Ajan ja käännyn vaunun säilytyspaikasta rehuladossa vasemmalle josta nostetaan paalit kyytiin ,sen jälkeen peruutus takaisin lähtöpisteeseen ja ajo suoraan navetan ruokintakäytävälle . Navetan pariovien saumassa 5x6cm aukko jossa pala superonpatjaa josta johdon saa hyvin pujotettua kun vetää talvella ovet kiinni .
Johtoa ei tarvi varoa mitenkään erityisesti ,mutta jos oikein ymmärsin niin kone olisi jakolinjan sivussa säilytyksessä ja sitten ajetaan ja käännytään 90 astetta ja haetaan paali ja jaetaan rehut?
Jos noin niin niin hieman hankalalta näyttäisi säilytyspaikasta taaksepäin jako koska sähkökela on vaunun vasemmalla puolella. (korjaus) Helpompi olisi jos johdon pistoke olisi siellä ruokintakäytävän vastapäässä ,mutta johto jäisi sitten lattialle kun vaunu ajetaan säilytyspaikkaan. Laittaisin johdolle hyvän kiinnityspisteen ja pistokkeen ehkä sittenkin kattoon tuon T-risteyksen kohdalle jos sähkömies suostuu siihen . Johtoa jää auki sitten jonkun verran kun ajaa säilytyspaikkaan .
Toinen vaihtoehto olisi laittaa siihen kääntöpisteeseen molemmille puolille vaikka 20cm paksu puutoppa pystyyn jotta voisi kääntyä oikealle hakemaan paali ja kun jakaa peruuttamalla niin kääntyy siinä t-risteyksessä vaunun kanssa ja jakaa toisen suuntaan . Ne tolpat ohjaisivat johtoa ,mutta se johto saattaa jäädä liian lähella elukoita ja kyllä kärsii tuosta taittamisesta ,mutta voisi toimia noin .Mitä paksumpi tolppa sitä loivempi käännös johdolle
Ja siis neuvo pätee vain jos ymmärsin oikein tuon sun kaavion
",mutta jos oikein ymmärsin niin kone olisi jakolinjan sivussa säilytyksessä ja sitten ajetaan ja käännytään 90 astetta ja haetaan paali ja jaetaan rehut? " Ymmärsit oikein juuri noin olisi ollut tarkoitus toimia....
Mutta yksinkertaisin tapa olisi siis säilyttää kone paalivaraston puolella tässä tilanteessa kylmässsä liiterissä. Nykyinen paalin jakovaunu on diselkäyttöinen jonka takia talvisäilytys navetan puolella.... Oletettavasti sähköpistöke kannattaa siis sijoittaa liiterin takaseinälle jolloin koneella periaatteessa ajettaisiin suoraan koukaten vain paalit kyytiin liiteristä tällöin ei tarvitse periaatteessa tehdä 90 asteen käännöksiä vain pientä loivaa mutkaa paaleja lastattaessa...
Tuon sähköjohdon kanssa on hieman vaikea saada muuta huolettomasti toimivaa systeemiä kuin niin että jakolinja on suoraan ja paalin voi lastata 90 astetta sivusta ihan helposti. Itse ajan vaunua huoltoon juuri tuota lastausreittiä pitkin navettapihan poikki toiseen rakennukseen .
Siellä ladossa on johdon kanssa helpompaa operoida 90 astetta ja vielä navetan sisällä päädyssäkin kun johto ei jää eläinten ulottuville ,mutta se keskikohdan säilytyspaikka tekee asiasta hankalan . Toki johdon voi päästää irti kiinnityksestä ja pistokkeesta aina kun ajaa vaunun siihen aikaisempaan säilytyspaikkaan jolloin se pistoke kannattaa laittaa paalivarastoa vastapäiseen päähän . Ei tuokaan nyt maailmaa kaatava ratkaisu olisi.
Joissakin vanhemmissa jakosysteemeissä on ollut kaapelijärjestelmiä ruokintapöydän katossa ,mutta niiden rakenteesta ja toimivuudesta en osaa sanoa kuitenkaan mitään.