Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähkökäyttönen varmolift  (Luettu 4206 kertaa)

Mercantil

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 160
Sähkökäyttönen varmolift
Käyttäjä kokemuksia kaivattaisiin. Mitenkä toimii ja pelaa sähkösenä moinen jakovaunu. Ja kuinka paljon sitä piuhaa oikeen pitää varoa ja kuinka paljon se rajoittaa käyttöä.  Kuinkakohan mahtaa toimia tämmöisellä reitillä ?

Pohjakuva alla millä pitäisi kyetä operoimaan

 Ruokintapöytä  > ----------------------------|---------------  Katkoviivan jälkeen Paalivarasto mistä otettaan paalit
                                                          |
                                                          |> koneen säilytys paikka

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Sähkökäyttönen varmolift
hyvin toimii perus kelasysteemillä 70 metriä pitkällä pöydällä jossa avolaatta nostooven päässä. keskeltä virta. roikan joutuu aina kiikuttaan. pari vuotta ja reilu 4000 paalia sähköllä nyt olisko 4-5 roikkaa mennyt, niitä menee kun purevat ja jää terän väliin yms. en kaipaa dieselkäyttöistä. pöytä 235 ja taipuu samanlevyiselle käytävälle 90 astetta parkkiin päädyssä
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

T-Bone

  • Vieras
Vs: Sähkökäyttönen varmolift
Ajan ja käännyn vaunun säilytyspaikasta rehuladossa vasemmalle josta nostetaan paalit kyytiin ,sen jälkeen peruutus takaisin lähtöpisteeseen ja ajo suoraan navetan ruokintakäytävälle . Navetan pariovien saumassa 5x6cm aukko jossa pala superonpatjaa josta johdon saa hyvin pujotettua kun vetää talvella ovet kiinni .

Johtoa ei tarvi varoa mitenkään erityisesti ,mutta jos oikein ymmärsin niin kone olisi jakolinjan  sivussa säilytyksessä ja sitten ajetaan ja käännytään 90 astetta ja haetaan paali ja jaetaan rehut?
Jos noin niin niin hieman hankalalta näyttäisi säilytyspaikasta taaksepäin jako koska sähkökela on vaunun vasemmalla puolella. (korjaus)  Helpompi olisi jos johdon pistoke olisi siellä ruokintakäytävän vastapäässä ,mutta johto jäisi sitten lattialle kun vaunu ajetaan säilytyspaikkaan. Laittaisin johdolle hyvän kiinnityspisteen ja pistokkeen ehkä sittenkin kattoon tuon T-risteyksen kohdalle jos sähkömies suostuu siihen  . Johtoa jää auki sitten jonkun verran kun ajaa säilytyspaikkaan .

Toinen vaihtoehto olisi laittaa siihen kääntöpisteeseen molemmille puolille vaikka 20cm paksu puutoppa pystyyn jotta voisi kääntyä oikealle hakemaan paali ja kun jakaa peruuttamalla niin kääntyy siinä t-risteyksessä vaunun kanssa ja jakaa toisen suuntaan . Ne tolpat ohjaisivat johtoa ,mutta  se johto saattaa jäädä liian lähella elukoita ja   kyllä kärsii tuosta taittamisesta ,mutta voisi toimia noin .Mitä paksumpi tolppa sitä loivempi käännös johdolle

 Ja siis neuvo pätee vain jos ymmärsin oikein tuon sun kaavion

Viimeksi muokattu: 21.02.15 - klo:21:51 kirjoittanut T-Bone

T-Bone

  • Vieras
Vs: Sähkökäyttönen varmolift
Kaikkein helpointa olisi kai lähteä siitä paalivarastosta paalin kanssa .Konetta ei tarvi säilyttää lämpöisessä navetassa kuten en minäkään ole säilyttänyt tilanpuutteen vuoksi  . Talvella riittää moottorin käynnistys pakkasesta riippuen 2-10 min ja on tuo ollut käytössä jo 7vuotta.

