Semmonen koetuslampu 12 volttinen ja yleismittari auttaisivat Heinoa . Ne ei maksa paljoa .
Tää on hyvä juttu, siispäkäy hankkimaan koetuskynä, sillä voi jorjata Hiacen startin, tökkii vain ympäriinsä.
Kunnet asiaa ymmärrä niin ole kommentoimatta .
Kerroppa satusetä taas meille tyhmille, miten se koitoskyna auttaa siihen ettei startti pyöri.Näitä ihmeellisiä juttuja aina esität.Josksu kuulin sellaisen aja telman; jos tyhmäkin hiljaa olla
vois se hiljaista viisasta muistuttais.
Katos sillä voidaan selvittää mihin virtaa tulee . Ei pitäis olla liian vaikeeta mutta jos on niin voi voi .
Tästä olen osin samaa mieltä. Tosin koetuslamppu on vähän turhan simppeli, mutta kyllä silläkin monta sekavaa vikaa saa rajattua. Varsinkin jos systemissä monta välirelettä, turvakytkintä sun muuta vimpainta.
Toki jos (kuten tässä) vika on sitä luokkaa että starttia kolauttamalla se herää henkiin, siihen vikaan ei paljon muita mittailuja tarvita.
Tai jos jakoavain pysyy startin kyljessä startatessa niin vikaa ei kannata kauempaa hakea, kenttäkäämi on sökö ja se siitä.
Mutta monesti on hyötyä kun pystyy oikeasti selvittämään mitä tapahtuu ja mitä ei. Esim huonojen liitosten / maattojen ym yli voltteja mittaamalla selviää helposti minne ne voltit hukkuvat. Jos startatessa akulta löytyy noin 11-12 V mutta startin navoilta enää 7 V niin kannattaa alkaa käymään liitoksia läpi. Tässä on muuten vanhan ajan hidas viisarimittari kaikkein paras. Virtapihdilläkin voi starttivirtoja yrittää haistella, vastaan on tullut startteja jotka haukkaavat virtaa ihan simona, niin että kaikki muu tuntuu kyykkäävän kunnossa olevassa systeemissä, mutta pyörittää eivät oikein jaksa. Vanhemmiten myös monet päävirtakytkimet omaavat turhan paljon ylimenovastusta... ei kyllä ihan koetinkynällä löydä. Kädellä kokeilemalla helpommin - jos lämpenee merkittävästi niin vikaa on...
Mulla on vähän turhankin teoreettinen lähestymistapa näihin sähköongelmiin, se on vähän ammatillinen vika tai ominaisuus... toisaalta aika jänniä vikoja olen onnistunut paikallistamaan. Joskus taas vika on selvä - siellä mistä savu nousee. Mutta ei välttämättä juuri siellä :-) Kuten tässä eräs kone jossa akkuja yhdistävä kaapeli oli koneen alla hinkkaantunut etuvedon kardaaniin sen suojuksen rikkouduttua. Hyvä ettei palanut koko masiina.