Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: matso - 16.11.11 - klo:14:33

Otsikko: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: matso - 16.11.11 - klo:14:33
Vaihdoin avolavaan takapotkuun raide tankon päitä ja raidetankoja niin paljonko sen on haritettava. otan mitat kepillä renkaan etu ja taka puolelta en sen tarkemmin meinannut ruveta räpläämään mutta sen on haritettava vai miten onko puoli senttiä jo liikaa  kertokaapa neuvoja  kysyvälle?
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: bdr-529 - 16.11.11 - klo:14:43
Milleistä puhutaan ja asiaan kannattaa paneutua. Renkaat on sököt alta aikayksikön jos on sinnepäin.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: nestori2 - 16.11.11 - klo:14:43
Kyllä se mielestäni pitää hieman aurata eikä harittaa. Helpoin tapa suorittaa mittaus on pistää kumaankin eturenkaaseen keskelle nuppineula pystyyn. Ensin mitta, kun neulat ovat suoraan eteenpäin ja sitten peruuttaa autoa, niin että ne neuat sojottavat taaksepäin.  Kummasakin asennossa  mitta  neulasta neulaan, tarvitset siis apumiehen sinne nollapäähän. Ja se auraus on vain millejä, ehkä luokkaa 1-2 mm
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: matso - 16.11.11 - klo:14:54
Kyllä se mielestäni pitää hieman aurata eikä harittaa. Helpoin tapa suorittaa mittaus on pistää kumaankin eturenkaaseen keskelle nuppineula pystyyn. Ensin mitta, kun neulat ovat suoraan eteenpäin ja sitten peruuttaa autoa, niin että ne neuat sojottavat taaksepäin.  Kummasakin asennossa  mitta  neulasta neulaan, tarvitset siis apumiehen sinne nollapäähän. Ja se auraus on vain millejä, ehkä luokkaa 1-2 mm

Kiitos tämä tuntuu järkevältä otokselta oli shiinä uskossa että niiden on haritettava mutta tää ei ole uskon asia  ;D
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: bouli - 16.11.11 - klo:14:58
Mä kyllä melkein suosittelisin viemään auton jollekin korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: matso - 16.11.11 - klo:15:02
Mä kyllä melkein suosittelisin viemään auton jollekin korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen.

on sen verran vanha peli että ajattelen asiaa...... eihän se muuta kun syö renkaat jos ei ole kohdillaan mutta tuo nuppineula homma kuulosti hyvältä kokeilen  :)
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: metsajussi - 16.11.11 - klo:15:06
Jossain vanhemmissa etuvetoisissa tosiaan kuuluu olla haritusta. Veto sitten ajossa vääntää paikkoja sen verran että on nolla tai peräti auraa.

Esimerkki haritukselle säädettävistä oli ainakin Escort 1,6 LX, oliko milli tai pari harallaan.

Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: matso - 16.11.11 - klo:15:14
No jos laittas että +-0 ei kumpaakaan niin mittavirheen piikkiin menis millin tai kahen heitto
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: icefarmer - 16.11.11 - klo:15:15
Vaihdoin avolavaan takapotkuun raide tankon päitä ja raidetankoja niin paljonko sen on haritettava. otan mitat kepillä renkaan etu ja taka puolelta en sen tarkemmin meinannut ruveta räpläämään mutta sen on haritettava vai miten onko puoli senttiä jo liikaa  kertokaapa neuvoja  kysyvälle?
kun tuo ei mee kerralla kohalle kuitenkaan niin tee teleskooppitanko kahdesta putkesta johon sitte lukitus vaikka siipimutterilla, tangon päihin voi hitsailla sitte tarvittavat palat niin voi siirrellä  tankoa akselin etu ja takapuolelle auton ollessa paikoillaan.
ihan hyvä kyseisellä laitteella tarkkoa myös  rakkorin pyöränkulmia.
Ite lukemia tuossa i tietenkään oo mutta raon suuruuden arviointi riittää, eli jos akselin etupuolella tanko timmi ja takapuolella jää rako niin sillon aurausta....
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: merheres - 16.11.11 - klo:15:19
Yleisesti ottaen kaikissa takavetoisissa on hieman aurausta, haritusta joissain etuvetoisissa.
Laita tuo 1-2mm aurausta niin on todennäköisesti kohillaan.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: matso - 16.11.11 - klo:15:20
vanhan auton laitto ei oo niitä mielipuuhiani mutta katsarille menin sain vikalistan mukaan ja kaupasta kassillinen osia  niin sitä kuiteskin rupeaa ite laittelemaan ja ajattelen että ens syksynä vien kyl muille ....ja tätä on jatkunu vuodesta toiseen
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: Jätkä - 16.11.11 - klo:16:17
Ei tuo aurauskulmien säätö maksa korjaamolla maltaita jotain 40-50 euroa,säästä vaivojasi siinä, vaikka muutoin sitten sitä remonttia teetkin.