Mercantil

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 160
Vs: Sähkökäyttönen varmolift
Ajan ja käännyn vaunun säilytyspaikasta rehuladossa vasemmalle josta nostetaan paalit kyytiin ,sen jälkeen peruutus takaisin lähtöpisteeseen ja ajo suoraan navetan ruokintakäytävälle . Navetan pariovien saumassa 5x6cm aukko jossa pala superonpatjaa josta johdon saa hyvin pujotettua kun vetää talvella ovet kiinni .

Johtoa ei tarvi varoa mitenkään erityisesti ,mutta jos oikein ymmärsin niin kone olisi jakolinjan  sivussa säilytyksessä ja sitten ajetaan ja käännytään 90 astetta ja haetaan paali ja jaetaan rehut?
Jos noin niin niin hieman hankalalta näyttäisi säilytyspaikasta taaksepäin jako koska sähkökela on vaunun vasemmalla puolella. (korjaus)  Helpompi olisi jos johdon pistoke olisi siellä ruokintakäytävän vastapäässä ,mutta johto jäisi sitten lattialle kun vaunu ajetaan säilytyspaikkaan. Laittaisin johdolle hyvän kiinnityspisteen ja pistokkeen ehkä sittenkin kattoon tuon T-risteyksen kohdalle jos sähkömies suostuu siihen  . Johtoa jää auki sitten jonkun verran kun ajaa säilytyspaikkaan .

Toinen vaihtoehto olisi laittaa siihen kääntöpisteeseen molemmille puolille vaikka 20cm paksu puutoppa pystyyn jotta voisi kääntyä oikealle hakemaan paali ja kun jakaa peruuttamalla niin kääntyy siinä t-risteyksessä vaunun kanssa ja jakaa toisen suuntaan . Ne tolpat ohjaisivat johtoa ,mutta  se johto saattaa jäädä liian lähella elukoita ja   kyllä kärsii tuosta taittamisesta ,mutta voisi toimia noin .Mitä paksumpi tolppa sitä loivempi käännös johdolle

 Ja siis neuvo pätee vain jos ymmärsin oikein tuon sun kaavion

   ",mutta jos oikein ymmärsin niin kone olisi jakolinjan  sivussa säilytyksessä ja sitten ajetaan ja käännytään 90 astetta ja haetaan paali ja jaetaan rehut? " Ymmärsit oikein juuri noin olisi ollut tarkoitus toimia....

Mutta yksinkertaisin tapa olisi siis säilyttää kone paalivaraston puolella tässä tilanteessa kylmässsä liiterissä. Nykyinen paalin jakovaunu on diselkäyttöinen jonka takia talvisäilytys navetan puolella.... Oletettavasti sähköpistöke kannattaa siis sijoittaa liiterin takaseinälle jolloin koneella periaatteessa ajettaisiin suoraan koukaten vain paalit kyytiin liiteristä tällöin ei tarvitse periaatteessa tehdä 90 asteen käännöksiä vain pientä loivaa mutkaa paaleja lastattaessa...

T-Bone

  • Vieras
Vs: Sähkökäyttönen varmolift
Ajan ja käännyn vaunun säilytyspaikasta rehuladossa vasemmalle josta nostetaan paalit kyytiin ,sen jälkeen peruutus takaisin lähtöpisteeseen ja ajo suoraan navetan ruokintakäytävälle . Navetan pariovien saumassa 5x6cm aukko jossa pala superonpatjaa josta johdon saa hyvin pujotettua kun vetää talvella ovet kiinni .

