut lannoitelaatikon alta. Toista sataa hehtaaria kylvän tuollaisella joka vuosi. Nytkin olisi tarkoitus kunhan vesi katoaisi pelloilta. Muutenkin pidän sivupyöräkonetta parempana kun takapyöräkonetta. Erityisesti silloin kun on pakko kylvää hiukan liian märkään maahan.

Koneen oikealla puolella oleva vedon kytkentäratas on tuon koneen heikko kohta. Muista rasvata monta kertaa päivässä ja ehdottomasti ennen maantiellä ajoa.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
Kyllä tuolla kultivaattorilla saa ihan kelvollista jälkeä ja tarpeeksi nopeasti. Kunhan vetokone on tarpeeksi tehokas. Se on ihan maalajistasi kiinni, riittääkö tuo 105 hv. 15 piikkistä kultivaattoria ei kannata hommata kokeilematta. Tuo Potilan KK13 muuttuu 15 piikkiseksi helpolla. Sen rungossa on todennäköisesti jo valmiina reiät, joihin pulteilla kiinnitetään levenneysosat.

Kyllä takapyöräkone tiivistää vähintään sen verran kuin perinteinen jyräyskin. Ja liian märällä turhankin hyvin...  ::)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
Mielestäni erillistä jyräystä ja takapyöräkonetta on vaikea verrata jyräyksen näkökulmasta. Takapyöräkone tiivistää peltoa jos sillä ajetaan kosteissa ja huonoissa olosuhteissa, mutta kuka erikseen jyrää märkää peltoa? Kylvöaikaan on yleensä kosteampaa ja jyräykset erikseen hoidetaan yleensä kuivempaan aikaan.
Nothing is Something Worth Doing

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
Koneen oikealla puolella oleva vedon kytkentäratas on tuon koneen heikko kohta. Muista rasvata monta kertaa päivässä ja ehdottomasti ennen maantiellä ajoa.
Niin on, heikko lenkki on juuri siirtovipu, (ei ratas) osta itsellesi yksi varastoon. Ei ole niin kallis että taloutta kaataa, mutta vituttaa uskomattomasti kun se on menee kylväaikana pyöreäksi ja syöttö loppuu. Mulla on nyt varastossa kolme, yksi uusi ja kaksi vanhan isännän korjaamaa.
Nothing is Something Worth Doing

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
Koneen oikealla puolella oleva vedon kytkentäratas on tuon koneen heikko kohta. Muista rasvata monta kertaa päivässä ja ehdottomasti ennen maantiellä ajoa.
Niin on, heikko lenkki on juuri siirtovipu, (ei ratas) osta itsellesi yksi varastoon. Ei ole niin kallis että taloutta kaataa, mutta vituttaa uskomattomasti kun se on menee kylväaikana pyöreäksi ja syöttö loppuu. Mulla on nyt varastossa kolme, yksi uusi ja kaksi vanhan isännän korjaamaa.
JC koneita ovat muuttaneet maapyörä käyttöisiksi.
Jep, ensin pyöri kaikki ja aina, sitten saatiin vapaakytkin siirtoajoa ajatellen ja lopulta maapyörä. Näin se kehitys etenee, mitään muuta merkittävää ei kotimaisella kylvökoneteollisuudella sitten olekkaan maajussille antaa...
Nothing is Something Worth Doing

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
Tume HKL-3000:lla kylvän tyytyväisenä melkein 90 ha tänä keväänäkin ja pitkään menee vielä tämä kone. Mitä vikaa siihen kytkimeen tulee? Ei ole ollut tässä vuoden -87 koneessa mitään muuta häikkää kuin kuluneet laakeriholkit kasettivaihteessa näissä mekaanisissa osissa vielä tähän mennessä. Pidän kyllä aina puhtaana ja voideltuna kaikki ketjut ja laakerit syöttölaitteessa ja kasetissa siemenpuolella sekä tässä kytkimessä.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
Eläkkeelle jäänyt vuokraisäntä tarjosi mulle sopivaan hintaan vanhaa kultivaattoriaan ja kylvokonettaan.

Kultivaattori on ainakin päällisin puolin siisti Potila KK 13. Onkohan tuosta mihinkään? Mulla on kultivoitavaa alaa vain "pakolliset" 30% eli noin 20 ha. Harrastan syyskyntöä mm. erikoiskasviviljelyn vuoksi. Tällä hetkellä tilalla on käytössä vanhan isännän tekemä omavalmistekultivaattori, joka ei ole kyllä mikään perusmuokkauskone, ennemminkin pellon peruspilaajavehje. Samaan hintaluokkaan löytyy vaihtopihoilta mm. Väderstadin Cultus 13 -kultivaattoreita ja sitten on noita kaikenmoisia venäläisiä vehkeitä, joita vierastan suuremman vetotehon tarpeen (?) vuoksi. Kvernelandit on varmaan hyviä vehkeitä, mutta hintaa onkin sitten tuplat noihin edellämainittuihin verrattuna. Veturina mulla on JD 6410 (105 hv) eli 15-piikkiset on varmaan poissa laskuista?