 Sehän on selvää säästöä jos ei käytä nelipyöräsuuntauksessa. Eihän ne uudet renkaat maksa kuin 200€/kpl. Ja niitä kun on riittävästi ostanu,t niin sitten voi tuhlata sen neljäkymppiä suuntaukseen.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: nestori2 - 16.11.11 - klo:16:23
Pääsääntöisesti takapyörävetoisessa autossa on aurausta, etu- ja nelivetoisessa saattaa olla haritusta. Ja kuten sanottu, aika pieni lukema korkeintaan 2 mm. Mene kirjastoon ja hae esiin joku  vastaavanlaisen auton korjausopas, sieltä ne arvot löytyvät. Usein vanhoissa pakuissa on jäykkä takakseli, joten nelipyöräsuuntaus ei ymmärrettävistä syistä onnistu.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: nestori2 - 17.11.11 - klo:13:59
Mutta jos on jäykkä taka-akseli, niin mielestäni siitä on aika vaikea säätää mitää kulmia. Tarkoitin mielipiteelläni, että NELIPYÖRÄSUUNTAUS ei silloin onnistu. Kysyjä kun on vaihtanut raidetangon, niin suurella todennäköisyydellä ehkä pielessä on juuri aurauskulma.
Eihän tuo suuntaus koneessa maksa kuin 50-60 euroa, joten eipä se kait paljon konkurssia siirrä.
Ja jos tuo paku on jostain 80-luvulta ja koskaan ei ole camper- ja casterkulmia säädetty, niin saattaa olla ihan haasteellista säädellä niitä umpiruosteessa olevia tankoja ::)
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: raipe - 17.11.11 - klo:14:06
Pääsääntöisesti takapyörävetoisessa autossa on aurausta, etu- ja nelivetoisessa saattaa olla haritusta. Ja kuten sanottu, aika pieni lukema korkeintaan 2 mm. Mene kirjastoon ja hae esiin joku  vastaavanlaisen auton korjausopas, sieltä ne arvot löytyvät. Usein vanhoissa pakuissa on jäykkä takakseli, joten nelipyöräsuuntaus ei ymmärrettävistä syistä onnistu.

