Et sitte muista miten lyijy , bensiinin lisäaine on vaikuttanut negatiivisesti ihmisten terveyteen . Viisasmies joka laittoi prosessin liikkeelle sen käytön lopettamiseksi melkein tapettiin .
Tuo vaihtoehtoinen totuutesi ei mene lähellekään tapahtunutta. Bensiinin nakutuskestävyyden lisäämiseksi tiedettiin jo 120 vuotta sitten voitavan käyttää 10% spriitä, mutta kaksi syytä oli tätä vastaan: samat öljy-yhtiöt, jotka vielä nytkin ovat päärahoittajia ilmastoskeptikoiden tiedemarkkinoinnissa, ja USA:n valtio itsessään, joka asetti kieltolain 1920-1933, samaan aikaan kun nakutuksenestoaineita alettiin tarvita yhä kiihkeämmin. Alkoholitislaamot joutivat ankaran valvonnan alaiseksi, alkoholin saatavuus ja hinta olivat siinä vaiheessa ongelma, puhtaan spriin saaminen oli hankalamapaa kuin esimerkiksi täällä Suomessa denaturoimattoman spriin hankkiminen, lupineen ja lisensseineen.
On myös huomattava, että sekä CFC:n että etyylilyijyn keksijä, Thomas Midgley Jr. , ei ollut kemisti, eikä tiedemies ollenkaan, vain nuori röyhkeä koneinsinööri. Auton sähköstartin keksijä, Charles Kettering, oli osavastuussa näistä keksinnöistä, ottamalla Midgleyn töihinsä , ja toimimalla GM:n tuotekehityksen päällikkönä (GM oli Ethyl Corporationin pääomistaja). Yliopistokemistit välittömästi varoittivat lyijyn vaarallisuudesta samalla tavalla kuin nyt ilmastotiedemiehet varoittavat ihmisen toimista liittyen ilmastonmuutokseen. Sama homma oli kylmäkoneiden CFC-yhdisteiden käytöstä ja jatkokäytöstä dödöissä, vaahtomuoveissa, elektroniikkatehtaissa. Edelleenkin tietyt konservatiiviset piirit ovat sitä mieltä, että ne perinteiset CFC - jääkaappiaineet ovat niitä ainoita oikeita, eikä niistä mitään vaaraa ole.
Jälkiviisaana voitaisiin todeta, että lyijyn salaliitto on samanlainen kuin kasvinsuojeluaineiden salaliitto - DDT:n osalta: Näin ei ole, vaan yhtenä merkittävimmistä saastuttajista
autoistunut maailma ja muu liikenne edelleen on vaarallisin ihmiselle ja luonnolle, verrattuna mihinkään onnistuneeseen ja jopa epäonnistuneeseen kasvinsuojeluaineeseen. Öljytuhot, mikromuoviongelma, kumiteollisuus, hiilidioksidipäästöt, auto-onnettomuudet, maanteiden vaikutukset luonnoneläimiin, PAH-yhdisteet, lähiöasumispendelöinnin mahdollistuminen, liikenneruuhkat, pohjavesien suolaantuminen pohjoisissa maissa, syöpävaarallisen ja pysyvän MTBE:n kertyminen pohjavesiin (huom ! lyijyn korvikkeeksi MTBE, TAME, jne aineet on juurikin kehitetty ) , just name it.
Nyt sitten kun me vähitellen saastutamme tämän planeetan isoilla dodgerameillamme, me tietenkin tarvitsemme ongelmaa kompensoimaan sitä, että kaksi miljardia hehtaaria lisää metsää raivataan luomupihvi- ja luomulypsykarjalle, metaanitehtaiksi luomaan meille kuvitelmaa puhtaudesta ja luonnon pelastumisesta ?
Ja sitten käynnistämme automme ja ajamme kauppaan hakemaan luomujogurtin.
-SS-