Johtoa ei tarvi varoa mitenkään erityisesti ,mutta jos oikein ymmärsin niin kone olisi jakolinjan  sivussa säilytyksessä ja sitten ajetaan ja käännytään 90 astetta ja haetaan paali ja jaetaan rehut?
Jos noin niin niin hieman hankalalta näyttäisi säilytyspaikasta taaksepäin jako koska sähkökela on vaunun vasemmalla puolella. (korjaus)  Helpompi olisi jos johdon pistoke olisi siellä ruokintakäytävän vastapäässä ,mutta johto jäisi sitten lattialle kun vaunu ajetaan säilytyspaikkaan. Laittaisin johdolle hyvän kiinnityspisteen ja pistokkeen ehkä sittenkin kattoon tuon T-risteyksen kohdalle jos sähkömies suostuu siihen  . Johtoa jää auki sitten jonkun verran kun ajaa säilytyspaikkaan .

Toinen vaihtoehto olisi laittaa siihen kääntöpisteeseen molemmille puolille vaikka 20cm paksu puutoppa pystyyn jotta voisi kääntyä oikealle hakemaan paali ja kun jakaa peruuttamalla niin kääntyy siinä t-risteyksessä vaunun kanssa ja jakaa toisen suuntaan . Ne tolpat ohjaisivat johtoa ,mutta  se johto saattaa jäädä liian lähella elukoita ja   kyllä kärsii tuosta taittamisesta ,mutta voisi toimia noin .Mitä paksumpi tolppa sitä loivempi käännös johdolle

 Ja siis neuvo pätee vain jos ymmärsin oikein tuon sun kaavion

   ",mutta jos oikein ymmärsin niin kone olisi jakolinjan  sivussa säilytyksessä ja sitten ajetaan ja käännytään 90 astetta ja haetaan paali ja jaetaan rehut? " Ymmärsit oikein juuri noin olisi ollut tarkoitus toimia....

Mutta yksinkertaisin tapa olisi siis säilyttää kone paalivaraston puolella tässä tilanteessa kylmässsä liiterissä. Nykyinen paalin jakovaunu on diselkäyttöinen jonka takia talvisäilytys navetan puolella.... Oletettavasti sähköpistöke kannattaa siis sijoittaa liiterin takaseinälle jolloin koneella periaatteessa ajettaisiin suoraan koukaten vain paalit kyytiin liiteristä tällöin ei tarvitse periaatteessa tehdä 90 asteen käännöksiä vain pientä loivaa mutkaa paaleja lastattaessa...

Tuon sähköjohdon kanssa on hieman vaikea saada muuta huolettomasti toimivaa systeemiä  kuin niin että jakolinja on suoraan ja paalin voi lastata 90 astetta sivusta ihan helposti. Itse ajan vaunua huoltoon juuri tuota lastausreittiä pitkin navettapihan poikki toiseen rakennukseen .
Siellä ladossa on johdon kanssa  helpompaa operoida 90 astetta ja vielä navetan sisällä päädyssäkin kun johto ei jää eläinten ulottuville ,mutta se keskikohdan säilytyspaikka tekee asiasta  hankalan . Toki johdon voi päästää irti kiinnityksestä ja pistokkeesta aina kun ajaa vaunun siihen aikaisempaan säilytyspaikkaan jolloin se pistoke kannattaa laittaa paalivarastoa vastapäiseen päähän . Ei tuokaan nyt maailmaa kaatava ratkaisu olisi.
Joissakin vanhemmissa jakosysteemeissä on ollut kaapelijärjestelmiä ruokintapöydän katossa ,mutta niiden rakenteesta ja toimivuudesta  en osaa sanoa kuitenkaan mitään.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Sähkökäyttönen varmolift
Meillä on koko rakennuksen pituus 45 m, josta paalivarastoa 6 metriä. Ja sen jälkeen vielä paaleja pihallakin. Vein jatkoroikalla noin 30 metriä siitä "paalittomasta" päästä pistokkeen rakennuksen kattoon, jolloin siitä paalivarastopäästä voi vielä noin 15 metriä operoida myös asfaltoidulla pihalla. Ja se katon pistoke (+ tietysti vedonpoisto) ruokintakäytävän keskilinjasta vähän vasemmalle puolelle, että siitä alta edestaas ajellessa johto on kohdalla suoraan ylöspäin. Eläinhallin ja paalivaraston välioven alareunassa viitisen senttiä "roiskeläppäkumia", johto vedetään sitten sieltä, kun Varmo on pistokkeesta katsoen oven takana. Paalivarastossa on ihan OK pyöriä kulman takana; itse laittaisin yhä sen pistokkeen sinne kattoon paikkaan, missä se nytkin on.