Ne ei korjaamoila tahdo jäykkää taka-akselia pienissä autoissa säätää,kun se ei tavallaan ole säädettävissä.Mulla nissanin pickupissa oli vika,että se halusi mennä oikealle ja virhe oli taka-akselin asennossa.Itse sen sitten säädin,löysäämällä sinkilät ja portolla työnsin akselia välyksen verran taaksepäin.Parani ajettavuus muttei täysin.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: nestori2 - 17.11.11 - klo:14:22
Ne ei korjaamoila tahdo jäykkää taka-akselia pienissä autoissa säätää,kun se ei tavallaan ole säädettävissä.Mulla nissanin pickupissa oli vika,että se halusi mennä oikealle ja virhe oli taka-akselin asennossa.Itse sen sitten säädin,löysäämällä sinkilät ja portolla työnsin akselia välyksen verran taaksepäin.Parani ajettavuus muttei täysin
Aika uusi asia tuo säädettävä taka-akseli oikeastaan on. Esim. I-koppasessa Octaviassa(siis tämä VAG-yhtymän tekele) ei säätöjä paljon löydy.
Ihan hieno systeemi tuo nelipyöräsuuntaus on. Itse kämäytin päin rusakkoa ja etupyörä alkoi liikaa harittamaan. "projetorit" vaan kiinn pyöriin ja tietokoneen ruudulta voi  katsoa, kun mutteristä vääntää ja näkee suoraan, milloin mitta on toleransseissa. Ja kun oikeat kulmat löyty, niin ajettuvuudessa sen kyllä huomaa kuten myös renkaiden kulumisessa. Ei tarvitse pitkään ajaa väärillä aurauksilla, kun renkaasta sen huomaa ja vaikka vika korjataan, rengas jatkaa epätasista kulumistaan, kun se kerran on alkuun lähtenyt. :(
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: matso - 17.11.11 - klo:14:26
käytän minä asentajalla kulmat katotuttamassa  on sen verran hyvät renkaat ettei raaski. mutta kulmien säätö enää periaatteessa oo iso homma jos kokeilee ite ja vien sitten asentajalle .... nelipyörä ohjausta tuskin rupeevat testaamaan kun taka akselisto on jämy miten sitä säädetäään enpä tiijä  :D
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: raipe - 17.11.11 - klo:15:21
Pääsääntöisesti takapyörävetoisessa autossa on aurausta, etu- ja nelivetoisessa saattaa olla haritusta. Ja kuten sanottu, aika pieni lukema korkeintaan 2 mm. Mene kirjastoon ja hae esiin joku  vastaavanlaisen auton korjausopas, sieltä ne arvot löytyvät. Usein vanhoissa pakuissa on jäykkä takakseli, joten nelipyöräsuuntaus ei ymmärrettävistä syistä onnistu.

Ne ei korjaamoila tahdo jäykkää taka-akselia pienissä autoissa säätää,kun se ei tavallaan ole säädettävissä.Mulla nissanin pickupissa oli vika,että se halusi mennä oikealle ja virhe oli taka-akselin asennossa.Itse sen sitten säädin,löysäämällä sinkilät ja portolla työnsin akselia välyksen verran taaksepäin.Parani ajettavuus muttei täysin.

Piti vielä sanomani,etä työnsin akselia oikealta puolelta taaksepäin,meni se hiukan,kun sinkilät löysäsi.
Joissain pienissäkin autoissa on jousen etupäässä epäkeskotappi,ihan kuin kuorkkareissa niin siitä voi tarkasti säätää akselin asentoa.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: Ropsoni - 20.11.11 - klo:17:51
Eikös se nelipyöräsuuntaus tarkoita etupäässä sitä että laitetaan ne mittalaitteet myös takapyöriin jonka avulla pystytään sitten etupyörien kulmat säätämään oikein.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: piki1 - 20.11.11 - klo:19:44
Eikös se nelipyöräsuuntaus tarkoita etupäässä sitä että laitetaan ne mittalaitteet myös takapyöriin jonka avulla pystytään sitten etupyörien kulmat säätämään oikein.
ei tarkoita, vaan siinä säädetään kaikki pyörät ohje arvoihin.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: Ropsoni - 20.11.11 - klo:19:46
Eikös se nelipyöräsuuntaus tarkoita etupäässä sitä että laitetaan ne mittalaitteet myös takapyöriin jonka avulla pystytään sitten etupyörien kulmat säätämään oikein.
ei tarkoita, vaan siinä säädetään kaikki pyörät ohje arvoihin.

Mutmut...takapyöriähän ei pahemmin säädellä niinkuin tuolla aikasemmin mainittiin... en oo minä ainakaan koskaan nähny sellaista korjaamolla tehtävän.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: JoHaRa - 21.11.11 - klo:08:22
Mä kyllä melkein suosittelisin viemään auton jollekin korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen.

on sen verran vanha peli että ajattelen asiaa...... eihän se muuta kun syö renkaat jos ei ole kohdillaan mutta tuo nuppineula homma kuulosti hyvältä kokeilen  :)