Sitten kaupan olisi Tume HKL 3000 -kylvölannoitin. Tänä keväänä kylvin reilut 50 ha 2,5 metrin nostolaite-Jukolla ja hinattavaan olisi tarkoitus siirtyä suurempien säiliöiden vuoksi. Millaisia kokemuksia teillä on tuosta Tumesta ja mikä olisi järkevä vaihtoehto em. koneelle?

ps. Olen vielä sen verran vanhanaikainen, että jyrään pellot. Noita jyräpyöräkoneitakin myydään jo 6 k€:lla, korvaako tuollainen jyräpyöräkone perinteisen jyräyksen?
6410:llä kulkee kyllä 3m hanhenjalkakultivaattorikin ja jos käy pumpulla niin sieltä saa ulos semmosen 147hv (ainakin naapurin 6410:ssä) niin tulee peltoon muutakin kuin pelkkää raitaa  ;)  Jos tume vaan on kunnossa niin kyllä sillä tuon kylvää keväässä hyvinkin...

Naapuri on monta vuotta vetänyt 4 metrin siipiteräkultivaattoria 6850 Valtralla, luomussa ja kaikki kultivoidut kynnetään.
Sanoi että melkoisen kovilla on kyllä siinä hommassa.
Maat ei ole kyllä savisia eikä kutivaattori mene kauhean syvällä  :P  3m kun puuduttaa vielä 200hv koneenkin kun antaa vauhtia ja syvyyttä..

Timangi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
  • Olen kiltti...Olenhan?
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
Tuo tumen syöttöpuoli (jos samanlainen kuin 100-sarjan kylvimissä) kärsii monesti siitä että hydrauliikalla säädetään kylvösyvyyttä ja silloin rattaat huonosti päällä...Sama kuin autolla ajais kytkintä luistattaen! Säädetään se kylvösyvyys mekaanisesti oikeaksi ja sitten päästetään aina hydrauliikka varmasti alas asti. 
Itse tykkään sivupyöräkoneesta jossa jyräpyörästö! Ei junttaa päisteitä ihan betoniksi.
Ainakin kylvökone on kannattava ajatus...kultivaattorista en sano mitään, meillä kokeiltiin kultivaattori ja kevytmuokkari...ei sopinut meille.
Kyllä se tästä...enää loput jäljellä!

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
No niin, mä en sitten kauaa aikaillut kaupanteossa. Ostin molemmat koneet pois kuleksimasta, siistejä kun ainakin päällisin puolin ovat. Kultivaattorista maksan tonnin ja kylvokoneesta kaksi (alv 0). Aika pienellä rahalla sitä kyllä toimivia käytettyjä koneita saa hankittua.

Kultivaattorin työjäljen näkee sitten syksyllä. Mulla on maat normaalia Varsinais-Suomalaista hiuesavea ja kultivoin niitä multaisimpia lohkoja. Kovempia savikoita ja juurikas- ym. erikoiskasvimaita kynnän.

Toi Tume vaikuttaa kyllä asialliselta peliltä. Ainakin Jukoon verrattuna moni asia on tehty mun mielestä vahvemmin. Tuossa koneessa on korokelaidat ja sellaiset kuljetuspyörät, joilla koneen luulisi saavan pienempienkin teiden päähän. Mulla homma laajenee parin vuoden päästä noin sataan hehtaariin ja tuon verran Tumella varmaan kylvää hyvinkin, kuten pari vastaajaa on kertonut.

Nostolaite-Jukoon olen jyvät täyttänyt peräkärrystä sangolla/lapiolla (olenkohan Suomen ainoa lajissaan?!), koska mulla ei ole täyttövaunua tai mitään Jussi-ruuvi -systeemiä. Tuota kevätjumppaa ei tule kyllä yhtään ikävä kun tuohon hinattavaan voi jyvät täyttää suurempien säiliöiden ansiosta vaikkapa suursäkistä!

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin

Kultivaattorin työjäljen näkee sitten syksyllä. Mulla on maat normaalia Varsinais-Suomalaista hiuesavea ja kultivoin niitä multaisimpia lohkoja. Kovempia savikoita ja juurikas- ym. erikoiskasvimaita kynnän.


Mie tekisin päinvastoin. Koville saville kultivaattoria, multavammat maat ei mene kyntämisestä piloille.

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin
Mie tekisin päinvastoin. Koville saville kultivaattoria, multavammat maat ei mene kyntämisestä piloille.

Joo jatkossa pitää harrastaa "viljelykiertoa" myös tuon kultivoinnin osalta kun nyt pitäisi olla edes kohtuullinen kone käytössä. Noinhan sen pitäisi mennä, kuten tuossa kuvasit. Tuolla isävainaan itsetekemällä häkkyrällä kovien savien kultivointi on johtanut seuraavana keväänä täydelliseen katastrofiin. Pellot eivät ole kuivuneet koko kevään aikana kunnolla ja äestyksen jälkeen pelto on ollut täynnä miehen pään kokoista taikinasaviklönttiä, joita on saanut sitten ajaa huonolla menestyksellä hienoksi hanuria ja löpöä säästämättä.  >:(

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4405
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Käytetty kultivaattori ja kylvölannoitin

Kultivaattorin työjäljen näkee sitten syksyllä. Mulla on maat normaalia Varsinais-Suomalaista hiuesavea ja kultivoin niitä multaisimpia lohkoja. Kovempia savikoita ja juurikas- ym. erikoiskasvimaita kynnän.


Mie tekisin päinvastoin. Koville saville kultivaattoria, multavammat maat ei mene kyntämisestä piloille.

Samoin. Tai ainakaan oikealla multamaalle ei tuolla KK-teräisellä oikein ole asiaa. Tekee vaan mättäitä jos on hivenkään juolaa tai muuta roinaa. Ja sitten keväällä tulee lausuttua kovin syntisiä sanoja. Olen tuon virheen kerran tehnyt enkä tee toiste.