Olemme systeemiin tyytyväisiä, nyt on parilla tonnilla (+ vajaa tonni korjaustarvikkeisiin) ostetulla Varmolla viiden vuoden aikana jaettu pari paalia päivässä sekä kuljeteltu kuivikepaaleja. Kerran on nosto/siirtopiikkien hydraulisylinteri irronnut toisesta päästä teettäen pikaremontin tarpeen (arkipäivä, aamutöillä -> ei suuri ongelma), muuten on selvitty parilla hydrauliletkun uusinnalla, uudella vetopyörän renkaalla ja kaapelikelan jousilla eli siis kulutusosilla.

Petri

T-Bone

  • Vieras
Vs: Sähkökäyttönen varmolift
Mullekin tuli se kattokytkentä ensin mieleen ,mutta sitten ajattelin muutaman tunnin kuluttua että jos navetassa onkin kiskoruokkija niin sitten vaunun ajo sivulle säilytykseen jättää sähkökaapelin kiskoruokkijan eteen . Tässä tapauksessa pitäisi olla vaikka  pieni metallilenkki pultattuna lattiaan johon voisi sitten kaapelin sitoa alas kiinni .

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Sähkökäyttönen varmolift
Mullekin tuli se kattokytkentä ensin mieleen ,mutta sitten ajattelin muutaman tunnin kuluttua että jos navetassa onkin kiskoruokkija niin sitten vaunun ajo sivulle säilytykseen jättää sähkökaapelin kiskoruokkijan eteen . Tässä tapauksessa pitäisi olla vaikka  pieni metallilenkki pultattuna lattiaan johon voisi sitten kaapelin sitoa alas kiinni .
Ei sitä tarvi sitoa, meillä on vain oven alla. Mutta JOS tuollainen risteäminen on mahdollista, niin se kyllä joskus myös tapahtuu. Ja vaikka itse olisikin huolellinen, niin joku toinen ei ole. Meillä ei ole hallissa muuta tekniikka kuin juomakupit, joten silleen noita huolia ei ole.

T-Bone

  • Vieras
Vs: Sähkökäyttönen varmolift
Mullekin tuli se kattokytkentä ensin mieleen ,mutta sitten ajattelin muutaman tunnin kuluttua että jos navetassa onkin kiskoruokkija niin sitten vaunun ajo sivulle säilytykseen jättää sähkökaapelin kiskoruokkijan eteen . Tässä tapauksessa pitäisi olla vaikka  pieni metallilenkki pultattuna lattiaan johon voisi sitten kaapelin sitoa alas kiinni .
Ei sitä tarvi sitoa, meillä on vain oven alla. Mutta JOS tuollainen risteäminen on mahdollista, niin se kyllä joskus myös tapahtuu. Ja vaikka itse olisikin huolellinen, niin joku toinen ei ole. Meillä ei ole hallissa muuta tekniikka kuin juomakupit, joten silleen noita huolia ei ole.

Kun alkaa pohtimaan jotain ratkaisua niin ajattelu ei olekaan välttämättä niin käytännönläheistä kuin se että olisikin itse paikan päällä .Ratkaisu voi olla lopulta  yllättävän yksinkertainen . Joskus taas ei saa asiaa ratkaistua paikan päällä pohtiessakaan ,mutta kun lähtee muihin hommiin niin lamppu voikin syttyä että noinhan se oikeasti pitää mennä.
 
Kysyjälle on tullut kuitenkin erilaisia vaihtoehtoja joista voi sitten pohtia ja valita itselleen ja tilanteeseensa  sopivimman vaihtoehdon .   :)