Älä sitten aja montaa kierrosta neulat renkaissa  :o Ja tuo säätö maksaa vähän eikä tarvita kuin etupään suuntaus.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: nestori2 - 21.11.11 - klo:08:40
on sen verran vanha peli että ajattelen asiaa...... eihän se muuta kun syö renkaat jos ei ole kohdillaan mutta tuo nuppineula homma kuulosti hyvältä kokeilen
60-70-luvulla, kun suuri osa agronettiläisistä oli vielä pilke isän silmäkulmassa tuo oli tee-seitsemiesten niksi säätää luotettavasti aurauskulmat, kun oli esim. juuri raidetanko vaihdettu. Nykyautot ovat aika heppoista tekoa, joten ei tarvitse ajaa kuin rotvailin reunaan kadun varressa varomattomasti, niin pyörän säädöt on viturallaan.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: matso - 21.11.11 - klo:08:45
Mä kyllä melkein suosittelisin viemään auton jollekin korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen.

on sen verran vanha peli että ajattelen asiaa...... eihän se muuta kun syö renkaat jos ei ole kohdillaan mutta tuo nuppineula homma kuulosti hyvältä kokeilen  :)

Älä sitten aja montaa kierrosta neulat renkaissa  :o Ja tuo säätö maksaa vähän eikä tarvita kuin etupään suuntaus.

säädällin ite ja vein asentajalle laitto etupyöriin pihdin tapaset jossa oli pitkä  viisari auton mahan pohjan alle niin kuin viivotin olis ollu pyörän edestä ja takaa mitat sille viivottimen tapaselle ja se oli siinä. viturallaan se oli minun mitta laitoin olevinaan +-0 mutta sen mukaan 4 milliä haritti.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: matso - 21.11.11 - klo:08:49
Nyky autoissa on niin leveät renkaat että niissä pitää olla kulmat joka suhteessa kohallaan tai muuten menevät.....
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: JoHaRa - 21.11.11 - klo:08:59
Nyky autoissa on niin leveät renkaat että niissä pitää olla kulmat joka suhteessa kohallaan tai muuten menevät.....

Ja takapään erillisjousitus lisää ongelmia... Se onkin kiva kun camber-kulma takana harittaa liikaa ja kaikki "nivelet" vaihdetaan  ::) Ja sitten huomataankin että vika olikin laakereissa -> vaihdetaan ne ja säädetään uudelleen.

Minullahan ei ole tälläisiä ongelmia ollut Calibrassa jonka alusta on uskomattoman vahvaa tekoa. Oikeasti  8)

Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: nestori2 - 21.11.11 - klo:09:07
Ennen vanhaan oli sellainen alkeellinen, mutta helppo mittavälinen nk. aurauslauta. Sen yli kun auton etupyörä ajettiin, niin pyörän auraus aiheutti siihen sivuttaisvoiman ja lauta voiman vaikutuksesta hieman siirtyi sivusuunnassa ja liike välitettiin viisariin, joka näytti aurauksen määrän.
Paikallaan olleessaan pyörässä tosiaan on joko aurausta tai haritusta, kun auto sitten lähtee liikkeelle, niin silloin arvo pitäsi olla siinä 0:n tuntumassa, tuolla säädöllä siis vaan ennakoidaan niitä "löysiä", jotka poistuvat, kun auto lähtee liikkeelle.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: brotofobia - 21.11.11 - klo:09:09
Noissa nelipyöräsuuntauksissa joutuu hiukan kyseleen ennenkuin hukkaa rahansa. Itse yritin säädättää etupään kulmia ja lopputulos oli että ratti vinossa edelleen ja olen satasen köyhempi. Tuntuu että laitteita on ostettu joka rengasputkaan mutta ketään ei löydy joka malttaisi homman kattoa perusteellisesti tai sitte ei taidot riitä. Ilmeisesti laitteita ei ole kalibroitu ja ne on likaset tms. Näitä juttuja on netissä paljon luettavana, että hommaa ei vaan osata.   ;D..

 Vanha auto....ei muutakun itte ruuvaa sinnepäin, säästyy rahat... todennäkösesti sen alustakin on saanut osumaa senverran että muutkaan kulmat ei ole kohdallaan.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: Hervast - 21.11.11 - klo:09:14
Itsekkin olen törmännyt tuohon että on kalliit laitteet, mut niitä ei osata käyttää. Toinen ongelma on että aina ei asentajalla riitä mielenkiinto säätöjen nysväykseen jos paikat ovat vähänkin jumissa. Ja onhan automalleja kuten W123 mersu jonka kulmien saaminen säätöihin edellyttää kokemusta.

Paikallinen asentaja sanoi taannoin että rullamitalla ja vatupassilla saa kulmat paremmin kohdalleen kuin paikkakunnan rengasliikkeessä. Ja näin asia onkin kun säätämiseen perehtyy ja sen tekee huolellisesti. Itse olen ottanut mittaa suoraan renkaan kuviosta, tarkimman tuloksen saa sillätavalla.
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: nestori2 - 21.11.11 - klo:10:12
lopputulos oli että ratti vinossa edelleen
Tuohan se lopputulos aika usein on ja se harmittaa, ratti kun on jatkuvasti siinä silmien edessä. Kun säätö aloitetaan, pitäsi ratti jollain konstilla lukita suraan ja sen jälkeen säätää kulmat, niin että säädön jälkeen etupyörät todellakin sojottavat suoraan. Mersu tosiaan lienee niistä haasteellisimmista säädettävistä, siinä kun etupyörät lähes kaatuvat alle, kun pyörät kääntää ääriasentoon. ;D
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: icefarmer - 21.11.11 - klo:11:55
lopputulos oli että ratti vinossa edelleen
Tuohan se lopputulos aika usein on ja se harmittaa, ratti kun on jatkuvasti siinä silmien edessä. Kun säätö aloitetaan, pitäsi ratti jollain konstilla lukita suraan ja sen jälkeen säätää kulmat, niin että säädön jälkeen etupyörät todellakin sojottavat suoraan. Mersu tosiaan lienee niistä haasteellisimmista säädettävistä, siinä kun etupyörät lähes kaatuvat alle, kun pyörät kääntää ääriasentoon. ;D
Ratti irti pooreista kun pyörät on suorassa ja kääntää ratin kohilleen ;)
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: brotofobia - 21.11.11 - klo:12:07
lopputulos oli että ratti vinossa edelleen
Tuohan se lopputulos aika usein on ja se harmittaa, ratti kun on jatkuvasti siinä silmien edessä. Kun säätö aloitetaan, pitäsi ratti jollain konstilla lukita suraan ja sen jälkeen säätää kulmat, niin että säädön jälkeen etupyörät todellakin sojottavat suoraan. Mersu tosiaan lienee niistä haasteellisimmista säädettävistä, siinä kun etupyörät lähes kaatuvat alle, kun pyörät kääntää ääriasentoon. ;D
Ratti irti pooreista kun pyörät on suorassa ja kääntää ratin kohilleen ;)

Onhan se kiva alkaa repiin airbageja irti ja purkaan ratin verhousta.  :D  Ja sitten sieltä alta löytyykin vielä ESC/ESP:n ratin asennon tunnistin...no sen voikin raksia samalla sivuleikkureilla irti...iha tarpeeton  :D
Otsikko: Vs: Auton Aurauskulma
Kirjoitti: icefarmer - 21.11.11 - klo:13:45
lopputulos oli että ratti vinossa edelleen
Tuohan se lopputulos aika usein on ja se harmittaa, ratti kun on jatkuvasti siinä silmien edessä. Kun säätö aloitetaan, pitäsi ratti jollain konstilla lukita suraan ja sen jälkeen säätää kulmat, niin että säädön jälkeen etupyörät todellakin sojottavat suoraan. Mersu tosiaan lienee niistä haasteellisimmista säädettävistä, siinä kun etupyörät lähes kaatuvat alle, kun pyörät kääntää ääriasentoon. ;D
Ratti irti pooreista kun pyörät on suorassa ja kääntää ratin kohilleen ;)

Onhan se kiva alkaa repiin airbageja irti ja purkaan ratin verhousta.  :D  Ja sitten sieltä alta löytyykin vielä ESC/ESP:n ratin asennon tunnistin...no sen voikin raksia samalla sivuleikkureilla irti...iha tarpeeton  :D
eikö asennontunnistin anna väärää tietoa koko ajan jos ratti kierossa????
ei noi oo nyt ylivoimasia tehtäviä, kun tietää mitä tekee, jos ei tiedä niin vie sinne missä tiedetään...